Importera häst själv

A

anna1984

Hoppas att jag lagt denna tråd rätt?!:o

Är i planerna att köpa en till häst.
Har tittat mycket på hästannonser och hittat en karl i polen som har ett stort antal hästar ute.

Min plan är att ta med hästtransporten och åka ner.. eftersom jag vill ha möjlighet att själv bedöma och rida hästen. Böjprov är för mig inte viktigt men hästen ska gå rent på volt och i ridningen. Däremot så vill jag röntga ben och rygg.


Är inte ute efter en färdig superhäst utan vill ha något att "jobba med". Det viktigaste för mig är att hästen i grunden har en god anatomi och inte är för underutvecklad då jag anser att "resten kan man lösa". Vet att många är negativa till hästar från polen men dit hör inte jag.

1, om ni/du har några kontakter hos försäljare i polen eller webb adresser så är jag tacksam.

2, de erfarenheter som ni/du har av att själva importera

3, hur omständligt är det att få hästen röntga där?

Hade fler funderingar i morse:idea: men jag får komplettera med dom senare i tråden eftersom jag inte minns dom just nu:confused:.
 
Sv: Importera häst själv

Jag har visserligen inte köpt polen utan danmark
Fråga 1 är inte tillåten på detta forumet.
Fråga 2 Jag var nöjd med min häst som var ett danskt varmblod med papper.
Fråga 3 Inte en susning jag röntgade inte min häst
 
Sv: Importera häst själv

Jag har inte importerat hästar själv så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men av de hästar jag sett som kommit från polen så har de flesta (i stort sett alla faktiskt) varit magra, omusklade och inte särskilt vackra när de kommit. Detta har dock inte varit några dyrare hästar utan max 50.000 kr klassen. Jag inbillar mig att det kan vara sämra hållbarhet på en häst som vart undernärd som unghäst?

Vet att en del säljare där nere hävdat att hästen vart röntgad men jag skulle inte våga lita på det om jag inte sett det med egna ögon. Har även sett polska pass med stamtavlan handskriven (?) och hört av andra att de ofta registreras som okänd här i sverige eftersom att stamtavlan inte kan styrkas. Någon som vet om det stämmer?

Nu lät detta kanske negativt men det var absolut inte det jag var ute efter :) Det finns garanterat fina hästar att fynda i polen, men man får nog vara "vaksam". Lycka till!
 
Sv: Importera häst själv

Ett tillägg: Om det finns möjlighet skulle jag nog ta ett blodprov för analys. Hästen kan ju se ut att röra sig obehindrat när du är och tittar på den, men egentligen ha fått lite smärtstillande eller liknande. Det skulle jag göra, även om jag köpte en häst här i sverige.

Sedan ska du nog också kolla upp vilka lagar som gäller för köpet. Det är ju inte säkert att svensk lag gäller utan att det går under de polska köplagarna.
 
Sv: Importera häst själv

Det är så att Polen är en gammal hästnation som tyvärr har fått en hel del lycksökare numera på hästsidan. Det finns fina polska hästar som hingsten Szkopul. Men han är ju 24 år i år och kommer från de gamla stuterierna men mycket gediget kunnande. Det man får räkna med är att man får vad man betalar för. Fina bra uppfödda polska hästar kostar betydligt mer än de som kommer från ren massproduktion för försäljning. Så om man tror att man kan göra fynd på sådan ställen kan lika gärna vända sig till de svenska buskavlarna som finns här för chansen är lika stor där. Där har man i alla fall den svenska lagstiftnigen på sin sida om det är något fel på hästen. När man handlar från ett annat land så måste man skriva in i köpekontraktet vilket landslagstiftning som ska gälla för att ens kunna fundera på en ev reklamation. Annars kommer det att gå åt väldigt mycket tid bara att reda ut vilka regler som gäller.

Så om man ska köpa häst från Polen speciellt från sådana försäljare jag sett på t ex Hästnet så måste man har mycket bra egna kunskaper. Åka ner och verkligen undersöka både hästar och hästhållning på plats. Helst ha med sig en svensk veterinär för underökning av hästen innan köp och inte minst ha ordentligt skriva köpekontrakt. Vilka bör vara på polska för att man ska vara säker på att de inte kan misstolka innebörden i det. Det är inte heller fel att ha en tolk med sig så att det säkert inte kan bli några missförstånd p g a språket. Gör man allt de så tror jag inte det lönar sig att köpa billiga polska hästar. Ska man köpa kvalité från Polen och ge lite mer för hästen så gör nog de flesta redan idag så som jag har skrivit och det är även självklarhet för säljaren. Vilket är tveksamt att säljarna för billiga hästarna går med på, speciellt de biten med bindande köpeavtal.
 
Sv: Importera häst själv

Som läget är nu behöver man nog inte ens vända sig till buskavlare. Såg en tvååring med gröna papper för 19000:- för ett tag sen.
 
Sv: Importera häst själv

Polen har en gammal tradition av hästavel och stamböcker. Det som gör att en del hästar därifrån registreras med okänd stam är att man inte kan bevisa att hästen stämmer överens med stammen.
 
Sv: Importera häst själv

Jag kommer själv importera i framtiden, men då rek jag dig att inte köpa en Polsk häst som blivit ut annonserad på utländsk sida, utan åk dit och kolla på ställen med gott rykte och läs in dig i landets hästavel och blod. Därefter är det lättare att hitta en bra häst! I polen finns både guld och sot, betydligt större risk att bli lurad där om man inte är kunnig än att bli lurad här hemma.
Kolla så att hästen haft möjlighet att växa normalt och är fin i kroppen för sin ålder, jag skulle aldrig köpa en äldre häst från Polen, för stor risk för eftersatt vård, dolda fel och förslitningsskador. kolla på allt du kommer över när du väl är där, det finns ENORMT utbud!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Importera häst själv

Om du åker ner och ser hästarna IRL kan det säkert vara o.k. man KAN göra goda affärer. Men försök inte importera direkt, endast genom samtal/filmer oavsett hur seriös och övertygande säljaren låter. Det är MKT stor risk att åka på en blåsning. Tänk också på att du måste ha tillgång till separat uppstallning när hästen kommer hem då det inte är ovanligt att dom bär med sig diverse smittor. Summasummarum, finns många trevliga polacker men i det stora hela så är det sällan värt mödan/risken då man många ggr hade kunnat få en motsvarande häst till nästan samma pengar hemma och är det värt mödan, besväret och framförallt RISKERNA för att spara ca 10 000???

Har själv importerat hästar från olika ställlen bla Polen, men kommer att hålla mig till Tyskland i fortsättningen. Då jag anser att det är mkt mindre risker och lättare att göra GODA affärer där.....
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 241
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 274
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 506
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 338
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp