Bukefalos 28 år!

Inga muskler

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Elan01

Här precis köpt en fullblodsvallack på 9 år.
Har varit en riktigt bra galoppör men har nu pga av senskada gått av banan för alltid. Vilade 12 mån och har varit igångsatt i 8 mån varav jag har haft honom i en månad.
Problemet är att han inte har ngr muskler. Han är 175 hög så det är mkt häst att sätta igång.
Mycket nogrann med formen när jag rider pga av hans omusklade kropp.
Äter 9 kg hö/dag samt 0,6 kg havre och 0,5 kg betfor och blå miner.
Går ute mellan 6,30-19,00 varje dag och rör sig lite i hagen.

Några tips? Fodertip? Träningstips?
 
Sv: Inga muskler

ge honom mer att äta, jag har 2 fullblod, och min 4 åring som är i lätt ridträning och utbildning nu, står på 4 kg kraft groov 12 kg silage samt 1 kg lucernpellets/Dag.
Ska du få muskler på honom, måste du ha något att "ta av" :-)

Lycka til :-)
 
Sv: Inga muskler

Just det kanske ska skriva att han är lite rund om magen.
Därav har jag inte ökat fodret.
Endast rund om magen och inga muskler, ser ut som en älg :eek:
 
Sv: Inga muskler

har själv haft ett fullblod med inga muskler fick bra tips från min fd tränare mycket mat så han har något att ta av sen red jag inte mycket i början då jag använde mig utav ett så kallat pessoasele om du vet vad det är där de bygger muskler bättre än vanlig longering anser jag i alla fall. o ut o klättra i skogen Gav även lusern
 
Sv: Inga muskler

skritta mkt, ut i skogen så går ni bort "maggen" :-) men han behöver äta mer ändå, en så stor häst och med fullblodens ämnesomsättning går det fort, så öka på fodergivan, det tjänar du på i längden, jag lovar.
Sen tränar du försiktigt, mkt skritt, lite skänkelvikningar för lösgjordheten, rid rätt ut i skogen så han lär sig lyfta på tassarna, bra träning i samband med bra fodring, allt i lugn takt, gör att din häst kommer hålla länge! :-)
 
Sv: Inga muskler

och absolut, arbeta från marken, ta en promenad i skogen med honom, skönt får både dig och honom samt lär honom förtroende från marken. Och tömkör, tömkörning är suveränt!!
 
Sv: Inga muskler

Mer mat, både grov och kraftfoder. Det är en stor häst, som behöver mer mat.

Håller med bambam!

Vad gjorde den under de 8 månaderna den varit igång sedan skadan?

Det viktiga är att du rider hästen i balans, inte på bogarna. Grundutbildning som ridhäst. Start stopp osv, jobba i en bra unghästform, och som sagt inte gå på bogarna. Träna allsidigt, inte bara i padocken utan ute i naturen också, klättra, trava och galoppera på bra underlag.

Jag har haft en häst med liknande bakgrund och den höll i 18 år som ridhäst i både hopp o dressyr och hade aldrig nånsin problem varken av den skadan eller något annat ben:D

Det bästa rådet är att ta hjälp av en duktig tränare, du behöver råd ang träningsupplägg och hur du ska öka kraven, osv. inga pessoaselar tycker jag, tömkörning är mycket bättre.

Lycka till med hästen! Och fall inte för dåliga råd om för lite mat. :crazy:
 
Sv: Inga muskler

jag kan bara instämma med flashlight, skaffa en bra tränare, rid honom som om han vore 4 år och fodra upp honom, så kommer du få ha honom länge :-)
 
Sv: Inga muskler

De åtta månaderna innan jag köpte honom har han gått rakt fram på grusväg, skritt, trav och galopp. Vilket har resulterat i en mkt rak stel häst.
Jobbar mkt sidförande på skogsvägar, och på bana. går mkt i skog och mark men är lite rädd om hans senor. Han är nämligen extremt klumpig och snubblar över allting. Men det kommer väl med tiden, han är ju inte van.
Är själv bra utbildad och erfaren men har aldrig stött på en häst tidigare som är riden i åtta månader och ser ut som en älg i kroppen.
Har heller ingen direkt erfarenhet av just fullblod.
Vad rekommenderar ni att han äter? Han är ju även en kille som tar livet med ro och lite mera speed skulle inte skada honom.
 
Sv: Inga muskler

Just att han är rund om magen och inte har några muskler tyder på proteinbrist. Ge han några kg lucern /dag.

Min Häst som är ett stort halvblod med 75%fullblod käkar 14kg hö/dag 1½k lucern + 2 dl olja och 3kg kraftfoder med högt enegi innerhåll.

Din häst behöver mer mat.
 
Sv: Inga muskler

Ska prova lusern.
Innan jag köpte honom så var han ett fall av typisk felutfodring.
Krafft, betfor, havrekross, matolja, 3 olika sortersmineralfoder, kli,lusern, B-vitamin etc.. det ena slår ut det andra..
Vid en fodring åt han en hel murarhink med kraftfoder..
Vet ej vad detta kan ha gett honom för brister.
Därav den enkla foderstaten, men jag har förstått budskapet, mer mat, är van vid mina kallblod.. de äter inte så mycket..
 
Sv: Inga muskler

Jisses vad lite mat!
Mitt fullblod äter säkert runt 25kg hösilage om dagen (har bal i hagen och får 6-7kg inne på kvällen), 3kg groov90, 3kg lucern pellets och 1l betfor (torr mängd) samt en transportkrubba full med lucernhack som han oftast har smällt i sig under natten. Plus olja och mineraler givetvis!
Han är ca 170cm och under igångsättning efter mattes graviditet, i takt med att arbetet ökar kommer även fodermängden att öka och troligtvis kommer vi såsmåningom krypa över på krafft sport istället för grooven.
Jag har ett helt ok hösilage (analyserat)men ingen nogrant uträknad foderstat då jag aldrig lyckats hålla ett fullblod i bra skick med det, de brukar behöva bra mycket mer än vad uträkningarna vill få det till!
 
Sv: Inga muskler

Men då tillhör den inte den lättfödda typen i alla fall!:angel:

Så mycket tror jag inte jag skulle kunna få i nån ens.....:cool:
Inte heller de som varit 170+. Ändå var tex mitt stora ganska grova sto inte lättfödd....

Sen är hösilage lite svårt viktmässigt eftersom det beror på hur mycket vatten det är i eller hur torrt det är. Det kan variera rätt kraftigt vad gäller vikten.

Men huvudsaken är att man ser vad hästen behöver, och ger så att de kan hålla både hull o bygga muskler. Håller med om att uträknade foderstater inte räcker för fullblodshästar oftast, men med reservationen att även fullblodshästar är mer eller mindre lättfödda.
 
Sv: Inga muskler

Jisses vad lite mat!
Mitt fullblod äter säkert runt 25kg hösilage om dagen (har bal i hagen och får 6-7kg inne på kvällen), 3kg groov90, 3kg lucern pellets och 1l betfor (torr mängd) samt en transportkrubba full med lucernhack som han oftast har smällt i sig under natten. Plus olja och mineraler givetvis!
Han är ca 170cm och under igångsättning efter mattes graviditet, i takt med att arbetet ökar kommer även fodermängden att öka och troligtvis kommer vi såsmåningom krypa över på krafft sport istället för grooven.
Jag har ett helt ok hösilage (analyserat)men ingen nogrant uträknad foderstat då jag aldrig lyckats hålla ett fullblod i bra skick med det, de brukar behöva bra mycket mer än vad uträkningarna vill få det till!


Ett tips bara, när du ger så mycket lusern och så mycket betfor så får hästen i sig väldigt mycket kalcium, du bör ha en Ca/P-kvot på 1,4 och din ligger på 2,7. Det är inte så bra.. Du bör lägga till något Fosforrikt i din foderstat, tex havre. Hästen kan inte ta upp näringsämnen rätt annars.
Du bör räkna foderstaten för att se till att hästen får i sig rätt mineral-och spårämnen och att du har en korrekt Ca/P-kvot.
Man kan inte bara vräka i hästen allt möjligt, det ena slår ut det andra.
Har du analyserat hösilage varför räknar du inte då. Vad har du för TS-halt i?
Ingen kritik! Man ska fodra hästen med det som fungerar. Vill bara ge ett litet tips.
 
Sv: Inga muskler

Ett tips bara, när du ger så mycket lusern och så mycket betfor så får hästen i sig väldigt mycket kalcium, du bör ha en Ca/P-kvot på 1,4 och din ligger på 2,7. Det är inte så bra.. Du bör lägga till något Fosforrikt i din foderstat, tex havre. Hästen kan inte ta upp näringsämnen rätt annars.
Du bör räkna foderstaten för att se till att hästen får i sig rätt mineral-och spårämnen och att du har en korrekt Ca/P-kvot.
Man kan inte bara vräka i hästen allt möjligt, det ena slår ut det andra.
Har du analyserat hösilage varför räknar du inte då. Vad har du för TS-halt i?
Ingen kritik! Man ska fodra hästen med det som fungerar. Vill bara ge ett litet tips.

Tar det absolut inte som kritik, bara kul att se hur olika människor resonerar men jag undrar ändå hur du vet du vad min Ca/P kvot ligger på om du inte har sett hösilage analysen och dessutom inte vet vilken sorts mineraler jag ger?

Hösilaget har en torrsubstans runt 60%, varierar lite på balarna (analysen säger 58%).
Jag har som sagt provat att fodra rätt många fullblod på exakt uträknad foderstat och det har aldrig lyckats bli riktigt bra. Då har det iofs varit hästar i full galoppträning.
Min kille (kan tillägga att han är hingst) är mycket lättare att hålla i hull när han är i träning än när han har haft påtvingade viloperioder. Nu har jag äntligen fått tag på en underbar medryttare så han har fått börja jobba ordentligt efter nästan sex månaders promenadridning.
 
Sv: Inga muskler

Vill också klargöra att jag absolut inte tycker att du resonerar konstigt eller fel på något sätt, tvärt om så är just innehållet av mineral/spårämnen det viktigaste skälet till att jag vill ha analyserat grovfoder!
 
Sv: Inga muskler

Min kille (kan tillägga att han är hingst) är mycket lättare att hålla i hull när han är i träning än när han har haft påtvingade viloperioder. Nu har jag äntligen fått tag på en underbar medryttare så han har fått börja jobba ordentligt efter nästan sex månaders promenadridning.



Aha ja det förkarar saken, att det är en hingst, de behöver jobba för att äta, och tillgodogöra sej maten. Jag fick ta mej an en hingst just för detta, han kunde inte vara sysslolös, föll ur och dessutom slutade han äta....:crazy: Sen blev jag ju så förtjust i honom så då var det klippt:love:
Han var 170+ och åt mycket men inte så stora mängder grovfoder ändå.
 
Sv: Inga muskler

Tar det absolut inte som kritik, bara kul att se hur olika människor resonerar men jag undrar ändå hur du vet du vad min Ca/P kvot ligger på om du inte har sett hösilage analysen och dessutom inte vet vilken sorts mineraler jag ger?

Hösilaget har en torrsubstans runt 60%, varierar lite på balarna (analysen säger 58%).
Jag har som sagt provat att fodra rätt många fullblod på exakt uträknad foderstat och det har aldrig lyckats bli riktigt bra. Då har det iofs varit hästar i full galoppträning.
Min kille (kan tillägga att han är hingst) är mycket lättare att hålla i hull när han är i träning än när han har haft påtvingade viloperioder. Nu har jag äntligen fått tag på en underbar medryttare så han har fått börja jobba ordentligt efter nästan sex månaders promenadridning.

Jag kan ju givetvis inte säga exakt men både lusern och framförallt betfor innehåller väldigt mkt kalcium. Jag gjorde bara en överslagsräkning i huvet med standarvärden på hösilage.
Har svårt att tro att ditt hösilage har extremt höga värden av fosfor, därav min uträkning.
Likadant så brukar mineralfoder ha en riktig Ca/P-kvot som då följaktligen inte påverkar den slutgiltiga kvoten speciellt mkt.
Men jag har ju samma problem som du har haft, jag har en noga uträknat foderstat men har en häst som inte sätter muskler..
Ska öka på med lusern (för proteinets skull) och mer havre (för Ca/P-kvoten pga av mer lusern)
Jag vet ju inte om problemet kommer av att han har några brister pga av tidigare felutfodring. Har därför tagit det försiktigt med en massa fodersorter iom att jag inte ser ngt behov då hans näringsbehov är tillgodosett.

Jobbar efter de enkla reglerna med
0,4kg kraftfoder/100kg kroppsvikt och fodring
1 kg TS/100kg kroppsvikt
En balanserad foderstat som täcker näringsbehovet.

Men något verkar fel iom att han inte musklar sig.
Ser ju att ni ger era hästar långt mkt mer mat än jag så det är väl bara att öka, har ju som sagt ingen erfarenhet av fullblod och svårfödda hästar.
 
Sv: Inga muskler

Ska prova lusern.
Innan jag köpte honom så var han ett fall av typisk felutfodring.
Krafft, betfor, havrekross, matolja, 3 olika sortersmineralfoder, kli,lusern, B-vitamin etc.. det ena slår ut det andra..
Vid en fodring åt han en hel murarhink med kraftfoder..
Vet ej vad detta kan ha gett honom för brister.
Därav den enkla foderstaten, men jag har förstått budskapet, mer mat, är van vid mina kallblod.. de äter inte så mycket..
Fullblod fodras med murarhinkvis med mat.
Hur menAR DU ATT DEN ENA SLÅR UT DET ANDRA? Tycker att det ser helt normalt ut för en sån häst!
Då ska du se min ena hästs matsedel o den är bara lite större än din.

Tog du bort all den mat som han var van vid?

Fullblod kan RASA i vikt blixtsnabbt, för att sen vara svåra att få tillbaka.
Många klarar ej av bete heller, utan samma sak händer där- de måste då stå inne nattetid för att hinna äta all annan mat som den behöver.
Om du vill ha en lättfödd häst som bara behöver grovfoder- köp ett kallblod till.:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Inga muskler

Håller med axel.
Hur vet du att den var "felutfodrad"? Av vem?

Ang detta:

Jobbar efter de enkla reglerna med
0,4kg kraftfoder/100kg kroppsvikt och fodring
1 kg TS/100kg kroppsvikt
En balanserad foderstat som täcker näringsbehovet.

Menar du per fodring dvs 4 g/dag? (Det står så)

Får det inte att gå ihop, det blir ju ganska mycket? :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 536
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 004
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Min häst går just nu med föl som ska vänjas av om någon månad. Mitt sto brukar annars på vintern inte klara sig med enbart fri tillgång...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 130
Senast: Tussilago
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp