Bukefalos 28 år!

Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

I

ImFabulous

Många kanske kommer ihåg tråden där jag bad om tips på bästa kattsand ur luktsyfte.

Nu är det såhär, att jag bytt till den enligt många bästa budgetkattsanden. Den 7 månader gamla hankatten är kastrerad sedan två veckor...

Så fort kattskrället varit på lådan stinker det i heeela lägenheten!! Har han kissat luktar det unken kattsand och har han bajsat luktar det som att någon vält ett dass i min lägenhet!!

Varför luktar han så illa !? Såhär luktade inte förra kissen, som även han var hankastrat, men visserligen vuxen.......... Vad ska jag göra ?
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag har samma problem, har iofs två okastrerade hankatter så jag får kanske skylla mig själv lite ;)
Hitills har jag inte lyckats hitta något som håller okej lukt i flera dagar än typ, en ;)
Eldningspellets är billigt, byter jag varje dag så luktar det inte illa :)
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Grrr... it's not good enough... Snart sätter jag en kork i rumpan på kattskrället....... :devil:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Vad katten äter kan ju påverka bajslukten. Vad äter han?
Lukten av hankattskiss slutar nog vara så skarp efter ett tag, eftersom att han är kastrerad
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

jag har pussy compakt med låda lock och kolfilter, sen barfar jag, luktar ingenting och jag är känslig för lukt :)
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag använder sand av kiselpärlor och jag tycker att det som står på förpackningen stämmer!!
(att man byter sanden efter 3-4 veckor och att det är luktfritt!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag har låda med lock, dörr och kolfilter också använder jag den där kristall-sanden.. det luktar ingenting!! nu har iofs jag honkatter..
men jag använde en annan sand tidigare men då luktade det på typ en dag eller så! och man fick rengöra varje sekund elle rsåå..
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

KL

men rengör inte alla sina lådor varje dag???
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Ha, Ha!! Klart att man måste ju ta bort bajset och kiss-klumpar varje dag, annars skulle det ju inte dröja länge innan katten valde ett annat ställe o göra det på!!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Det kanske tar ett tag innan lukten lägger sig? Jag har inte haft egna hanar, så jag vet inte dock.

I vilket fall, jag använder en för mig ny sand som jag är supernöjd med. Den luktar ingenting förutom om dom bajsar och inte krafsar över.
Jag har huv med filter, men ingen lucka. Flera som varit här frågar hur jag lyckas hålla 2 kattlådor så luktfria, så uppenbarligen är det inte jag som är "van".
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag rensar ur så fort han gått på lådan. Står nästan med minigrepen i högsta hugg innan han ens är färdig!! Jag tömmer ur all sand och diskar ur lådan minst en gång i veckan.
Mitt problem är att det luktar iallafall. Även om han kissat eller bajsat i precis nyrengjord låda så stinker det i hela lägenheten!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Jag har också Pussy Compact och låda med tak/lock. Men vad är det för kolfilter alla pratar om ? Vad är det för nått ?:confused:
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

min har som ett lufthål längst upp, där sätter jag in ett smalt papper som filtrerar lugten innan den släpps ut i lgh. jag har två kastrater, men hanen var fertil länge och luktar inget längre
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Just det, de här filtren....hur ofta ska man byta dem?

Inser att jag har haft samma sen bronsåldern, typ... :o
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

KL

Alltså seriöst nu; Hela lägenheten luktar, trots att jag rensar kattlådan GRUNDLIGT så fort kattskrället varit där. Katten åker ut snart, därför att hela stället stinker! Vad gör jag för fel ??
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

men vad får den för mat då? det kanske något sånt kan hjälpa? sen tror jag lukten kan bli bättre om någon månad eller två, den är ju nykastrerad, och gå till en djuraffär och köp nytt kolfilter till lådan
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Vad är ett kolfilter och vart ska jag sätta det ?

Det är tre veckor sedan han kastrerades, så förhoppningsvis har du rätt i att det lägger sig snart..

Är så satans trött på katthelvetet. Han gör inget annat än luktar illa, väcker oss på nätterna, har sönder saker och saboterar mattor. Usch vad less jag är på honom!!!
 
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

Uppe på taket på huven brukar det sitta ett filter, det är det filtret det handlar om.

Sen kanske man borde tänka efter före man köper ett levande djur att den kanske inte är som ett gosedjur?

Har du bytt sand?
 
Senast ändrad:
Sv: Illaluktande Kattlåda! Vad göra!?

BARF är ett "nyare" sätt att fodra katten på. Man ger den rå föda i form av kött, anpassat efter varje individ och vad som är viktigt för katten. Istället för att ge den färdigköpt "snabbmat".
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi har nyss införskaffat en kattunge, och eftersom hon är enbart inne gäller ju kattlåda. Vår förra katt uträttade alla sina behov...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 326
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 235
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp