Bukefalos 28 år!

Inga muskler

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga muskler

Fullblod fodras med murarhinkvis med mat.
Hur menAR DU ATT DEN ENA SLÅR UT DET ANDRA? Tycker att det ser helt normalt ut för en sån häst!
Då ska du se min ena hästs matsedel o den är bara lite större än din.

Tog du bort all den mat som han var van vid?

Fullblod kan RASA i vikt blixtsnabbt, för att sen vara svåra att få tillbaka.
Många klarar ej av bete heller, utan samma sak händer där- de måste då stå inne nattetid för att hinna äta all annan mat som den behöver.
Om du vill ha en lättfödd häst som bara behöver grovfoder- köp ett kallblod till.:idea:

Nu är det på det så att han såg ut på detta viset när han kom till mig, han har inte magrat nu, snarare tvärtom, men problemet är att han inte sätter muskler.
Vad jag menar med att det slår ut varandra är att vad är syftet med 3 mineralfoder? Risker är bl.a selenförgiftning vid överutfodring med mineralfoder. Det är dödligt i värsta fall.
Du säger att du ger honom mer mat än jag, vad är det specifika syftet med varje fodersort du ger?

Några exempel på ämnen som påverkar varandra:
Kalcium är nödvändigt för korrekt fosfor funktion
Niacin behöver fosfor för att kunna tas upp i kroppen.
Magnesium, nödvändig för kalcium och C-vitamin omsättningen i kroppen så väl som för fosfor
Fytinsyra (finns i spannmål)binder vissa metaller t ex. järn, zink och kalcium, vilket gör att upptagningen av dessa mineralämnen försvåras

Vad jag försöker få fram när jag säger "slå ut varandra" är att allt påverkar varandra, man kan inte bara planlöst fodra med allt man tycker verkar bra, för det kan minska upptagningsförmågan av ngt annat eller i värsta fall leda till förgiftning.

Min fråga från början är bra tips på muskelbyggnad av fullblod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga muskler

Herre gud,ge hästen MER MAT NU.Det är inget marsvin du skaffat dig.MASKA AV DEN 2 fulla sprutor fyrantel på en gång.Ge den fri tillgång på bra grovfoder i hagen + boxen,glöm inte att sätta ut vatten i hagen.3kg havre+3kg lusern hackat strå+1liter betfor(som du blöter upp)+3DL SOJA+2 DL MINERALFODER+2 liter majsflingor+1kg morötter+salt.Dela upp kraftfodret på 3 helst 4 givor.Börja med detta,det finns inte en chans i världen att hästen skall kunna sätta muskler utan mat.Ha ett jättetjockt täcke på hästen alltid ländtäcke när du rider,så att den inte behöver energi till att hålla värmen.
 
Sv: Inga muskler

Nu var det inte fråga om mineraler, utan näringsämnen som hästen behöver- för att kunna sätta muskler- om den sen arbetas rätt.

Hästar är individer o fullblod ofta mer så än andra. Stor är den oxå.

Det går då inte att följa tabeller hela vägen, utan man får pröva sig fram.

De flesta fullblodshästarna får nog mer mat än din.
en häst som ej har muskler bör gödas för att inte få träningsvärk när sadel o dylikt inte passar längre.

Hestekraft extra är ett jättebra foder med extra E- vit- som den behöver för att bygga muskler o innehåller massor med proteiner. Man kan ge 4-5 kg . Jag ger bara 2 kg o 4-5 kg havre, kli o 7 dl soja, betfor mm o den är riktigt snygg o i tävlingskondition.
Ett tips bara:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Inga muskler

Vad jag försöker få fram när jag säger "slå ut varandra" är att allt påverkar varandra, man kan inte bara planlöst fodra med allt man tycker verkar bra, för det kan minska upptagningsförmågan av ngt annat eller i värsta fall leda till förgiftning.

Min fråga från början är bra tips på muskelbyggnad av fullblod.

Men den måste ju ha tillräckligt med mat för att bygga muskler, det är nog det alla försöker säga.
Nån förgiftning är det nog ingen risk för om du inte ger en massa konstiga extratillskott utan håller dej till bra naturligt hästfoder som havre, lusern, korn osv som hästen tydligen fick tidigare. Varför ändra det?

Krafft, betfor, havrekross, matolja, 3 olika sortersmineralfoder, kli,lusern, B-vitamin etc.. det ena slår ut det andra..

Vad slår ut vad av detta menar du? Mineralerna vet jag inte vad det var för sorter, så uttalar mej inte om det, men i övrigt låter det som bra mat för hästen...Ungefär detta får hästarna i stallet och mår utmärkt....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga muskler

Herre gud,ge hästen MER MAT NU.Det är inget marsvin du skaffat dig.MASKA AV DEN 2 fulla sprutor fyrantel på en gång.Ge den fri tillgång på bra grovfoder i hagen + boxen,glöm inte att sätta ut vatten i hagen.3kg havre+3kg lusern hackat strå+1liter betfor(som du blöter upp)+3DL SOJA+2 DL MINERALFODER+2 liter majsflingor+1kg morötter+salt.Dela upp kraftfodret på 3 helst 4 givor.Börja med detta,det finns inte en chans i världen att hästen skall kunna sätta muskler utan mat.Ha ett jättetjockt täcke på hästen alltid ländtäcke när du rider,så att den inte behöver energi till att hålla värmen.

Snälla jag är väl inte dum i huvudet.
Det är klart hästen har vatten i hagen!
Det är klart att han har täcke!
Det är klart att han har ländtäcke!
Det är klart att hästen är avmaskad!

Jag ger upp, har fortfarande inte fått reda på varför ni ger era hästar den maten ni ger.
Vad är syftet med kliet, vad är syftet med sojan, vad är syftet med havren osv.
 
Sv: Inga muskler

Om du inte vet varför man ger soja o havre mm.:crazy:

Om vi människor bara ska äta frukt o grönt kommer hårt arbetande människor att tyna bort, även om mineralhalten är korrekt.

Hästar som har ett stort behov av energi o protein så räcker inte grovfoder- sallad. Det måste bli mer koncentrerat för att den ska få i sig vad den behöver.

Sen är det individer.
Min häst får kli- för att den är väldigt kräsen o den älskar kli o sojan- så då får den det. Den enda müslin hon äter- är Hestekraften- då får hon den oxå.
Utöver det så har den fri tillgång på hösilage av gott näringsvärde.

Drar ej heller ner på maten om den står- tappar då heller inget.

min andra lättfödda får knappt kraftfoder alls- när den inte tränas.
Individuella foderstater.:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Inga muskler

Jag vet vad det är för ämnen i soja o havre mm. så skippa smileysarna.
Men eftersom alla har en individuell foderstat så fodrar man med olika saker av olika anledningar och jag undrade vad anledningen var att ni fodrade med dessa fodermedel.

Tack för ditt svar nu vet jag varför du fodrar med det du fodrar med. Det var det jag funderade på.
Du liknar grovfoder med sallad, grovfoder är hästens naturliga föda, sallad är inte människors naturliga föda, man kan inte jämföra äpplen och päron..
Men jag förstår vad du vill få fram, energi och protein.
 
Sv: Inga muskler

Häng inte upp dig för mycket på tabeller. Klart man ska räkna ut foderstat och analysera fodret men i ditt fall verkar det bara vara till ondo då jag tror att du kört fast lite. Fullblod är inte som ett standarshalvblod utan gör ofta av med mer energi än vad det hinner få i sigom de bara äter grofoder eller bete. Derför får man ofta ge mycket kraftfoder även om den äter många kilo av ett hö med bra värden. En foderstat för ett fullblod skulle säkert kunna föda tre kallblod. INga billiga hästar precis. :)
 
Sv: Inga muskler

alla har ju redan skrivit ge mer mat... så det tänker jag inte skriva (även om jag tycker så oxå) ;)

men fri tillgång på bra stråfoder var a & o för mitt staket.

sen Hippo Alfa - underverk! :bow:
ren havre tål hon inte (får ont i magen och blir sjuk), så hon får Fibergi, snällt för magen och de blir fina av det!
D&H har mycket bra mussli!

Ang träning så är jag 110% för skritt i skogen (lyfta ben, lite "gratis" träning), TÖMKÖRNING! Inte så bra att sitta på en helt omusklad rygg.
Kanske inte superlång uteturer - bränner fett, och din häst bör ju gå upp lite innan den tränas ordentligt...

I sommar - massa gräs, inte ute dygnet runt om den inte klarar det (jag föredrar ute på natten, mindre insekter).

sen för din egen del, ta kort då och då, så du kan se förändringar, lätt att bli hemmablind!

lycka till!
 
Sv: Inga muskler

Mina fullblod på boxvila/skrittkonvalecens står på mer kraftfoder än din!!! Starthästarna fodras alla ur murarhink på kvällen. Full krubba och alltid fri tillgång på hösilage!

Min erfarenhet av att räkna på foderstater till fullblod är att inga tabeller ger tillräckliga mängder foder så att hästarna håller hull/bygger muskler!!! Jag fodrar mina tunna hästar med Dodson& Horrells Stud balancer det fungerar jättebra men jag ger dem 3-4 liter förutom deras grundläggande foderstat med havre/fibergi elit.
 
Sv: Inga muskler

Här precis köpt en fullblodsvallack på 9 år.
Har varit en riktigt bra galoppör men har nu pga av senskada gått av banan för alltid. Vilade 12 mån och har varit igångsatt i 8 mån varav jag har haft honom i en månad.
Problemet är att han inte har ngr muskler. Han är 175 hög så det är mkt häst att sätta igång.
Mycket nogrann med formen när jag rider pga av hans omusklade kropp.
Äter 9 kg hö/dag samt 0,6 kg havre och 0,5 kg betfor och blå miner.
Går ute mellan 6,30-19,00 varje dag och rör sig lite i hagen.

Några tips? Fodertip? Träningstips?

Han får alldeles för lite mat. ett fullblod ska ha fritillgång på grovfoder och ha mat 3-4ggr om dagen även kraftfoder då minst 3ggr omdagen iallafall. annars kommer han aldrig kunna bygga muskler.
Du behöver inte ge mera havre utan ge honom kornkross oxå ungefär lika mkt. Mustang är bra foder oxå.
Jag har haft fullblod hela mitt liv.
 
Sv: Inga muskler

Du liknar grovfoder med sallad, grovfoder är hästens naturliga föda, sallad är inte människors naturliga föda, man kan inte jämföra äpplen och päron..
Men jag förstår vad du vill få fram, energi och protein.
När jag läser detta slår det mig att du har köpt New Wavekonceptet helt o hållet. Har den inga skor heller?

De flesta av dagens människor arbetar inte fysiskt, utan anstränger bara musarmen eller så- de klarar sig lätt på frukt o grönt.
MEN dagens framavlade tävlingshästar-läs racesporter. behöver en helt annan kost än bara grovfoder. Verkar som det missats i Gröna Vågen- man drar alla över en kam.

Lär av de som har stor erfarenhet av dessa toppstammade hästar som står högt i blod. Det är ju kända galoppmänniskor som skrivit här o deras erfarenheter borde väl vara värda att lyssna på:confused:
Kvittot är ju hur hästen ser ut- skit i tabeller o ge den så mkt som den verkligen behöver.
Din häst är dessutom större än medelhästen. "Stor häst" brukar var max. till 170 sen blir det XL.
Vad väger den?
Den borde väga 600- 650 i ej löpform.
 
Sv: Inga muskler

Hade inte läst ordentligt, kunde inte föreställa mig hur mycket 0,7 kg havre var :o. Det är hälften av vad mina, visserligen ganska feta, hästar får till snabbfika innan dom går ut i hagen på morgonen.:angel:

Totalt får dom ungefär 4 kg Lympos nu när har vintervila och bara går i hagen. Kompletterat med så mycket hö dom vill äta, ett par liter lucern och lite annat krafs.

Dom tappar inga muskler och är lätta att sätta igång när det är dags, bland annat för att dom är pigga och galopperar runt i hagarna och rör mycket på sig. :bump::bump:
 
Sv: Inga muskler

Snabbfika:rofl:

tänker på såna där energibars:idea:

Undrar hur många kg havregryn som Gunde gjorde sig av med på sina glansdagar:angel:
Han åt mat med ca 6000 Ca /dag då.
Sorry för lite OT:angel:
 
Sv: Inga muskler

Tack för alla tips på fodersorter.
Och Nej Axel, han har skor, vad är New Wave?
Menar du de här dumheterna med att verka ner hästarna så att de inte kan gå och påståendet att alla hästar kan gå barfota?
För det köper jag inte (och detta säget jag nu med viss risk för att bli anfallen ;))
Får väl ta och köra ut en storbal i hagen i em när jag kommer hem.
Är rädd att han ska bli bukig om han vräker i sig massa mer grovfoder iom att han redan är det. Som sagt bukig utan muskler.
Mer protein i form av lusern kanske..
 
Sv: Inga muskler

Jmf med svältande barn.
Stor buk- fast den inte får mkt mat.

Lucern kan räcka till en normalviktig normalindivid- för underhåll- inte för att bygga upp en underviktig med hög förbränning.

Den behöver kraftfoder!
Lusern är grovfoder.
Den behöver fri tillgång även inne- med superbra hö.
9 kg är inget.
Jag uppskattar att min stora äter ca. 16 kg hösilage-torrt sådant- utöver sitt kraftfoder o den ÄR i bra hull
 
Senast ändrad:
Sv: Inga muskler

Nu är ju inte hästen svältande, nu får du sluta överdriva allting. Min fråga lyder, han sätter inte muskler!
Du får det att låta som om han ska falla ner död vilken sekund som helst.
Och vad gäller barnen i afrika är det inte så att de runda magarna är tecken på för mkt kolhydrater och för lite protein, protein som håller kroppsvattnet kvar i blodkärlen.
Men som sagt, han är inte en döende SHV-häst.. eller ett döende afrikabarn..
Han är en konvalescent som har svårt att sätta muskler efter en långvarig vila..
Du svarade aldrig på det här med New Wave?
 
Sv: Inga muskler

De flesta som hävdar att hästen ska ha det så NATURLIGT-New Wave- som möjligt.
Ger bara *grovfoder
*skolöst-inga undantag
*bettlöst
*lösdrift
* o rider gärna AR:angel: bomlöst

Du verkar ju kunnig. Så varför sätter den inga muskler??????

Uppenbarligen brister det någonstans- eller är den sjuk?

Jag har aldrig sett en mager människa med muskler heller.
Den måste ha att ta av. Göd den.

Tänker såhär.
Om den har gått på banan så har den haft muskler tidigare.
De är då lätt att få tillbaka. Det räcker med normalhull för det.
Sen att de s.k musklerna inte är så vältränade- är en annan femma.

Den behöver i nuläget mer mat bara för att komma tillbaka till normalbyggnad.

Tror att den nu förbrukar lika mkt som den har i intag= har inget kvar till att öka muskelvolymen med.
 
Senast ändrad:
Sv: Inga muskler

De flesta som hävdar att hästen ska ha det så NATURLIGT-New Wave- som möjligt.
Ger bara *grovfoder
*skolöst-inga undantag
*bettlöst
*lösdrift
* o rider gärna AR:angel: bomlöst

Du verkar ju kunnig. Så varför sätter den inga muskler??????

Uppenbarligen brister det någonstans- eller är den sjuk?

Jag har aldrig sett en mager människa med muskler heller.
Den måste ha att ta av. Göd den.

Tänker såhär.
Om den har gått på banan så har den haft muskler tidigare.
De är då lätt att få tillbaka. Det räcker med normalhull för det.
Sen att de s.k musklerna inte är så vältränade- är en annan femma.

Den behöver i nuläget mer mat bara för att komma tillbaka till normalbyggnad.

Tror att den nu förbrukar lika mkt som den har i intag= har inget kvar till att öka muskelvolymen med.

Håller helt med.
Vad jag funderar på är, varför sätter han inte muskler, är han sjuk, behöver han annan mat? som sagt inte van vid dessa monsterätare..
Nu har jag iofs inte haft honom mer än ngn månad och man blir inte elitidrottare på 4 veckor heller..
Kanske även behöver mera tid..
Allt händer inte över en natt..
Jag vet inte hur länge han har sett ut så här, det kanske är 1-2 år, jag har ingen aning.
Ska ta ut en vet. och kolla tänderna på honom, han strular med tungan när man rider, funderar på om ngt är galet med tänderna.
Nu är jag väl positiv till att hästen ska kunna ha ett naturligt beteende men det är ju trots allt inte naturligt att bli använd till riddjur, det kräver ju vissa förändringar..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 543
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 019
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Min häst går just nu med föl som ska vänjas av om någon månad. Mitt sto brukar annars på vintern inte klara sig med enbart fri tillgång...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 142
Senast: Tussilago
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp