Vad tjänar du som äger en häst eller fler?

bobbbo

Trådstartare
Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara.
1 Var i Sverige har du hästen?
2 Hur många hästar?
3 Vad har du för månadsinkomst?
 
1. Mälardalen
2. Tre, två shetlandsponnys och en ridhäst
3. Runt 35' innan skatt när jag jobbar (delvis föräldraledig nu)

Har en partner och bor på egen gård.
Upplever du att det är svårt ekonomiskt eller klarar ni er? Tänker att ni har en fördel när ni har egen gård, även om ni såklart har andra typer av utgifter jämfört med om man har hästarna uppstallade.
 
1. södra Dalarna
2. 2st. En dponny och en tvåårig liten storhäst. Inhyrda, en på anläggning och en på lösdrift hos en kompis.
3. jag tjänar i snitt 35’ innan skatt + några tusenlappar extra vissa månader.
 
1. Sydcentrala Skåne
2. I hobbyhäst inhyrd.
3. Fast 32' innan skatt + 3'- 6' beroende på hur mycket jag jobbar extra.

Har sambo men vi har delad ekonomi.
 
1: Sydvästra Skåne / Malmö-regionen.
2: Två C-ponnyer, inhyrda i stall av bra kvalité och med bl.a. ridhus och paddock.
3: Växlar lite men 45-55 000 kronor brutto.
 
1. Skåne, Flyinge.
2. 1 övervuxen connemara (med risk för att skaffa liten sällskapsponny 😅).
3. Drygt 35 kkr brutto nu utan skift.

Bor ensam i hyreslägenhet (betalar över 7 kkr enbart i hyra för en etta i Staffanstorp) vilket är för jävla dyrt, står i kö för större men billigare boende. Lägger i princip alla mina pengar på hästen, i snitt drygt 10 kkr/månad har det blivit de senaste åren. Men då räknar jag in allt som har med hästintresset att göra. Hans månadsöverföringar är totalt 9890 kr och är tänkt att innefatta allt löpande. Sedan tillkommer 2 abonnemang och försäkring totalt drygt 1000 kr extra som dras direkt från kontot.
 
1. Skåne, Flyinge.
2. 1 övervuxen connemara (med risk för att skaffa liten sällskapsponny 😅).
3. Drygt 35 kkr brutto nu utan skift.

Bor ensam i hyreslägenhet (betalar över 7 kkr enbart i hyra för en etta i Staffanstorp) vilket är för jävla dyrt, står i kö för större men billigare boende. Lägger i princip alla mina pengar på hästen, i snitt drygt 10 kkr/månad har det blivit de senaste åren. Men då räknar jag in allt som har med hästintresset att göra. Hans månadsöverföringar är totalt 9890 kr och är tänkt att innefatta allt löpande. Sedan tillkommer 2 abonnemang och försäkring totalt drygt 1000 kr extra som dras direkt från kontot.
Kan du ändå lägga undan lite spar varje månad?
 
Kan du ändå lägga undan lite spar varje månad?

Ja, kanske 2000 max. Jag har lite som dras månadsvis direkt till typ Avanza och något sparkonto. Och just nu 1500 kr/mån till buffertkontona som tömdes helt förra året då jag helt plötsligt blev ensam i stallet med allt vad det innebär att betala för sällskap och inte dela på fakturorna för hösilage och strö vid inköp som vi gjorde.

Jag är ju ett stort fan av att slå ut alla kostnader på månadsbasis och föra över till olika konton direkt. Det är så jag enklast håller koll på att det finns pengar när kostnaderna väl kommer. Har haft min häst i många år och rätt stabila rutiner vilket ju gör att jag vet ungefär vad jag vill lägga pengar på. Har 13 stycken e-sparkonton till hela ekonomin men 2 som inte används förrän buffertarna är påfyllda (specifikt sparande till inköp jag önskar men inte är nödvändiga).
 
Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara.
1 Var i Sverige har du hästen?
2 Hur många hästar?
3 Vad har du för månadsinkomst?
1, Förort till Göteborg
2, 2 Hästar
3, På somrarna 29'060 kr och vinter 32'500 kr (är kvällsskift på vinter men inte på sommaren så beror på om det är ob i lönen eller inte.
 
1. Östergötland
2. 1 fjordhäst
3. Varierar men just nu studiemedel + lite lön utöver

Hästen uppstallad och jag har sambo
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 107
Senast: Halcyon
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 678
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp