Bukefalos 28 år!

Inackordering som vägrar byta hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inte_Ung

Trådstartare
Hur gör man?
Jag behöver få en hage tom för att sköta om skogen i den.
Men hästägaren vägrar att flytta sina hästar till en annan hage.

Hur i hela världen skall jag göra?
Det handlar om beteshage och det finns flera andra lediga med precis så mycket mat som man önskar (eller inte önskar).
Men de duger inte för de ligger för många meter från stallet.
 
Är du stallägare så är det ju bara att säga till att såhär är det!
Jag som blir fly förbannad på folk som ska bestämma saker som dom inte har rätt att bestämma över hade helt enkelt rivit stängslet så pass mycket att det inte gick att sätta hästarna där :cool:
 
Så länge det inte står i hyreskontraktet att hen ska ha just den hagen så är det ju inte mycket att tjafsa om, speciellt inte om många andra alternativ erbjuds. Blir det världens bråk av det så är det kanske inte den hyresgästen jag skulle vilja ha i längden ändå, är det en någorlunda vettig människa så sjunker det väl in så småningom att du inte gör så bara för att jävlas.

Med risk för dålig stämning hade jag nog ändå gjort som @Kallebus skriver, bara förklarat att det inte fungerar att ha hästar där just nu, tilldelat hyresgästen en annan hage och sedan plockat ned tråden i hagen/del av hagen om det inte lyssnas på.
 
Hur gör man?
Jag behöver få en hage tom för att sköta om skogen i den.
Men hästägaren vägrar att flytta sina hästar till en annan hage.

Hur i hela världen skall jag göra?
Det handlar om beteshage och det finns flera andra lediga med precis så mycket mat som man önskar (eller inte önskar).
Men de duger inte för de ligger för många meter från stallet.
Va? Man har ett standard hyreskontrakt där hagar tilldelas inackorderade enligt stallägarens direktiv där det framgår att ingen inackorderad har ngn rätt till ngn exakt hage . Fattar öht inte att problemet uppstår utifrån din fråga att vad ska du göra osv ? Du är ju stallägare så du bör vara trygg i vad som gäller utifrån kontrakt , avtal och utifrån det dina direktiv . Om det inte passar din inackordering så får de ju två val enkelt : 1) köp det som gäller eller 2) flytta/bli uppsagd .
 
Senast ändrad:
Fattar öht inte att problemet uppstår utifrån din fråga att vad ska du göra osv ?
Hästarna står i den hagen och jag kan inte flytta på dem då det blir egenmäktigt förfarande.
Säga upp är inte så lätt, det övertrampet räcker inte juridiskt.
Jag har blivit ockuperad och lyckas inte med att komma ur det.
 
Hästarna står i den hagen och jag kan inte flytta på dem då det blir egenmäktigt förfarande.
Säga upp är inte så lätt, det övertrampet räcker inte juridiskt.
Jag har blivit ockuperad och lyckas inte med att komma ur det.
Då har du ju tyvärr inte som hyresvärd ett kontrakt som håller :( Egenmäktigt förfarande undrar jag om du och inack förstår vad det innebär ? Det är knappast relevant eftersom du inte verkar ha några kontrakt skrivna utifrån grund avtal öht. Egenmäktigt förfarande ? Hur menar du utifrån vad menas lagmässigt ? Och vilket kontrakt har inacken skrivit på ?
 
Senast ändrad:
Det står inget i ditt kontrakt om att du har rätt att tilldela hästen annan likvärdig box/hage?

Om inte annat så borde du (om man nu inte är rädd för den dåliga stämningen) meddela ett datum och en tid då hagen ska "renoveras" dvs att inga hästar kan gå där då staket ska bytas ut.
 
Stängsla in hästarna i en minihage där de bara precis får plats utan att det blir farligt, sedan tar du ned (delar av) stängslet i resten av hagen. Då har du inte behövt röra vid hästarna alls om du är rädd för egenmäktigt förfarande, och hästägaren får lösa situationen bäst hen vill.
 
Och vilket kontrakt har inacken skrivit på ?
Det står bara rätt till sommarbete.
Men de har lyckats med att sätta sig fast med ockupation.
Det kan bli så om någon använder samma plats i många år, inget avtal hjälper mot det i slutänden.
Om någon kommer förbi och ställer en häst i din hage så får du problem då du inte bara kan flytta den utan att det blir egenmäktigt förfarande.
 
Det står sommarbete.
Inget om var eller hur.
Inte ens att staket skall finnas.
Står det specifikt att det är just den hagen eller enbart sommarbete? Har hästarna varit uppstallade hos dig innan betet? Visades och nämndes dom andra hagarna i samband med den beteshagen?
 
Det står bara rätt till sommarbete.
Men de har lyckats med att sätta sig fast med ockupation.
Det kan bli så om någon använder samma plats i många år, inget avtal hjälper mot det i slutänden.
Om någon kommer förbi och ställer en häst i din hage så får du problem då du inte bara kan flytta den utan att det blir egenmäktigt förfarande.
Öh nej det blir inte såna problem alls standardmässigt så därför undrar jag vad kontraktet specificerat och hur ni ert kontrakt ser ut ?

Finns inget i lagen ang besittning av en specifik hage öht som gäller såvida ni inte har ett kontrakt /avtal på denna hage .så där är du ute och cyklar rejält om du tror bestittningsrätt gäller . Som sagt du har lite dålig koll vad det verkar och dina inackar också .
 
Senast ändrad:
Står det specifikt att det är just den hagen eller enbart sommarbete?
Det står bara bete. Inget annat.
Hästarna har bott där i flera år och ägarna vet mycket väl om att de att de har tagit en hage mot min vilja och att det finns andra hagar.
 
kontraktet specificerat och hur ni ert kontrakt ser ut ?
Det står att det ingår sommarbete.
Inget om var detta bete skall finnas eller ens att det skall finnas staket.
Men att bete skall finnas. Det är allt.
Jag har inte skrivit kontrakt utan detta har de ockuperat sig till och fått igenom i Hyresnämnden.
I det ursprungliga kontraktet ingick inget sommarbete utan bara ospecificerad lösdrift.
De har ockuperat till sig boxar i stallet också, men det är en annan historia.
 
Det står bara bete. Inget annat.
Hästarna har bott där i flera år och ägarna vet mycket väl om att de att de har tagit en hage mot min vilja och att det finns andra hagar.
Nä precis dåså ;) besittningsrätt finns inte om kontraktet är som du redovisar . Uppsägningsperiod gäller ju som vanligt enligt kontrakt .



Edit :
Men tydligen har du inget kontrakt ?
Har du inte sen länge fått till dig att många av dina problem består i att du inte skriver kontrakt ?:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 749
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 255
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 345
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 819
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp