Bukefalos 28 år!

icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Även jag har sett sådana jämställdhetsplaner, men de är just oftast planer som inte blir så mycket mer. Det jag hör/läser i medierna handlar om kvinnornas väg till styrelsebordet, och männen nobbar vårdyrken, kanske för att lönerna är så låga.
ja, jag uttalade mig inte direkt om hur mycket som händer. Men du pratade om att vi kanske borde försöka få in män på kvinnliga arbetsplatser och försök pågår ändå. Liksom man försöker locka kvinnor till typiskt manliga områden. Jag fick intrycket av att du tyckte att det bara eftersträvas jämställdhet för kvinnor och inte för män. Det tycker jag inte är alldeles sant.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Därför att det är ett hjärnspöke hos kvinnor som inte vågar bryta mönster. Patriarkatet anses existera därför att det ger kvinnor en möjlighet att lasta över ansvaret på någon annan.

Och jag anser att patriarkatet inte existerar egentligen eftersom jag anser att kvinnorna är bästa på att trycka ner sig själva, och är till största del ansvariga för att de sitter i en viss situation. Ergo, männen har föga med kvinnornas situation att göra. Jag anser och tror att vi hade haft högre kvinnolöner och fler kvinnor i styrelserna, om kvinnorna inte nöjt sig och dessutom velat sitta vid styrelsebordet. Ingen tvingar dem att söka sig till vårdyrken med kass lön.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag tycker, utifrån mina observationer, att det främst fokuseras på jämställdhet för kvinnor, d.v.s. att kvinnor ska in på den "manliga" arbetsmarknaden, istället för tvärtom eller 50/50. Men det kan ju se olika ut i olika delar av landet.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Förmodligen tycker vi samma sak, egentligen, men försöker uttrycka oss med olika ord. Bortsett då från att jag fortfarande vägrar tro på patriarkatet och anser att varje människa själv måste ta ansvar för sitt liv och sin situation.

Men är inte patriarkatet mycket ett upprätthållande av just könsrollerna? Som jag har förstått i alla fall. Och det upphålls av oss alla. Män är i mångt och mycket "överordnade" kvinnor i maktpositioner på ett samhälleligt plan. Medan kvinnorna i viss grad har makten på andra områden (tex vad gäller föräldraskap).

Kimz0r skrev:
Been there, done that, därför protesterar jag ju. Jag har gått klädd som pojke, blivit misstagen för E-type (!!), o.s.v. För mig är det ju på intet sätt konstigt att en kvinna mekar med en bil, eller en man går klädd "på ett typiskt kvinnligt sätt".
ja, just! Och om vi slapp den där "stämpeln" så skulle du ju slippa bli tagen för ngt du inte är! Så; visst finns det förutfattade meningar hos många /samhället om hur män och kvinnor "ska vara" och i viss mån begränsar det ju faktiskt individer. Alla är inte modiga och vågar gå emot strömmen.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Och jag anser att patriarkatet inte existerar egentligen eftersom jag anser att kvinnorna är bästa på att trycka ner sig själva, och är till största del ansvariga för att de sitter i en viss situation. Ergo, männen har föga med kvinnornas situation att göra. Jag anser och tror att vi hade haft högre kvinnolöner och fler kvinnor i styrelserna, om kvinnorna inte nöjt sig och dessutom velat sitta vid styrelsebordet. Ingen tvingar dem att söka sig till vårdyrken med kass lön.
Men varför är det bara kvinnornas jobb att förändra samhället? De flesta kvinnor/flickor har ju en far som väl önskar sin dotter det bästa? Hur kan då män generellt inte ha något med kvinnornas situation att göra?

Alla de män som sett dig som icke-kvinnlig för att du mekat med bilar eller de killar som viskande (så att det hördes) kallade min kompis för lesbisk för att hon inte var "tjejig" nog. Eller de män jag mött på arbetet som på ett ironiskt sätt kallat mig "lilla gumman" och trott på fullt allvar att de är roliga. Varför är det bara vi kvinnor som "borde" reagera på sådant? Varför bör inte även andra män ta ställning emot sådant?

Jag gläder mig åt när män tar ställning emot sina buffliga vänner som snackar om tjejer som "köttstycken"! Liksom jag själv försöker ifrågasätta när tjejer pratar om sina karlar som mindre vetande vad gäller tex barnfrågor. För visst finns det män och kvinnor som tar ställning. Däremot har vi kvinnor som grupp mycket mer att "vinna" på det och därmed förväntas vi ta ställning och vi ska bli tvugna att skrika och vråla för att få höras. Men, fan ta oss om vi skriker för mycket - då är vi karlhatare, feminazister eller liknande. :crazy:

Fastän; som sagt; väldigt många män också har kvinnor i sitt liv som de älskar och högaktar. Och ändå kan de gå genom livet och blunda för de orättvisor som deras fruar, döttrar och mödrar råkar ut för... är det riktigt och rätt?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag tycker, utifrån mina observationer, att det främst fokuseras på jämställdhet för kvinnor, d.v.s. att kvinnor ska in på den "manliga" arbetsmarknaden, istället för tvärtom eller 50/50. Men det kan ju se olika ut i olika delar av landet.
Eller på olika arbetsplatser skulle jag tro. För mig som jobbar i en organisation där 80% av de anställda är kvinnor så ska vi; om vi vill följa lagen; jobba för att just få in män. Och jag upplever att de flesta kvinnor jag träffar hos oss är väldigt glada om vi kunde lyckas bättre med den saken. Och istället för att män ska "sänka sig lönemässigt" så kanske vår personal borde få BÄTTRE betalt och på så vis lockas (kanske) även fler män till branschen...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag har uppfattat "patriarkatet" som att det är "männens fel att kvinnorna har låga löner/inte har samma möjligheter/etc." Och visst kan jag hålla med om att männen är överordnade, men det är ju kanske främst för att kvinnorna själva väljer att vara underordnade? Många kvinnor vill kanske inte sitta vid styrelsebordet, för att de trivs bättre på golvet/med sin familj/etc? Vi hade ju onekligen haft fler kvinnor vid bordet om fler kvinnor hade velat sitta vid bordet, men det är ju faktiskt så att kvinnor i större utsträckning än män söker sig till t.ex. vårdyrken och tycks nöja sig med vad de har.

Men för mig spelar det ju eg. ingen roll om man tror att jag är lesbisk, E-type, eller transa. Ibland tycker jag om att vara kvinnlig, men oftast vill jag bara vara "Kimz0r", och mina nysningar är varken kvinnliga eller något annat. Möjligen "Kimz0riga", eftersom människor nyser på olika sätt.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det är inte kvinnornas jobb att förändra samhället - det är allas jobb. MEN det är kvinnornas jobb att ta ansvar för sin egen situation, liksom det är männens jobb att ta ansvar för sin egen situation och göra bra val (det senare gäller givetvis även kvinnor).

Jag kan ta ett exempel som ligger mycket nära mig: Min mor erbjöds i princip en chefsposition, men avböjde, för att senare skylla på mig, min far, sin chef, sin chefs överordnade o.s.v. för att hon missat chefsjobbet. Varför tog hon inte chefsjobbet, alternativt, tog ansvar och stod för att hon avböjt det? Varför var det alla andras fel utom just hennes eget?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag har uppfattat "patriarkatet" som att det är "männens fel att kvinnorna har låga löner/inte har samma möjligheter/etc."
Efter att ha läst på i ämnet feminism på flertalet olika hemsidor har jag inte uppfattat det så. Jag tolkar inte ordet patriarkat som lika med "män". Det är snarare lika med "samhällsstrukturen där män är överordnade kvinnor på många plan". Så har i alla fall jag tolkat det. Men det finns säkert fler (Jane_D?) som kan förklara det bättre.

Kimz0r skrev:
Och visst kan jag hålla med om att männen är överordnade, men det är ju kanske främst för att kvinnorna själva väljer att vara underordnade? Många kvinnor vill kanske inte sitta vid styrelsebordet, för att de trivs bättre på golvet/med sin familj/etc?
Både och tror jag. Och då är vi återigen vid det så kallade "valet". Vilket val har en kvinna att ta för sig karriärmässigt om hon hela livet fått lära sig att "pojkar går först" (återigen: läs gärna boken av Kajsa W)? Vilket val har en pojke att visa känslor när han hela livet fått lära sig att "riktiga män gråter inte"? Och nu menar jag att det inte bara beror på föräldrar utan på hela samhället som fostrar oss in i dessa roller. Vilket val har en kvinna att satsa på karriär när hon VET att hon "ska" ta huvudansvaret för barn och hem? Vilket val har en man att vara pappaledig halva tiden när kvinnan anser att det är "hennes dagar" och hon delar upp dem som hon har lust?

Grejen är att det enda sättet att förändra är ju att SE sådana saker hos sig själv och andra, i sitt eget liv. Därmed inte sagt att man vill ändra på allt, men kanske kan man ställa någonting på "ände" och kanske kommer man på alldeles själv att man faktiskt hade gjort andra val om man fötts med en snopp istället för mus.

Kimz0r skrev:
Men för mig spelar det ju eg. ingen roll om man tror att jag är lesbisk, E-type, eller transa. Ibland tycker jag om att vara kvinnlig, men oftast vill jag bara vara "Kimz0r", och mina nysningar är varken kvinnliga eller något annat. Möjligen "Kimz0riga", eftersom människor nyser på olika sätt.
Tja, det kanske inte spelar DIG någon roll, men för vissa gör det det. Speciellt när människors förutfattade meningar gör att de inte får vissa jobb (som en tjej jag känner som utbildade sig till elektriker), att de blir nedslagna på stan (som en del killar som klär sig i "tjejkläder") eller att de "bara" får genomlida högstadietiden som ett stort helvetesmörker pga att de inte "passar" i mallen.
 
Senast ändrad:
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det är inte kvinnornas jobb att förändra samhället - det är allas jobb. MEN det är kvinnornas jobb att ta ansvar för sin egen situation, liksom det är männens jobb att ta ansvar för sin egen situation och göra bra val (det senare gäller givetvis även kvinnor).
Fast jag håller inte med dig i det! Jag tycker att det är ÄVEN mitt ansvar som kvinna att säga emot tanterna på jobbet när de indirekt uttrycker att pappor är sämre föräldrar. För då kritiserar de ju min bror, min sambo, min pappa! (Pappa är ju den enda som är förälder än så länge av de tre! ;) )

Och jag tycker det är min sambos ansvar att ifrågasätta när män i hans omgivning säger att "herregud vilket tjatter, typiskt kvinnor!" eller "ja, hur hade du trott det skulle vara, med en kvinna i chefsposition".

Kimz0r skrev:
Jag kan ta ett exempel som ligger mycket nära mig: Min mor erbjöds i princip en chefsposition, men avböjde, för att senare skylla på mig, min far, sin chef, sin chefs överordnade o.s.v. för att hon missat chefsjobbet. Varför tog hon inte chefsjobbet, alternativt, tog ansvar och stod för att hon avböjt det? Varför var det alla andras fel utom just hennes eget?
Kanske för att hon kände att hon inte hade möjligheten att ta jobbet eftersom hon förutsattes ta hand om familjen? Till exempel. Hon kände sig väl bitter över en förlorad chans. Visst; det var HON som inte tog den, men vi lever ju inte ett vakuum där vi bara behöver ta hänsyn till oss själva. Vi tar ju hänsyn även till andra omkring oss (speciellt många kvinnor). Med facit i hand kanske hon vet att hon borde varit mer ego. Men; vad hade konsekvensen blivit för henne då?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Björk skrev:
Men är inte patriarkatet mycket ett upprätthållande av just könsrollerna? Som jag har förstått i alla fall.

Jag såg en enkel definition av patriarkatet i min morgontidning i dag: Den ekonomiska och politiska makten i samhället innehas av medelålders medelklassmän.

(Fast jag skulle iofs kunna sätta parentes runt ålder och kön. Åldersdimensionen finns med i begreppets ursprungliga tolkning, i dag är den vidare.)

Att påstå att patriarkatet inte finns är alltså bara okunskap. Man kan inte TYCKA att patriarkatet inte finns, lika lite som man kan tycka att exvis kapitalismen inte finns.
 
Senast ändrad:
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Jag såg en enkel definition av patriarkatet i min morgontidning i dag: Den ekonomiska och politiska makten i samhället innehas av medelålders medelklassmän.

(Fast jag skulle iofs kunna sätta parentes runt ålder och kön. Åldersdimensionen finns med i begreppets ursprungliga tolkning, i dag är den vidare.)
Tack! och kanske skulle man kunna tillägga svenska eller vita medelålders medelklassmän?

Det var väl en ganska bra definition. Som inte nödvändigtvis innebär att alla medelålders medelklassmän är manschauvinister som inte önskar kvinnor i sin närhet. Det är bara det att det ÄR de som har makten i samhället.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Björk skrev:
. Som inte nödvändigtvis innebär att alla medelålders medelklassmän är manschauvinister som inte önskar kvinnor i sin närhet. Det är bara det att det ÄR de som har makten i samhället.

Jomen exakt. Begreppet patriarkat har ingenting med manschauvinism att göra, det handlar bara om maktfördelning.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Jomen exakt. Begreppet patriarkat har ingenting med manschauvinism att göra, det handlar bara om maktfördelning.
Då har jag uppfattat det helt rätt med andra ord!
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Men det är ju vad jag menar med "bra val". Att man som man VÄLJER att ifrågasätta sina vänners taskiga kvinnosyn (bra val), eller att inte göra det (dåligt val). Att man som kvinna VÄLJER att försvara pappor (bra val), eller att inte göra det (dåligt val). Men även när man inte väljer, så gör man ett val.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Jag såg en enkel definition av patriarkatet i min morgontidning i dag: Den ekonomiska och politiska makten i samhället innehas av medelålders medelklassmän.
Det kan jag hålla med om. Men hur har de hamnat där?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Definitionen av patriarkat är helt oberoende av om du håller med eller inte.

Kanske bör du vara något mindre tvärsäker nästa gång du uttalar dig om sånt du inte har en aning om.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Definitionen av patriarkat är relativ, beroende på i vilket sammanhang det används. Hur som haver, så kan jag gå med på att männen har makten, det är ju ett faktum, titta in i vilket sammanträdesrum du vill, men hur har de hamnat där och vem hindrar kvinnorna från att också få sitta vid bordet (utom kvinnorna själva såklart)?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

De både tar sig makten och får den. I stort och i smått. Varje gång någon säger att det behövs en tupp för att få ordning i hönsgården låter man män få mer makt än kvinnor. Varje gång vi säger att feminism inte behövs och de kvinnorna är orakade och fula skapar vi kvinnlig underordning.

Och jag minns speciellt en användare vars pojkvän inte tillät henne att köpa godis och saker till hemmet för sina pengar och straffades för det genom att låsas ute från bilen, han tar makt över henne.

Hur får man slut på sånt? Manlig makt fungerar faktiskt pga hot om våld. Mot andra män och kvinnor. Hur många är rädda för att få spö av en kvinna när de går hem på natten?

Och slutligen vad gäller den manliga och kvinnliga nysningen. Könsneutralitet finns inte bara för att du (och jag) önskar att det vore så. Men vi kan komma dit, om du och andra kunde börja acceptera nuläget, att kvinnor är underordnade män.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Definitionen av patriarkat är relativ, beroende på i vilket sammanhang det används. Hur som haver, så kan jag gå med på att männen har makten, det är ju ett faktum, titta in i vilket sammanträdesrum du vill, men hur har de hamnat där och vem hindrar kvinnorna från att också få sitta vid bordet (utom kvinnorna själva såklart)?

Vem bjuder in till att sitta vid bordet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag heter Simon och jag tycker att det är fint namn men för vanligt. Jag vill ändra mitt namn till Zigge istället, coolt namn. Jag har...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Tranan
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 088
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 989
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp