Bukefalos 28 år!

"i befintligt skick" ?

H

hallon

Apropå köpa häst och kontraktsfrågor, återköp etc som flera trådar handlar om nu.

Är säljaren fritagen från "allt" om det i kontraktet står att hästen säljes i befintligt skick???
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Beror på statusen på köpare och säljare.
Om det är en privatperson som säljer till en privatperson och bägge är överens om detta så gäller det. Det samma om det är en näringsidkare som säljer till en näringsidkare.
Men om det är en privatperson som köper av en näringsidkare gäller det inte.

Grunden är om affären görs enligt köplagen eller konsumentköplagen. I köplagen kan om bägge parter är ense avtala om nästan allt. I konumentköplagen går det inte att avtala bort något som är "bra" för köparen till något sämre. Även om bägge varit överens och man har skriftligt avtal sä gäller inte det för den lagen är vad som kallas för tvingade. Det enda man avtala om då är saker som är bättre än vad lagen säger.
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Jag menade ett avtal mellan två privatpersoner.
Så OM termen "befintligt skick" står i kontraktet, kan aldrig säljaren bli tvingad till återköp, eller???
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Befintligt skick gills inte längre vad jag förstått utan ska det gälla att du blir skadefri om något hittas efter köp så ska det tex stå:

Köpare har efter grundlig genomgång godkänt objektet och kan ej komma med efterkrav....

Nått sånt...
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Jag menade ett avtal mellan två privatpersoner.
Så OM termen "befintligt skick" står i kontraktet, kan aldrig säljaren bli tvingad till återköp, eller???

Bara en parentes, men borde man inte (som köpare) kunna förhandla sig till ett tillägg i stil med "enligt veterinärbesiktning" och bifoga den som bilaga eller dylikt, så det blir lite som vid besiktning för försäkring - att det som köparen vet om iom besiktningen inte är godkänt skäl som återköp, men eventuella fel som fanns redan innan köpet och ägaren inte informerat om kan vara skäl för återköp?

Lite långsökt iofs, för har man gjort en veterinärbesiktning hoppas man såklart att den är hyfsat komplett så man vet vad man får. Kanske inte så vanligt heller att man gör besiktning på en häst där man ens skulle tänka tanken att skriva in "säljes i befintligt skick" i kontraktet.? :crazy:
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Nej säljarens ansvar är inte helt utsläckt, så här står det i Köplagen.

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Det Totola skriver är exakt som köplagen fungerar, det som köparen känner till eller borde känna till vid köpet är inte att anse som ett dolt fel och kan därmed inte göras gällande mot säljaren. Dvs en smart säljare berättar allt denne känner till (och skriver med det i avtalet) och ser till att säljaren har möjlighet att göra en ordentlig undersökning av varan.

Och det handlar inte om återköp, det handlar om hävning av köpeavtalet.
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Apropå köpa häst och kontraktsfrågor, återköp etc som flera trådar handlar om nu.

Är säljaren fritagen från "allt" om det i kontraktet står att hästen säljes i befintligt skick???

Som jag uppfattat det med "befintligt skick" köper man varan (hästen) såsom den vid köpetillfället är. Halt eller ohalt, frisk eller sjuk, friröntgad eller ej.
"Befintligt skick" förekommer vad jag förstått oftast vid hästaffärer utan vet bes och jag som privatperson utan vidare kunskaper i juridik tolkar som ovanstående.

Därför är det nog en god idé att undvika liknande formuleringar i handskrivna hemmasnickrade konrakt mellan två privatpersoner då jag kan tänka mig att det är baktanken hos den som formulerat kontraktet (då säljaren antar jag), vilket kanske bäddar för konflikt om framtida problem, då både säljaren (som formulerat kontraktet för att slippa undan påföjder om tex skada skulle visa sig) och köparen (som har köplagen som underlag) givetvis anser sig ha rätt. Detta går uppenbarligen i många fall till domstol alternativt så är en part mkt missnöjd med det hela. Inte en win-win situation alltså.

...bara en tolkning av orsaken till många av de problem alla "återköp-tråd"-trådskaparna stött på...
 
Sv: "i befintligt skick" ?

...och om sedan formuleringen är slarv från antingen köparens eller säljarens sida, med dålig kunskap om köplagen, är ju en annan fråga.
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Befintligt skick

För den händelse hästen sålts i "befintligt skick" eller med liknande förbehåll är hästen ändå felaktig om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till hästens pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Resultatet blir att en klausul om försäljning i befintligt skick enligt konsumentköplagen knappast får någon ansvarslindrande verkan alls.

KÄLLA: http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel9.html
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Tack för era svar, intressant att höra.
Jag har alltså vid ett tillfälle nämligen köpt en häst i sk "befintligt skick" och utan veterinärbesiktning. Priset var, som ni förstår, väldigt lågt.
Jag gick in i det med öppna ögon, och var beredd på det värsta. Men min magkänsla om hästen visade sig riktig, och jag ångrar inte köpet en sekund, tvärtom har mina barn fått en fantastisk läromästare. Men visst, det KUNDE ha gått galet och det var därför jag tyckte det skulle vara intressant att veta vilka rättigheter jag haft då kontraktet var formulerat enl ovan.
 
Sv: "i befintligt skick" ?

Kan inte låta bli att "kapa tråden". Jag har köpt en begagnad sadel över nätet, av en privatperson. I annonsen stod att det var en modell, ålder och strl. Det som kom hem var något helt annat.

Jag har kollat köplagen och funnit att man har rätt att häva köp trots "befintligt skick". Min otur nu kan ligga i att jag varit alltför samarbetsvillig då säljaren "inte hade en aning om" att det var fel. Och jag har försökt på alla sätt att få den liknande det som utlovades i annonsen. Nu hävdar hon att jag får skylla mig själv :confused:.

Åh.... vad jag avskyr oärliga människor. H*n är dessutom försäljare av hästar. Jag tackar min lyckliga stjärna att det inte är en häst jag köpt. Och det visade sig att h*n inte hade en aning".
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 887
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 634
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp