Bukefalos 28 år!

Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Är väl lika bra att skriva i den här tråden alla nya verkar ju bli låsta....

Har ett varmblod på 10 år som stått ca. 2 ½ månad. Första månaden stod han med en annan häst i en medelstor hage som dom kunde röra på sig i. Det var innan vi kom till veterinären, han blev behandlad för kotleds och knäledsinflamation v.f och knäleds inflamation h.b efter veterinären stod han 1 vecka i sjukhage, släppte sedan ut han i hagen han gick i innan men fick då gå själv. Men eftersom han sprang runt så mkt fick han flytta till sjukhage igen och stå där i ca. två veckor tills vi åkte till veterinären. Efter nästa veterinärbesök,(ny behandling) bestämde vi (efter att rådfrågat veterinär) att släppa ut han i hans vanliga stora hage med kuperad teräng och med 3 andra hästar. Han stod i den i 2 veckor och sedan tillbaks till vet. vart då friskförklarad :). Har nu börjat sätta igång han skulle börja skritta 15 min/dag eller gå 40 min. Vi började red 15 min gick 15 min i 3 dar ökade sedan ridningen med 5 min var tredje dag. Ska nu börja skritta 30 min och är ute ca. 1 -1 ½ h sammanlagt. Ska ta ut ET på fredag för att kolla så han inte går med några spänningar. Vi hade tänkt att skritta 1 vecka till, men när kan man börja samla ihop dom i form, och börja trava ??Tror vet tyckte vi kunde börja trava redan efter 2 veckor men vill ta det försiktigt fram. Vi ska tillbaks till vet. om ca 4 månader och då ska han vara fullt igång.
Någon som har något tips och som har satt igång en häst med kotledsinflamation ??
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Jag skulle ringt och frågat vet efter igångsättningsschema. Framförallt om de har haft inflammation i flera leder så skulle jag tagit det lugnt och skrittat minst en månad innan travarbete, så att jag kommit upp i 1 timme uppsutten skritt, jag ser inte riktigt hur länge du har hållit på. Raka spår, möjligen 20 m volt på kortsidan om man måste rida i paddock/ridhus. Inga backar, inga sidvärtsrörelser. Börja ta tyglarna och rida i form i skritt.
Igångsättningschema normalt efter bete osv kör jag börja med 5 min trav, sedan öka med 5 min trav varannan dag.
Min egen konvalescent har fått följande: V1 trava 150 m åt gången, 4 repriser, rakt spår. V2: öka till ca 2.5 min trav, upp till 6 repriser mot slutet v 2. V3: öka till ca 4 min trav 6 repriser slutet v3. Återbesök.
 
Sv: Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

okej, ja men enligt vet så skulle vi ha kunnat börja trava nu efter 2 veckor, men vi tyckte det var för snabbt och ska skritta 2 veckor till sen börja trava ca. 100-150 m. sedan efter ca. 3-4 veckor med trav tänkte vi lägga in lite galopp
 
Hej,

I stället för att alla 24.000 bukefalosmedlemmar, ska skapa VAR SIN tråd och fråga om igångsättning efter vila, kan alla 24.000 bukefalosmedlemmar, fylla på sina frågor och svara andra i denna tråd. Och som det står i rubriken, denna tråd gäller alla hästar, alla sorts vilor. Din häst är inte annorlunda än våra utan den har förhoppningsvis också fyra ben och två öron, så du behöver inte skapa en egen tråd om du tycker att din häst inte platsar i denna tråd.

Sånt, som kan vara bra att veta om din häst.

  • Har hästen varit skadad, i så fall vad, hur och hur länge och vad säger veterinären?
  • Hur regelbundet och hur mycket motionerades hästen innan avställningen?
  • Hur länge har hästen stått?


Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator, som kommer låsa ALLA andra igångsättningstrådar hädanefter.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Då börjar jag

Ska eventuellt köpa ny häst och sett ut en jättetrevlig.
Den är 6 år och är istort sett bara inriden har gått som fölsto i 3 år.
Första fölet var en tjuvbetäckning.
Är väldigt rädd att överanstränga henne då hon har en mycket positiv inställning till jobb.
Har börjat med promenader på varierat underlag, mest fritt men även ca 1- 2 ggr i veckan inspänd med lös gummisnodd ( 5 min) för att aktivera ryggen lite. Sitter på henne barbacka 1-2 ggr i veckan ca 10 min.
Trav på volt 2 varv åt varje håll 1 gång i veckan. Jobbas 3-5 gånger /vecka initialt.

Annars är det bara rakt spår som gäller.

Lägger jag ribban för högt eller för lågt.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

MKT bra att det blir en sån här tråd igen :banana:
Det fanns ju en förut som blev för lång.
Dock en kanske onödigt skarp ton kan man tycka...
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*KL* (?)

Jag köpte min 22-åriga ponny för ca. 3 månader sen :love: Innan dess hade hon inte blivit riden på nåt år, bara enstaka 'perioder' ibland. När jag fick henne så skrittade jag först igång henne och efter några veckor kunde jag rida henne helt normalt. Men under ett ridpass för ungefär 2 veckor sen kände jag att hon gick lite orent när vi skrittade av. Hon markerade inte mycket, gick lite 'ryckigare' än vanligt bara. Eftersom att jag skulle på semester veckan efter så fick hon stå 1,5 vecka, och efter det syntes ingen hälta. Jag började skritta igång henne i förrgår, skritt på långa tyglar i kanske 20 minuter. Nästa dag skrittade jag runt lite i repgrimma och stannade och betade ibland och så. Eftersom att hon inte visar någon hälta nu så tänkte jag börja skritta på korta tyglar idag och jobba lite. Om hon fortfarande inte visar någon hälta, skulle jag då kunna börja trava lite lugnt i början på nästa vecka? Eller går jag för fort fram med tanke på hennes ålder? Vill ju gärna att hon ska hålla ett antal år till ;) Kom gärna med förslag på hur jag ska göra :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*KL* (?)

Jag köpte min 22-åriga ponny för ca. 3 månader sen :love: Innan dess hade hon inte blivit riden på nåt år, bara enstaka 'perioder' ibland. När jag fick henne så skrittade jag först igång henne och efter några veckor kunde jag rida henne helt normalt. Men under ett ridpass för ungefär 2 veckor sen kände jag att hon gick lite orent när vi skrittade av. Hon markerade inte mycket, gick lite 'ryckigare' än vanligt bara. Eftersom att jag skulle på semester veckan efter så fick hon stå 1,5 vecka, och efter det syntes ingen hälta. Jag började skritta igång henne i förrgår, skritt på långa tyglar i kanske 20 minuter. Nästa dag skrittade jag runt lite i repgrimma och stannade och betade ibland och så. Eftersom att hon inte visar någon hälta nu så tänkte jag börja skritta på korta tyglar idag och jobba lite. Om hon fortfarande inte visar någon hälta, skulle jag då kunna börja trava lite lugnt i början på nästa vecka? Eller går jag för fort fram med tanke på hennes ålder? Vill ju gärna att hon ska hålla ett antal år till ;) Kom gärna med förslag på hur jag ska göra :)


Menar du att du satte igång en 22åring som inte blivit riden på ett år på några veckor??????????????
JA! Du har gått för fort fram utan tvekan - jag hade nog räknat med att det skulle ta ett år att komma igång fullt med en så pass gammal häst som stått så länge...
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Nu tycker jag att det är du, som har lite för skarp ton. 22-åriga hästar är också hästar.

Jag köpte en 17-årig häst, som inte gått mer än full kareta ut i skogen en gång om året, de senaste sju åren... och i övrigt gått i hage som fölsto och sällskapsdam...

Henne satte vi också i gång under ett par veckor i skritt, trav och galopp, men på raka spår och ute i skogen, för att få en grundkondition att arbeta utifrån. Sedan sattes arbetet igång, med att muskla och träna via markarbete, bomträning, klättring och hoppning och så vidare.

Man kan inte läsa inlägg, som fan läser bibeln och bara läsa det som står, utan man får tänka lite hur det kan ha varit och hur inlägget kan menas och läsas.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag tycker att du kan "luffa runt" i skogen i skritt ett tag till. Jag är väldigt försiktig med min 24-åring, som aldrig haft problem med några "längre" hältor, för några veckor sedan blev hon halt och svullen höger bak. Hon var bara halt och svullen i fyra dagar. Men hon fick fjorton dagars hel vila, sen skrittade jag varannan dag en vecka och sen fyra dagars ledigt för att jag var bortrest. Därefter skrittade jag ett par dagar igen, började sedan lägga in 2-3 steg trav, avbrott och upprepade det två-tre gånger per pass ett par dagar och sen travade jag någon stor volt ett par dagar... och så lade jag in fem-sex steg galopp och upprepade några gånger under ett pass ett par dagar i rad... Nu är vi igång så pass, att jag ska vara med på handikappridläger nästa vecka, som är ett igångsättningsläger för ridskolehsätar, så det blir ganska lugnt och perfekt för oss att mjuka upp oss igen.

Lycka till.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Det låter som ett jättebra upplägg. Klart bättre att sätta ribban för lågt, än för högt. Med en lägre ribba i igångsättningsskedet, finns möjligheten att hästen håller längre.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Menar du att du satte igång en 22åring som inte blivit riden på ett år på några veckor??????????????
JA! Du har gått för fort fram utan tvekan - jag hade nog räknat med att det skulle ta ett år att komma igång fullt med en så pass gammal häst som stått så länge...

Varför ett år? Om hästen skrittats ett tag och sedan känns redo för trav och galopp, och faktist orkar det både i kondition och muskler, på nåra veckor. Vad är då felet med det?

Billk:
Jag hade skrittat på nåra veckor till iallafall, kanske 1-2, innan jag börjat trava.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag undrar om någon kan uttala sig om detta.
Min häst har stått i 2 månader, och blir han friskförklarad så kommer jag att börja sätta igång honom smått efter att han fått gå totalt 1 månad på bete. Han har nu gått på bete i en vecka, så den 14 augusti ungefär, har jag planerat att börja skritta.

Det jag har i planeringen nu är:
1 månads skritt
1 månads trav
1 månads galopp

I korta drag. Jag kommer att ge honom vila 2 ggr/veckan i början och kanske i fortsättningen också, och så kommer han att få flera-dagars-vila ibland då och då.

Hur tycker ni detta låter?

En fråga är också, när kan jag börja skritta honom på lite mer "bökigt" underlag? Typ såsom att skritta Bredvid stigar, så att han får lyfta på benen och gå emellan träd osv?
Kan jag börja med det den 3-4 veckan ungefär?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jadå, det går mkt bra att börja med det lite försiktigt. Du behöver inte börja med de snävaste svängarna du kan hitta. Men stora, mjuka bågar runt träd och stenar, samt att prova lite "cross-country" är inga problem. Men vet du med dig att hästen är lite snubblig och stötbenägen, skulle jag vara extra noga med benskydd eller rätt lindade ben, för säkerhets skull.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Okej vad bra. Då börjar jag gå lite smått bredvid stigar på lite knöligare vägar ungefär i den 3dje veckan då? Och som du säger, inte på nåra spec. snäva svängar.

Nja, han kan vara snubblig då och då ja. Men benskydd kommer jag att använda. Har ofta det i skog och mark för att undvika skador på ben, typ rivsår och likn.

Vad tycker du föresten om mitt "månadsprogram"? Skritt 1 mån, trav 1 mån och tillsist galopp 1 mån?

Nån fler som kan yttra sig? :)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag hade nog inte varit rädd för att börja lägga in två - tre travsteg då och då i slutet av tredje skrittveckan och heller inte rädd för att lägga in ett par galoppfattningar i tredje travveckan. Men som sagt, bara övergångar inte hela volter, varv och långa sträckor.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jaha. Men det låter ju bra. Då vet jag att jag inte går för fort fram iallafall! ;)
Blir det så att jag börjar lägga in travsteg och galopp, så blir det som du säger bara fattningar, galoppera något språng och sedan bryta av igen. Kommer absolut inte börja rida på volt/varv eller längre sträckor heller, förrän han är helt igång.

Jag räknar väl med att han är igång i alla gångarter osv. efter 3 månader, efter det kommer vi börja rida för tränare och då endast i skritt och på rakt spår. Vi vill få det att funka med formen i skritt nu först, innan vi börjar trava och galoppera på banan.

Låter det bra?

Kanske bör tillägga att han varit avställd pga inflammationer i kota och knä. Spelar det in, i dina åsikter?
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jo, då låter en tremånaders perid med lugn igångsättning på raka spår, som väldigt bra plan om prognosen verkar god och veterinären är nöjd med återhämtningen.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Okej. Kanon! Jo prognosen verkade iallfall väldigt bra efter första behandlingen. Vet inte om du läst det någonstans, men hältgraden i knäet var på 2 grader från början, och i kotan 2 grader från början. Efter första behandlingen var knäet klockrent, och kotan var kvar på 1 grad. Det hade då gått 2 veckor mellan behandlingen och återbesöket.

Nu på måndag ska vi på återbesök efter ombehandlingen av kotan, och då har det gått 3 veckor.

Enligt veterinären var detta en överbelastning, och jag har det klart och tydligt framför mig varför detta hände, det är lätt att vara efterklok. Så efter dehär kommer ridningen ändras, och jag kommer tänka mer på hur jag rider osv.
Så jag kan/kommer ju självklart att ta bort anledningen till inflammationerna.

Så förhoppningsvis blir han friskförklarad! Hoppas hoppas hoppas!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
357
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 210
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp