Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Nu får ni hjälpa mig lite, är rätt värdelös på igångsättningar :angel:
Iof är hästen inte min, utan det är min kompis som rider den fast jag tycker hon går lite för fort fram..
Hästen är ett vblsto, 13 år. Hon har vilat 9 veckor då min kompis åkte av i skogen och bröt benet.
Innan olyckan reds hon 3-5 gånger/veckan, men även då hade hon dåligt med muskler och kondition. Hon var ganska "skruttig" och mager, men nu efter betet börjar hon se lite bättre ut.

Min kompis fick böra rida förra veckan, hon har skrittat 20 min de första fyra dagarna. Sen ökade hon till 60 min pass och la in lite trav övergångar. Är inte det lite tidigt? :confused:

Under vilan har jag gått promenader med hästen ca 20 min en gång i veckan. Dessutom kommer stoet att få vila nu en vecka igen. Ridningen blir alltså inte så regelbunden.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Nu tycker jag att det är du, som har lite för skarp ton. 22-åriga hästar är också hästar.


Har aldrig någonsin påstått annat!!!!!!!!!!!!!!!
Köpte min som äldre också, har inget som helst emot äldre hästar, men man läser ju som sagt in det man vill i saker och ting.... kanske inte bara jag som gör...?
Däremot står jag för min åsikt att det är allllldeles för snabbt att sätta igång en äldre häst som knappt är riden på jättelänge oavsett om du också gjort det.
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Varför ett år? Om hästen skrittats ett tag och sedan känns redo för trav och galopp, och faktist orkar det både i kondition och muskler, på nåra veckor. Vad är då felet med det?

Var och en gör ju som man vill - det är ett fritt land, men ofta talar man ju om att det tar ung. lika länge som hästen stått att komma igång FULLT (och det var väl tanken?) för att undvika skador senare och är det sedan en äldre häst så kanske man ska vara lite extra försiktig, men OK jag kan ha fel.
Skulle bara inte själv göra det så snabbt, men det är ju MIN åsikt...
Det var inte illa menat, bara en omtanke om hästen som man ju vill ska hålla så länge som möjligt.
SÅ! Sluttjafsat för min del.
Detta är en bra och behövlig tråd! Tack för den!
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Så om en häst stått i 5 år tkr du att man ska vänta 5 år tills man rider 100% fullt ut?

Du behöver ju inte reagera så himla starkt på att man frågar någonting heller, jag respekterar dina åsikter men om det är något jag inte förstår frågar jag ju såklart.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Så om en häst stått i 5 år tkr du att man ska vänta 5 år tills man rider 100% fullt ut?

Du behöver ju inte reagera så himla starkt på att man frågar någonting heller, jag respekterar dina åsikter men om det är något jag inte förstår frågar jag ju såklart.


Nä, det menar jag inte... det säger sig nog själv om man använder sitt sunda förnuft... Man behöver kanske inte hårdra saker och ting som folk säger in absurdum... Meningen är bara att senor och ligament och alla muskler ska få en chans att stärkas och byggas upp i lugn och ro (och jag VET att det inte tar 5 år - OK?!)
Jag frågar också om jag inte vet, och frågar man så får man ju (förhoppningsvis) svar - riktiga eller felaktiga, det får man värdera själv.
Kanske är jag för pipplig med min gamla ponny som stod aug-dec (alltså 5 månader) och som är i full gång först nu, men jag är så väldans rädd om henne (och det tror jag alla är om sina hästar) och tycker då att det är bättre att ta det för lugnt än ha för bråttom då jag ju vill ha henne skadefri läääänge framöver.
Men det är ju MIN åsikt... sorry om jag trampat dig på tårna, men du frågade som sagt...
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Okej! :) då förstår jag. Nej du har absolut inte trampat mig på tårna..

Jag tkr bara att 1 år är att överdriva, och eftersom du tyckte 1 år var okej, så varför inte 5 år då liksom? Var går gränsen menade jag väl.

Men nu har jag fått mitt svar. :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Min medryttarponny kommer tillbaka i mitten av augusti och han har gått på sommarbete hela sommaren.. Jag vet inte om han har varit igång något men hur ska jag börja nu när han kommer tillbaka. Jag tänkte att man kan rida ut i skogen, mkt skritt o lite trav. Klättra lite och så.. Vet inte om de är för jobbigt för honom att skrittas ut i skogen direkt..
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Ska ta hem min häst den 2 augusti och då har hon stått 4 veckor på bete. Jag red henne 3 gånger första veckan och sen har hon sått resten. :) Innan jag släppte på bete så red jag henne 5 gånger i veckan. Hur lång igångsättning tycker ni att jag ska ha ? ;)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Kan inte säga exakt när du ska börja m olika saker...
Men räkna m skritt i drygt 1 vecka, d är bra om du går ut o leder din häst vissa dagar istället för att rida alla dagar, sen trava lite, trava mer, lite galopp, mer galopp... :)
Börja motionera hästen 2-3 dagar i veckan sen mer.
Efter 4-5 veckor är ni nog tillbaka i NÄSTAN samma kondis o muskelstyrka som innan.

:)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Vill barar tillägga att det är stor skillnad på att sätta igång en häst som har sprungit i hage i ett år och en som har stått i ett stall ett år villket jag perssonligen tycket är hemskt! minn åsikt barar:love:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har en fråga också hur mycket havre och betfor ska man ge under igångsättning. När han är igång har jag honnom på 2 l havre och 1 berfor.. Några kloka råd???
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Ska ta hem min häst den 2 augusti och då har hon stått 4 veckor på bete. Jag red henne 3 gånger första veckan och sen har hon sått resten. :) Innan jag släppte på bete så red jag henne 5 gånger i veckan. Hur lång igångsättning tycker ni att jag ska ha ? ;)

Det beror mindre på antalet dagar du ridit, och mer på i vilken kondition och på vilket SÄTT du ridit 5 dagar i veckan. Hästens grund kondition och muskeltonus innan man släpper den på vila, är avgörande för hur lång igångsättning som sen krävs. Man brukar prata om 3-4 veckor för att konditionen ska börja dala lite marginellt, och 6 veckor innan muskeltonus börjar brytas ner ordentligt, men som sagt, det beror helt på hur god kondition den var i innan vilan, och ju bättre kondition, ju bättre håller den sig på vilan.

för vila längre än 3 veckor brukar man tala om ungefär halva igångsättningsperioden innan man är tillbaks och rider fullt ut. OBS detta förutsätter en FRISK häst, inte en konvalecent. 2 veckors vila är ingenting, då kan man skritta ett par dar och sen rida som vanligt igen.

3 veckor är minimum vila för att kroppen ska läka ut små skador som tex. bristningar eller reaktioner i ligament och muskler.

OBS: generell återkoppling. Bäst att förtydliga detta :angel:
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har en fråga också hur mycket havre och betfor ska man ge under igångsättning. När han är igång har jag honnom på 2 l havre och 1 berfor.. Några kloka råd???

Ger du två liter helhavre och 1 liter betfor? vad har du för häst?

det är väldigt mycket kraftfoder, det är ju ca 2 kg havre, om det är okrossad havre. Har du räknat på foderstaten? varför ger du så mycket?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Kan inte säga exakt när du ska börja m olika saker...
Börja motionera hästen 2-3 dagar i veckan sen mer.
Efter 4-5 veckor är ni nog tillbaka i NÄSTAN samma kondis o muskelstyrka som innan.

:)

Du lär aldrig få igång en häst från vila genom att rida 2 dagar i veckan första veckorna.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har en varmblodig valack som nu är 27år, han är otroligt pigg och framåt och kan bli jobbig när man ska galoppera för han vill då helst dra iväg. Men jag har inte tänkt på det förut eller så är det han som ändrat sig för jag tycker han börjar se lite klen ut.
han stog i cirka en vecka och sen när jag kom hem igen så red jag honom i skogen ellerhur man säger, jag red inte på en ridbana iallafall. Jag skrittade i typ 10min och sen travade vi lite.
jag har alltid gjort så, har jag gjort fel?
han har aldrig varit sjuk eller haft hältor, han fick en sträckning men de var från hagen.
kan någon säga hur jag ska sätta igång honom efter han stått en vecka.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag undrar nu detta:
Hur lång tid tar det innan konditionen börjar bli sämre?
Om min häst inte är så bra i vänster varv är det då vänster sida han är stel i?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Läs inlägg nr 28
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

finns det ngn tråd för fodring?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Det finns ett helt forum för enbart foder. gå in under hästvård så ser du det forumet uppe i övre raden.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

det va när jag tävlingsred och den va krossad
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
355
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp