Bukefalos 28 år!

"Hyvla ner" halsmandel?

MissFideli

Trådstartare
Jag behöver göra det, bara den ena tokigt nog. Nån som gjort det och kan berätta? Det är nog inte aktuellt att ta bort den, bara jämna till och få bort alla håligheter.
 
Jag behöver göra det, bara den ena tokigt nog. Nån som gjort det och kan berätta? Det är nog inte aktuellt att ta bort den, bara jämna till och få bort alla håligheter.

Jag vet inte vad du vill veta men jag har opererat bägge halsmandlarna, båda är kvar, men betydligt förminskade.
Jag sväller fortfarande i halsen så fort jag får minsta lilla förkylningssymtom, såpass att jag knappt kan svälja. Men jag får ju lita på att dom kan sitt jobb och det är såhär det ska vara.
 
Jag vet inte vad du vill veta men jag har opererat bägge halsmandlarna, båda är kvar, men betydligt förminskade.
Jag sväller fortfarande i halsen så fort jag får minsta lilla förkylningssymtom, såpass att jag knappt kan svälja. Men jag får ju lita på att dom kan sitt jobb och det är såhär det ska vara.

Samma som jag får göra då. Jag har inga större problem med att dom sväller (tror jag?) men att det samlas massa smuts i dom :p
Gör det ont? Tar det lång tid? Görs det under ett vanligt läkarbesök eller är det mer en operation?
 
Samma som jag får göra då. Jag har inga större problem med att dom sväller (tror jag?) men att det samlas massa smuts i dom :p
Gör det ont? Tar det lång tid? Görs det under ett vanligt läkarbesök eller är det mer en operation?

För mig var halsmandlarna konstant svullna och gropiga och fula. Såpass att första läkaren på öron-näsa-hals ville skicka mandlarna till något labb.. Opererande läkare tyckte dom såg normala ut.
Jag sövdes och opererades, hade ont som f-n i två-tre veckor och första två veckorna kunde jag bara äta och dricka väldigt väldigt mjuka saker. Kolsyrad dricka var rena tortyren.
 
oj kan man göra det. Jag har oerhört fula halsmandlar med stora gropar som det kommer stinkande saker ur konstant. För att inte tala om inflammationerna som konstant pågår :(

Jag kanske skulle undersöka saken närmare och se om de gör sådant här.
 
oj kan man göra det. Jag har oerhört fula halsmandlar med stora gropar som det kommer stinkande saker ur konstant. För att inte tala om inflammationerna som konstant pågår :(

Jag kanske skulle undersöka saken närmare och se om de gör sådant här.

Absolut ska du göra det! Öron-näsa-hals-avdelningar gör det, kanske behövs en remiss från din husläkare.
 
Det är nog tonsillstenar du har. Tror inte man opererar för sånna. Tror de flesta har sånna mer eller mindre.
Youtuba tonesillstones.
 
Jag fick mina mandlar hyvlade för ca 20 år sedan. Hade ont som av en halsfluss några dagar och sedan var det bra.
 
Har oxå problem med tonsillplack som det heter - stenar är vist annat enligt min läkare. Han hade dock aldrig hört talas om att hyvla tonsillerna O_o
Men propagerade hårt för att det var farligt att ta bort tonsillerna men risk för kraftiga blödningar inläggning på sjukhus flera dar efter op oxå så blev lite rädd.
Har sånna problem att det är svårt att vara fräsch i munnen, ofta så är det nån jävel som sitter o skaver så det skapar obehag och då o då triggar kräkreflexen.
Bifogar en bild på en lite större men inte onormalt stor som bara råkade trilla ut häromdagen :yuck:
11755092_10153201247246461_5081133890233293219_n.jpg
 
Jag har oxå problem med stenar/plack, men har kommit på vad jag äter som ökar uppkomsten, glass!!!! :cry: Älskar GOD glass och stenarna kommer som ett brev på posten :yuck::(:wtf: Avhjälps till stor del om jag dricker vatten direkt efter glassen.
 
Har oxå problem med tonsillplack som det heter - stenar är vist annat enligt min läkare. Han hade dock aldrig hört talas om att hyvla tonsillerna O_o
Men propagerade hårt för att det var farligt att ta bort tonsillerna men risk för kraftiga blödningar inläggning på sjukhus flera dar efter op oxå så blev lite rädd.
Har sånna problem att det är svårt att vara fräsch i munnen, ofta så är det nån jävel som sitter o skaver så det skapar obehag och då o då triggar kräkreflexen.
Bifogar en bild på en lite större men inte onormalt stor som bara råkade trilla ut häromdagen :yuck:
11755092_10153201247246461_5081133890233293219_n.jpg

Sant, inte stenar. Jag har hört att dom inte gärna tar bort tonsillerna helt numera (om det inte verkligen, verkligen behövs) men att man som sagt kan hyvla ner dom en bit och på så vis jämna till kanterna och får bort håligheterna där det fastnar matrester. Jag har haft jätteproblem senaste tiden, och kommer inte på nått bra sätt att få bort dom på? Använder långfingret, men jag har långa naglar och det slutar alltid med att det blöder. Men vad göra?
 
Idag var jag så och träffade en läkare och det blir operation :o Om några veckor är jag tonsill-lös och har nog käkat alldeles för mycket glass. Lite nervöst!
 
Men propagerade hårt för att det var farligt att ta bort tonsillerna men risk för kraftiga blödningar inläggning på sjukhus flera dar efter op oxå så blev lite rädd.t häromdagen :yuck:

Äh - operationen är inget att vara rädd för. Att ta bort halsmandlarna är ju ett "rutin ingrepp". När jag var barn så togs halsmandlarna på löpande band på barn, både till höger och vänster. Sen kom man på att de ju ändå fyller en viss funktion, och efter det har man blivit lite mer restrektiv med att ta bort dem. Visst finns det risk för blödningar, men tar man det bara lugnt och följer läkarens råd så är det ingen fara (om man inte lider av någon form av blödarsjuka förstås). Ont har man efteråt i några dagar, så man MÅSTE :laugh: äta mkt glass, men då bara isglass.

Jag tog bort mina halsmandlar för 11 år sedan. Jag låg inne från operationsdagen till dagen efter bara. Jag hade JÄTTE stora tonsiller, och problem med återkommande "halsfluss". Efter operationen har jag max haft ont i halsen 5 ggr (jämfört med 5 ggr/år förut). :bump:
 
Idag var jag så och träffade en läkare och det blir operation :o Om några veckor är jag tonsill-lös och har nog käkat alldeles för mycket glass. Lite nervöst!

Bestämde de sig för att bort dem trots att du inte får återkommande halsfluss?

Jag har ju stora hålor och "stenar" konstant (fräscht när man har ett jobb som betyder att man träffar nya personer nästintill konstant man måste imponera på :crazy:). Men jag får sällan halsfluss, enbart små inflammationer som brukar gå över efter någon dag.
 
Bestämde de sig för att bort dem trots att du inte får återkommande halsfluss?

Jag har ju stora hålor och "stenar" konstant (fräscht när man har ett jobb som betyder att man träffar nya personer nästintill konstant man måste imponera på :crazy:). Men jag får sällan halsfluss, enbart små inflammationer som brukar gå över efter någon dag.

Ja, faktiskt! Trodde dock inte de skulle tas bort helt, men det tyckte läkaren.
 
Kronisk tonsillit kan yttra sig på lite olika sätt, bland annat som proppar som luktar illa och upplevs som äckliga men inga ytterligare associerade symtom. Dessa opereras inte. Om man däremot har återkommande infektioner som är begränsande i vardag och arbete så brukar man operera, iaf i VGR, men det kan nog skilja sig mellan landsting.
 
@Vitsippan , så risken för blödningar är inte större på vuxna än på barn?

@Hallonsoda : Sånna där proppar har jag, men det är inte ovanligt de är 10*10*5 mm och innan de släpper sitter de o skaver o framkallar kräkreflex när jag gapar (tuggar, bortstar tänder mm) ibland. Hur skulle man ställa sig till sånt?
Annars så är det ju mest de som får återkommande halsfluss och halsbölder som man väljer att operera bort dem på som man hör o läser om
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 815
Senast: baraclara
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: Pilot
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 295
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp