Kräva anställningsbevis?

finapina

Trådstartare
Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att det blivit så dyrt med häst och att det finns risk att hästen säljs vidare pga detta? Är det rimligt? Har man rätt till det som säljare?🤔 Jag menar, för att man har ett jobb kan man ju ändå vara en slarver med pengar och säljaren har ju inte en aning om vad själva hållandet av hästen kommer att kosta nya ägaren beroende på var/hur man bor etc??? Bara tankar.....( Nej, jag är inte spekulant på denna häst....)
 
Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att det blivit så dyrt med häst och att det finns risk att hästen säljs vidare pga detta? Är det rimligt? Har man rätt till det som säljare?🤔 Jag menar, för att man har ett jobb kan man ju ändå vara en slarver med pengar och säljaren har ju inte en aning om vad själva hållandet av hästen kommer att kosta nya ägaren beroende på var/hur man bor etc??? Bara tankar.....( Nej, jag är inte spekulant på denna häst....)
Man kan väl kräva vad man vill. Man är ju inte skyldig att sälja till någon överhuvudtaget.
Men det skulle nog vara mer rimligt att kontakta länsstyrelsen och kolla om personen har några ärenden på sig som verkar skumma, eller om denne har djurförbud.
 
Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att det blivit så dyrt med häst och att det finns risk att hästen säljs vidare pga detta? Är det rimligt? Har man rätt till det som säljare?🤔 Jag menar, för att man har ett jobb kan man ju ändå vara en slarver med pengar och säljaren har ju inte en aning om vad själva hållandet av hästen kommer att kosta nya ägaren beroende på var/hur man bor etc??? Bara tankar.....( Nej, jag är inte spekulant på denna häst....)
Klart säljaren kan om det inte är försäljning för utmätning. Säljaren kan ju sälja till vem den vill.
 
Kostade 55 000 tror jag,17 år.

Vilket ju merparten av alla hästägare gör.Eller?😁

Absolut 😁
Men det står ju säljaren fritt att välja sin köpare.

Ägaren till min häst hade en del krav som jag uppfyllde, de var även och tittade på stallet osv.
Dock så kan jag ju flytta min häst nu till något helt annat när jag står som ägare.

Samma med jobb, man kan ju få sparken.
 
Man kan ju kräva precis vad man vill. Sen om man får sålt då är en annan sak.
Kollade upp annonsen och eftersom hästen nu är utlånad på foder och är uppsagd pga privata skäl (troligen ekonomi hos fodervärd) så ”tvingas” ägaren att sälja då hon inte har möjlighet att ta hem den. Så jag kan faktiskt förstå lite hur hon tänker
 
Låter helt knasigt. Håller med personen ovan här att vill man ha sten koll på hästen så sälj den inte.
 
Hahaha då skulle jag inte få köpa nån häst😅. Sjukskriven och egenföretagare Mee väldigt varierande lön. Tycker det verkar smartare att kolla upp köparen ordentligt, hur har denne haft häst tidigare? Hög omsättning på hästarna mm. Men när en säljer så säljer en, då är hästens öde bortom ens kontroll.
 
Man kan väl ha vilka krav/önskemål man vill när man säljer häst? Jag valde köpare till min gamle häst när jag sålde honom, var extremt tydlig med att jag valde ut ett fåtal som fick provrida och att jag sedan valde bland de som var intresserade vem som fick köpa (och hade rätt att säga nej till alla). Och jag kollade att köparen inte hade några betalningsanmärkningar. Självklart betyder inte det att man kan kontrollera "allt", men jag kände mig ändå något säkrare på att hästen skulle få ett gott hem genom att göra så. Och så blev det - det är snart fem år sedan och köparna är såå nöjda med sin häst och han har det superbra. Men visst - det var några potentiella köpare som ifrågasatte mitt tillvägagångssätt och blev sura när de inte fick köpa som de ville.
 
De kanske bara är trötta på att få ut folk som kollar och provrider, för att sedan säga att de inte har ekonomin för det? Bara en tanke..
 
Det finns många märkliga hästsäljare därute. Och precis lika många märkliga köpare.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om det faktiskt dyker upp en spekulant med anställningsbeviset i bakfickan.

Det räcker ju faktiskt att en endaste köpare går med på kravet - och att den köparen och säljaren är överens.

Den situationen kan uppstå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 345
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp