Bukefalos 28 år!

"Hyvla ner" halsmandel?

Tycker du ska ring idag, det låter inte alls bra att du känner dålig smak i munnen och att det blöder

Pratade med dom idag. Dålig smak hör till tyvärr. Blödningarna lät mer än normala tyckte läkaren, så han skrev ut Cyklapron brustabletter som ska minska mängden blid förhoppningsvis. Annars åka in.
 
10 dagar sen nu och första dagen utan "morfin"-tablett. Det läker fint i munnen, men fortfarande smakar allt illa och jag kan fortfarande inte svälja mat. Yoghurt och glass är det som gäller fortfarande :( Nån som vet hur lång tid det kan ta?
 
1-2 v till?? :eek: Eller 2 v efter ingreppet? Hur lång tid innan smärtan försvann?

Illasmakande (kraftigt) i drygt 2 v efter operationen, och sedan 1-2 v till därefter med små ytor där hinnan var kvar men inte så mycket illasmakande (som morgonsmak typ). Jag minns inte riktigt när smärtan var borta, men minst 2 veckor efter operationen, nog snarare 3 veckor efteråt hade jag ont som vid en mildare halsfluss. Kunde börja äta mosad mat ca 1,5 veckor efter operationen.
 
Illasmakande (kraftigt) i drygt 2 v efter operationen, och sedan 1-2 v till därefter med små ytor där hinnan var kvar men inte så mycket illasmakande (som morgonsmak typ). Jag minns inte riktigt när smärtan var borta, men minst 2 veckor efter operationen, nog snarare 3 veckor efteråt hade jag ont som vid en mildare halsfluss. Kunde börja äta mosad mat ca 1,5 veckor efter operationen.

Tack! På mig smakar det ruskigt illa i munnen och så även maten. Det gör ont att gäspa. Mosad mat var ju smart, en runda på barnmatsavdelningen imorgon kanske då :p
 
Tack! På mig smakar det ruskigt illa i munnen och så även maten. Det gör ont att gäspa. Mosad mat var ju smart, en runda på barnmatsavdelningen imorgon kanske då :p

Ja, usch, nu minns jag hur ont det gjorde att gäspa...! :arghh: Det var riktigt jobbigt i början eftersom jag hade svårt att sova och var trött hela tiden. Mosad banan var bra i början, och fiskgratäng (från frysdisken) när det inte behövde vara puré längre. Kan du inte äta pga smärta eller pga att du är svullen och inte kan svälja ordentligt?
 
Ja, usch, nu minns jag hur ont det gjorde att gäspa...! :arghh: Det var riktigt jobbigt i början eftersom jag hade svårt att sova och var trött hela tiden. Mosad banan var bra i början, och fiskgratäng (från frysdisken) när det inte behövde vara puré längre. Kan du inte äta pga smärta eller pga att du är svullen och inte kan svälja ordentligt?

Jag har ätit bra mediciner och sovit typ 15-18 h/dygn tills nu. Nu är morfinmedicinen nästan slut och jag tänkte att det får vara dags att bli normal igen. Så idag har jag gäspat massor förstås. Försökt hitta lite olika gäspminer :p Jag tror det är kanske 85% smärta, 15% svullnad. Men svårt att veta. Nu känns det mer som lite värre halsfluss, men just att det smakar konstant illa är värre än smärtan faktiskt. Apoteket föreslog typ SB12, men det är ju ändå rätt stora sår i munnen liksom. Vågade inte.
 
Jag har ätit bra mediciner och sovit typ 15-18 h/dygn tills nu. Nu är morfinmedicinen nästan slut och jag tänkte att det får vara dags att bli normal igen. Så idag har jag gäspat massor förstås. Försökt hitta lite olika gäspminer :p Jag tror det är kanske 85% smärta, 15% svullnad. Men svårt att veta. Nu känns det mer som lite värre halsfluss, men just att det smakar konstant illa är värre än smärtan faktiskt. Apoteket föreslog typ SB12, men det är ju ändå rätt stora sår i munnen liksom. Vågade inte.

Jag är iofs rätt smärttålig, men för ätandet var illasmakandet värre än själva smärtan för mig också. Mådde illa av den där äckliga smaken i munnen hela tiden, och då var det svårt att äta. Usch vilka minnen som väcks till liv såhär på söndagkvällen :yuck::crazy:
Hoppas du blir bra snart!
 
Jag är iofs rätt smärttålig, men för ätandet var illasmakandet värre än själva smärtan för mig också. Mådde illa av den där äckliga smaken i munnen hela tiden, och då var det svårt att äta. Usch vilka minnen som väcks till liv såhär på söndagkvällen :yuck::crazy:
Hoppas du blir bra snart!

Flåt :o:angel:
Men tack för att du svarar, känner mig rätt ordentligt ynklig nu trots att smärtan bara är en bråkdel av vad den varit. Hungern börjar infinna sig, men ändå är jag ju inte direkt sugen på illasmakande mat liksom :p Jag var i princip aldrig sjuk innan, så jag är inte van :arghh::D

Jag hoppas att det går över snart jag med. Men nu kan jag i alla fall åka runt lite nu när jag slutat med värstingmedicinerna. Kan dock inte förstå hur dom stackarna som bara fått Ipren och Alvedon, hur i hela friden har dom klarat det? Nu har jag löjligt låg smärtgräns förvisso, men ändå? Usch!

Återigen tack!! :bow:
 
Flåt :o:angel:
Men tack för att du svarar, känner mig rätt ordentligt ynklig nu trots att smärtan bara är en bråkdel av vad den varit. Hungern börjar infinna sig, men ändå är jag ju inte direkt sugen på illasmakande mat liksom :p Jag var i princip aldrig sjuk innan, så jag är inte van :arghh::D

Jag hoppas att det går över snart jag med. Men nu kan jag i alla fall åka runt lite nu när jag slutat med värstingmedicinerna. Kan dock inte förstå hur dom stackarna som bara fått Ipren och Alvedon, hur i hela friden har dom klarat det? Nu har jag löjligt låg smärtgräns förvisso, men ändå? Usch!

Återigen tack!! :bow:


Stackare, inget roligt alls det där...
Men du kommer ju bli av med ditt problem så när du tagit dig igenom det så kan du leva lycklig i alla dina dar :banana::)
 
@MissFideli

Du med erfarenhet, ska ta bort halsmandlarna på Måndag och har min första tid hos psykologen på Torsdag.

Går det att prata efter så kort tid eller är det bara att boka om? (problemet är ju att jag både verkligen behöver ta bort halsmandlarna OCH behöver se psykologen och den senare är det flera veckors väntetid till så går jag inte nu får jag liksom vänta tills i Januari :crazy: Blir man inlåst om man försöker kommunicera med miner istället för tal? :D)
 
@MissFideli

Du med erfarenhet, ska ta bort halsmandlarna på Måndag och har min första tid hos psykologen på Torsdag.

Går det att prata efter så kort tid eller är det bara att boka om? (problemet är ju att jag både verkligen behöver ta bort halsmandlarna OCH behöver se psykologen och den senare är det flera veckors väntetid till så går jag inte nu får jag liksom vänta tills i Januari :crazy: Blir man inlåst om man försöker kommunicera med miner istället för tal? :D)

Jag hade inget problem med pratet alls, däremot gör det rätt ordentligt ont.
 
Lyckades överleva mötet igår :up:

Idag när jag vaknade gör det helt sjukt ont dock, mycket värre än de andra dagarna (operation i Måndags så tre dagar sedan). Behöver gå in till jobbet men det är nästan lunch och jag har proppat mig full med Etoricoxib, paracetamol, anti-inflammatoriskt munskölj och anti-iflammatoriska sug tabletter i ett försökt att ta mig till "vill bege mig utanför dörren stadie". Hur länge var ni hemma? (egentligen är jag sjukskriven i två veckor, men jag får ingen lön om jag är sjukskriven så jag jobbar lite hemifrån istället).

Har också bokat biljett till Svansjön av St Petersburg Balletten på Lördag, jag går själv men får väl hålla munnen stängd så de bredvid mig inte förpestas :rofl:

Sen undrar jag hur rekommendationerna är i Sverige? För i UK så rekommenderas man tydligen att äta typ rostas bröd eller annat som är lite raspigt och hårt för att "skrapa" av varit osv. Här är tillsägelsen att jag definitivt inte får äta något hårt utan allt ska vara mjukt, typ glass, kall gröt och yoghurt i minst en vecka.
 
Jag var hemma 2 v. Kunde inte äta nått hårt på 2 v, gjorde för ont. Och följande 2 v efter det bara pyttesmå tuggor som tuggades länge. Fick inte vara raspigt alls när jag svalde.
Jag blödde ganska mycket under 3 v också, så fick ta det väldigt lugnt med vad jag åt.
 
Ok, jag blöder inte alls och har faktist kunnat äta mer normal mat så länge jag tuggar ordentligt (lax och broccoli quiche t.ex). Fick inte gå hem från sjukhuset förrän jag hade ätit middag. Får hoppas att det forsätter med att inte blöda

Jag förstår inte hur man kan tvinga personer att äta raspiga grejer, det gör ju tillräckligt ont när det är mjukt :crazy:

Känner mig lite väl groggy för att vara på jobbet, men det blir ju något gjort och egentligen är jag är för att lyssna på en presentation om en timme.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 817
Senast: baraclara
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Pilot
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 302
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp