Bukefalos 28 år!

Ifs höjning av försäkring

Kissing Spine

Trådstartare
Varje år blir jag lika trött. Trots att jag fått 8 % till i bonus då jag inte använt min försäkring, har delen för vet.vård höjts med 400 kr. Räknar man med bonusen har den höjts strax över 500 i runda slängar. Är det någon mer som reagerat på detta? Hur motiverar man såna här höjningar? Från ca 1800 till ca 2200 är faktiskt en jäkligt stor del i sammanhanget. :crazy:
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

:eek:

Har relativt nyligen höjt upp en hund till 26000 :- i liv och har 50000 :- i vetvård = premie: 1508 :- så jag tycker din försäkring var dyr även innan höjningen!

Premiehöjningen från 9000 :- till 26000 :- blev för mig en ökning med 468 :-/år..

Kanske dags att kika runt hos de andra bolagen och se vad de har att erbjuda?
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Men du lär väl ha en jäkla rabatt, iom att du har rätt så många hundar?

En kompis till mig har alla sina försäkringar samlade i IF, så det är 9 försäkringar nu och hon har MYCKET lägre premier än vad jag har, som "bara" har 4 st försäkringar hos dom.

Mina hundar ligger på ca 3000 kr/år allihop och då har bara en av dom en höjd livförsäkring och alla har vet.vård för 50 000 kr.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Sammanlagt betalar jag runt 9 000:-/ år för de 7 hundar jag har försäkrade.

Viss ger det en viss rabatt, men största skillnaden ligger kanske i vad för ras man har och i vilken grupp de ligger i.. Mina hör ju till de friskaste grupperna och har ju således relativt låg försäkring ändå, även om man inte har jättemånga hundar.

Ts: tycker ändå att det kan vara intressant för dig att se vad de andra bolagen har för erbjudanden?
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Tillägg;
Jag höjde precis livdelen på min ena import, och hon är den av hundarna är som är allra billigast - där hamnade premien på 2800 kr/år nu, för nu gick rabatten in litegrann.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Hela min försäkring gick på 2700 i år, då är hon försäkrad för 9500 och vet vård för 40 000. Funderade att byta till folksam eftersom jag vinner presentkort hos dom, men många avrådde mig eftersom man ju eg inte "ska" byta bolag då det kan bli massa krångel vid eventuella skador.

Det jag blir mest sur över att de höjer varje år, och i år var det verkligen sanslöst :crazy:.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Oj!
Min hund kostar ca 3000/år. 50000 kr vetvård och 12000 liv. Han har visserligen lite rehab och medicin och sånt försäkrat men det är inte så mycket.

Edit: Även min (Agria) höjdes en del nu men det var nog mest valprabatten som försvann.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Jag har mina hundar försäkrade i If och har aldrig nyttjat försäkringen och jag har också tänkt på att premien höjs istället för sänks trots att jag borde ha en del i rabatt.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Och på tal om detta med försäkringar så har jag ju "bråkat lite" med mitt f-bolag ang. att de menat på att jaktprovsresultatet skulle kvitta bort att han är godkänd eftersökshund på björn vilket jag tyckte var märkligt så nu har tydligen f-bolaget haft en diskussion med både skk och jägareförbundet och fått besked om att de ska inte kvittas mot varandra = ytterligare en rejäl höjning av livvärdet blir gjord :D
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Jag flyttade över alla mina försäkringar till Folksam förra året faktiskt och halverade mina kostnader. Den enda som fick en reservation var Kittie pga hennes tidigare mag och tarmproblem.

Men har hon varit frisk så ska det inte bli någon reservation heller, det uppger de i tlfn när man ringer och vill byta bolag, så jag hade nog kollat upp det om jag var du.:)
Det enda man bör komma ihåg är att man har 30 (?) dagars karens för skador vid ett byte, men det gäller väl även nyteckning har jag för mig?
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Jag hade Benjamin i Folksam tidigare, men vid några större skador blev det så fruktansvärt dyrt - så även han fick IF ihop med dom andra då..

(Jag fick hosta upp ca 15 000 kr vid det tillfället. Jag är nöjd med mina 2500 kr nu :D)
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Anledningen till att IF höjt mycket är nog pga att de just har en fast självrisk. Det måste ju finnansieras. Tror dom kommer höja massor de närmaste åren för att kunna ha kvar fast självrisk.

Om det är som det var på häst så "saltar" även vissa kliniker notan när dom vet att hunden är försäkrad i IF pga att det inte drabbar hundägaren. Det problemet hade Folksam förut när dom hade fast självrisk på häst. Vet en bekant som fick räkningen "saltad" med 10000kr för att hästen var försäkrad i folksam (när dom hade fast självrisk)

Har hundarna i Folksam o som någon skrev dom har inte höjt något.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Det är försäkringsbedrägeri o jag tvivlar på att någon veterinärklinik ägnar sig åt det, kan knappast vara värt risken att bli stämplade som bedragare o få slå igen sin verksamhet.

Dessa rykten har florerat i flera år ang att vettar skulle ta mer betalt för försäkrade hundar, hitills har inget av dessa rykten haft någon substans.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Varje år blir jag lika trött. Trots att jag fått 8 % till i bonus då jag inte använt min försäkring, har delen för vet.vård höjts med 400 kr. Räknar man med bonusen har den höjts strax över 500 i runda slängar. Är det någon mer som reagerat på detta? Hur motiverar man såna här höjningar? Från ca 1800 till ca 2200 är faktiskt en jäkligt stor del i sammanhanget. :crazy:

Det är tyvärr riktigt att If höjde premien rejält 1:a januari.
Orsaken är att djur går med förlust för bolaget, speciellt på häst men även på hund.
Detta eftersom veterinär kostnaderna har höjts så sanslös de sista åren

Vilket självklart alla bolag har fått problem med.
De olika bolagen har valt lite olika vägar, några har valt att försämra i försäkringen, eller ha tilllägs försäkringar som kunden får betala extra för.
En del kommer att höja, men har inte gjort det än, är lite olika hur man gör/kommer att göra.

If valde att inte försämra utan höja premien istället.
If är också fortfarande ända bolaget där man kan välja på fast självrisk på hund.
Fel eller rätt? Tja det kan vi diskotera i all oändlighet, men detta var nu valet If gjorde.

Från 1 Mars finns det dessutom möjlighet att teckna Storhund, en mer heltäckande försäkring än den tidigare veterinärextra.
Storhund har 50 tusen istället för 40 tusen i max belopp, har allt som finns i vet extra + även tandsjukdomar och att If bettalar ens resa vid remis till ytterligare veterinär.

En annan nyhet är att If + rabatten som tidigare inte räknades på djur, men de fick den om man hade sakförsäkringar i If.
Numera även räknas på djur, så det innebär att om man har tex en hund och en bil försäkrad ger det 10% på båda, osv.

Eftersom den fasta självrisken är så klart det som kostar mest på If, så finns det numera också möjlighet att lägga till 20% rörlig och därmed få ner premien.
Fast måste säga att de allra flesta väljer ändå den fasta, det är ju liksom den som är det bästa med If…
 
Senast ändrad:
Sv: Ifs höjning av försäkring

Anledningen till att IF höjt mycket är nog pga att de just har en fast självrisk. Det måste ju finnansieras. Tror dom kommer höja massor de närmaste åren för att kunna ha kvar fast självrisk.

If har numera infört möjlighet att välja till 20% rörlig självrisk och få lägre premie = kundens val.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Varje år blir jag lika trött. Trots att jag fått 8 % till i bonus då jag inte använt min försäkring, har delen för vet.vård höjts med 400 kr. Räknar man med bonusen har den höjts strax över 500 i runda slängar. Är det någon mer som reagerat på detta? Hur motiverar man såna här höjningar? Från ca 1800 till ca 2200 är faktiskt en jäkligt stor del i sammanhanget. :crazy:

Jag har också if men har inte kollat eller reagerat på vad höjningen ligger på per år. Kollade på banken nu o såg att de dragit 3 kr mer än vad de gjort förut. Inte mycket höjning.

Nila är en dsg o har livförsäkring på 10 000 kr o vet.vård för 40 000 kr. För det betalar jag 139 kr per månad nu.
Blir bara 1668 kr per år.
Har aldrig använt försäkringen så bonus eller rabatt har jag väl också? Är så dåligt insatt, jag bara betalar jag :D

Vad kostar det per månad för dig med sheltie då? Måste kolla med kompisen vad hon betalar. Hon har samma ras som dig...
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Sorry, var lite otydlig där.

En av hundarna ligger på ca 1700 kr/år (Livvärdet är utbetalat då avelsförmågan försvann) och dom övriga ligger mellan ca 2800 kr/år - 3000 kr/ år. Styck! Har fått lite mer rabatt nu, samt ändrat om i försäkringarna lite, så jag ska få nya priser på allihopa hemskickat alldeles strax.

Dock har i princip alla högsta veterinärvården, livvärden som är högre än "normalt" numera samt avelstillägg bland annat.
 
Sv: Ifs höjning av försäkring

Hela min försäkring gick på 2700 i år, då är hon försäkrad för 9500 och vet vård för 40 000. Funderade att byta till folksam eftersom jag vinner presentkort hos dom, men många avrådde mig eftersom man ju eg inte "ska" byta bolag då det kan bli massa krångel vid eventuella skador.

Det jag blir mest sur över att de höjer varje år, och i år var det verkligen sanslöst :crazy:.

2700 kr då måste du ha ngt extra med typ avel eller som jakt/arbetshund. Kompisens 3-åriga sheltie kostar drygt 1800 kr per år. Hon har 10 000 i liv och 40000 i vet.vård på IF. Hur kan det vara så olika???
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 628
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 719
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 713
Senast: Hyacinth
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 733
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp