Bukefalos 28 år!

Importera från Polen.

Sv: Importera från Polen.

Du verkar lite kunnig i området så därför frågar jag dig, hoppas det är lugnt :)

Om man köper en häst osedd från utlandet, hur går betalning osv till? Betalar man när hästen kommer till Sverige?
Som köpare känns ju det tryggast, man vet att det kommer iaf en häst och är det helt fel mot vad man väntat sig är det väl bara att vägra betala (typ om man köpt ett sto men det kommer en hingst, så menar jag). Men som säljare borde det ju vara tryggast att få cash först och sen skeppa iväg hästen, så man vet att någon hämtar den så den inte blir ståendes i hamnen någonstans.
Har hittat ett stall som har flera fina hästar (snygga filmer, hästarna ser välvårdade ut och bäst av allt, nästan alla är skimmelvalacker ;) ) så åååh vad det kliar i fingrarna. fast skeptis-pappa kommer säkert inte gå med på att köpa häst osedd hmm.
 
Sv: Importera från Polen.

Oki, jag läser och skriver oftast från min ajfån och då syns det knappt vad som står uppe till höger och spalten till vänster med skribentens namn och info syns inte alls.
 
Sv: Importera från Polen.

Då kollar vi kanske på samma hästar. Haha.
Säljaren här sa att man betalar färgan och sen resten i cash när hästen kommer till Sverige.

Jag har haft polsk häst innan och den skulle gå SM i FT så de kan de också. ;)
 
Sv: Importera från Polen.

Nej det har jag väl aldrig påstått? :) Men nu var det ju just Polen ts ville importera ifrån.
 
Sv: Importera från Polen.

Vi hade en tråd om detta ganska nyligen:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1046321&highlight=importera+polen

Börja med att kolla igenom den. Finns många med MYCKET tråkiga erfarenheter i ämnet. Jag tillhör tyvärr en av dem. Har också pga av mina egna erfarenheter kommit i kontakt med flera som råkat riktigt illa ut. Finns mkt hästar till bra priser i Sverige nu, gör dig själv en tjänst genom att låta ngn annan stå för risken som en Polen import är. Som du själv har konstaterat så kostar inte Polackerna några stora summor i Sverige heller. Lägg till 10 000 på "Polen priset" och du kan köpa en som redan är importerad. Det är det värt flera ggr om, tro mig!!!!
 
Sv: Importera från Polen.

det är ju nu ganska gamla inlägg.. Men jag kan dela med mig av mion erfarenhet som är väldigt possitiv!

Jag köpte ett 8årigt halvblodssto från Polen. Hon har Ladykiller xx - Silberse stam. 173 cm, högbent och supervacker.
Jag fick henne exportbesiktigad osv. Men om hon inte gick igenom försäkringsbesiktningen här i Sverige så var jag i kontraktet berättigad till en ny häst av samma eller högre prisklass. De skulle stå för all frakt.

Jag fick hem henne och jag betalade allt kontant vid leverans förutom en handpenning på 2000 som jag betalade in när de tog bort annonsen på henne. Det var en Svensk tjej jag hade kontakt med som bodde i Polen så kommunikationen var inget problem.

Har nu haft henne i några månader och jag har inte fått några överaskningar. De va ärliga och sa att den här hästen kräver mycket markarbete, hon kan lägga tungan över bettet och hon kan gå med huvudet i luften och detta var de enda problem de haft med henne. Hon har haft över tungan över bettet 2 gånger, men har slutat nu. Huvudet har vi också fått ner. Markarbetet tränar vi på och jag ser en superfin utveckling varje dag.

Att tillägga är att hon är fantastiskt väluppfostrad och alltid glad och social.
 
Sv: Importera från Polen.

Vill börja med att säga att det verkligen är jätteroligt att du fått tag på en fin häst, men jag måste ändå få kommentera pga att det finns risk att man kan få en väl positiv bild av dessa affärer och att ngn råkar illa ut.

Till att börja med, exportbesiktningen innebär endast att veterinären konstaterar att hästen inte bär på ngn smitta (ngt som dock inte hindrar att många hästar gör det ändå :angel:) dvs hästen kan vara både halt och lytt och ändå gå igenom en exportbesiktning.

Dom kontrakten som skrivs är i verkligheten inte värda mer än pappret dom är skrivna på. Då säljaren pga olika omständigheter inte går att driva sak mot. Med tanke på detta så är man enbart utlämnad till säljarens goda vilja. Och den visar sig tyvärr inte räcka långt när det väl är problem. Det är en sak att prata om "goda köpeavtal" om bytesrätt, att hästen ska kunna besiktas/försäkras i Sverige. Men om man sedan inte vill kännas vid detta när det visar sig vara problem, så är det ju inte annat än "fagert tal".

Jag har själv gått igenom början på en rättsprocess och talar alltså av egen erfarenhet. I samband med detta kom jag också i kontakt med flera andra med liknande erfareheter som mina, det är alltså knappast så att mitt fall är en engångsföreteelse (vet naturligtvis även sådana som varit nöjda, för det är klart att dom också finns).

Allt handlar om tur. Hittar du en trevlig häst och den visar sig vara lika fin i verkligheten så är ju allt bra. Men om du inte har den turen så kan du bara glömma att komma ngn vart med det. Man ska inte låta sig invaggas i en falsk trygghetskänsla. Man kan göra kanonköp, men flera av hästarna hade aldrig blivit sålda om man hade tittat på dom live........

Ska tillägga att jag har massor av erfarenhet av import/export, hästutbildning, har jobbat proffesionellt med hästar en stor del av mitt liv. Dvs jag är ingen lättlurad duvunge eller för okunnig för att klara av den häst jag köper.

I mitt fall så reklamerades hästen samma dag som den kom och det fanns massor att gå på, intyg från veterinärer, hovisar, tränare m.m, vid sidan av mitt egna omdöme. Men det hjälper inte. Hur mkt fel du än hittar på djuret så kan du inte komma ngn stans med det ändå. Säljaren däremot kan skratta hela vägen till banken.
 
Sv: Importera från Polen.

jag köpte min helt osedd som du funderar på, iofs från lettland, inte Polen, men det var också en rätt stor satsning, men samma då, han var billig och jag tyckte det kändes rätt. fick bara se kopia på pass, vacc/vet intyg o bilder o filmer innan han 7 dagar senare landade direkt från karantänen i sthlm till vår gård, världens mest underbara, men magra :eek:, häst.
 
Sv: Importera från Polen.

Kl
Nu är den här tråden några månader gammal men på lördag får jag hem den här hästen. :)



 
Sv: Importera från Polen.

Blir nyfiken på vart du har hittat den hästen? Jag har ett vagt minne att jag sett den någonstans, har den legat ute på annons på H*stnet t.ex?

Hur högt utbildad är den och kommer du röntga/klinikbesiktiga den? :) Jag är intresserad eftersom jag själv har en polack men den köptes från en svensk säljare, jag hade aldrig vågat importera själv.
 
Sv: Importera från Polen.

Den har inte legat ute men hon har haft andra hästar som har gjort det så du kanske ändå kan ha sett honom.
Han är inte så jätteutbildad men han har förutsättningarna för det så det ska bli spännande att jobba med. Just nu är det mest spännande att få träffa honom på lördag.
 
Sv: Importera från Polen.

Läcker häst,
vad är det för stam. Du måste verkligen uppdatera för oss hur den är och hur du uppfattar den om du jämför med vad som utlovats.

Lycka till och hoppas du gjort ett fynd.
 
Sv: Importera från Polen.

Läcker häst,
vad är det för stam. Du måste verkligen uppdatera för oss hur den är och hur du uppfattar den om du jämför med vad som utlovats.

Lycka till och hoppas du gjort ett fynd.

Det ska jag absolut göra. Jag är rätt spänd själv faktiskt. :)
 
Sv: Importera från Polen.

Nu är lilla grå hemma.
Väldigt fin och kraftfull, däremot en bra bit mindre än vad jag trodde. Risken är att han blir för liten men vi får se. :)
Lugn i transporten, hingstig när vi kom hem men fann sig direkt och började äta och dricka med en gång.
 
Sv: Importera från Polen.

DARN!!! Vad läcker :love: jag som älskar skimmlar med..

Jag skulle ju aldrig våga importera själv, men kan du eller ngn PM:a så man kan få titta på några och drömma..?? Och som sagt vad ligger prislappen på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 265
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp