Importera häst från Turkiet?

Du hade inte kunnat spara ihop 10 000 kr på 4 år? Hur gör du om någon av dina hästar behöver veterinärvård?

Jag tycker att det är väldigt fel att moralisera över andra människors sparande. Som sagt, folk kan studera, vara sjukskrivna, behöva prioritera på annat sätt. Bara för att du själv kan göra något betyder inte det att resten av världen kan göra likadant.

Jag tjänar så pass bra att veterinärräkningar inte är ett bekymmer.
 
Ok, det var lite fel av mig att kliva in här och vara realistisk. Det passade inte riktigt in i denna tråden att ha fötterna på jorden så jag går och planterar mina fossingar någon annanstans. ;)
 
Fas fortfarande, vad förstår du inte? Hon kan ha pluggat o fått ut 9 lax, svårt att spara till häst då? O ha heltidsjobb nu?
 
Alltså, 10 000 kr på 4 år är 200 kr per månad. Om man inte kan spara det så är man riktigt illa ute.
Fast man har ju annat att spara till en häst? O hon verkade ju inte ha en realistisk dröm om att köpa hästen när tråden skapades o har väl därför inte sparat till den? Jag känner folk som tjänar över 50' i månaden på en lön och ändå har skulder, samtidigt som jag och min man har helt normala löner på ca 25 i månaden var och ändå har mkt stort sparande, låg belånat hus etc. Så ekonomin har inte jättemkt med hur mkt man kan spara att göra. Så lämna tråden du om du inte har nåt vettigt att tillföra.
 
Du hade inte kunnat spara ihop 10 000 kr på 4 år? Hur gör du om någon av dina hästar behöver veterinärvård?
Fast hur vet vi att TS BARA sparat till hästen. TS kanske även sparat buffert för just månadskostnader, veterinärvård osv och det varit det som gjort att det tagit längre tid att spara?
Det kan ha förändrat sig att TS fått ändrad inkomst som försvårat det för henne. Så bara för att man inte kan spara, så betyder inte det att man är illa ute, går man däremot minus då är man illa ute.
Finns många där ute som inte kan spara så mycket, men som ändå efter år lyckas.
 
Nu har tråden drivit iväg åt ett helt annat håll, men generellt tycker jag det är dumt att skaffa häst om man har en trång ekonomi. Hästar har en osviklig förmåga att snabbt dra på sig stora oförutsedda kostnader. Särskilt om man inte kan få en riktigt bra försäkring, vilket är svårt med just den här hästens bakgrund
 
Det är klart att man måste ha en ekonomi med utrymme för oförutsedda utgifter om man skaffar häst. Det jag vänder mig emot är att man förutsätter att en persons ekonomi är jämn hela tiden, d v s att bara för att man inte hade möjlighet att spara ihop pengar då så har man inte möjlighet att ha häst nu.
 
Det är klart att man måste ha en ekonomi med utrymme för oförutsedda utgifter om man skaffar häst. Det jag vänder mig emot är att man förutsätter att en persons ekonomi är jämn hela tiden, d v s att bara för att man inte hade möjlighet att spara ihop pengar då så har man inte möjlighet att ha häst nu.
16 sept 2015 hade hon heller inte råd
 
Det är klart att man måste ha en ekonomi med utrymme för oförutsedda utgifter om man skaffar häst. Det jag vänder mig emot är att man förutsätter att en persons ekonomi är jämn hela tiden, d v s att bara för att man inte hade möjlighet att spara ihop pengar då så har man inte möjlighet att ha häst nu.

Jag tror det folk menar är att det kostar kanske 3000 i månaden att ha häst om man har den billigt. Så väntar man då 3 månader med att hämta hästen borde man ha ca 10 tusen om man fixat ekonomin så man kan ha häst. riskerar det att svänga med ekonomin så mkt att man inte klarar den kostnaden tre månader i raken måste man kanske ta en funderare om det är en så bra idé.
 
Jag tror det folk menar är att det kostar kanske 3000 i månaden att ha häst om man har den billigt. Så väntar man då 3 månader med att hämta hästen borde man ha ca 10 tusen om man fixat ekonomin så man kan ha häst. riskerar det att svänga med ekonomin så mkt att man inte klarar den kostnaden tre månader i raken måste man kanske ta en funderare om det är en så bra idé.

Jag förstår att de menar det, men alla har inte den förmågan att spara, jag tillhör dem. Mina tre hästar kostar mycket varje månad men hade jag inte dem skulle jag inte kunna lägga undan de pengarna utan de skulle gå till annat. Jag har dålig pli på mig själv ;)
 
Jag förstår att de menar det, men alla har inte den förmågan att spara, jag tillhör dem. Mina tre hästar kostar mycket varje månad men hade jag inte dem skulle jag inte kunna lägga undan de pengarna utan de skulle gå till annat. Jag har dålig pli på mig själv ;)


Så för att rädda en älskad häst hade du inte kunnat avstå annat i en månad för att få ihop 10000? Jag antar att omkostnaderna för dina 3 hästar inte är mindre än så i månaden.

Jag är också dålig på att spara men jag har back up som gör att jag kan få fram pengar om det behövs. Har man inte det, vilket TS inte verkar ha eftersom hon velat rädda den här hästen rätt länge nu, så måste man ju kunna spara ihop pengarna. Och finns inte pengar till sparande finns ju inte pengar till att hålla hästen man i nuläget inte har. Och jag antar att det dessutom behövs en rejäl veterinärgenomgång mm med tanke på vad TS skrivit här och utan försäkring blir ju inte det billigt.
 
Senast ändrad:
Så för att rädda en älskad häst hade du inte kunnat avstå annat i en månad för att få ihop 10000? Jag antar att omkostnaderna för dina 3 hästar inte är mindre än så i månaden.

Jag är också dålig på att spara men jag har back up som gör att jag kan få fram pengar om det behövs. Har man inte det, vilket TS inte verkar ha eftersom hon velat rädda den här hästen rätt länge nu, så måste man ju kunna spara ihop pengarna. Och finns inte pengar till sparande finns ju inte pengar till att hålla hästen man i nuläget inte har. Och jag antar att det dessutom behövs en rejäl veterinärgenomgång mm med tanke på vad TS skrivit här och utan försäkring blir ju inte det billigt.

Jag fick en motsvarande chans och lyckades inte spara så jag sålde en sak istället. Det var 2003 och hästen är idag en frisk 25-åring.

Har också tillgång till en back up som kan ordna stora mängder kontanter åt mig om det skulle behövas.
 
Kl
Är det inte dax att starta en egen tråd i ämnet "råd med häst/sparande" - som flera inkl några av moderatorerna själva diskuterar som huvudfråga nu sen länge ?
 
Kl
Är det inte dax att starta en egen tråd i ämnet "råd med häst/sparande" - som flera inkl några av moderatorerna själva diskuterar som huvudfråga nu sen länge ?
Trådar ändrar inriktning ibland och det är helt okej.
Vill du diskutera ämnet "råd med häst/sparande" i en ny tråd, så är du välkommen att starta en sådan, men det som diskuteras här får bli kvar här.
/moderatorn
 
Trådar ändrar inriktning ibland och det är helt okej.
Vill du diskutera ämnet "råd med häst/sparande" i en ny tråd, så är du välkommen att starta en sådan, men det som diskuteras här får bli kvar här.
/moderatorn
Jag har verkligen inget intresse av det ? Har öht inte diskuterat i tråden alls . Min kommentar /reflektion är snarare helt objektiv och i enighet med vad flera funderat över . Jag hade ingen aspiration på svar från moderator öht i frågan och svaret är inte nödvändigt alls utifrån min kommentar som jag ser det ;) men då fick ju alla svar ändå oavsett . Väldigt många läser trådar utan att kommentera eller delta i diskussionen allmänt som du vet . Väldigt ofta när trådar tjafsar in sig på ngt som är rena spekulationer och långt utanför ämne reagerar moderatorer om att trådar spårat ur . I detta fallet i en tråd som funnits i flera år har nu TS försvunnit enligt egen förkunnelse och sen fortsätter folk ändå och ämnet vrids till totala spekulationer och antaganden hej vilt .
Men absolut - jag har öht inte förväntat mig ngn förkunnelse från moderator , kommentaren var bara en i mängden .
 
Senast ändrad:
När jag pluggade var 200 spänn matpengar för en vecka.

I dagens penningvärde? Tänker att det kanske var några år sen, och vi har ju en viss inflation.

Givetvis har alla inte pengar, men som det har framstått här så finns pengarna till att hålla hästen, men inte till att spara pengar för att köpa den. Det kan ju vara lite svårt att förstå. Likaså om man säger att jag ska köpa den här hästen nu, fast man i praktiken vet att tja, jag har knappt råd till mat åt mig själv, än mindre för att föda en häst också. Så kan det ju vara, men då kan man inte realistiskt säga att nu ska jag köpa en häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 467
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp