Importera häst från Turkiet?

Smurfoff

Trådstartare
Har jobbat på en ranch flertaliga gånger i Turkiet och har förälskat mig i en häst där... Arabiskt fullblodshingst på 10 år.. Han funkar inte riktigt i turridningen så jag kan få honom billigt.. Men nu är frågan.. Hur tar man honom till Sverige? Lastbil, flyg? Vad kan det kosta?

Dem har ju inte direkt djursjukhus i Turkiet så man kan inte rönga honom innan utan bara göra veterinärbesiktning.

Vet att många kommer säga "varför vill du ta en häst från Turkiet" Men denna hästen är verkligen speciell för mig.. Varje gång jag kommer och hälsar på så gnäggar han till mig och kommer ihåg mig.. Han kastar av turisterna men han har aldrig gjort något med mig.. Han är känslig i munnen (och turisterna drar och sparkar) därför han inte riktigt funkar..
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Absolut går det! Men tänk på att Turkeit inte är med i EU, så det kan bli rätt krångligt och ganska dyrt.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Förutom det som Jordbruksverket kräver kommer "EU" också att kräva dig på moms och ev tull för att han ska få röra sig fritt inom Unionen. Om du inte har möjlighet att göra det vid gränspassagen in i EU kan du istället ställa säkerhet för avgifterna och som det heter transitera honom upp till Sverige och då betala här istället.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag tror han är registrerad då han tävlat i galopp när han var yngre och dem sa att han har väldigt bra stam.

Tråkigt att det verkar vara så dyrt.. Då han kommer kosta en del också.. Så får nog skippa det projektet.. Men han kommer nog alltid vara kvar så får väll nöja med att hälsa på honom..

Attans att man ska hitta sin drömhäst just i Turkiet... Har aldrig träffat en hingst som är så otroligt snäll och lugn.. och bryr sig inte ett dugg om ston! och då menar jag inte ett dugg.. Kan rida i rumpan på ett brunstigt sto utan att han gör en fluga förnär.. Stå uppbunden så han kan nosa på stoet och han gör ingenting.. Samt ha alla möjliga hästar som handhästar, hingstar ston allt han skulle aldrig sparka någon.. Han går i hage med andra hingstar och valacker utan problem.. Underbart temperament!

Här kommer lite bilder på oss.


262263_10150204030369856_601794855_7058158_5078430_n.jpg


260076_10150218334134856_601794855_7132025_4169058_n.jpg


253893_10150204030424856_601794855_7058159_997485_n.jpg


249889_10150188232044856_601794855_6909029_2654512_n.jpg


Han är en väldigt speciell häst och när jag jobbade där så gick jag alltid till honom när jag var ledsen och han puffade mig i sidan precis som att han förstod.. Vi har ett speciellt band.. När jag kom dit och inte hade varit där på 3 månader så gnäggar han och kommer fram (han går inte fram till vem som helst) och han har kastat av ryttare rejält (bockningar och stegringar) men han har aldrig gjort en fluga förnär med mig! Vi känner varandra utan och innan känns det som.. Jag känner inte igen honom när någon annan rider honom... Varför ska jag hitta denna hästen i Turkiet?? Ren otur faktist..
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag har importerat häst från östeuropa och det var ett jäkla projekt! Men det GÅR.
Det ska till friskhetsintyg innan lastning, blodprover och en hel del annan dokumentation såsom registreringsbevis med kroppsdiagram osv. så du kommer behöva någon där för att göra pappersjobbet åt dig. Och sen transporten hem - inte så vanligt med fraktföretag som kör den sträckan, men har du tur kanske något turkiskt ekipage skall till Europeiska kontinenten och tävla, och kan skjutsa er en bit in på mer trafikerad mark iallafall? Ibland kan det löna sig att kolla vad dina kontakter kan luska fram för information.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Men hur är det för en häst som bott i ett så varmt klimat att komma till Sverige? Blir inte det värsta chocken? Jag ska kolla upp det nästa gång jag åker dit och jobbar.. Men tror ni att allt som allt kommer bli mer än 30 000?..

För om hästen +transport går upp emot 100 000 kr så är det verkligen inte värt det! Dem pengarna äger inte jag..
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Tror inte det bör vara något problem. Jag har flera importer från Portugal och jag har aldrig märkt något på dem.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Han är verkligen vacker! :laugh:

Men eftersom att det kostar någonstans emellan 50-100,000kr att flyga en häst från USA.. (bara ett exempel)
så tror jag att det kan bli riktigt dyrt tyvärr!


Så om du har 30,000kr som budget blir det nog lite svårt för dig tyvärr!
 
Sånt här förespråkar inte jag.. MEN..

TA ETT LÅN Å TA HEM HÄSTEN!

Alltså, såna här hästar träffar man inte på ofta.
Ofast bara en gång i livet om det är en SÅÅ speciell häst!

Jag tror du skulle ångra dig om du inte köper honom, jag vet att jag hade gjort det resten av livet iaf.
Det blir som sitt livs stora olyckliga kärlek... :cry:

Du får pruta på hästen och transporten så du kan spara några kronor :)
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Han är verkligen vacker! :laugh:

Men eftersom att det kostar någonstans emellan 50-100,000kr att flyga en häst från USA.. (bara ett exempel)
så tror jag att det kan bli riktigt dyrt tyvärr!


Så om du har 30,000kr som budget blir det nog lite svårt för dig tyvärr!

100 000??? Sist jag kollade låg det på 4500-5500 USD (30-40 000) att ta en häst via Nedpoint som sköter allt pappersarbete och har hästen i karantän i en månad och flyger hästen till Amsterdam. Där får man då betala momsen på häst+resa samt ev ett par nätters uppstallning och resa till Sverige, ca 10 000.

Sedan kostar ju ev frakt inom USA osv men några 100 000 kostar det inte att ta häst från USA. Ingen aning om vad det skulle kosta från Turkiet dock.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Men hur är det för en häst som bott i ett så varmt klimat att komma till Sverige? Blir inte det värsta chocken? Jag ska kolla upp det nästa gång jag åker dit och jobbar.. Men tror ni att allt som allt kommer bli mer än 30 000?..

För om hästen +transport går upp emot 100 000 kr så är det verkligen inte värt det! Dem pengarna äger inte jag..

Ja det kan du nog vara garanterat säker på att 30000 kr inte räcker långt, det räcker till att ta hem en islänning i de låga prisklasserna från Island.

Så ja jag är säker på att det kostar långt mycket mer än 30000 kr tyvärr.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Jag ska se om det går att få snålskjuts... Känner nämligen en tävlingsryttare som bor 1 timme ifrån där han står.. och han åker och tävlar i Holland osv.. Kanske man kunnat ta han dit och sen något annat bolag därifrån..

Får se hur allting blir.. Det är inte aktuellt just nu då jag är arbetslös och bor hemma :P och jag vet att han kommer stanna på ranchen så när jag har pengarna så kommer jag ta hem honom..

Ska också se om jag kan göra en deal om jag jobbar där i princip gratis, att jag tar hästen istället som lön..

För dem vill ha 3000 euro för honom..

Men sen e det dethär med veterinärer i Turkiet... Dem är värdelösa rent ut sagt... Har varit med om att en veterinär kom ut när han skulle sätta om ett bandage på en unghingst som var helt koko.. Veterinären var typ rädd för hästen och sa till dem andra vad dem skulle göra.. Sen hade han även sagt att det var ok att rida in 1 åriga shettisar.. Så min stallchef sa att han kan mycket om hundar och katter men hästar har han ingen aning om..

Så då måste man ta sig tid att hitta en bra veterinär också.

Sen vet jag inte heller om han har några problem.. Som ex ryggen benen osv. Det har ju säkert slitit i längden på att ha turister och gått ett x antal timmar om dagen. Dock går han inte så ofta nuförtiden då turisterna inte får rida honom (bara om det är skritt en timme i skogen)
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

När det gäller intyg m m för import kan det vara så att inte vilken veterinär som helst är godkänd. Utan det ska vara speciella veterinärer som gör det. Här i Sverige är det bara distriktsveterinärerna som är godkända för dessa intyg.

Så det är helt beroende på djurslag vad som gäller. Som exempel går det bra med vilken veterinär som helst när det handlar om hundar eller katter.

Om du vill åka snålskjuts med tävlingshästarna så kan även det ställa till det för ofta är det andra lite enklare regler för tävlande hästar än de som "bara" ska ut och resa på långtur.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Du behöver inte en "bra" veterinär för att få ett vet intyg. Jag har flyttat hästar från ej EU till EU land och det var inte mkt distriktsveterinären kollade innan han skrev på intyget. Dom kontrollerar typ bara att hästen inte är snuvig, hostar eller ser sjuk ut. Har även tagit från EU till ej EU. Man måste fylla i export/importpapper och visa upp hästens pass och friskhetsintyg, men det är inte särskilt svårt.

Tycker absolut du ska ta hem hästen vid första möjlighet, annars kommer du säkert ångra dig resten av livet.

Kan du åka med någon till Holland så är det inte så dyrt att åka lastbil därifrån!
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Ja för mig som har en del erfarenhet av import från Island så är det endast en klinik i Reykjavik som är godkänd för en hög försäkringsbesiktning, dvs efter att den är gjord och försäkringsbolaget har fått intyget så kan jag försäkra hästen ståendes på Islands i höga belopp. Mest troligt är att samma gäller i Turkiet när det gäller hälsan, att låta en häst åka inom unionen kostar ju också pengar så jag vet inte om det blir någon snålskjuts utan snarare en fördyring.

När man väl tar in hästen inom landets gräsner så gäller ju ändå tull och moms, det priset beräknas på vad en likvärdig häst skulle ha kostat.

Te x vann jag en häst på poker, priset baserades på en likvärdig häst vid införsel ochj tull, moms och frakt baerades utifrån detta. En liten OT som man bör känna till, fraktpriset kommer att räknas in i hästpriset och momsas utifrån det märkligt nog. Men så gör man.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Finns det någonstans man kan ringa och fråga hur man ska gå tillväga? I Turkiet är det inte lönt att fråga då många inte kan så bra engelska.. Jag ska ev. dit i vinter och jobba.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

det var en riktigt vacker häst!! Jag har ett speciellt band till min häst och hade jag träffat på henne i Turkiet hade jag gjort allt för och få hem henne!!!:)
Lycka till!!
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Kolla med tullen och jordbruksverket, alltså de länkar jag postade tidigare. Jag tror också att det kan löna sig att prata med en speditör, med då erfarenhet av importera häst.
 
Sv: Importera häst från Turkiet?

Finns det någonstans man kan ringa och fråga hur man ska gå tillväga? I Turkiet är det inte lönt att fråga då många inte kan så bra engelska.. Jag ska ev. dit i vinter och jobba.
Ring till Jordbruksverket och fråga vad som krävs. Kan du dela transport med "grannen" så är ju det kalas :) På många här låter det som om Turkiet ligger på andra sidan jordklotet, vilket det ju faktiskt inte gör;) Har han en intressant stam så kanske det också kan vara något för avel i Sverige, och då får du ju igen lite pengar i alla fall :) Nej, ge inte upp utan kolla upp det hela ordentligt. Inte alls omöjligt att det funkar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 971
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp