Bukefalos 28 år!

Idag har jag..

Sv: Idag har jag..

Fredag och jag blir deprimerad på vädret. Töväder... å dom jävla fästingarna leder genast med 2-1... :mad:

Annars rätt tråkigt, två promenader precis som igår fast andra stråk idag. Unghästen var mycket, mycket trevlig.
Likaså nykomllingen.

Lakrits
Prova att länga lädren.

mvh Eva
Ja, Eva...fästingarna:mad:... Mitt hopp står till januari/februari. Brukar ju dyka temperaturmässigt då och jag vill gärna ha mellan 5-10 minus i minst tre veckor så det går ner i marken ordentligt:cool:

Igår red jag fröken igen, tog en översyn på vallen, kollade stängslet och lagade där det behövdes. Hon hade lite svårt att hålla sig till skritt. En stor vall vill hon gärna rejsa på men efter en stund fattade hon att det blev inte roligare än så idag. Jobbade lite volt och förflyttningar under tiden jag kollade stängslet och rundan tog strax under en halvtimme med lite reparationer. Lilly var så nöjd och gillade att få komma ut i lite annat jobb.

Idag ska jag ta båda mina på lina och ta en skogspromis. Det är dags för Raketen att lära sig hänga med:D
 
Sv: Idag har jag..

Det dumma är att Phigalle inte mår bra om jag inte gör ngt med honom som typ varannan-var tredje dag för då blir han hängig som tex när jag ställde av honom i 3 veckor efter tävlingen han blev heldöd.sorgsen och tyckte livet var en pina verkade som men så fort jag går en sväng eller hittar på ngt kul så är han genast sitt vanliga jag igen.
 
Sv: Idag har jag..

Men jag har fått för mig att araber är sånna dom älskar att ha nått att göra, visa att dom kan dom är ju väldigt lättlärda.
 
Sv: Idag har jag..

Jag har aldrig haft med araber att göra innan Phigalle som jag nu haft i ett år. Men han blir totalt uppless på att gå och skrota i hagen. Han vill komma ut och länger verkligen på steget i skogen. Han älskar att lära sej nya saker och det brukar inte ta såå lång tid innan han vet vad han ska göra...sedan lär han sej fort vad jag inte vill han ska göra med;)
 
Sv: Idag har jag..

Hade planer på att rida idag... Men av någon anledning försvann lusten allt efter att dagsljuset tilltog... Grått, mulet och snålblåst... nä!!.. det fick vara med ridturen.
Funny har varit lite stimmig ett par dagar... Speciellt inne i stallet. Hon har fallit tillbaka i de ovanor hon hade när jag köpt henne. Inte vilja stå i box, och därför klättrar man på väggarna. Skrapa med framhoven så bädden vänds upp och ner.. Slå ut vattenspannen.. matvägra och i stället dra runt höt i boxen.... Ja helt klart väldigt otålig och stimmig.

Bestämde mig att det i stället fick bli lite arbete vid handen...

Det visade sig vara behövligt. Jag och Funny har haft en diskussion idag om vem det är som egentligen bestämmer.. :angel:

Hade tänkt jobba henne lite i trav för att hon skall hitta takt och form. Funny satte upp en min och en attityd som klart deklarerade att hon inte varken såg eller hörde mig... :devil:

Pressade henne lite och då kom protesten.. För första gången har hon kickat efter mig....:eek: Jag såg att hon laddade för det och var beredd.. Precis när kicken kom så drog jag till i linan så hon tappade balansen.. (trodde att hon skulle gå omkull ett tag) Sen gick jag på henne riktigt tufft.
Var det på det rackarns viset så skulle hon banne mig få jobba.:mad:

Hon svarade med att försöka springa undan från arbetet... Visst tänkte jag. Bestäm gångart.. så bestämmer jag hur länge du skall hålla på :angel:

Galopp var jobbigt efter ett tag insåg hon... När jag tyckte att hon galpperat tillräckligt så fick hon komma ner i trav... Många många varv blev det innan hon sänkte sig och började vända sin koncentration mot mig.
Vändning och så andra hållet.. Protest i detta varvet med... Dock ingen kick. Samma procedur upprepar sig... men den här gången gav hon med sig betydligt fortare. :D

Jobbade med omväxlande skritt och trav och vändningar. Halter och ingångsättningar och övergångar... Till slut var hon medgörlig i båda varven. Sänkte huvudet och började hitta takten och formen i traven.

Det blev alltså betydligt mer jobb för henne än vad jag tänkt mig. Men det var helt uppenbart att hon behövde påminnas om rangen...

Det var en betydligt mer uppmärksam och sansad häst som jag ledde ut i hagen efter det arbetspasset än vad jag hämtade där en stund innan.

När jag i kväll tog in henne så fanns inget av hennes stimmighet kvar. Hon var kolugn.. stod som staty i stallgången när jag tog av täcket och rev av henne med borsten. All otålighet, stampande och skrapande med framhovarna var som bortblåst.

Så det blev en bra dag ändå även om ridsugenheten inte infann sig.
 
Sv: Idag har jag..

Hoy. Vad alla e duktiga . Min eh våra hästar har lita jul o nyårs ledigt. Verkade i alla fall Fridolf på annandan. han e lita fåning. Kan inte stå på tre ben som andra o jag e för gammal o klen. jag har ett knep. Lövkorg med hö vid mulen o en höbale som håller hoven . Går som en dans att verka. Sitter sen själv på balen när jag filar till fronten. Mye lat dam.
 
Sv: Idag har jag..

Ja, Eva...fästingarna:mad:... Mitt hopp står till januari/februari. Brukar ju dyka temperaturmässigt då och jag vill gärna ha mellan 5-10 minus i minst tre veckor så det går ner i marken ordentligt:cool:

Vi får be till gudarna!

Idag fick öken stå i regnsura hagen hela dagen. Jag och grannen drog och shoppade hästgrejjor. på massor av ställen... det var jätteroligt :) !!!

Var förbi mitt gamla ställe en sväng. DEt såg väldigt annorlunda ut.

Paxinarion
Bra tips med hö/halmbalen... En annan är ju oxå lite klen..

Syrran
Det var du som bara ville ha en äldre häst för det var mindre jobb.... *skrattar*

Förbaskat rolig tråd den här!!!

mvh Eva
 
Sv: Idag har jag..

Jag har aldrig haft med araber att göra innan Phigalle som jag nu haft i ett år. Men han blir totalt uppless på att gå och skrota i hagen. Han vill komma ut och länger verkligen på steget i skogen. Han älskar att lära sej nya saker och det brukar inte ta såå lång tid innan han vet vad han ska göra...sedan lär han sej fort vad jag inte vill han ska göra med;)

Nej jag har en arabdam hemma oxå. och hon är så ROLIG. Hon lär sig på fem minuter hur de funkar. Jätte go tjej älskar folk. Kommer som en raket ihagen.
 
Sv: Idag har jag..

:D Ack ja... Antar att mammaledigheten satt sig djupare än jag först trodde... Normalt är det inte några bekymmer med den damen...
Hon har bara fallit in i lite gamla vanor.. det är snart åtgärdat..:angel:
 
Sv: Idag har jag..

Grått, grått, grått. Regntungt och lera vill göra sig påmind vid grindhålet. Den lilla tjäle som var på G har krupit upp igen :mad:

Blev inget gjort med hästarna öht. Stolpade istället 1/2 ha så jag kan öka på vinterhagen INNAN det blir söndertrampat.

mvh Eva
 
Sv: Idag har jag..

Håller på och jobbar på hästen kondis.. Blev lite galopp på fältet idag. Men känner att jag borde ha ridit längre.. Alltid denna tidsbrist!!
 
Sv: Idag har jag..

Idag blev det skrittarbete uppsuttet hemma på vallen. Skogen runt omkring oss kryllade av vildsvinsjägare... Två gånger hade jag vad jag trodde en förlupen vilsvinshund som skällde ståndskall på fjorden här.. Jagade iväg den med hjälp av Funny första gången. När den sen var tillbaka efter en stund så ledsnade jag gick ut och lockade till mig hunden och satte in den i hundgården och gick in och ringde ägaren...

Denne kom och var evigt tacksam att jag fångat in hunden. Det visade sig vara en älghund som varit på driven i två dygn.. Försvann vid älgjakt i fredags 2.5 mil bort ..

Ridningen gick i alla fall bra. Att jaga förlupna älghundar tyckte Funny var roligt... Kanske skall försöka mig på lite cutting ....:D:p
 
Sv: Idag har jag..

Nytt år... Idag har jag enbart tagit båda mina raringar på lina och gått en vända i skogen. Det var oerhört spännande, tror jag måste ha stört några vildsvin i middagsmålet. Precis nybökat var det, så det nästan kändes som om ångan från andedräkten hängde kvar över smågroparna. Hästarna tyckte det var mycket livat och spännande;)...dom hörde nog vildsvinen. Jag såg dock ingen. Det var precis samma ställe som där min dotter red förra året och hon passerade ett gäng stenar, som plötsligt sprang iväg:eek:...

Jag knatade över stockar och stenar och trixade mellan träden. En skön tur i rask takt. Lagom, så här första dagen på året. Dock planerar jag lite longering av fröken vid insläpp sen ikväll...men det vet hon inte om än:angel:
 
Sv: Idag har jag..

*kl*

börjar detta år lite lugnt:

går och lägger mig 4 på morgonen och vaknar sedan 10 timmar senare, alltså 2... därefter lägger jag mig på soffan och kollar på tv i 4 timmar... och nu sitter jag här...
så häststackarn får så lov att vila sig lite idag han med... :p
men i morgon ska jag nog åka till ridhuset och fortsätta med lite mer träning på en hand...

Har tränat trail på en hand de senaste två dagarna, och tänka sig att hästen förstår det här riktigt bra nu i skritt och trav. Har tränat på slalom, vända och backa in mellan två bommar, side pass över bom, skritt och trav över bommar, även lite sväva svängar, stopper och andra western horsemanship övningar... jäkligt skoj det här när det mesta faller på plats... brukar inte träna så mycket trail men attans vad skoj det är när det bara funkar! :banana:
 
Sv: Idag har jag..

Igår. Sista dagen på året -å det snöa som fasiken.

SAtte åtminstone 500 isolatorer och drog 3 rader band i nya hagen där hästarna galopperade som galningar när jag släppte på. De fick vila.

Idag. Första dagen - å det var snöblandat äckel hela dan...

Lilla fröken fick en duvning av Husse (jag traskade brevid), promenad i skogen och på "bra gläntan" litet longering i alla gångarter. Naturligtvis lite Miss Hyde-varning.
Maken skrattade och sade -Precis som sin mamma!

Fogligt följde hon linan hem. Sade inte halvsju när de andra gnäggade efter henne.

mvh Eva
 
Sv: Idag har jag..

Nyårspromenad med familj,barnvagn,bob,hund osv. och Phigalle traskande efter med diverse upptåg. På hemvägen hoppade jag upp och sambon ledde. Busade ännu värre, bockade, började trava och skulle dra av sambons tomteluva.

OBS. Stor bild:o:o

nyr048.jpg
 
Sv: Idag har jag..

*KL*
idag har vi haft utsläpp/utfodring på 58hästar sammanlagt i 3olika(!!) stall, MED täcken, vissa hade benskydd mm också.. sedan skulle det mockas 35boxar, sopas stallgång mm.

var riktigt ridsugen men min ridkamrat skadade sig så de fick vila för jag ville inte möta blötsnön/regnet själv.

så idag red jag bara en häst själv i ridhuset i skritt en halvtimma...
 
Sv: Idag har jag..

årets första ridtur... :bump:

jäklar vad mysigt det var, började med uppvärmning "off track" i skogen, snacka om att hästen älskar detta, öronen spettsade framåt och sick sackar sig mellan träden och VÄGRAR på på en upptrampad stig... :rofl:

sen bar det ner på ägnen för lite galoppträning... eller lite blev det inte direkt, matte tog och körde ett riktigt hårt pass med stackars pojken :devil: fast så synd är det nog inte, han har ju så mycket bättre kondition än vad jag har så jag får nog allt sluta när jag inte orkar någe mer... :angel: men bra känndes det i alla fall som om att det gick... eftersom jag inte kan se hans bakbensrörelser från ryggen får jag känna mig fram så gott det går, och idag känndes det bättre än vad det brukar göra... fast att vi hade några diskutionen, men de hör ju nästan till själva ridningen... ;)

Men snart kommer hovslagarn för att verka alla hästarna, så nu ska vi inte behöva snubbla så mycket... ;)
 
Sv: Idag har jag..

Såg härligt ut! Liiite avis är jag allt. Men Miss Hyde får nog skolas lite till innan jag vågar sitta på...

Idag gick koskrapan och borsten varm på unghästen. Lyfte och filade lite på tårna. En kort promenad där vi hade riktikgt trevligt. Trevlig, lyssnade väl, gjorde som jag ville. Hittade dock på ett nytt litet hyss, ta tag i toften på min luva och dra av den... den hästen blir nog bra vad det lider.

Pysslade med märren, läääänge. Hon njöt och jag med. Hon har en speciell lukt, jag är mycket fäst vid henne :love: Hon har kommit lite på undantag när det går extra tid till nykomlingen. Men det är en tidsfråga. Snart är det hon och jag igen.

Nykomlingen fick ledigt idag för hans matte har sovdag.

mvh Eva
 
Sv: Idag har jag..

*kl*

Idag har jag bara borstat och myst med hästarna. Vi har ett riktigt skitväder här med snö och isande vindar....riktigt jäkla kallt.
Men vi hade det trevligt ändå :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Lady_S
·
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 473
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
871
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp