Bukefalos 28 år!

I valet och kvalet - råd!

LillaVita

Trådstartare
får kanske möjligheten att byta box ganska snart men är väldigt kluven om jag ska göra det, finns lite för och nackdelar, och jag kommer inte fram till något!
tänkte höra era tankar om det;

Box 1
+ ljusare (ej fönster, utan lampa precis över box)
+ ngt större än box två (7,2 kvadratmeter)
+ han har hästfria väggar, bara en vägg är mot en annan häst
- väldigt konstigt formad (har en snevägg) :crazy:
- en dörr som går in i boxen (alltså som en vanlig dörr!) :confused:
- finns många skaderisker i boxen som inte går att ta bort
- gången vid boxen är väldigt smal, med andra ord stor skaderisk (har redan hänt en olycka med min ponny där)
- råttorna har sin ingång till stallet genom boxen, så sömnen kanske blir störd

Box 2
+ inga skaderisker i boxen
+ betydligt större gång utanför boxen (ca 1,5 m bredare än den andra gången)
+ närmare till gödselstacken :angel:
+ en vanlig skjutdörr till boxen
+ endast 4 hästar i gången
+ fyrkantig box
- mörkare än box 1 (inte jätte mörk, men ingen lampa över boxen, däremot i gången)
- mindre än box 1 (6,9 kvadratmeter)
- inga hästfria väggar (boxen är mellan två andra boxar)

Det är väl de stora för- och nackdelarna. Nu står jag i box 1. Jag vet inte det, för hans del, skulle spela någon med ljuset i boxen, eller storleken (det är ju ganska lite som skiljer).
Så - vilken box skulle du välja? :bump:
Blev väldigt långt :o eloge till dig som orkar läsa och svara :D
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

Box nummer två.. tror jag. Men är det inte väldigt litet, bägge boxarna? Fast du kanske har en ponny. Min är 9 m2, och är inte det minimum för häst... fast ja har lite dålig koll :p
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

har en liten D-ponny (142 cm) så det är lagligt för honom.. :)
hade gärna haft en större, men tyvärr finns det i princip bara små boxar i stallet

tacki för svaren till både dig och Hoppiz :bow:
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

tss, du har ingen talan i det här :p

haha, det har blivit värsta grejen för mig, en fix idé liksom :D
(tänk om inte A går igenom nu :crazy:)
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

Box 1
- finns många skaderisker i boxen som inte går att ta bort
- gången vid boxen är väldigt smal, med andra ord stor skaderisk (har redan hänt en olycka med min ponny där)
- råttorna har sin ingång till stallet genom boxen, så sömnen kanske blir störd


Absolut box nr 2!!
Box Nr 1 låter inte som någon häst borde få bo i den...
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

Självklart box nr 2.

se bara så mkt plus på box 2 och så många minus (och få plus) på box 1.
Hoppas du får möjligheten att byta =)
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

Box 2. Jag tycker inte att man ska ha hästfria väggar. Det ska vara öppet mellan boxarna så att hästarna ser igenom stallet och kan hälsa på varandra. Däremot ska man vara uppmärksam på sin hästs beteende. Verkar den stressad kan en box med hästfria väggar vara aktuellt om den har öppet ut mot gången eller liknande.

Jag upplever att installade hästar mår bäst av att ha öppet omkring sig så att de ser hela stallet samt går i stor hage med många (kanske alla) hästar i stallet. De vill ha utsikt och flockkänsla. De är klaustrofobiska djur som inte bör stängas in på för små ytor.

Skaderisk kan betyda olika saker. Kan den skära sig på kanterna ska du självklart byta, men kräver det bara lite extra varsamhet vid in- och uttag så är det ju inte alls så farligt. Så det beror på vad du menar.
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

Jag tycker definitivt att box nr 2 låter bäst! Bara att det finns många skaderisker i box 1 och inga i box 2 tycker jag är en klar fördel!
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

Box nr 2!

Håller med om att det inte låter bra med skaderisker i box nr 1 och jag skulle aldrig välja en box där dörren går inåt! Om hästen rullar sig i boxen, fastnar och inte kommer upp (är nog inte så ovanligt, har hänt oss) så kanske den blockerar dörren så du inte kommer in och kan hjälpa den. Hästar kan faktiskt kvävas av sådant!

När det gäller hästfria väggar eller inte så tycker jag du skall byta plats på det - alltså att ha hästfritt bredvid är minus och tvärt om. Jag tror att det allra viktigaste för en häst är att få ingå i en flock - dvs att ha kompisar runt omkring och min erfarenhet är att hästarna också blir gladare av det! Det kan dock vara bra med galler mellan boxarna, för husfridens skull när det är utfodringsdax, det blir mycket lugnare så...

När det gäller ljuset i boxen så är det nog mest till nackdel för dig själv när du skall mocka ;) men om väggarna är ljusa så hjälper det upp mycket! Och om det inte handlar om ljus från ett fönster som hästen kan titta ut igenom så tror inte jag att hästen bryr sig så värst mycket så länge det inte är jättemörkt och hästen står inne i boxen mycket. På natten är det ju mörkt i stallet ändå...
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

box 2 utan tvekan! om det är en skaderisk i boxen så går ju den bort oavsett om den är ljusare och större!:eek:
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

jag hade nog valt box nr. 2. Box nr. 1 går lätt bort om det fanns så många skaderisker!
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

jag hade valt box nr 2, verkar vara stor skaderisk med box nr 1. För hästens del spelar det nog ingen roll om det är lite mörkare i box 2, det är mest om det blir svårt att se om du ska ryckta, men det kan du väl göra i stallgången?
Lycka till med ditt val.
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

förlåt mig nu men asså varför ens fundera över detta??? om det finns skaderisk i box 1 ska ju ingen häst stå där!!!!
 
Sv: I valet och kvalet - råd!

svar till alla:
Tack för svaren! :bump:
Det blir flytt till box 2 på torsdag eller fredag :bump:
så det var skönt!


tintilar; skaderisken är dels vassa kanter (inte överdrivet vassa dock). Däremot finns det en dörr, en vanlig nödutgångsdörr, som är stängd med massa olika haspar inne i boxen, vissa av dessa är vassa. Det finns även en inbyggnad (eller vad man ska kalla det) på ena väggen som är till för att skydda vattenledningar. Men under denna finns ett utrymme (ca 30 cm högt o 50 cm långt) som är "perfekt" för ett ben som sover att slinka in i och fastna i. Är livrädd att han därför ska bryta benet i boxen...

men nu behöver jag inte oroa mig för det :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 673
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 361
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 341
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp