Bukefalos 28 år!

icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Ja, och den som lider av att inte ha ett könsneutralt namn kan ju, utan kostnad, lägga till ett sådant, ergo, ta ansvar för sitt eget liv.

Med "fult att vara kvinna" tänker jag på, att det är kvinnorna som ska nå upp till männens löner, kvinnorna ska upp till högre yrken, flickor ska bära icke-flickiga käder som då istället blir pojkkläder, de könsneutrala namnen är f.d. killnamn (Alex, Kim, Tim, Robin), etc.

Varför inte tvärt om? Varför inte männen ner på kvinnornas lönenivå? Varför inte männen ner på yrkesstegen? Varför inte pojkar i icke-pojkiga kläder? Varför inte namn som är mer traditionellt flicknamn?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det är det jag menar. David, som han hette, försökte man ju LÄRA till att vara tjej. Hans föräldrar och psykologer försökte stenhårt att uppfostra honom till flicka.

...och ändå identifierade han sig som pojke.

Om könsrollen är inlärd, varför blev inte David "flicka"?
Jag har sett den dokumentären. Men jag tycker det är en väldigt svår fråga... alla omkring honom visste ju att han var född som pojke. Och då är det svårt att veta vad som är orsak och verkan. Om alla omkring honom omedvetet "förväntade" sig att han skulle reagera i någon form så är det kanske inte så konstigt om även detta påverkade honom?

Dessutom åt han ju hormoner (vad jag förstod) när han kom i tonåren för att inte utvecklas rent biologiskt som man. Och han måste ju ha undrat varför han fick dem och anat/förstått att han var annorlunda på något sätt....

Själv tror jag att en del av hur vi är som kvinnor/män beror på biologi, men jag tror den delen är betydligt mindre än vad de flesta anser. Jag anser att rätt få saker kan förklaras genom biologi. Speciellt eftersom det finns sk manhaftiga kvinnor och sk fjolliga män - det bevisar ju att individskillnaderna är betydligt större än de generella skillnaderna mellan könen.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sunshine skrev:
Vad gäller det övriga så har iaf jag hur många exempel som helst på barn i min bekantskapskrets som vuxit upp med föräldrar som varit mycket noga med att köpa könsneutrala leksaker, kläder osv och ÄNDÅ har döttrarna valt rosa och volanger och spetsar och Barbie så fort de blivit gamla nog att göra sin röst hörd. Till stor förtvivlan för speciellt en av mina vänner, som verkligen AVSKYR rosa och nästan kräks varje morgon när dottern fullkomligen VÄGRAR att sätta på sig något annat!

Är det fel då eller?
Om inte dina vänner/bekanta lever totalt isolerade i skogen så är det väl inte så konstigt om barnen påverkas av betydligt fler saker än bara sina föräldrar?

De pojkar som gillar samma sak (rosa volanger och spetsar) blir nog tyvärr oftast helt enkelt förbjudna att använda dem. Ofta för att föräldrar och omgivning kan acceptera en "pojkflicka", men har betydligt svårare att acceptera en "flickpojke" (bara att ordet flickpojke inte "finns" är väl rätt intressant.... men det kan vi ta en annan gång). Och ibland kanske det inte räcker med föräldrars acceptans. Det finns naturligtvis en oro hos föräldrarna till en pojke som vill ta på sig rosa volangkjol till skolan. Jag gissar att de är mer oroade för andras reaktioner än de föräldrar som har en flicka som vill ha "killkläder".

Det är väl definitivt inget fel på flickor som gillar volanger och spetsar för övrigt! Däremot är det tokigt att flickor som INTE gör det blir tagna för pojkar och/eller retade för "pojkflicka" i skolan. Men jag tror personligen att motsatt situation är värre som det ser ut idag. Alltså när pojkar vill ha typiska "tjejkläder". Det är nämligen inget fel på dem heller.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ankans skrev:
Och hur ska folk kunna veta hur folk vill bli identifierade om det inte syns på utsidan eller man talar om det? förklara gärna det för mig..

hårdrockare, punkare, transa, osv, vi har alltid använt oss av yttre saker för att identifiera oss och visa vem vi är i samhället, är det något fel i det?
Måste man identifiera dem då i varje situation? Kan man inte bara prata/umgås/ se en människa istället för något specifikt kön eller någon specifik grupp? Men visst har du rätt i att vi alla med hjälp av yttre attribut visar "vem vi är". Det är väl helt enkelt mänskligt antar jag. Och mänskliga beteenden är ju inte "fel". Jag tycker diskussionen i denna tråd är rätt knepig.... varför får alla det till att Kat och Jane_D tycker att det är FEL på människor? Jag tycker mest de talar om att vi kanske kunde vara ÄNNU mer "fria" att göra som vi vill/vara de vi vill/ identifiera oss som vi vill.
Därmed inte sagt att vi är "slavar" idag. Bara att vi alla har förutfattade meningar! Jag, Kat, du och alla andra. Skillnaden är om man identifierar dem som detta eller om man tror att de är allmängiltiga sanningar.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Varför inte tvärt om? Varför inte männen ner på kvinnornas lönenivå? Varför inte männen ner på yrkesstegen? Varför inte pojkar i icke-pojkiga kläder? Varför inte namn som är mer traditionellt flicknamn?
Det är väl i och för sig trevligare för alla om vi istället höjer lönenivån för kvinnor än sänker den för män? ;)

För övrigt så handlar väl just jämställdhetsarbete om detta?! Att locka män och pojkar till typiska "kvinnoyrken" försöker i alla fall min arbetsgivare med och jag har sett många jämställdhetsplaner som går ut på just detta. Att jämna ut könssegregeringen på arbetsmarknaden.

Personligen brinner jag också för just frågan att pojkar ska tillåtas vara mer "flickiga" än vad de kanske tillåts idag. Om du vill läsa mer om sånt här arbete läs gärna Kajsa Wahlströms bok Flickor pojkar och pedagoger. På förskolan Tittmyran och Björntomten jobbade hon aktivt med jämställdhetsarbete - att få personalen att upptäcka hur de bemöter flickor och pojkar olika. Och där jobbade man med BÅDA könen - att få flickor lite modigare och ge pojkar utrymme för att visa känslor. Den är klart läsvärd!!
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ankans skrev:
Och hur ska folk kunna veta hur folk vill bli identifierade om det inte syns på utsidan eller man talar om det? förklara gärna det för mig..

hårdrockare, punkare, transa, osv, vi har alltid använt oss av yttre saker för att identifiera oss och visa vem vi är i samhället, är det något fel i det?

man kan fråga dem.

Är man osäker är kan man använda sig av könsneutrala pronomen
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
I något större utsträckning, jo. Lite skillnad.

Vari ligger den stora skillnaden?
Feminism är ett annat analysverktyg bara.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Ja, och den som lider av att inte ha ett könsneutralt namn kan ju, utan kostnad, lägga till ett sådant, ergo, ta ansvar för sitt eget liv.

När personen i fråga kommer till en sådan ålder att hän kan bestämma det själv, så är både könsrollen och namnet rätt cementerat.

Dessutom får du inte ta bort alla dina övriga namn om du vill
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Varför inte pojkar i icke-pojkiga kläder? Varför inte namn som är mer traditionellt flicknamn?

För att det anses som sämre att vara kvinna.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Vari ligger den stora skillnaden?
Feminism är ett annat analysverktyg bara.
Klassamhället ser jag varje dag, jag kan ta på det. Jag vet hur jag kan flytta mig uppåt/neråt på samhällsstegen. Jag kan identifiera mig med en given klass, i mitt fall arbetarklassen.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Björk skrev:
Måste man identifiera dem då i varje situation? Kan man inte bara prata/umgås/ se en människa istället för något specifikt kön eller någon specifik grupp?
Det är ju dit jag vill komma. Varför måste minsta handling - en nysning t.ex. - identifieras som kvinnlig eller manlig, istället för att rätt och slätt vara en nysning? Varför identifierar sig *sexuella främst som det, framför något annat? Vad är det för fel på att bara vara människa?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det är ju dit jag vill komma. Varför måste minsta handling - en nysning t.ex. - identifieras som kvinnlig eller manlig, istället för att rätt och slätt vara en nysning? Varför identifierar sig *sexuella främst som det, framför något annat? Vad är det för fel på att bara vara människa?
Fast då förstår jag inte vad du och Kat är oeniga om. :confused: Önskemålet hon framfört är ju just att saker o ting inte ska identifieras som kvinnliga eller manliga utan kanske mer "mänskliga" enbart. Eller ?? (rätta mig om jag har fel Kat)

Och hur du än protesterar så funkar faktiskt inte människor i allmänhet så. Vi reagerar när en pojke går klädd som en flicka, vi reagerar när vi inte kan placera en person som ett visst kön. Och väldigt många reagerar tyvärr fortfarande negativt på såna som "bryter" mönstret. Och det gör att färre vågar/kan bryta mönstret.

Men om jag missuppfattat dig så är jag glad! Det är väl härligt om du är en av dem som anser att vi bör försöka sluta kategorisera och hela tiden gå på våra förutfattade meningar!
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Något som kvinnor själva bidrar till.
Ja, där håller jag med dig. Hela samhället bidrar till det, män och kvinnor. När jag tex frågade min förra pojkväns dotter på 7 år vilken kille hon var kär i (satt och skojade med henne) utan att tänka på att jag indirekt sätter "normen" hetero på henne. Varför frågade jag inte istället "är du kär i någon?". Och när jag sydde små söta volangklänningar till mina kusiner när de var småflickor. De var supergulliga, men aldrig kom jag på tanken att kanske mina små pojkkusiner skulle ha velat ha något med volang....

Vi har nog alla tagit till oss vissa normer om vad könen gillar och vill ha. Och då fortsätter vi "reproducera" det som kallas kvinnligt respektive manligt. De som får "lida" för det är ju de pojkar som VILL ha volangklänning eller de barn som ÄR kära i någon av samma kön. De faller utanför normen och "vet" på ett omedvetet plan att de är "annorlunda" eller "konstiga" eller pojkflickor eller fjolliga.

Jag känner dock att det som liksom är viktigt i kråksången är att veta om det. Och att därmed, åtminstone ibland, slå oss själva med häpnad och agera emot dessa normer! :D
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Björk skrev:
För övrigt så handlar väl just jämställdhetsarbete om detta?! Att locka män och pojkar till typiska "kvinnoyrken" försöker i alla fall min arbetsgivare med och jag har sett många jämställdhetsplaner som går ut på just detta. Att jämna ut könssegregeringen på arbetsmarknaden.
Även jag har sett sådana jämställdhetsplaner, men de är just oftast planer som inte blir så mycket mer. Det jag hör/läser i medierna handlar om kvinnornas väg till styrelsebordet, och männen nobbar vårdyrken, kanske för att lönerna är så låga.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Något som kvinnor själva bidrar till.

Javisst gör vi det. Vi kvinnor håller patriarkatet uppe också, annars skulle det rämna.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Björk skrev:
Fast då förstår jag inte vad du och Kat är oeniga om. :confused: Önskemålet hon framfört är ju just att saker o ting inte ska identifieras som kvinnliga eller manliga utan kanske mer "mänskliga" enbart. Eller ?? (rätta mig om jag har fel Kat)
Förmodligen tycker vi samma sak, egentligen, men försöker uttrycka oss med olika ord. Bortsett då från att jag fortfarande vägrar tro på patriarkatet och anser att varje människa själv måste ta ansvar för sitt liv och sin situation.

Björk skrev:
Och hur du än protesterar så funkar faktiskt inte människor i allmänhet så. Vi reagerar när en pojke går klädd som en flicka, vi reagerar när vi inte kan placera en person som ett visst kön. Och väldigt många reagerar tyvärr fortfarande negativt på såna som "bryter" mönstret.
Been there, done that, därför protesterar jag ju. Jag har gått klädd som pojke, blivit misstagen för E-type (!!), o.s.v. För mig är det ju på intet sätt konstigt att en kvinna mekar med en bil, eller en man går klädd "på ett typiskt kvinnligt sätt".
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Så varför säger du då att inte partriarkatet finns?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Nu börjar det här bli riktigt spännande!

Snälla snälla kan du inte utveckla det där!?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
896
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
Svar
14
· Visningar
387
Senast: Lingon
·
Relationer Jag heter Simon och jag tycker att det är fint namn men för vanligt. Jag vill ändra mitt namn till Zigge istället, coolt namn. Jag har...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Tranan
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp