Vad tjänar du som äger en häst eller fler?

1: Skanör/Falsterbo - Skåne
2: 4 årig ardennerkille, installad i kollektiv, köper in allt, ridbana finns och sommarbete. Allt sköts kollektivt.
3: 30-40000kr Brutto, sambo, gemensam ekonomi.
 
Håller med dig helt och hållet. Man skulle vilja ställa följdfrågor eller göra en undersökning just kopplat till det du formulerar. T.ex. utgifter som du skriver, hur mycket man har utrymme att lägga undan till buffert, om man känner ekonomisk stress på något sätt osv. osv.

Jag tycker det är svinintressant! Ekonomi är typ det minst privata för mig 😅 Tänkte speca kostnaderna lite mer för min häst här men behöver sitta vid datorn plus har ändrat lite pga lägre lön detta året.

Jag har väl alltid mer eller mindre ekonomisk stress, ligger nog lite i min natur (är sämst på att spara också). Även om det såklart var jobbigare när jag faktiskt hade slut på pengar. Nu tar det dock emot enormt att låna mellan alla mina konton uppdelade med överföringar baserade på löpande utgifter. Vilket ju var känslan jag ville åt för att ens lyckas spara lite eller åtminstone vara förberedd när utgifterna jag vet ska komma kommer.
 
Jag tycker det är svinintressant! Ekonomi är typ det minst privata för mig 😅 Tänkte speca kostnaderna lite mer för min häst här men behöver sitta vid datorn plus har ändrat lite pga lägre lön detta året.

Jag har väl alltid mer eller mindre ekonomisk stress, ligger nog lite i min natur (är sämst på att spara också). Även om det såklart var jobbigare när jag faktiskt hade slut på pengar. Nu tar det dock emot enormt att låna mellan alla mina konton uppdelade med överföringar baserade på löpande utgifter. Vilket ju var känslan jag ville åt för att ens lyckas spara lite eller åtminstone vara förberedd när utgifterna jag vet ska komma kommer.
Jag är faktist mer stressad över min ekonomi nu när jag har en vettig månadslön, jämför som student 🙈 skulle af inte vara ekonomiskt stressad hade jag nog behövt vara ekonomiskt oberoende!
 
Jag är faktist mer stressad över min ekonomi nu när jag har en vettig månadslön, jämför som student 🙈 skulle af inte vara ekonomiskt stressad hade jag nog behövt vara ekonomiskt oberoende!

Hur kommer det sig tror du? Jag tror jag varit ungefär likadan mer att det varierat mellan stress "har ingen koll", "har spenderat för mycket/missat kommande utgifter" och just nu "vill ha denna standarden men det går inte helt ihop".
 
Jag kan iaf säga att när jag insåg hästens PPID-medicin ingår i försäkringen så blev jag väldigt lättad eftersom den kan behöva trappas upp och är ju himla dyr. Han äter 1.5 tablett per dag nu och det motsvarar ca hela hans försäkringspremie per månad (853 kr med 5 kkr liv och 120 kkr vetvård).
 
Hur kommer det sig tror du? Jag tror jag varit ungefär likadan mer att det varierat mellan stress "har ingen koll", "har spenderat för mycket/missat kommande utgifter" och just nu "vill ha denna standarden men det går inte helt ihop".
Tror det beror på min uppväxt med en ensamstående förälder med dålig ekonomi, det fanns liksom inte några sparade pengar alls. Det är skönt att veta jag har råd att betala reperationer på bilen när det behövs, även om det såklart är en tråkig utgift ;)
 
Jag måste säga att jag har varit relativt förskonad från prisökningarna ännu, betalar samma pris för hösilaget som för fem år sedan, stallhyra har ökat med 200 och kutterspånet har ökat med ca 25 kronor balen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 108
Senast: Halcyon
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 681
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp