Bukefalos 28 år!

Immenso November

T

TJT

Så sorgligt! Lider med hela kretsen runt hästen Immenso November som avled i avd.6 idag på V7:an...
Lika glad och tårögd som man blir av Torvald, lika ledsen blir man när sånt här händer...
Det tråkigaste av allt är ju att karusellen runt "travet som djurplågeri" kommer att ta fart igen...det kan man väl slippa!
 
Sv: Immenso November

Jo det har ju hänt mig på Gävletravet fast i ett provlopp så jag vet hur det känns och att man inget kan göra. Hästen var pigg o glad och allt verkade ok.
Tänk om icke kunniga förstod hur svårt det är att diagnosticera häst.
Man kan ju inte göra allt som man kan på människor.
 
Sv: Immenso November

Jag började gråta.. Känner inte hästen alls och de var första gången jag såg de live. Reporten i teve grät, Johnny grät och Ludde grät. Det var tillochmed så att banvetten hade svårt att hålla tårarna tillbaka när han intervjuades.

Detta är bara så fruktansvärt sorgligt och jag lider med alla berörda kring hästen.
 
Sv: Immenso November

Det är skitjobbig att stå där och titta på sin häst som man lagt ner sååå mkt tid och känslor på och undra om man gjort nåt misstag nånstan.
Chocken sitter i länge kan jag säga.
Sänder en tanke till Ludde.
 
Sv: Immenso November

Måste hylla Johnny så otroligt duktig kusk som undvek en jätteolycka. Hoppas kretsen runt hästen mår efter omständigheterna bra. :cry:

Otroligt tråkigt med allt shitsnack som kommer komma igen. :confused::crazy:
 
Sv: Immenso November

Jo det är inte roligt om man skulle orsaka en olycka, min vacklade undan och ramlade som tur var bakom de andra, det var en häst bakom emn kusken hann styra undan.
Just framför publiken med..
 
Sv: Immenso November

Tänker på alla runt hästen..men givetvis mest på Imenso själv.....så ledsamt...:cry:
 
Sv: Immenso November

Jag började gråta.. Känner inte hästen alls och de var första gången jag såg de live. Reporten i teve grät, Johnny grät och Ludde grät. Det var tillochmed så att banvetten hade svårt att hålla tårarna tillbaka när han intervjuades.

Detta är bara så fruktansvärt sorgligt och jag lider med alla berörda kring hästen.



Ja vad ska man göra när det händer i direktsändning??? Man kan väl inte gärna i klartext gå ut med att säga att hästen hade en svag punkt men att man tjansade att balancera om den för att den skulle kunna starta.

Såg du inte vad som hände??? Såg du heller inte hur denna häst såg ut i provstarterna??

Mer "peppad" än någonsin är min uppfattning och det ger i alla fall mig (enligt erfarenhet ) om att ngt inte stämmer. (Läs: försöker fly från sin egen smärta)

Det värsta av allt i denna travsändning va (som "vanligt reporten T.N:s) interligenta uttalande ang. Torvald Palema:

Citat:Han ser fortfarande framhalt ut men mindre framhalt ut än i tidigare starter. Gud så interligent uttalande och djurvännerna måste ha apploderat åt detta !!

Bra att detta hände i direktsändning för det är väldigt svårt att "mörka" travets verklighet när det sker "live" och Immenso November har inte drabbats av denna plötsliga "oförklarliga " död i tävlings samanhang inom travet.

Jag lider med alla inblandade, ägare och skötare men Immenso November:s döds "olycka" i direktsändning kommer leda till en väckaklocka inom både travens tränare i hur deras hästar pressas i träning för till att starta när dom inte är startberättigade bara för att det är bra pengar att köra om.

Sedan sitter ngn besserwisser och påstår att detta är mkt ovanlig förekommande att en häst under tävling döds störtar...

Jo tjenna,,,,,, Vilken verklighet lever man då i???

Knappast direktsändning i alla fall.

Jag blir så trött på alla som "skönmålar" sin sport och bara ser till eget personligt vinst intresse istället för att belysa själva grundproblemet.

Nu får jag skit igen i från alla på trav men tar det för mina tankar går till Immenso November vars liv inte kunde räddas men i framtiden kommer leda till att andra startande individer inte ska drabbas av samma öde.

(Och att travsporten inte ska drabbas av massivt avhopp från vanliga människors spelande på V:75 som det enligt ATG:s reklam marknadsförs utan att verkligheten är en hel annan och äntligen börjar uppdagas.)

Immenso November:s dödstörtning kommer leda till ngt possitiv!!
 
Senast ändrad:
Sv: Immenso November

Alla hästsporter skönmålar sin sport. Jag mår lika illa varje gång jag är på ridtävlingar o ser vad som sker .
Men jag hoppar inte på dem för de utan anser att det ska sporten lösa själva
Jag tror knappast att Ludde eller ngn annan inom travet startar en häst som de vet inte är bra.
Så roligt är det inte att se sin häst liggandes död på banan och Ludde älskar sina hästar.
Så håll dina åsikter för dig själv du.
Jag har mistat en travhäst på banan i ett fel som bara gick att upptäcka med obduktion och som inte gick att märka på hästen. Är jag djurplågare då?
 
Sv: Immenso November

Men,vad har Immenso,s balans med de här att göra?Förstår verkligen inte ditt uttalande!
Tragisk är de,sänder en tanke till alla berörda.Underligt att just du skulle uttala dig i den här tråden!:angel:
Hörde du över huvudtaget vad banveterinären sa i intervjuern?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Immenso November

Jag har mistat en travhäst på banan i ett fel som bara gick att upptäcka med obduktion och som inte gick att märka på hästen. Är jag djurplågare då?

Enligt Coari eller S.K. "djurvänner" så ja enligt mig och förmodligen resten av hästvärlden så nej.
Olyckor händer och kommer att hända bara för att det inte händer 5 gånger/år i clear round på "lillegården" utan det händer i TV4 på V75 så är travet per automatik djurplågeri.
 
Sv: Immenso November

Alla hästsporter skönmålar sin sport. Jag mår lika illa varje gång jag är på ridtävlingar o ser vad som sker .
Men jag hoppar inte på dem för de utan anser att det ska sporten lösa själva
Jag tror knappast att Ludde eller ngn annan inom travet startar en häst som de vet inte är bra.
Så roligt är det inte att se sin häst liggandes död på banan och Ludde älskar sina hästar.
Så håll dina åsikter för dig själv du.

Betänk nu att denna häst inte dog i fallet p.g.a. några invärtes defekter utan flera personer va tvugna att "hålla ner den" så att den inte skulle resa på sig och orsaka en ytterligare tragedi..

Det va ett mkt rådigt ingripande från alla inblandade men fakta är att hästen stupade och dog inte "knall å fall".

Visst det händer otrevliga saker som bör belysat inom andra hästsportsgrenar men handlar inte detta om trav och därför bör belysa travets verklighet utan inblandning från andra tävlingsgrenar???

Jag menar,, inte skulle jag diskuttera travets verklighet på ridsport eller galopp... Har jag fel när jag resonerar så och var kan jag finna dina inlägg under ridsport eller galopp om hur du anser att dom skönmålar sin tävlingsgren och alla dödsfall/djurplågeri som i dessa grenar förekommer???

Förstår du anledningen till att en häst som utsätts för större påfrestningar än dess för dagens fysiologiska förutsättningar i hållbarhet och balancering för att dölja individens svagaste punkt kan ge denna "verklighetsbild" och tydliga signal.

Naturligtvis är det mkt obehagligt att ta del av men betänk,,, en häst ljuger aldrig!!!
 
Sv: Immenso November

Hur vet du hur hästen dog ?
Dom kan ju ha dödsryckningar fast dom är döda...jag hade en häst som dog på det viset ( dock inte på banan men ute i hagen, och dessutom ostartad)
 
Sv: Immenso November

Det märks att du inte är insatt i hur man ska agera vid en olycka med häst och VAGN. Du ska alltid slänga dig över halsen på hästen för att hindra den att resa sig. En häst som får halsen nertryckt till marken lugnar ner sig och ligger still så att man kan få av vagnen. SEN kan den få resa sig upp.

Men att ha en häst som försöker resa sig, sparka och slå och rusa iväg med en vagn bakom sig är en mardröm.
 
Sv: Immenso November

Han satt i ledning och började vackla...gick omkull o dog, förmodligen hjärtat eller nån bristning i aorta.
 
Sv: Immenso November

Han satt i ledning och började vackla...gick omkull o dog, förmodligen hjärtat eller nån bristning i aorta.

Har du rätt, vilket jag förutsätter att du har eftersom du skriver detta så är det förvånadsvärt att man skulle behöva "hålla ner" den för att den inte skulle resa sig och orsaka ytterligare skada.

Bristning i (som du skriver) hjärta eller i aorta leder ofelbart till omedelbar död utan möjlighet att den (ens i dödsreflexer) reser sig igen.

Jag är imponerad av alla som försöker dölja verkligheten och vrida och vända focus.

Påminner mig om Leif GW Persson:s uttalande i "Linda fallet."

Citat: Han berättar att mördare ofta använder sig av media för att ta kontroll över situationen och rikta polisens uppmärksamhet åt annat håll. Och om de lyckas hålla masken är chansen god att de slipper undan.

– Om de bara kan hålla käften och hålla sig hemma är chanserna stora att klara sig.



Tänkvärda ord är det,,,
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 106
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 993
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 208
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp