Importera häst från Turkiet?

Tack nu har ni som hoppar in för stt leka brorsorna dukiga förstört alla chanser för oss som följt henne och hösten flera år att få veta hur det slutar :/ är så jäkla tråkigt ! Är så typiskt. Har själv när jag startat trådar fått analyser om mig själv och människor o min omgivning som inte stämmer det minsta trots att spekulörerna på bukefalos är helt övertygade om att deras sanning är rätt
 
Det har varit folk som ifrågasatt tidigare i tråden, jag tror att TS tröttnade när hon fick kommentaren att det var en trolltråd, efter det har vi inte sett till TS. Vi kan bara hoppas TS kommer tillbaka när det finns något att uppdatera om. :)
 
Hej alla ni som är nyfikna. Fick ett superbra arbete som flygvärdinna och pengarna till transporten ligger sparade på ett konto. Dock krånglar ägaren till hästen i Turkiet. Hästen måste stå på mig så jag måste antagligen åka ner för att fixa detta. Då de ska va vittnen på plats och en veterinär ska typ skriva ett intyg. Någon som vet var man kan få tag i stamtavlan? Den finns på nätet på turkisk galopp men de har blivit av me papperna. Har försökt mejla de men de va ett år sen inget svar än. Försäkringen hur gör man me den? Antar hästen ska försäkras innan transporten?
 
Hej alla ni som är nyfikna. Fick ett superbra arbete som flygvärdinna och pengarna till transporten ligger sparade på ett konto. Dock krånglar ägaren till hästen i Turkiet. Hästen måste stå på mig så jag måste antagligen åka ner för att fixa detta. Då de ska va vittnen på plats och en veterinär ska typ skriva ett intyg. Någon som vet var man kan få tag i stamtavlan? Den finns på nätet på turkisk galopp men de har blivit av me papperna. Har försökt mejla de men de va ett år sen inget svar än. Försäkringen hur gör man me den? Antar hästen ska försäkras innan transporten?
Det är ju inte alla som är så uppdaterade med epost, så jag tror du har större chanser att få ut härstamningen om skriver ett brev eller pratar direkt med dom. Om det fungerar som i Sverige så måste du ha "bevis" på att det är rätt häst och intyg från veterinär om det.
Du behöver ett hälsointyg från veterinär typ distriktsveterinär som visar att hästen är frisk. Det får inte vara mer än 48 timmar gammalt när transporten börjar. Sedan behöver du ett värde på hästen med frakt och eventuell försäkring inräknat i det beloppet. Dessa handlingar ska sedan visas upp för tullen när hästen åker in i EU eller om den transiteras när den kommer till Sverige. Du kommer att få betala moms och ev tull när detta sker.
Stamtavla och försäkring är inget "måste" men det är bra att ha. Försäkring kan du teckna så fort du har papper på att hästen är din. Stamtavlan behövs först när hästen ska registreras och få sitt pass om det har betydelse för dig att ha med stammen.
 
liimyasfuapkwo


Stallchefen och han som arbetar där vägrar ha kontakt med mig, varför vet jag inte riktigt. Men de äger inte hästarna. Han som äger hästarna säger han vill ha 1000 euro för honom men jag har sparat där han skrivit 500 euro. Då jag inte litar på dessa människor så måste jag åka dit och fixa alla papper och vara på plats när transporten hämtar honom. De vägrar skicka bilder till mig men såg en bild på instagram från en turist från juli månad där han ser hemsk ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 464
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 805
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp