Bukefalos 28 år!

"Hyvla ner" halsmandel?

@Vitsippan , så risken för blödningar är inte större på vuxna än på barn?

@Hallonsoda : Sånna där proppar har jag, men det är inte ovanligt de är 10*10*5 mm och innan de släpper sitter de o skaver o framkallar kräkreflex när jag gapar (tuggar, bortstar tänder mm) ibland. Hur skulle man ställa sig till sånt?
Annars så är det ju mest de som får återkommande halsfluss och halsbölder som man väljer att operera bort dem på som man hör o läser om
Jag vet inte, och går tyvärr inte öron-näsa-hals-kursen längre så jag kan inte fråga, men skulle tippa på att man inte väljer att operera utefter din berättelse. Operationen betraktas som ett rutiningrepp, men det finns ändock risk för stora blödningar i efterförloppet, vilket gör att man gärna är lite restriktiv.
 
@busigdemon har mindre än dig, men.. Varför trycker du inte ut dom när du känner dom..? Använder också fingret som missfideli, gör det lite då och då, förebyggande typ... Haha usch
Vidriga är dom! När en ploppar fram och man inte kan göra något åt det, och helt plötsligt är den borta... Blärgh
 
@busigdemon har mindre än dig, men.. Varför trycker du inte ut dom när du känner dom..? Använder också fingret som missfideli, gör det lite då och då, förebyggande typ... Haha usch
Vidriga är dom! När en ploppar fram och man inte kan göra något åt det, och helt plötsligt är den borta... Blärgh

De som sitter på "framsidan" sas som är synliga kan jag "ploppa" ut m en tops eller så. Men mina största växer på baksidan o skaver därför i svalget dagarna innan de lossnar.
Kan även spänna halsmuskelrna på nått sätt o klämma ur några ibland, kommer ibland även blod då de skaver.

@MissFideli du har bara plack och får dina borttagna eller hade du mer bekymmer?
 
@busigdemon Aah okej, uscha låter inget vidare! :( Något borde väl vården kunna göra tycker man?
Hade mycket mer när jag var yngre, var svårt att äta ibland för jag kände mig illamående pga dom
 
De som sitter på "framsidan" sas som är synliga kan jag "ploppa" ut m en tops eller så. Men mina största växer på baksidan o skaver därför i svalget dagarna innan de lossnar.
Kan även spänna halsmuskelrna på nått sätt o klämma ur några ibland, kommer ibland även blod då de skaver.

@MissFideli du har bara plack och får dina borttagna eller hade du mer bekymmer?

Plockar plack några dagar i veckan. Då börjar tonsillerna blöda och dom blir inte glada. Typ det. Ont i halsen till och från, har virushalsfluss för några veckor sen. Annars lugnt.
 
@Vitsippan , så risken för blödningar är inte större på vuxna än på barn?
Det kan jag inte svara på. Jag vet att man blöder mkt under själva ingreppet. Blod som man sväljer och som inte magen tycker om, utan det kommer upp igen - inte så mysigt. Men efteråt tror jag inte att jag blödde alls. (Var 37 år när jag opererades)
Jag vill minnas att läkaren sa att 1 på 30.000 dör av operationen (jag kan vara helt ute och cykla nu) pga komplikationer som uppstått efter operationer, men det var personer med någon form av blödarsjuka som man inte kände till att de hade, eller att de inte skötte sig, eller var svårt sjuk i något annat också.

Förresten - nu hittade jag en länk som styrker det jag skrev ovan: Risken för letal blödning kan, mycket grovt, uppskattas till en på 30000
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=7600

En annan länk:
http://www.sureshotpb.com/studien-finner-tonsillektomi-lika-saker-for-vuxna-som-barn/

Något annat som jag kommer ihåg att jag blev ordinerad Voltaren efteråt (antiinflammatoriskt). Så jag fick naturligtvis ett recept och hämtade ut detta på apoteket. Och "som vanligt" så bytte apoteket ut det till en billigare variant - Diklofenac. Samma verksamma substans och styrka osv.
Inget mer med det, förrän jag vid återbesöket fick frågan om jag ätit Voltaren. Tja, sa jag, jag fick Diclofenac. Oj då, utbrast läkaren - Det var inte så bra! För tydligen så var blödningsrisken större, än om man inte åt "originalet" Voltaren. Så läkaren som skrev receptet hade missat att skriva i att det INTE fick bytas ut mot annat. Och de hade inte informerat mig om det heller. Men det gick ju bra ändå! :)
 
Lite "lustigt" förresten... Jag har också haft såna där "äckelbollar" som "kom upp" då och då. Och de luktade ju inte hallon precis...:wtf:
Och andedräkten vart ju därefter. Vet inte varför, men jag trodde de kom från lungorna! :o :banghead:

Och nu när jag läser denna tråd så inser jag att jag inte haft dessa "äckelbollar" på MÅNGA år!
Och då ramlar ju poletten ned!!! De försvann ju efter att jag tog bort halsmandlarna förstås!!! Ibland är man bra puckad!!! :laugh:
 
I övermorgon är det dags! Äntligen, sista veckorna har det känts som att jag har ett müslipaket i halsen. Müsli har jag förövrigt fått sluta äta eftersom det bara fastnar. Hittade ett veck på baksidan som nog rymt en del.
 
Fy så man ser ut i munnen :eek:
Och jag får mycket mer medicin än jag trodde. Svårt att svälja, men annars är smärtan överkomlig. Skulle öka dock har jag hört.
 
Nu är smärtan lite värre, gör himla ont i käkarna när jag ska svälja och tugga. Inatt vaknade jag av arg jag hostade upp slem och sprang till badrummet för att spotta. Det var visst blod, inte slem. Som tur var slutade det fort så jag slapp sätta mig i bilen och åka till KS. Men inga små mängder direkt :crazy:
 
Tack :bow:
Gått upp lite i dos på Oxycodonet och hoppas att jag kanske kan få i mig nån form av mat. Det ska ju bli värre med smärtan efter några dagar sägs det, så vi kör på det. Ser fortfarande hemsk ut i munnen, men det hör nog till eftersom man bränner.
 
Tack :bow:
Gått upp lite i dos på Oxycodonet och hoppas att jag kanske kan få i mig nån form av mat. Det ska ju bli värre med smärtan efter några dagar sägs det, så vi kör på det. Ser fortfarande hemsk ut i munnen, men det hör nog till eftersom man bränner.
Jag levde typ på godis första veckan efter op, typ gelehallon och sånt mjukt. Hoppas du snart känner dig bättre, det blir SKÖNT att vara av med tonsillerna :)
 
Nu är det precis en vecka sen och kanske att smärtan börjar minska :D Men smaken i truten :wtf::yuck:
Och idag, liksom häromdan, började det blöda av att jag hostade. Det gör ju inte att man känner sig fräschare direkt. Nån här som kan ge mig prognos på tiden det tar innan blödningarna lagt sig och den ruttna smaken försvinner?
 
Började blöda igen och ringde 1177. "Jag opererade bort halsmandlarna för en vecka sen och ni har det börjat blöda 2 ggr idag med en timmes mellanrum typ" "Jaha?" "Ja, det är ju liksom inte bara strimmor med blod som kommer, utan ganska mycket" "Jaha?" Suck.
Hoppas det håller sig över natten så får jag ringa Sophiahemmet imorgon.
 
Tycker du ska ring idag, det låter inte alls bra att du känner dålig smak i munnen och att det blöder
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 815
Senast: baraclara
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: Pilot
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 295
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp