Hysteri om hästskärningar/skumma bilar osv

Och här kommer jag och sabbar, för det var en röd skåpbil sol pekades ut i dessa trakter som skagörainbrottochdödadinmamma-bil :D

Jomen, visst var det en mörk bil - den där som var för några månader sen (?), där ett par män som dök upp på en ridskola anklagades i media för att ha haft planer för att stjäla hästarna eller nå't?
Oh well, nån gång måste de ju variera sig :angel:
 
Här blev det polisanmälan, tidningsartikel, varningar och panik i hela (häst)staden då en kille med cykel setts gå in i hästhage kl fyra på morgonen och verkar ha matat hästarna med sallad (låg kvar salladsblad i hagen).

Han skulle säkert minsann ha knivskurit eller snott hästarna (med cykel?) om inte en förbipasserande skrikit och jagat bort honom! Visst ska man vara på sin vakt och ifrågasätta om något ser misstänkt ut (okänd person i hage kl 4 på morgonen). Men alltså, om förklaringen bara är att en person kom på att ja kanske jag kan mata hästarna med mina överblivna salladsblad så lär inte den våga träda fram och ge ev. förklaring efter polisanmälan och diverse hot och skriverier som delats runt hela facebook...

Sedan blir det direkt oroligheter om någon sak fattas, hink flyttats, grimma ligger uppknäppt på annat sätt än den lämnats, grimskaft saknas på betet...Enda förklaringen måste vara onda människor som tänkt skada eller stjäla hästarna!! Eller tänk om hästen har ruggad päls på rumpan, eller ett sår? (BJÖRN, VARG, KNIVAR!!) DELA på FACEBOOK! Varning! :eek::crazy::arghh:
 
Nej inte på bilen som sådan. Däremot får man halva priset på tillvalen förskärarförvaring, avspolningsbar innerfodring av lastutrymme och handbojor som är direktmonterade i lastöglorna. Kan man dessutom visa upp en trovärdig plan för nästa mord brukar de skicka med röststyrt låsande passagerardörr och låsning av bältet för att förenkla lite i vardagen!

Du verkar ha en väldigt bra insyn i denna bransch. Något som vi borde veta?
 
Här blev det polisanmälan, tidningsartikel, varningar och panik i hela (häst)staden då en kille med cykel setts gå in i hästhage kl fyra på morgonen och verkar ha matat hästarna med sallad (låg kvar salladsblad i hagen).

Han skulle säkert minsann ha knivskurit eller snott hästarna (med cykel?) om inte en förbipasserande skrikit och jagat bort honom! Visst ska man vara på sin vakt och ifrågasätta om något ser misstänkt ut (okänd person i hage kl 4 på morgonen). Men alltså, om förklaringen bara är att en person kom på att ja kanske jag kan mata hästarna med mina överblivna salladsblad så lär inte den våga träda fram och ge ev. förklaring efter polisanmälan och diverse hot och skriverier som delats runt hela facebook...

Sedan blir det direkt oroligheter om någon sak fattas, hink flyttats, grimma ligger uppknäppt på annat sätt än den lämnats, grimskaft saknas på betet...Enda förklaringen måste vara onda människor som tänkt skada eller stjäla hästarna!! Eller tänk om hästen har ruggad päls på rumpan, eller ett sår? (BJÖRN, VARG, KNIVAR!!) DELA på FACEBOOK! Varning! :eek::crazy::arghh:

fast ärligt utifrån detta undrar jag varför folk öht vågar ha sina hästar ute nattetid öht?
hela grejen blir ju absurd utifrån ditt inlägg. bortsett från att ngn kl 04.00 går in och matar hästar med sallad. det känns väldigt märkligt öht. Är man rädd för att grimman ligger någon cm på ett annat ställe än man mätt ut osv så blir det rätt märkligt. ;) och även resten om man har hästarna ute nattetid och samtidigt tydligen är så extremt nojig.
 
Faktum är att ett av stona som är på kollo hos mig har ett lite sår vid underlivet för tillfället. Jag är 99% säker på att hon har kliat sig tokigt mot något (hagen är stoooor, men det finns lite slån och hagtorn, så inte på något sätt omöjligt).

Jag kunde ju ringt tidningen iofs och varit 99 säker på att någon skurit henne, men nä. Och så tror jag att de allra flesta historier uppkommer.
 
Undrar hur jag vågar, har ju mina hästar några meter från några av Sveriges ungdoms brottslingar och katt mördaren satt där ett tag:eek:.

Bäst jag bara har mina hästar ute när jag är hemma med dom i hagen och annars låsa in dom i stallet.

Vi har även massa via skåp bilar som kör förbi här hemma.

Har inte FB och slipper troligen en massa hysteri.
 
fast ärligt utifrån detta undrar jag varför folk öht vågar ha sina hästar ute nattetid öht?
hela grejen blir ju absurd utifrån ditt inlägg. bortsett från att ngn kl 04.00 går in och matar hästar med sallad. det känns väldigt märkligt öht. Är man rädd för att grimman ligger någon cm på ett annat ställe än man mätt ut osv så blir det rätt märkligt. ;) och även resten om man har hästarna ute nattetid och samtidigt tydligen är så extremt nojig.
Ja efter "salladsincidenten" på andra sidan stan så har folk verkligen nojat till sig!
 
Idag sprids det nåt på fb om en häst i Brottby som blivit svårt misshandlad i hagen under natten av flera människor och som sedermera måst avlivas.

Jag tycker dock det låter väldigt märkligt att veterinärer ska ha kunnat konstatera att just flera människor ska vara orsak och om så vore fallet så borde jag hitta någonting på nätet om det?
 
Hej!
Jag håller med dig, speciellt som det inte finns ett uns om det nånstans på nätet mer än just "det hästforumet" där någon hittade det och senare hade fått det från hästägarens svärmor???

Jag sprider inga såna varningar förrän jag vet att det verkligen hänt och i detta fall låter det helt otroligt att någon/några skulle lyckas misshandla hästen så till den milda grad att den måste avlivas.

/Lavinia, generellt skeptisk till allt hon läser på nätet.
 
Nu har jag hört (från obekräftade källor! ;)) att den hade blivit sparkad av en annan häst. Facebookanka...
 
Önskar att folk kunde sluta skylla allt som händer i hagen på människor, innan det är bekräftat. Minst en av ponnyerna på ridskolan fick benet avsparkat i hagen (kort efter att den kommit dit :( ) - olyckor händer. Det är så tragiskt att jag vill kura ihop mig i en hysterisk gråtattack när en häst måste avlivas pga det, men det är inte detsamma som att en "hästhatande galning" går lös..
 
Faktum är att ett av stona som är på kollo hos mig har ett lite sår vid underlivet för tillfället. Jag är 99% säker på att hon har kliat sig tokigt mot något (hagen är stoooor, men det finns lite slån och hagtorn, så inte på något sätt omöjligt).

Jag kunde ju ringt tidningen iofs och varit 99 säker på att någon skurit henne, men nä. Och så tror jag att de allra flesta historier uppkommer.
helt enig

För ett antal år sedan var det skriverier om en häst som "fått svansen avskuren av någon djurplågare" (inkl svansrot om jag minns rätt). Den gick i en ganska stor hage och ett bra tag efteråt hittade ägaren svansen hängande fast i nån gren eller buske i hagen.
(det är så länge sen att jag helt enkelt glömt detaljerna, men jag minns kontentan av det hela)
Visst finns det säkert tokskallar som skadar djur, men merparten av de skador som påstås vara orsakade av djurplågare är högst troligt orsakade av hästen själv eller dess hagkompisar.

(för övrigt hittar jag trasiga grimmor här och där i våra hagar, men jag är realistisk nog för att inse att de troligen har gnagts sönder av något djur med stort tuggbehov...)
 
Häststölder förekommer även om de kanske inte är så vanliga. Vi hade en fin treåring som stals när han gick på sommarbete (tjuvarna släppte en annan häst med samma färg men utan värde och de som ansvarade för betet märkte inget), men det är många år sedan nu iofs.
 
Ja, självklart förekommer häststölder, och det bör en vara medveten om. Men det är ingen anledning till att sprida panik och hysteri för att en främling eller en främmande bil passerar hagen (ja, nu överdrev jag lite ;) ).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp