Bukefalos 28 år!

"Hyrkusk"-värma eller inte värma??

Badankan

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vad ni som använder er av "hyrkusk" på tävlingsdagar förväntar er att få för service?
Jag själv tycker att man kan förvänta sig att i möjligaste mån så värmer kusken hästen och om det behövs komma till stallet o hämta hästen.

Visst, alla kanske inte behöver värmas av samma kusk men om jag som tränare ber om det så ska det lösas om det går. Om kusk o häst känner varandra väl så kanske det inte heller behövs eller om hästen värms av tränaren själv eller så.
Har själv en dum:devil: kuse som inte går att byta ute med så han måste faktiskt bli hämtad i stallet, är det för mycket begärt??
Tycker själv att betala 250+moms för enbart loppkörning är dyrt...
 
Sv: "Hyrkusk"-värma eller inte värma??

Jag värmer förvärmningen helst själv för då vet jag att det inte blir nåt stress, lämnar av hästen till kusken som får köra rätvarv( om det behövs) dumn häst får kusken hämta, snäll häst kan jag lämna i defileringsvolten...tror inte det är annat än tidsbrist att dom inte hinner med att förvärma eller hämta hästar...kommor dom ner med värmd häst 2 min till defilering så är det ju käckare att hästen dom ska köra finns klar på volten
 
Sv: "Hyrkusk"-värma eller inte värma??

Sätter man upp någon av de mer populära kuskarna (som kanske kör alla tio loppen rent av) så bör man räkna med att värma själv. Det är helt enkelt för kort tid mellan loppen.
En förvärmd häst kanske man hinner värma ett par varv på banan. Men då hinner inte kusken hämta nästa häst i stallet. Ekvationen går inte ihop.
Om du behöver den hjälpen så skulle jag rekommendera dig att starta ett samarbete med en kusk( eller lärling) som inte kör så många lopp.
Då lär dom ju känna dig häst bättre också. Det är ju bra om den är dum.
 
Sv: "Hyrkusk"-värma eller inte värma??

Det beror på vad det är för häst - men förvärmningen sköter jag alltid själv så det bara ärm för kusken att köra rätvarv sen.

Sen skiljer det på kusk och kusk - en del tycker att om man inte kan byta på volten så har hästen inte på banan att göra :eek: och en del hämtar gladeligen i stallet.
 
Sv: "Hyrkusk"-värma eller inte värma??

du får väl kontakta kuskar före, och kolla av vilka som kan tänkas hämta i stallet?
 
Sv: "Hyrkusk"-värma eller inte värma??

Förvärmning är liksom inget problem att göra själv med honom, för då ska han ju bara tillbaka till stallet o sen ut igen med rätt kusk. Nu var det så att jag bad kusken i fråga om han inte skulle kunna värma för att jag va lite osäker på ev känning av en liten skada. I joggingtempo i värmningen- inga problem men hur känns det i 14-fart?
Jag fick till slut tag på en annan kusk som känner hästen att ta ett snabb-varv på banan så att jag fick ett besked.
Hur kul hade kusken tyckt att de hade varit om hästen hade kännt av nåt o inte travat i loppet?
Och dessutom frågade jag "min" förvisso upptagen kusk men jag undrade om han kunde värma efter ett lopp när han inte skulle köra i nästa.
Kan tillägga att han bara kört kusen en gång innan o de var typ i juni= inte känner hästen så bra.
 
Sv: "Hyrkusk"-värma eller inte värma??

Det där med att "känna hästen" tycker jag väl är ett begrepp man kan ifrågasätta över lag, jag har haft kuskar som vunnit till rejäla odds med mina hästar utan att ha värmt eller suttit upp bakom hästen innan.

Men om det är en situation där du begärt värmning tycker jag att det är jävligt dålig stil.

Den kusken skulle aldrig mer bli anlitad av mig. :mad:

Men så generellt som du utformade ursprungsinlägget förstod jag inte att det var en speciell händelse du syftade på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 864
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp