Bukefalos 28 år!

Inflammerat tandkött

alazzi

Trådstartare
Ja, jag har provat allt för att det ska bli bättre. Specialmat, särskilda tillskott och kycklingvingar. Tyvärr vägrar Kashi att äta kycklingvingar och hans tandkött är inflammerat. Veterinären säjer att man inget kan göra. Det enda som hjälper, är att dra ut tänderna! Gör man så normalt när det är inflammerat? Helt galet tycker både jag och veterinären så det kommer jag inte göra på Kashi. Försöker återigen att få honom att gnaga i sig kycklingvingarna. Frosti äter gärna kycklingen så hans tandkött är mycket bättre.

Det konstiga var att veterinären aldrig hade hört tipset att ge kycklingvingar till katter med tandproblem, det var helt nytt. Men veterinären höll med om att det kan hjälpa.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Kycklingvingar!? Skitsnack. Det kan säkert hjälpa till att slita bort lite plackbildningar, men mot tandköttsinflammation och tandsten hjälper det inte. Har katten tandsten eller plack bör dessa avlägsnas. Tandköttsinflammation kan bero på för hög bakteriehalt och kan ibland avhjälpas med tandborstning eller att man baddar med t ex Corsodyl. Om veterinären rekommenderar att tänderna ska dras ut antar jag att inflammationen är värre än så - kanske har katten en framskriden parodontit. Detta innebär att inflammationen börjat lösa upp det täta sambandet mellan tanden och tandfickan och ofta har det gått så långt att delar av roten/rötterna är blottlagda. Detta är ett tillstånd som kräver att tanden dras ut, det har helt enkelt gått för långt. Parodontit är smärtsamt, vilket ju kan förklara att din katt inte vill gnaga på den där kycklingen. En annan tandsjukdom som kräver att tänder dras ut är FORL, den kan du säkert googla på eller söka här på Buke.

Det finns inga tillskott eller dieter som botar tandsjukdomar, däremot kan de förebygga innan sjukdom uppstått.
Laga tänder på djur gör man till och fån, men har det gått för långt så har det. Hur gammal är din katt?
 
Sv: Inflammerat tandkött

Nej, veterinären rekommenderar inte alls att man drar ut tänderna, jag kanske uttryckte mig oklart? Veterinären sa att vissa tandläkare anser att man ska göra det. Kattens tänder är annars i bra skick sa veterinären och han tycker att det annars är bra status på katten. Katten är 3 år nu.

Kycklingvingstipset kom på olika kattforum. Jag har bara försökt att hitta en lösning på problemet.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Men varför skulle då veterinären säga att det enda som gick att göra var att dra ut tänderna?

Tandköttsinflammation på unga katter, där tandstatusen är bra, beror i många fall på virusinfektioner. Har ni kollat det?
 
Sv: Inflammerat tandkött

Det låter helt jävla sjukt!!!! Framförallt som kissen bara är tre år. Seriöst byt veterinär! Har varit med om ett liknande kålhuvud som bara skulle ge hunden lugnande för att klippa klorna men lyckades med att ge vovven avlivnings spruta=hjärt lungräddning och adrenalinspruta + vad dom nu ger för att häva den hjärt lung dödande dosen....

Se till att kissen får ta bort tandsten och eventuellt döda tänder,sedan torrfoder och borsta tänderna...
Ny veterinär rekomenderas starkt......
 
Sv: Inflammerat tandkött

Veterinären har inget sagt om virusinfektion. Men vi ska tillbaka om en månad så då ska vi fråga om det. Jag tycker annars att veterinären är bra och jag har förtroende för honom. Han säjer att det enda man kan göra är "konstgjord andning" för tänderna. Man fixar en tillfällig lösning och sen får man upprepa. Men han tycker inte att det är så farligt ännu så att det behövs. Alltså, det är inte jätteinflammerat! Det är en tunn röd kant precis där tandköttet möter tanden. Inte mer.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Dimma hade en rejäl tandköttsinflammation (eller infektion, lär mig aldrig att skilja på de två) och tandsten. Hon fick antibiotika (totalt 14 dagar) och veterinären tog bort tandstenen samt en tand som var riktigt illa däran. Är en tand illa åtgången och börjar brytas ner så påverkar det ju hela munnen, inte bara den enskilda tanden. Tandsten ovanpå det gör förstås saken etter värre, bakterierna har rena partyt där inne.

Det vi får göra med henne är att hålla efter tandstenen med regelbundna kontroller och eventuellt dra fler tänder vad tiden lider. Dimma är ju en rätt så gammal fd hemlös katt så man vet inte alls vad som händer i munnen på henne.

Det märks stor skillnad på henne nu mot för innan behandlingen, så tandstatusen påverkar mer än vad man tror.

Tycker faktiskt resonemanget som din veterinär har med "konstgjord andning" är väldigt märkligt. Om katten har dåligt i munnen måste man ju åtgärda det, spela roll om man kommer behöva upprepa behandlingen i framtiden. Med det resonemanget kan man strunta i att behandla det mesta. Behandlingen är inte särskilt kostsam (totalt la jag ut knappt 2000 kr med undersökning, medicin och själva behandlingen) eller jobbig för katten, om än det inte är råkul att bli sövd och få medicin.
 
Senast ändrad:
Sv: Inflammerat tandkött

Om det bara är en tunn röd inflammerad kant precis vid tandens kant (kallas gingivit) hjälper det oftast med daglig tandborstning, om man använder tandkräm eller inte spelar inte så stor roll, då det är den mekaniska rengöringen som är viktigast, men använder man tandkräm måste man se till att man använder en tandkräm som är avsedd för djur.
Om man borstar tänderna ser man till att hålla kontroll på bakterierna i munnen som ger upphov till plack och senare tandsten om man inte borstar tänderna.

Den typen av tandköttsinflammation som kräver att man drar ut tänderna heter stomatit/gingivostomatit, då är hela tandköttets slemhinna och ibland även svalget inflammerat och svullet. Den sjukdomen kan bli bättre genom tandborstning och medicinering (kommer inte ihåg vilken medicin just nu) men brukar oftast sluta med att alla tänder måste dras ut.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Jag ger mina katter örtmedicin som motsvarar Plaque-Off. Tandköttet blir fint igen. Placket skrapar jag bort :)
 
Sv: Inflammerat tandkött

Jag har försökt att borsta tänderna på katterna...men det var ingen hit:D Katterna hatade det, så jag orkade inte hållapå så mycket. Sprattlande katt som inte alls vill samarbeta. Jag kan ju försöka igen, den ena katten är lite medgörligare.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Försök igen! Det är det allra bästa man kan göra för att förebygga de flesta sorters tandsjukdomar.
Börja långsamt och låt det ta sin tid, börja med den mjukaste tandborsten du kan hitta (babytandborstar brukar funka rätt bra), eller en bit mikrofibertrasa och borsta på utsidan av hörntänderna. Företaget Petosan har en mikrofibergrej som man sätter på fingret som är jättesmidig att använda, brukar finnas hos en del veterinärer och hos apoteken.
Bucacat (finns på apoteket) brukar katterna tycka smakar smaskens, det är egentligen inte tänkt att använda som tandkräm, men det kan bli lättare att borsta tänderna om katten tycker att det smakar gott.
Sen kan man alltid ge dom ett par bitar av favoritgodiset efter tandborstningen så att dom förknippar det med något bra :)

Lycka till!
 
Sv: Inflammerat tandkött

Stomatit (inflammation i munhålan) eller gingivostomatit innebär inte att tänderna måste dras ut. Snarare att katten har en caliciinfektion. Tänderna drabbas inte alls.

Parodontit däremot, liksom FORL, kräver att tänderna dras ut.

Gingivit är förstadiet till parodontit, dvs om inte processen stoppas kan den leda till parodontit.

Att borsta tänderna på en katt med ordentlig gingivit är dömt att misslyckas. Det gör skitont.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Skrev nog lite otydligt där. Menar inte att tänderna dras ut för att tänderna är dåliga om katten lider av gingivostomatit, tänderna dras ut som en behandling mot gingivostomatit, dels eftersom de ofta ha parodontit samtidigt och tänderna sitter löst. Dessutom har man märkt att om en katt med gingivostomatit får sina tänder utdragna så blir inflammationen i de allra flesta fall mycket bättre och till och med utläkt.
http://www.eastcottvets.com/feline-chronic-gingivostomatitis

Men gingiviten måste behandlas, och nånstans måste man börja. Dessutom börjar man ju inte med en hård tandborste (det hoppas jag inte att någon gör iallafall). Om man inte rengör tänderna från plack och bakterier kommer man aldrig bli av med gingiviten.
Har katten tandsten så måste man naturligtvis ta bort den först.
Ofta kan man om man gör en tandstenssanering hos veterinären låta tandköttet lugna sig några dagar och sedan börja borsta tänderna.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Du hårdrar lite. Stomatit och gingivostomatit är generella termer för inflammation i munhåla och tandkött. Det finns många olika anledningar, där långt ifrån alla kräver en så radikal behandling som extraktion av flera/samtliga tänder. Det du tänker på är sannolikt kronisk felin gingivostomatit, FCGS) där det mycket riktigt kan vara så att radikal extraktion krävs för tillfrisknande. När det gäller andra orsaker till gingivostomatit, som t ex calicivirusinfektion (som ju iofs diskuteras som en tänkbar etiologi till FCGS), specifika autoimmuna sjukdomar, FORL, kronisk njursvikt, eosinofila komplex mm så är det ju bättre att i första hand behandla grundsjukdomen. Även obotliga sjukdomar, som t ex FeLV, ger ofta förändringar i munhålan och frågan är ju om det är en god idé att extrahera samtliga tänder på en immunosuprimerad katt som bär på en dödlig infektion.

Så jag håller med dig, men det du skriver gäller vid vissa tillstånd, inte i alla fall av stomatit eller gingivostomatit. I fråga om FCGS börjar man i många fall i första hand behandling med antibiotika, kortison, klorhexidin lokalt osv. i den studie jag sett angående fullständig extraktion (Hennet) sågs en förbättring hos 80% av katterna. En bra siffra, absolut, men jag skulle ändå dra mig (haha) för att dra ut en katts samtliga tänder innan 1) fullständig uteslutning av andra diagnoser och 2) andra behandlingsstrategier misslyckats.

I fall av parodontit är det förstås nödvändigt att extrahera den/de drabbade tanden/tänderna, oavsett orsak. Lösa tänder är ju alldeles självklara kandidater för extraktion.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Ah ja det har du rätt i, det var FCGS jag tänkte på, var nog lite otydlig där... Har inte tänkt på att dom kan ha gingivostomatit av andra orsaker.
 
Sv: Inflammerat tandkött

Men kan du inte lämna in katten till veterinär så de får göra rent ordentligt och sedan börja med förebyggande åtgärder. Om du borstar osv nu så gör det förmodligen ont på katten och det blir bara svårare att göra det senare i förebyggande när katten minns det med smärta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 467
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 553
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp