Vad tjänar du som äger en häst eller fler?

1. Östergötland, Linköping
2. En swb
3. Ca 45.

Hade aldrig haft råd med mer än en häst utifrån hur jag vill ha häst. Just hur man vill ha hästen uppstallad och vad man vill göra med hästen är ju ganska avgörande för prisbilden (utöver bostadsort där det kan skilja stort även inom samma region).
Detta med bostadsort gör mycket! Skulle jag bo några mil längre bort hade jag nog behövt betala tre gånger högre stallhyra plus mer för både hö och strö! Jag står i ett stall där jag bara behöver fixa till min egen häst.
 
Detta med bostadsort gör mycket! Skulle jag bo några mil längre bort hade jag nog behövt betala tre gånger högre stallhyra plus mer för både hö och strö! Jag står i ett stall där jag bara behöver fixa till min egen häst.
Ja verkligen! Jag och @Bison har tidigare konstaterat att det skiljer tusenlappar mellan kostnadsbilden för oss trots att det bara är 2 mil mellan våra städer 😅
 
Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara.
1 Var i Sverige har du hästen?
2 Hur många hästar?
3 Vad har du för månadsinkomst?
1 Kungsbacka
2 En islandshäst
3 55 000 brutto

Hästen står på lösdrift med all inklusive för 2000 kr månad.

Bor i villa med man och tre barn, två katter och tre stora hundar. Vi har gemensam ekonomi och han tjänar strax under 50.
 
Intressant tråd. Jag har ingen häst, men en dotter som börjat tjata ;) Jag tänker att det inte alltid är inkomsterna som är det relevanta, utan vad man har för utgifter i övrigt, förutom kostnader för hästlivet. Jag har två barn, varav det ena rider och det andra är helt ointresserad av hästar. Det barnet håller på med andra aktiviteter som också kostar pengar, även om det inte är lika dyrt som ridningen. Mannen har också en dyr hobby. Så då känns det svårt att ha råd med häst eftersom jag inte vill alla pengar ska gå till bara ett av barnens (och mitt) intresse. Sen är det ju alla andra utgifter, med boende osv. Innan barnen, när vi hade två ok inkomster och bodde billigt hade jag definitivt haft råd (och tid) att ha häst. Nu tjänar vi båda mer, men har också större utgifter.
 
Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara.
1 Var i Sverige har du hästen?
2 Hur många hästar?
3 Vad har du för månadsinkomst?
Jag har i Blekinge. Har i dagsläget fyra hästar, bor på gården med hästarna (hyr in mig).
Har 28450 kr före skatt.
Inga barn eller andra hobbyer o bor ensam.
 
Intressant tråd. Jag har ingen häst, men en dotter som börjat tjata ;) Jag tänker att det inte alltid är inkomsterna som är det relevanta, utan vad man har för utgifter i övrigt, förutom kostnader för hästlivet. Jag har två barn, varav det ena rider och det andra är helt ointresserad av hästar. Det barnet håller på med andra aktiviteter som också kostar pengar, även om det inte är lika dyrt som ridningen. Mannen har också en dyr hobby. Så då känns det svårt att ha råd med häst eftersom jag inte vill alla pengar ska gå till bara ett av barnens (och mitt) intresse. Sen är det ju alla andra utgifter, med boende osv. Innan barnen, när vi hade två ok inkomster och bodde billigt hade jag definitivt haft råd (och tid) att ha häst. Nu tjänar vi båda mer, men har också större utgifter.
Håller med dig helt och hållet. Man skulle vilja ställa följdfrågor eller göra en undersökning just kopplat till det du formulerar. T.ex. utgifter som du skriver, hur mycket man har utrymme att lägga undan till buffert, om man känner ekonomisk stress på något sätt osv. osv.
 
Södermanland
Två hästar inackorderade
52' innan skatt
Gift, inga barn o gemensam ekonomi.
Vet inte exakt vad min man tjänar men kanske 43-44' innan skatt.
 
Men det låter svårt att få pengarna att räcka! Trollar ni med knäna?
Jag har en medellön, egen gård och hästarna hemma. Bara två stycken just nu, men det varierar från all från 2 st till 5-6 st. Om man trollar med knäna eller inte beror helt på hur man väljer att ha häst. Mina går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Jag ställer in en bal i en foderhäck. Mina två jag har nu får lite mineraler (Granngården) morgon och kväll tillsammans med spannmål jag köper från grannen för 3:-/kg. Jag betalar mellan 400-600:-/balen beroende på leverantör. I somras var det svårt att få tag på balar så jag köpte från två olika. Jag bäddar med halm och den betalar jag 150:-/balen för. Stundtals har jag spån också, men jag köper man 5 st balar på en vinter.

Jag har inga dyra försäkringar på mina då jag plockat bort större delen av livvärdet på dem. De kostar typ 1500:-/året styck. Jag har mest bara veterinärvård. I och med att jag har egen gård har jag heller inga bortforslingskostnader i försäkringen, utan avlivas hästar så görs det hemma och jag gräver ner de hemma också.

Mina träningar är dyra (typ 1000:-/gången), varpå jag inte tränar så ofta. Just nu tävlar jag ingenting alls, utan hobbyrider mest ut i skog och mark med enklare pass på ridbanan. Jag har inte ork och energi att göra mer, men det har inte med hästarna att göra utan min egen hälsa. Eftersom de inte tävlas så går den ena barfota och den andra har skor fram, vilket också blir billigare än att ha 4 st skor runt om.

Grovfoder: ca 2000:-/mån för 2-3 st hästar på vinterhalvåret. Mina går på eget bete från mitten på maj till början på oktober.
Kraft/mineraler: 100:-/mån
Försäkringar: 3000:-/året
Hovslagare: ca 7500:-/året
Avmaskningar, vaccinationer, veterinär etc: ca 5000:-/året
Utrustning till mig och hästarna: kanske 5000:-/året.

Så allt som allt kostar mina hästar typ 3.000:-/mån tillsammans.

Det skiljer inte jättemycket om jag har 2 st eller 3 st hästar.
 
Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara.
1 Var i Sverige har du hästen?
2 Hur många hästar?
3 Vad har du för månadsinkomst?
Norra västerbotten
En häst (welsh cob)
ca 37.500 innan skatt

Jag bor i en etta och har min egen ekonomi, inga barn. Jag tycker pengarna räcker med lite guldkant till övers. Äter ganska dyrt och varierat, beställde precis lite nya ridkläder på Uhip, planerar att resa utomlands snart, osv. Har en ekonomi jag inte behöver kämpa för utan känner att jag kan slappna av. Har en sambo sedan ett år tillbaka som tjänar betydligt mer än mig så det kan bli en häst till i den nära framtiden!
 
1 Var i Sverige har du hästen? Stockholm

2 Hur många hästar? 2, en bor mestadels på lösdrift pga unghäst. Den andra är installad. Unghästen delar jag med en kompis. Lösdriften kostar 3500 kr i månaden och uppstallningen 5655 kr inkl en hel del service men exkl mat och strö. Försäkring för båda typ 2000 kr.

3 Vad har du för månadsinkomst? Är höginkomsttagare.

Bor själv i bostadsrätt i förort men inte så belånad. Hästarna har såklart blivit dyrare senaste åren men i Stockholm har det alltid varit höga priser så tycker inte det märks så jättemycket, skulle vara spånet då som gått från typ 75 kr balen till över 100 kr.
Det är alltid dyrt att ha häst tycker jag :p Men så tacksam att jag har bra ekonomi så jag kan göra andra grejer också. Det var iofs inte så kul när jag veterinärvården på försäkringen tog slut i vintras och jag fick punga ut med 60000 kr själv. Men så tacksam att jag kan göra det utan att gå i personlig konkurs.
När jag var yngre och inte tjänade så mycket hade jag också häst och det var stressigt om det kom oförutsedda utgifter och man fick leva på nudlar i en månad och inte kunde göra något med sina kompisar. Jag har bestämt mig för att aldrig igen ha häst på det sättet och är så imponerad av er som trollar med knäna för att kunna ha era pälsklingar :heart

Jag tänker att man måste bestämma själv hur mycket man är villiga att "avvara" för att kunna ha häst, förutom tiden. Flera i denna tråd klarar ju av att ha sina hästar på väldigt liten budget men för vissa av oss skulle det kanske aldrig gå då stressen över ekonomin skulle bli för stor. Det är liksom upp till var och en och finns inga rätt och fel, eller jo man måste ju såklart ha råd till mat och "boende" för hästen det är ju ett minimumkrav liksom. Blir galen på folk som snålar med strö och mat pga ekonomi.
 
1. By utanför Luleå, egen minigård

2. En och en halv 😛. En d-ponny mustang och en shettis.

3. Just nu ca 15k per månad, CSN och jobb. Gemensam ekonomi med sambo.

Det går runt utan problem för oss, men det är drygt att allt blivit så dyrt och ofta är slut (som spån). Jag har inte åkt på kurs sen i somras, känns liksom inte värt det. Mina hästar är extremt billiga i drift, för cirka 10 år sen investerade jag i att utbilda mig i verkning, så den biten gör jag själv. Dom käkar bara grovfoder och mineraler (ShowHorse järnfria) och lite lusern som skrammel, och inte så mycket av det heller pga lättfödda. Billiga i försäkring också, Dunstan. Snittar kanske 1500kr/månad utslaget över året? Dyrare på vintern, billigare på sommaren. Enda veterinärbesöken är vacc och tandkoll.
 
1. By utanför Luleå, egen minigård

2. En och en halv 😛. En d-ponny mustang och en shettis.

3. Just nu ca 15k per månad, CSN och jobb. Gemensam ekonomi med sambo.

Det går runt utan problem för oss, men det är drygt att allt blivit så dyrt och ofta är slut (som spån). Jag har inte åkt på kurs sen i somras, känns liksom inte värt det. Mina hästar är extremt billiga i drift, för cirka 10 år sen investerade jag i att utbilda mig i verkning, så den biten gör jag själv. Dom käkar bara grovfoder och mineraler (ShowHorse järnfria) och lite lusern som skrammel, och inte så mycket av det heller pga lättfödda. Billiga i försäkring också, Dunstan. Snittar kanske 1500kr/månad utslaget över året? Dyrare på vintern, billigare på sommaren. Enda veterinärbesöken är vacc och tandkoll.
Min normalfödda häst behövde i vintras äta lusern för nästan 2000 kronor per månad 🙈
 
1. By utanför Luleå, egen minigård

2. En och en halv 😛. En d-ponny mustang och en shettis.

3. Just nu ca 15k per månad, CSN och jobb. Gemensam ekonomi med sambo.

Det går runt utan problem för oss, men det är drygt att allt blivit så dyrt och ofta är slut (som spån). Jag har inte åkt på kurs sen i somras, känns liksom inte värt det. Mina hästar är extremt billiga i drift, för cirka 10 år sen investerade jag i att utbilda mig i verkning, så den biten gör jag själv. Dom käkar bara grovfoder och mineraler (ShowHorse järnfria) och lite lusern som skrammel, och inte så mycket av det heller pga lättfödda. Billiga i försäkring också, Dunstan. Snittar kanske 1500kr/månad utslaget över året? Dyrare på vintern, billigare på sommaren. Enda veterinärbesöken är vacc och tandkoll.

Ja alltså det där med spån; blivit allt svårare att få tag på och skenat väldigt i pris! Jag är mindre slösaktig nu än tidigare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 116
Senast: Halcyon
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 684
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp