Bukefalos 28 år!

icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Så, varför väntar kvinnorna på att bli tilldelade makten och bli inbjudna till bordet, istället för att sjävla ställa sig upp och arbeta för sin del av kakan? Varför låta en man gå före när man själv kan göra det?

Användaren i fråga bör visa att hon inte accepterar sin pojkväns beteende genom att emotsäga det och hävda sin självständighet, genom att ställa krav.

Man måste börja på mikronivå.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Alltså, det bara går inte att nå fram till dig. Du tror att du har makt och inflytande över allting. Hur använder du den makten och inflytandet i ditt eget liv?

Om man har en pojkvän som talar ett sånt maktspråk till en så skulle i alla fall jag fundera på varför han tar sig den makten, den rätten från första början. Vad i h-vete gav honom tron från första början att han har den rätten att behandla kvinnan på det sättet?

Det är här de berömda strukturerna kommer in, det är inte en unik reaktion från en unik pojkvän utan hur många som helst ägnar sig åt det här. (Hur många trådar har vi här på buke?)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag vet mycket väl att jag inte har makt eller inflytande över allting. :smirk: Men jag börjar på mikronivå och gör vad jag kan. Jag är väl medveten om att strukturerna existerar, men även väl medveten om att inget händer om man inte gör något själv. På mikronivå.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Definitionen av patriarkat är relativ, beroende på i vilket sammanhang det används. Hur som haver, så kan jag gå med på att männen har makten, det är ju ett faktum, titta in i vilket sammanträdesrum du vill, men hur har de hamnat där och vem hindrar kvinnorna från att också få sitta vid bordet (utom kvinnorna själva såklart)?

Just därför handlar diskussionen om maktstrukturer. Det är hinder som är utom den enskilda individens påverkan. Systematiskt drabbar detta kvinnor, på strukturnivå men får återverkan på individnivå. Du har säkert hört talas om glastaket, något som gör det omöjligt att komma vidare. Vi kan tro att vi är helt och hållet fria att göra vad vi vill som enskilda, men det finns alltid osynliga hinder (normer) som påverkar oss mer än vi tror.
Att skuldbelägga och nöja sig med det är aldrig rätt. Just därför vill man se mönster och normer som alla kan förändra tillsammans. Men det måste ta sin början med att synliggöra det vi tar för givet, vad som verkar självklart får det är sådant som är så svårt att ändra. Inte synliga medvetna val.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Så, varför väntar kvinnorna på att bli tilldelade makten och bli inbjudna till bordet, istället för att sjävla ställa sig upp och arbeta för sin del av kakan? Varför låta en man gå före när man själv kan göra det?

Just detta går jämställdhetsarbete, feminism mm ut på. Istället för att handgripligen slänga ut männen söka förändra genom att synliggöra hinder för att veta vad som behöver förändras. Reformarbete med andra ord (i motsats till revolution).
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag vet mycket väl att jag inte har makt eller inflytande över allting. :smirk: Men jag börjar på mikronivå och gör vad jag kan. Jag är väl medveten om att strukturerna existerar, men även väl medveten om att inget händer om man inte gör något själv. På mikronivå.

Eftersom det som bekant finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra så kommer jag aldrig försöka motarbeta dig utan är med dig i dina strävanden. Och jag hoppas innerligt att dina mikrosträvanden inte gör att du hamnar i de fållor som verkar vanliga för så många kvinnor:

- Lägger ner mer fritid än mannen på hemarbete (tja, såvida du inte älskar att diska, städa och tvätta, laga mat och plocka)
- Inte har körkort så du är beroende av att bli skjutsad överallt.
- Längre utbildning men mindre lön än män
- Hamnat i karriärsåtervändsgränd
- Hamnat i lågstatus/låglöneyrke
- Lägger pengar på hemmet medan mannen lägger sin på sin fritid.
- Säger nej till jobbavancemang efter du faktiskt inte orkar för att du måste hinna med hemmet och barnen och din man redan jobbar så mycket.
- Inte tackar nej till jobbavancemang för att du vet att dina kvinnliga medarbetare kommer att avsky dig varenda sekund.
- Får mystisk värk i kroppen och blir förtidspensionerad
- Aldrig nånsin blir bortgallrad när du söker jobb för att du är en potentiell barnaföderska.
- Jobbar deltid pga barnen och då hamnar efter på arbetsplatsen
- Helt plötsligt upptäcker att det fattats beslut om saker på arbetsplatsen utan att du visste att det kallats till möten.
- Får mindre saker och pengar vid en separation då mannen tar det han anser vara "sitt" och du inte orkar bråka.
- Får mindre pension pga långelöneyrke och/eller deltidsarbete.
- Inte får hemtjänsthjälp eftersom de som bestämmer över den de facto anser att män inte klarar sig själva och därför ger merparten av resurserna.
- Kommer in akut på sjukhus för en hjärtinfarkt som inte upptäcks eftersom man bara känner igen manlgia symptom och du blir hemskickad igen.
- Eller för allt i världen råkar ut för män som anser sig ha rätten att kontrollera sina kvinnor och i förlängningen slå dom.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

- Lägger ner mer fritid än mannen på hemarbete (tja, såvida du inte älskar att diska, städa och tvätta, laga mat och plocka)
Jag är benhård på jämställdheten i hemmet. Om inte han hjälper mig, då hjälper inte jag honom. Har inga problem att bara tvätta mina kläder/laga min mat/diska min disk om jag upplever det som att han har legat på latsidan. Han vet att det fungerar så, därför ligger han inte på latsidan. Om inte han diskar när det är hans tur att diska, då blir det ingen mat.

- Inte har körkort så du är beroende av att bli skjutsad överallt.
Jag har körkort, och jag sitter oftast bakom ratten.

- Lägger pengar på hemmet medan mannen lägger sin på sin fritid.
Även här är jag hård på att det ska vara lika. Det är t.o.m. att jag får pengar, av min sambo, för att kunna lägga lite på mig själv, eftersom han har högre inkomst än jag.

- Säger nej till jobbavancemang efter du faktiskt inte orkar för att du måste hinna med hemmet och barnen och din man redan jobbar så mycket.
Får jag en möjlighet, så tar jag den. Barnen har en pappa också.

- Inte tackar nej till jobbavancemang för att du vet att dina kvinnliga medarbetare kommer att avsky dig varenda sekund.
Skulle inte komma på fråga. Deras ogillande är deras problem, inte mitt.

- Jobbar deltid pga barnen och då hamnar efter på arbetsplatsen
Barnen har fortfarande en far.

- Får mindre saker och pengar vid en separation då mannen tar det han anser vara "sitt" och du inte orkar bråka.
Till min sambos stora förtret, så finns det få som orkar bråka som jag.

- Eller för allt i världen råkar ut för män som anser sig ha rätten att kontrollera sina kvinnor och i förlängningen slå dom.
Jag har råkat ut för en sådan man. Därför tänker jag inte göra det igen, därför är jag benhård med jämlikheten i förhållandet, därför kan jag bråka tills jag får andnöd för det jag tror på och för det som är viktigt för mig.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Good for you! Och jag önskar dig en högre lön i framtiden!

De saker du inte svarade på kan vi alltså glömma då?

Och jag hoppas att du också kan stötta eventuellt mindre lyckligt lottade medsystrar som du hittar på vägen.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

De saker jag inte svarade på är i dagsläget inte applicerbara.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
De saker jag inte svarade på är i dagsläget inte applicerbara.

Natirligtvis inte! Det gäller bara att vara förberedd så man slipper hamna i det, och att försöka förändra på macronivå. Som tex. sjukvård, hemtjänst och lönenivåer.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Men det är ju vad jag menar med "bra val". Att man som man VÄLJER att ifrågasätta sina vänners taskiga kvinnosyn (bra val), eller att inte göra det (dåligt val). Att man som kvinna VÄLJER att försvara pappor (bra val), eller att inte göra det (dåligt val). Men även när man inte väljer, så gör man ett val.
Javisst. Men det i ditt inlägg som jag försökte kommentera var just

"MEN det är kvinnornas jobb att ta ansvar för sin egen situation, liksom det är männens jobb att ta ansvar för sin egen situation och göra bra val (det senare gäller givetvis även kvinnor)."

Det tolkade jag som att det är kvinnornas jobb att ta ansvar för sin egen situation och männen för sin egen situation. Menar du alltså att du i den definitionen inbegriper att kvinnor tar ansvar även för mäns rättighet till jämställdhet och vice versa?
:confused:

Nu är jag totalt förvirrad....
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Så, varför väntar kvinnorna på att bli tilldelade makten och bli inbjudna till bordet, istället för att sjävla ställa sig upp och arbeta för sin del av kakan? Varför låta en man gå före när man själv kan göra det?
Men är det inte PRECIS det som bland andra feminister jobbar för! Och vad får de för det? Stora tack och ovationer för att de försöker jobba för att kvinnor ska få lika stor samhällsmakt som män?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Ja, på så sätt att man som man reagerar och agerar när vännerna visar prov på kass kvinnosyn, eller som kvinna reagerar när vänninorna kritiserar mäns duglighet som fäder. Eller när fördomarna är könsöverskridande för den delen. Men ansvaret för min situation är först och främst mitt, ingen annans, men för den sakens skull behöver jag itne vara kompromisslös och köra över männen i min omgivning.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Ja, på så sätt att man som man reagerar och agerar när vännerna visar prov på kass kvinnosyn, eller som kvinna reagerar när vänninorna kritiserar mäns duglighet som fäder. Eller när fördomarna är könsöverskridande för den delen. Men ansvaret för min situation är först och främst mitt, ingen annans, men för den sakens skull behöver jag itne vara kompromisslös och köra över männen i min omgivning.

Då är vi ju överens alltså: det är allas ansvar att aktivt reagera eller ta ställning när förutfattade meningar om könen dyker upp. :D Oavsett om det handlar om mig eller om en man.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sök utanför de stora språkfamijerna. Det finns alltid något obskyrt språk med helt annorlunda språkkonventioner som ingen känner till. På så vis kan du ge din pojke ett mansnamn utan att någon tycker att det är "pojkigt".

(Vilka problem folk skaffar sig!)

MVH
/D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
896
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
Svar
14
· Visningar
373
Senast: Lingon
·
Relationer Jag heter Simon och jag tycker att det är fint namn men för vanligt. Jag vill ändra mitt namn till Zigge istället, coolt namn. Jag har...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Tranan
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp