Vad tjänar du som äger en häst eller fler?

Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara.
1 Var i Sverige har du hästen?
2 Hur många hästar?
3 Vad har du för månadsinkomst?
1. Västra Värmland
2. 3 (har egen gård)
3. Runt 29000 före skatt. Har sambo som tjänar mer
 
1. Norrland
2. Kallblodstravare, inhyrd i privatstall för tillfället
3. Långt över medellön

Har make (som tjänar bra, men mindre än mig och har också en dyr hobby), inga barn.
 
1) Storgöteborg
2) 1 islandshäst inackorderad halvkollektivt med ridhus
3) 40 000 innan skatt just nu, från maj några tusenlappar till.

För mig är häskostnaderna relativt stabila men min hyreslägenhet har fått rejält högre hyra varje år vilket är lite jobbigt.
 
1. Jämtland, på egen gård
2. 3 st nordsvenska brukshästar
3. Får ut ungefär 13.000 i 75% sjukpension (det heter inte så längre) och 25% lön.
 
1. Östergötland
2. En ridhäst (mer åt ponnyhållet än halvblodsstorlek) och en shetlandsponny
3. 49 000 kr innan skatt

Ensamstående med hästarna hemma på "gården"
 
1: utanför Sundsvall
2: har två hästar, äger den ena och den andra är på foder där ägaren står för försäkring och vetvård.
3: drygt 8.000:- netto för 75% sjukskrivning, 25% varierar inom mitt eget företag. I snitt just nu runt 5.000:-/mån. Jag är definitivt ekonomiskt oansvarig enligt alla tabeller och normer. Jag har inget sparande, höll på att knäckas helt av en restskatt, jag har ett högt lån och maxade kreditkort. Men har levt så här hela mitt liv och även om ekonomin ger mig ångest så är det Jag som valt att leva så här. Är gift och vi har separat ekonomi.
 
@Fiorano och @Jamtland

Era inkomster får mig att tänka att jag kanske kan hålla häst någon gång i livet. Då jag får ut ändå betydligt mer än någon av er.

Men det låter svårt att få pengarna att räcka! Trollar ni med knäna?
Jag och min sambo trollar med knäna varenda månad, sällan som det riktigt går ihop tyvärr. Sambon får ut mellan 23-25000. Vi har urusel ekonomi, men får på något sätt ihop det ändå utan att vara olagliga. 🤪
För mig är det värt "besväret" att kämpa med ekonomin för att kunna behålla hästarna de ger mig så oerhört mycket.

Och sedan har jag ju inte kunnat köpa några "värstinghästar" och jag har fått rida och köra in mitt äldre sto själv, köpte henne då hon var nyfödd och ohanterad för ett bra pris, fick hem henne och hennes mamma när hon var 4 månader. Mamman lämnades sedan tillbaka och min häst har hunnit få föl som är två år I år. Den tredje hästen vi har är ett äldre (15år) sto som jag nyligen fick av en bekant efter att ha haft henne på foder några månader.

Vi har ingen flådig utrustning, jag jagar begagnat av bra kvalitet och har sakteliga bytt upp mig till den utrustning jag vill ha, hästarna går barfota (boots om det är halt) och jag tar in hö själv. Bra år får jag in lite extra så jag kan sälja och få in pengar så det räcker till plasten till våra balar så vi får höet "gratis" (det är dock många slitsamma timmar i traktorn).
 
... Och sedan har jag ju inte kunnat köpa några "värstinghästar" och jag har fått rida och köra in mitt äldre sto själv, köpte henne då hon var nyfödd och ohanterad för ett bra pris, fick hem henne och hennes mamma när hon var 4 månader. ....
Det är den stora fördelen med att själv rida och köra in - man får harmoniska snälla hästar och slipper "värstingarna" :)
 
@Fiorano och @Jamtland

Era inkomster får mig att tänka att jag kanske kan hålla häst någon gång i livet. Då jag får ut ändå betydligt mer än någon av er.

Men det låter svårt att få pengarna att räcka! Trollar ni med knäna?
Ja jag trollar definitivt med knäna😅. Det är inte enkelt men en hittar vägar. Tex hyr jag ett stall utan service, så jag gör allt själv. Hämtar spån på sågen. Har hö som är så bra att det inte behövs kraftfoder. Det gör att själva uppehållet för hästarna har en rimlig kostnad.
 
1, Östergötland, på landet strax utanför ett större samhälle.
2, En häst, en liten storhäst dom tränas i både hoppning och dressyr med sikte mot fälttävlan.
3, Typ 32 i grundlön + tillägg, ob och övertid. Har ut 26 - 27 k

Bor själv i lägenhet med ett gäng katter 😄
 
1: utanför Sundsvall
2: har två hästar, äger den ena och den andra är på foder där ägaren står för försäkring och vetvård.
3: drygt 8.000:- netto för 75% sjukskrivning, 25% varierar inom mitt eget företag. I snitt just nu runt 5.000:-/mån. Jag är definitivt ekonomiskt oansvarig enligt alla tabeller och normer. Jag har inget sparande, höll på att knäckas helt av en restskatt, jag har ett högt lån och maxade kreditkort. Men har levt så här hela mitt liv och även om ekonomin ger mig ångest så är det Jag som valt att leva så här. Är gift och vi har separat ekonomi.
Din ärlighet är så befriande 🙏❤️
 
1. Göteborg
2. En häst
3. Strax över 30” innan skatt. Lever med min sambo som har ungefär samma lön och vi delar dom flesta fasta utgifterna, bilen och hästen står jag dock själv för. Han är en gnetare och jag är mera ”du lever vara en gång och kan vara död imorgon” 😜
 
1. I Göteborgsområdet
2. En storhäst
3. 47.000 brutto

Sambo, delar gemensamma kostnader (boende osv) men bilen och hästen betalar jag för.
 
1. Göteborg
2. En häst
3. Strax över 30” innan skatt. Lever med min sambo som har ungefär samma lön och vi delar dom flesta fasta utgifterna, bilen och hästen står jag dock själv för. Han är en gnetare och jag är mera ”du lever vara en gång och kan vara död imorgon” 😜
Just den balansen tycker jag är svår!
 
1. Östergötland, Linköping
2. En swb
3. Ca 45.

Hade aldrig haft råd med mer än en häst utifrån hur jag vill ha häst. Just hur man vill ha hästen uppstallad och vad man vill göra med hästen är ju ganska avgörande för prisbilden (utöver bostadsort där det kan skilja stort även inom samma region).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 108
Senast: Halcyon
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 681
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp