Bukefalos 28 år!

Importera häst?

Mirre

Trådstartare
Från Danmark eller Tyskland.
Hur dyrt är det med transport och karens och allt?
Hur länge står dem i karens? Är det både i Sverige och utomlands?

Hur har ni gjort som har importhästar?
 
Sv: Importera häst?

Jag låter någon annan impo mina hästar.
 
Sv: Importera häst?

Ingen karens, och transportkostnad beror ju på hur långt det är och vilket bolag man väljer.
 
Sv: Importera häst?

Hej!

Jag har importat en häst från Danmark, jag åkte själv ner och hämtade henne.
För att få ta in en häst (från Danmark iaf) så måste de ha ett veterinärintyg över att de är friska, finns intyg för just detta. Men jag behövde inte visa upp det när vi skulle in i Sverige, jag behövde inte heller berätta för någon att jag skulle importera en häst.
Eftersom jag ville ha henne registrerad i Sverige så fick en vet komma och kontrollera konturdiagrammet i passet, så skickades det in till avelsföreningen och hon blev registrerad, men detta är frivilligt!(kostade 500kr) Vill man inte registrera så behöver man inte, men man får inte vara med på ex championat om de inte är registrerade i avelsföreningen. (Gäller iaf hästar som ska registreras i ASVH)
Och kostnaderna var väl de för bensinen och färja/bro då, och det blev några 1000-lappar.
Ingen karens!
 
Sv: Importera häst?

...ingen karens så länge det är EU land du tar in hästen från....Har själv importerat dels från holland och dels från spanien...inga som helst avgifter eller karens...transporten från holland till stockholm gick på kring 5000:- och transport från spanien till stockholm ca 12 000:- ....
 
Sv: Importera häst?

Jag importerade mitt arabsto från Danmark. Hennes uppfödare fixade med alla papper, stod för klinikbesiktning och exportröntgen samt körde hem henne till mig för en tusenlapp ;)

Mkt smidigt, men de var också vana att exportera, nästan alla deras uppfödningar gick utomlands.
 
Sv: Importera häst?

Det är ingen karantän alls. Bara att köra och hämta hästen från Tyskland el Danmark och ställa den i stallet.

Det du ska tänka på är att hästen utöver vanlig veterinärbesiktning ska ha ett hälsointyg utfärdat visst antal timmar innan resan. Detta ska utfärdas av speciell veterinär. Det ska också skrivas en färdplan som veterinären skriver under.

Sen är det bara att köra!

Dock finns det oftast ingen som kollar dessa papper så många struntar i det.

/C
 
Sv: Importera häst?

Cyllene skrev:
Dock finns det oftast ingen som kollar dessa papper så många struntar i det./C

Men OM det händer (och det gör det faktiskt ibland) så är det inte så jädrans kul att stå och vänta med transporten på tullplanen eller få återvända till Danmark/Tyskland och avvakta tills man har pappren i ordning.
Tänk på era hästar och ha alla papper/intyg i ordning innan ni passerar gränsen!

Immer
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 893
Senast: grodan21
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 025
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
726
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp