Bukefalos 28 år!

I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om jag tolkat lagen rätt så får man inte köra utan pass i Sverige heller! Däremot kan det nog vara svårt att kontrollera att det följs gissar jag.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Anledningen till att du inte behövde chippa din häst ser du på vä lår :idea:
Passet du är ute o far efter är tävlingshästarnas FEI pass,annars så räckte det med vet.intyg.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

ts har väl inte svarat på I_Us förslag, inte öppet i tråden. Ingen utom möjligen I_U själv vet om ts funderar på att anta det förslaget. Förslaget är dessutom av sådan art att I_U kanske kan ordna.

Nej jag har inte fått någon som helst respons.
Om jag får litet tid på mig så kan jag med garanti hitta någon som gärna äter upp hästen.
Men då så måste den vara fri från mediciner med livstids karens.
Kanske var om det var fråga om i morgon.
Det verkade så akut i början på tråden.

Jag var beredd att åka och hämta hästen då den antagligen finns i Stockholm som är nära mig och sedan ombesörja avlivning medels bultning samt slakt för att bli av med kadavret.
Det finns människor som tycker att hästkött är utmärkt mat.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack spirit. att räkna på det, så gör en seriös häst människa och hade du haft råd så hade du varit en som jag utan tvekan kunde övervägt att få honom. Jag är inte omöjlig om man är seriös.
Det viktigaste för mig är inte pengarna, det viktigaste är att någon tittar ut över hagen och känner glädje över att äga världens vackraste A.

Har följt tråden och tycker att du resonerar klokt!
Hade absolut inte skänkt bort honom till första bästa heller.
Läget verkar ju inte heller vara jätteakut så ta den tid du behöver
för att göra det bästa för din pålle, det ordnar säkert upp sig :)

Uppdatera oss gärna så att vi får veta hur det går för er!

Mvh J.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL liten uppdatering
Idag hade jag en tjej ute som kunde tänka sig att ta han ev på foder. Tyvärr tyckte hon han var gigantisk:crazy: han är inte så stor tycker jag men men jag är ju van att hantera ardenner och stora mycket större raser en så. så A är "liten" i mina ögon vist 160 hög och kanske 650Kg tyng.
Hon ville fundera på det då hon tyckte han var så stor. Jag köpper det är man inte van vid kalblod så kan det vara mycket massa.
Vi longerade lite i båda varven och vist han kastade sig lite och bockade lite men det var inget mer han gick fint i linan och försökte aldrig dra. Det var jätte skönt att för en gångs skull inte behöva åka som en vante efter han i logerigen :D Grätt en liten skvätt av glädje efter det passet.

Jag kommer faktiskt pm några senare när jag hinner bla CL och spirit.

Nu är det så att jag kan alt om hur man blir skuldfri redan man lär sig mycket hur både sosial och KFM funkar Vi har en plan hur jag ska bli fri fort och det är målet jag vägrar ha det så här hela livet. Hård plan kan tyckas jupp men jag tänker inte sitta och dra ut på det resten av livet.
Sen kom jag på en grej till hur jag ska tjäna ihopp till passet jag ska blogga!
Så A har fot sig en blogg ni kan vel sponsra lite ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det verkade så akut i början på tråden.

Visst gjorde det? Men nu kan TS dels hålla hästen i flera månader om det behövs, dels har hon fått kontakt med flera som vill ta över hästen.

Det var visst inte så mardrömsaktigt trots allt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Sätt gärna in ett kort, är ju nyfiken på hur han ser ut :)

Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt. Och jag tror de flesta vill väl.
Du lät desperat i första inläggen och därför kan folk bli frustrade i iver att hjälpa både dej och hästen på ett bra sätt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hej!

Lyckligtvis har jag inte sålt häst till kompisar men jag har stått "brevid" och sett flera vänskaper gå åt fanders. Det är verkligen inte lätt att sälja hästar.. Antar att det blir så svårt för att man har så mycket känslor inblandat.

Jag hoppas iaf TS hittar en lösning på sitt hästproblem, för det låter verkligen inte som en rolig situation h-n sitter i.

/Lavinia
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Visst gjorde det? Men nu kan TS dels hålla hästen i flera månader om det behövs, dels har hon fått kontakt med flera som vill ta över hästen.

Det var visst inte så mardrömsaktigt trots allt.

Och det borde vi alla vara glada över.

I TS första inlägg så står det väl inget om att hon inte klarar av att hålla hästen ekonomiskt (även om det är på gränsen) utan det verkade mer vara en fråga om orken och viljan som tröt. När hon startade tråden kanske hon kände sig väldigt desperat men det känns ljusare idag nu när hon fått flera bra erbjudanden via PM? För min del så vet jag att problem kan te sig oöverstigeliga ena dagen men lättare den andra och jag har förståelse för att människor inte alltid agerar känslomässigt rationellt - det betyder inte att någon ljuger eller har dolda baktankar (som vissa i tråden tycks tro).
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och det borde vi alla vara glada över.

I TS första inlägg så står det väl inget om att hon inte klarar av att hålla hästen ekonomiskt (även om det är på gränsen) utan det verkade mer vara en fråga om orken och viljan som tröt. När hon startade tråden kanske hon kände sig väldigt desperat men det känns ljusare idag nu när hon fått flera bra erbjudanden via PM? För min del så vet jag att problem kan te sig oöverstigeliga ena dagen men lättare den andra och jag har förståelse för att människor inte alltid agerar känslomässigt rationellt - det betyder inte att någon ljuger eller har dolda baktankar (som vissa i tråden tycks tro).

:bow: Exakt.

Jag kan nämligen känna igen mig i mångt och mycket med trådskaparen.

Jag är periodvis, årstidsmässigt, vädermässigt i olika bra skick och blir lätt desperat när jag ser att mina stallkamrater tittar snett på mig, när det tar en halv dag för mig att mocka, skjuta dyngkärra, släpa spånbalar och hinka vatten till min häst. Men jag KLARAR det om jag får tid. Men när mkt av min stalltid går åt till att sköta kollektivet och hjälpa till, för att jag är snäll, vid insläpp och liknande, fast ALDRIG någon annan hjälpt mig vid insläpp, så KAN det sluta med att jag enbart betalar stallhyra för att sköta andras hästar och bara hinner damma av min häst med piggborste, kratsa hovar och byta täcke. Då tappar man ork och lust och undrar om man verkligen ÄR rätt person att ha häst.

Och när man då börjar leta efter medryttare/stallhjälp eller till och med fodervärd. Då börjar dessa klaga på att "ska du ha betalt?" och vad då, ska jag släppa ut och sköta andras hästar och så vidare...

När man då mitt upp i allt detta blir uppsagd från stallet och får 40 dagar på sig att flytta hästen, då kan jag säga att humöret, självkänslan och tilltron till sig själv, kan svaja från dag till dag. Ena dagen hade jag stallplats på gång, andra dagen fick jag fundera på slakt, andra dagen hade jag medryttare på gång, tredje dagen fick jag fundera på slakt, fjärde dagen fick jag napp från en jätteintresserad fodervärd, som sysslade med akademiskt, CR/NH-inspirerat på sina islandshästar, dagen därpå fick jag fundera på slakt, för att hennes man bara ville ha islandshästar och den här fodervärden/slakttankar hölls i tre veckor... och till sist orkade jag inte längre. Och det började svaja mer och mer i stallet där jag stod, jag gjorde allt jag skulle och mer därtill, trots urinvägsinfektion, feber och stark penicillin, så jag höll på att somna vid ratten. Tills jag en dag hittade en lösdriftsplats i närheten av mor och far, på mindre än en vecka efter att jag hittade annonsen flyttade jag damen igår. Just nu, tvivlar jag väl igen på hur det är för oss... Men damen verkar vid gott mod, trots att de lurviga hästarna är lite underliga... Hon uppskattade INTE att bli intagen för mat och vatten. Men jag kände att jag ville vara trygg i att hon åtminstone fått något i sig.

Så ja, man kan svaja från första inlägget till slutet av tråden, som trådskrivare. Just nu TROR jag att jag kan slappna av, börja tro på mig själv, köpa julklappar, skicka julkort och må lite bra igen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Är FEI-pass bara för tävlingshästar?

Är det pga brännmärkningen jag inte behöver chip?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Klart det kan svänga från dag till dag när man har det jobbigt. Men på ett forum kan man bara gå på det som skrivs, och de första inläggen var desperata. De som skrev svar och erbjöd råd och hjälp tolkade i alla fall situationen som akut.

Hade de i stället skrivit "det känns snart bättre, håll ut ett tag till" hade det knappast blivit väl mottaget. Även om det visade sig vara det rätta svaret, mer eller mindre.

Om det nu ordnar sig för TS och hennes häst är det bara bra.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Är FEI-pass bara för tävlingshästar?
FEI pass är till för hästar som tävlar utomlands.

Är det pga brännmärkningen jag inte behöver chip?

Vad jag har för mig är det endast dom frysmärkta travarna som inte behöver chip.
Vad är det för brännmärkning du har på din häst?

Är det på vänster bakbenslåret? Isåfall är ett sk rasförbundsmärke, mitt KWPN sto har deras förbunds märke inkl triangel märkning gjord i sverige pga hon är utdömd som tävlingshäst pga skada från en olycka.
Men hon är chippad i Holland inkl holländskt pass. (iofs ett duplicaat då hennes orginalpass försvann antingen i samband med importen eller mellan svenska ägarna.)

Irländarna bränner ofta siffer och bokstavs kombination i sadelläget på sina hästar & fransoserna kan bränna både på låret & halsen av sina hästar. Spanjorerna bränner stuterimärket, vänster lår på sina Iberiska hästar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nja hingstar på vänster lår och ston på höger :-) Sen på lusitanos har man ofta stora siffror på halsen

Tesora
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kom på en sak! Kolla den nya föreningen FSHS sök på google så kommer den upp, Dom ska regga PRE korsningar, Finns olika kategorier för dom, vet inte om din häst mamma var ren PRE med stambok , men som sagt kolla där

Tesora
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tycker det framgått ganska tydligt i tråden att den lösning TS önskar för sin häst är ett nytt hem som kan erbjuda mer än hon själva klarar i dagsläget.

Vad man önskar och vad man kan få är ibland olika saker.
Om man måste göra sig av med en häst akut och inte ens har pengar till slakten så kan det ändå vara den lösningen som man måste ta.
Hästen lider ju inte av den och skulle ju på så sätt aldrig vare sig bli en vandringspokal, råka illa ut eller råka skada någon.

Ibland så måste man bara se till att klara av sin egen vardag och ekonomi oavsett om lösningen är vad man skulle önska eller ej.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp