Bukefalos 28 år!

Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Då tycker jag faktiskt att du ska omplacera katten om du inte kan ge den en kompis. Klart den har överskottsenergi och är understimulerad om den är ensam på dagarna, han protesterar ju! :( Var tog hans kompis vägen förresten, kan han inte få bo på samma ställe?
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Saken är bara den att vi redan provat att ge honom burkmat. Dels bara burkmat en period och dels burkmat kombinerat med torrfoder. Hans avföring luktade om möjligt ännu värre då..

Att han är understimulerad eller ej är tyvärr ej heller något jag riktigt jag göra något åt. Han har leksaker, vi bor i lägenhet på tredje vån och kan inte släppa ut honom. Och att skaffa en kattkompis kommer inte på fråga. Det har vi redan försökt.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Om man inte kan ge sitt djur bra förutsättningar tycker jag inte man ska ha något, vad hände med den andra katten?
Varför kan inte dem bo ihop?
Man kan ju inte bara acceptera läget och säga att man inte kan göra något, du kan göra massor!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Den andra katten fick flytta på grund av att det blev för rörigt. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg; Att ha två katter resulterade i ännu fler trasiga saker.
Vi har haft katt tidigare utan dessa problem. Självklart gick väl någon kruka sönder då och då, men absolut inte i samma utsträckning som med denna katt. Därför anser/ansåg jag mig kunna ta hand om en katt igen.

Skit samma, mitt problem är fortfarande den illaluktande kattlådan, inte att jag har en katt för lite.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag har haft samma problem som du:crazy: bytt kattsand så många gånger att jag tror jag gått igenom varenda sort:o som funnits på marknaden de senaste årtiondet:crazy:

Men en dag hittade jag det som funkar:D
Det är ett pulver man strör ovanpå kattsanden från PetLove det heter herbal fragrance cat litter freshener:love:
Det var billigt så jag tänkte att jag kan väl prova!

Äntligen något som funkar!!!!!!!!!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Vart kan man få tag i det ??
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Skit samma, mitt problem är fortfarande den illaluktande kattlådan, inte att jag har en katt för lite.

DITT problem ja. Fy vilken inställning du har.

Jag antar att du inte låter din häst gå själv i hagen?

Katter har olika individuella behov, då dem faktiskt är individer! Vissa är väldigt aktiva och behöver få utlopp för det medan vissa är soffpotatisar eller mitt emellan. Du har skaffat en katt som är väldigt aktiv och då får du helt enkelt se till att tillfredsställa hans behov så han mår bra psykiskt.
Många katter är dessutom otroligt sociala och har jättestort utbyte av varandra.

När din häst orsakar problem, försöker du inte lösa det då?
Samma sak här; din katt är understimulerad och du bryr dig inte om det.
Jag kan bara inte förstå varför?
 
Senast ändrad:
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Attityden här på Buke kunde ha varit bättre än den är.

Det är jag som väljer hur många katter jag ska ha. Inte du, och ingen annan. Det är också jag som väljer var min katt ska bo. Jag bestämmer om han ska omplaceras eller ej. Och det ska han inte.

Jag behöver inte förklara mig, varken vad gällande min häst eller min katt. Denna tråd handlar om, precis som rubriken säger, en illaluktande kattlåda. Antingen håller du dig till ämnet, eller så behöver du inte skriva mer. Jag tycker dina argument är löjliga. Djurens rättigheter har aldrig varit av speciellt hög prioritet, du lär säkerligen vara en av många som äter kött dagligen t ex ? "Det är människans natur"

Att försöka kontrollera allt i sin omgivning är också människans natur. Och just nu försöker jag kontrollera min katt och hans illaluktande låda.

Du är antagligen en människa full av fel och brister, precis som alla andra. Och om du allvarligt talat tror att jag kommer omplacera min katt på grund av ditt larv, tror du väldigt fel.

Ha det bra med dina katter. Goodbye och Adjöss. :bow:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Tackar tackar! Ska försöka leta reda på det! :bump:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Djurens rättigheter har aldrig varit av speciellt hög prioritet.

Nej, jag märker att vissa människor tycker det.

Du tycker inte att det finns något att lära sig av i dessa rader:

"Katter har olika individuella behov, då dem faktiskt är individer! Vissa är väldigt aktiva och behöver få utlopp för det medan vissa är soffpotatisar eller mitt emellan. Du har skaffat en katt som är väldigt aktiv och då får du helt enkelt se till att tillfredsställa hans behov så han mår bra psykiskt.
Många katter är dessutom otroligt sociala och har jättestort utbyte av varandra. "


/vegeterian som respekterar köttätare som ser till sina husdjurs bästa.
Jobbar även som akuthem för katter och har stött på många individer. Ingen har varit "bråkig" om de fått tillräckligt med stimulans.
 
Senast ändrad:
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Kommer testa ännu en billig variant innan jag går på de dyrare. Som arbetslös blivande förälder måste jag tänka så ekonomiskt som möjligt.. Har köpt Friskies idag, om det inte hjälper kommer jag köpa något dyrare, speciellt framtaget för innekatter.

Jag läste din tråd först nu o när jag såg att du är gravid så förstog jag varför katt-lådan stör dej så otroligt o det är för att när man är gravid blir man ofta över-känslig för lukter o dofter, det brukar gå över mot slutet av graviditeten!! Mitt enkla råd är att vädra mycket o släng iväg bajset så fort du kan! Jag tror inget annat hjälper faktiskt...
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

hej! måste bara få säja några saker.för det första ska du vara väldigt försiktig med att röra kattsandlådan överhuvudtaget om du är gravid!!i kattens avföring kan finnar toxoplasmossmitta som kan vara skadligt för din lilla baby.kolla upp med barnmorskan med ev blodprov.
och sen kommer jag ihåg att jag också hade stora problem med just lukten från kattsandlådan(jag var inte gravid). tills jag hittade en sand som heter "rainbow" klumpbildande vitt kattströ,en brun 10 liters papperssäck.nu vet jag då inte hur denna ser ut i sverige, men den är tillverkad i danmark.jag bor i finland.
förlåt att jag skriver med endast små bokstäver,men jag har ena armen gipsad efter en ridolycka:( det är så krångligt att få till allt med bara en hand och för korta fingrar:rofl:
hoppas det löser!lyck till!!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

alltså jag menar finnas inte finnar:D :D så tokigt det kan bli;)
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Det är inte vidare farligt att rengöra lådan.
Jag har läst att det måste vara en väldigt skitig kattlåda med gammalt bajs i sig och om man inte plockar upp det med händerna och alltid tvättar sig efteråt så är det lugnt. :)
Om man har innekatt är det inget problem heller.

Hittade inlägget jag läste nu också:

Postat av Sassy:

Den vanligaste smittkällan för toxoplasmos in Sverige är via dåligt sköljda grönsaker, och smittorisken via katt är mycket liten (det ska vara en väldigt ohygienisk kattlåda för att bli riskabel, det smittar bara i "gammalt bajs"). Har man normal hygien, inte tar i avföringen med händerna och tvättar sig efteråt är det inte någon fara. Absolut inga problem om man har innekatter.
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Det är inte vidare farligt att rengöra lådan.
Jag har läst att det måste vara en väldigt skitig kattlåda med gammalt bajs i sig och om man inte plockar upp det med händerna och alltid tvättar sig efteråt så är det lugnt. :)
Om man har innekatt är det inget problem heller.

Hittade inlägget jag läste nu också:

Postat av Sassy:
Men du, vad bra! Jag har alltid funderat på det där, för på kattsands påsen står det ofta att gravida icke ska rengöra lådan typ..har tänkt på det många gånger, nu är jag ju inte gravid, men om jag skulle vart det funderade jag hur jag skulle göra :P men då är det ju ingen fara alltså!
..fast det behöver man ju inte säga till pojkvännen, han kan få tro att det är farligt så slipper man :angel:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Tack så mycket för omtanken, men jag är bara i vecka 12, och katten har bott här sedan december och alltid luktat lika illa :/
Tror inte för min del att det finns någon fara i att rensa kattlådan, lika lite som det är farligt för mig att plocka upp hundbajset efter vovven eller att mocka ur hästens box..
Men som sagt, tack för omtanken!

Ska prova att byta till Mjau torrfoder, försöka hitta en bättre kattsand och köpa det pulver någon rekomenderade!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Fast jag har inte 500.- att köpa en säck kattmat för, tyvärr..

Jag såg på internet ett nytt foder som är likvärdigt Royal Canin men kostar mycket mindre kommer ej ihåg vad det hette.... har försökt kolla...men surfa och kolla efter ett bra foder till bra pris. Vissa är fraktfria!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag har nu provat att använda Ever Clean Heavy Duty (har två kastrerade hanar) och det är helt sjukt hur bra den är! Det luktar verkligen ingenting! Det ska jag lätt fortsätta köpa, betalar helt klart lite mer för sån sand!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi har nyss införskaffat en kattunge, och eftersom hon är enbart inne gäller ju kattlåda. Vår förra katt uträttade alla sina behov...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 326
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 235
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp