Bukefalos 28 år!

Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

jag tycker man är rätt att bli frustrerad och kräka av sig ibland, jag har spytt galla över mina råttor många gånger t. ex när de tugga sönder mina skor eller spridde ut fem kg mjöl över hela köket som jag glömt framme, likväl grät jag mig sönder och samman när de dog. Och igår var jag inte så glad när katten lagt sig på datorn i ett obevakat ögonblick (hon vet om att det är totalförbjudet att sova på datorn, men jag tror det är en svartsjukegrej, skriver uppsats :angel: ) och ändat en massa inställningar jag inte vet hur jag ska ändra tillbaka :mad: Mina katter försöker inte ens smyga med att de är ögontjänare så det gäller att alltid ha det undanplcokat på diskbänken för de är där så fort jag lämnar rummet och mattor är till för att spys på tydligen :crazy: se de har ju försvunnit en efter en. Hoppas det löser sig med lukten förstår att det är jobbigt, men jag tror det blir bättre om en två månader
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Ja man får ju anpassa sig efter dem
:rofl:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jo men visst är det så.. lika väl som jag är sur på sambon ibland, blir jag ju sur på kissen när han burit sig dumt åt. Men det innebär inte att han inte är älskad, för det är han. :)

Tack för ett respektfullt och förstående svar!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag tolkade ditt uttalande ("Han gör inget annat än luktar illa, väcker oss på nätterna, har sönder saker och saboterar mattor. Usch vad less jag är på honom!!!") som att katten inte hade några bra egenskaper alls, det enda han gör är ju att lukta illa, störa och förstöra. Men nog om det, jag har ingen aning egentligen men jag tyckte det var ett opassande uttalande. Jag hade aldrig uttryckt mig så över mina katter likväl som jag inte hade uttryckt mig dylikt beträffande eventuella barn.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Då avslutar vi diskutionen här.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Har också lite problem med sanden faktiskt, fast jag har en honkatt. dock inte urinen, det luktar inte när hon kissat, men när hon skiter!!! hela jävla lägenheten stinker!!
har såna där kristaller, som man bara ska plocka ut bajset ur lådan o lämna kisset i en månad..
ska dock testa en annan sand nu, den som lillkisse hade hos uppfödaren för hon har börjat att kissa och även skitit 2 ggr i sängen. funderar om hon tycker sanden är läskig, fast hon kissar ju o bajsar där också....:confused:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Vad äter han för foder? Maten kan ha med hans doft att göra.... Jag ger mina 4 Katter Royal Canin och byter kattsanden(billig euroshopper) var 4:e dag. Två kastrerade hankatter och två fertila honor. Ingen doft! Sedan finns det Catnip doftpulver till kattlådor. luktar blommor:)
Men viktigt med hans foder... mvh lycka till
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Han äter Kittekatt, med Oxkött, Tonfisk eller Kyckling, brukar köpa olika varje gång..
Ska testa att köpa något annat foder åt honom och se om det blir någon skillnad...
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Byt mat !

Mina katter äter Hills eller Royall Canin torrfoder.

De där varianterna man kan köpa i livsmedelsaffärer får även mina kattfröknars skit att stinka.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Kommer testa ännu en billig variant innan jag går på de dyrare. Som arbetslös blivande förälder måste jag tänka så ekonomiskt som möjligt.. Har köpt Friskies idag, om det inte hjälper kommer jag köpa något dyrare, speciellt framtaget för innekatter.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Förstår din situation med ekonomi..men det blir nog inte så mycket dyrare. Royal Canin innehåller så mycket näring att katterna äter mindre av det. Tex Kitekat är ju billigt men inte så näringsrikt och därför äter katterna mer av det för att försöka fylla sitt behov.
Mina fyra katter har mat framme jämt. Jag köper en 10kg a 499 kr säck var 1½ - 2 månad . Fast de ska ju ha mindre egentligen men är inte så feta än...:). du har ju en misse dvs att det kostar dig ca 125 kr månad genomsnitt. En säck för din hane lär ju räcka ca 4-5 månader. Tror det tom blir billigare än kitekat! Jag hoppas det går bra hälsa missen från mig:)
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Mjau är ett bättre bugetalternativ. Friskis, kitekat, euroshopper m.fl innehåller mest vete och det är inte så konstigt att kattens mage inte funkar som den ska då.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Men grejen är att det äte blir så mycket dyrare eftersom de inte äter lika mycket av den maten.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Fast jag har inte 500.- att köpa en säck kattmat för, tyvärr..
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Det behöver du inte heller om du köper Mjau som finns i affären. Vi kör med torrfodret och köper tetrorna i bland. Blötmat är ju helt klart bäst men det blir ju lite dyrare med det och sen är mina vana att ha torrfoder dygnet runt.

Mjau torrfoderspåsar 2 kg kostar här 46.90 kr och det blir billigare att köpa det än 10 kg Royal Canin fit för 479 kr, kilopriset blir ju 47.90 för RC och 23.45 kr för Mjau.

Enda nackdelen med Mjau torrfoder är egentligen formen (X, runda med hål och trianglar med hål i) på bitarna, de far överallt när mina katter äter. De tuggar inte med stängd mun =P
Vore de runda eller små kulor skulle det inte bli så.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag syftade på om jag skulle köpa en sånn där säck som någon tidigare nämnde. Nästa gång det är dags att köpa kattmat ska jag prova Mjau's...

Tack för tipsen!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

innan någon katt omplaceras ska vi se hurvida han kan lära sig att inte klättra i fönster eller på diskbänk, samt ge fan i mattor. Och vi ska självklart också se om vi kan göra något åt lukten.

Jag tycker det verkar som om han är understimulerad. :(
Vad gör ni när han klättrar runt då?
Han skulle nog behöva en kattkompis..
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Kissen har haft en kattkompis, och då blev det för rörigt. Två katter som jagar varandra genom hela lägenheten dygnet runt resulterade i ännu fler trasiga saker.

När han är någonstans där han inte får vara säger vi "pscht" tills han går därifrån. "pscht" är det vi har sagt samtidigt som vi har sprutat på honom med vattenspruta när han gjort något han inte får. Nu räcker det ju självklart med tillsägelsen eftersom att förknippar den med vattensprutan.

För det mesta är han inte i fönster, eller på bänkar och bord. Men om han är ensam en längre stund, kanske en hel dag eller i värsta fall mer, passar han på att bryta mot alla regler.
Mitt största problem med katten är att hans låda luktar som den gör. Att katten är busig och smått olydig kan mycket väl bero på hans unga ålder, och jag vet att förr eller senare kommer hans uppfostran att ta form.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Kattgestapo :cool:
Håller med Heulwen om att det låter som en understimulerad katt.

Mitt råd är också att byta mat. Torrfoder får det att stinka, och det sämsta fodret får självklart det att lukta värst ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi har nyss införskaffat en kattunge, och eftersom hon är enbart inne gäller ju kattlåda. Vår förra katt uträttade alla sina behov...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 326
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 235
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp