Igång igen..

R

RedFling

Hej. Jag ska precis sätta igång min häst efter att han har stått som hagprydnad i 4 mån. Det fanns verkligen mycket bra tips här i andra trådar. Men det är lite funderingar som jag fortfarande undrar...Ska försöka fatta mig kort här tänkte jag.

Jag har börjat med att skritta honom 30 min/dag nu. Ibland upsuttet och ibland promenad vid sidan.
Fråga 1: Hur jobbigt och givande är det för hästen att jag leder honom en halvtimme i paddocken? Jämfört med att rida tex.

Fråga 2:När jag väl rider så är det mest halvlånga tyglar nu.. rätt/fel? Borde man kräva mer?

Fråga 3: Hur viktigt är det att träna varje dag. Förstör det att man inte kan träna mån och ons varje vecka?
 
Sv: Igång igen..

Jo jag vet. Det är en bra tråd med många tips, men den svarar ändå inte på dessa frågor.
Nån måste ju veta?
Spec frågan om hur mycket en skritt-tur ger. en del kallar såna dagar för vila..
 
Sv: Igång igen..

Det beror ju helt hur mkt din häst är igång. Som det är ju är det kanske ett lätt pass.

Svar på fråga 1: Hur kul är det att gå runt i paddocken en halvtimme? Visst du kan göra det som lättare motion än ridningen men jag skulle hellre gå en tur i skogen.

Fråga 2: Orkar han mer? Isf kan du väl börja kräva lite mer, annars väntar du.

Fråga 3: Kolla på distansforumet hur de tränar, de flesta tränar varannan dag. De hästarna är ju ganska vältrimmade ;) Jag tycker hästar behöver stå 1-2 dagar i veckan.
 
Sv: Igång igen..

Tack för svaren.:)
Jag skulle gärna gå mer i skogen, men det är så mycket varg så jag har blivit rädd. Då måste jag ha någon med mig och det är sällan jag har någon som kan. Men det är klart att det är roligare..
Jag försöker göra det mindre tråkigt genom att träna lite NH emellanåt.
 
Sv: Igång igen..

Hej hopp! Jag har också en häst som vilat större delen av hösten (förra ägarens bedrift). Och angående paddockfrågan - försök ta dig ut i skogen istället!
Jag jobbar 8-17 så det är mörkt när jag kommer hem, vilket har blivit mycket paddock för vår del. Men igår vart han skitgrinig och det var blött, jag får ont i knäet av att ha gummistövlar och hela träningen blev bara skit.
Så nej, jag har bestämt mig för att försöka jobba 7-16 istället så jag kan få lite ljus på em och ta oss ut i skogen, för hand eller uppsuttet.

och du kan ju börja kräva lite hela tiden, när ni skrittat 5-10 minuter kan du börja korta tyglarna, om den/du kan så gör skänkelvikningar eller liknande. Plocka lite och få fram lite samling, släpp efter några steg och låt hästen vila. Börja sen om med det hela. Detta bygger ju gradvis upp hästen utan att den blir helt slut och trött på det hela.
 
Sv: Igång igen..

du kan ju i paddocken rida hästen så den höjer ryggen, de kan man kräva även om hästen inte är igång och även om man bara skrittar, de är bättre än att sitta och åka för hästens rygg.

sen är de absolut bästa att skritta ut i skogen i terräng och backar..då kommer dessutom formen oftast av sej själv.

de är nog inte särskillt jobbigt för hästen att skritta en halvtimma i paddock, lite ger de ju inte då är de nog bättre att skritta uppsuttet så man kan rida lite lösgörande osv..de är kul och man får tillslut en väldigt känslig och lösgjord häst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 158
Senast: Snurrfian
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 304
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 588
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp