Bukefalos 28 år!

Inga muskler

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga muskler

Yeah sure:angel:.Fast å andra sidan kanske det ligger ett uns sanning i det,du kan ju ha samma sadlar och gjordar för det är väl samma omfång på Sune Skruttan och Kallblodet det nya.:devil::devil:

Bea har sytt på extralånga stroppar på min sadel så att gjorden ska gå runt Sune. Men på Skutt finns det flera extrahål. Faktiskt!

:bow:Du är så duktig och diplomatisk,önskar att det kunde smitta av sig lite på mig:bow:

Vänta bara till du blir lite äldre och vuxnare. Småungar har svårt att behärska sig. Känt faktum!:devil:

Nu borde de danska och norska propparna komma snart!:bump::bump:
 
Sv: Inga muskler

[

Vänta bara till du blir lite äldre och vuxnare. Småungar har svårt att behärska sig. Känt faktum!:devil:

TACK,I LOVE YOU TO:love:
Nu borde de danska och norska propparna komma snart!:bump::bump:[/QUOTE]

:devil:det var ju ett j...a tjatande om proppar:devil:
 
Sv: Inga muskler

I USA har man konstaterat att 70% av alla fullblod i träning överutfodras med protein. Det var inga små mängder heller, upp till25% över lämplig giva. Överutfodring med protein resulterar i höjd hjärt- och andningsfrekvens för att bli av med överskottsvärme vid hård ansträngning vilket inte är helt optimalt för en kapplöpningshäst. Så det är kanske inte helt fel att hålla reda på kvoter och nivåer genom att räkna o pyssla.

Amerikaner är av tradition proteinfanatiker så det förvånar mig inte ett dugg!:devil:

Jag säger absout inte att det är fel att räkna och pyssla, jag citerade bara någon på travforumet. Sen tror jag att man gör det enklare för sig om man använder ett färdigfoder och följer tillverkarens rekommendationer. Jag har analyserat hö - dock inte mineraler - som jag fodrar med hela året men det är få storstall som har samma hö ett helt år. Ska man då räkna om foderstaten varje gång man byter hö och träningsdos blir det mer räknande än de flesta gitter. Är jag rädd för. För givetvis är det bästa om man vet exakt vad man gör!:idea:

Men "halvgjort arbete är också arbete"! :o
 
Sv: Inga muskler

Ha, jag är bara hästägare så jag räknar inte en siffra på någon foderstat, men jag vet att den som tränar min hästar gör det, i princip på dagsbasis, vilket är bekvämt o bra för mig. ;)
 
Sv: Inga muskler


Åh, jag tycker nordisar är jättesöta! Har aldrig träffat någon på riktigt men dom verkar vettiga och man skulle kunna rida bara för att det är kul att rida liksom för sin egen skull och inte för att hästen ska bli tränad!

Inte för att jag klagar men jag ha alltid tyckt att nordisarna var så fina. :love:
 
Sv: Inga muskler

Hade en kallblodstravare tidigare som jag tyvärr blev tvungen att ta bort.
Den var det drag i! Mycket häst och jättekul att rejsa i skogen med!
 
Sv: Inga muskler

Åh, jag tycker nordisar är jättesöta! Har aldrig träffat någon på riktigt men dom verkar vettiga och man skulle kunna rida bara för att det är kul att rida liksom för sin egen skull och inte för att hästen ska bli tränad!

Inte för att jag klagar men jag ha alltid tyckt att nordisarna var så fina. :love:


Men jag rider bara för att det är kul o för min egen skull :bump: och tränar också samtidigt:idea: Det skulle aldrig kunna ge mer på nån annan sort, och särskilt inte jämfört med lilla skogsråttan som älskar att hitta nya stigar att undersöka :love:

Isisar är också söta, och dom är annorlunda i skogen, att tölta över stock o sten är häftigt som att köra motorcykel eller nåt fast utan ljud, man styr och den glider utan att ryggen rör sej:D Fast jag har bra gjort det två gånger, ännu, blir kanske en till med jobbet snart:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga muskler

De flesta fullblod är lätta att muskla upp. Det är liksom inbyggt i generna. Det är bara att vräka i dom mat :angel: så kommer det av sig själv om hästen är frisk i övrigt.

Skulle tro att du kommer långt med bara vanlig skogsridning en eller ett par timmar om dagen efter en uppbyggnadsperiod.

Lycka till med din fullblodskille. :banana:

Läste förresten i travforumet en diskussion om vilket foder de större travtränarna använde. Det verkar som de flesta använder Krafft men det provade jag när jag hade hästarna hos en kompis som hade travare och jag var inte nöjd. Dom sa också att tränare som räknade och pysslade gick det inte nåt vidare för. Inte för man kan dra några slutsatser av en sådan diskussion men det enklaste måste trots allt vara att hitta en foderblanding som inte är för dyr och som hästen gillar. Sen gäller det att fodra med ögat!:D

Camilla (som gärna skulle ha en nordis att skutta runt på i skogen)

haha jag har en gammal Connemara att skutta runt på.. den är vildare än fullblodet:angel:
 
Sv: Inga muskler

Får väl ta och köra ut en storbal i hagen i em när jag kommer hem.
Är rädd att han ska bli bukig om han vräker i sig massa mer grovfoder iom att han redan är det. Som sagt bukig utan muskler.
Mer protein i form av lusern kanske..

:bow::bow: Med risk för att lägga mej i så säger jag bara : Rulla in balen i hagen i med havre, kornkross, lucern i krubban. Så länge som hästen behöver matsa upp så kan du utan tvekan ge som Marie Lustig gav tips på tidigare i tråden. När du får honom att svara upp på maten så bygger han muskler.
För min del fastnar jag aldrig i foderstater som säger ditt el datt. För mej är det välmåeendet, arbetet och ev tävlingsperiod som avgör hur mycket mat hästen behöver.
Högivan är oavsett tävlingssäsong el inte fri tillgång.
En häst som kontinuerligt arbetar blir inte bukig.
 
Sv: Inga muskler

Hej.
Jag säger som alla andra. Hade ett stort fullblod på 174 som hade ca 100kg undervikt när jag köpte honom. Han åt 10kg hö under natten och sen hade han en rundbal hö ute i hagen under tak som han stog i jömt. Han fick även kraftfoder 3ggr/dan. 3kg Kraft grund och 1 1/2kg sport, 2kg lucernpellets, 1/2 l korn (om dan) Och ändå tog det ca 6 mån innan resultatet blev tillfredställande. Men mitt andra fullblod som var lite mindre och kompaktare fick en kropp som en ardenner ist med balen i hagen. Så det är ju olika.
 
Sv: Inga muskler

Men jag rider bara för att det är kul o för min egen skull :bump: och tränar också samtidigt:idea: Det skulle aldrig kunna ge mer på nån annan sort, och särskilt inte jämfört med lilla skogsråttan som älskar att hitta nya stigar att undersöka :love:

Jo, men om dom ska starta får man pjolla lite med dom, en tappad sko dan innan dom ska går fort eller starta kan kosta en seger. Och måste man behandla dom för nåt sår så får du fjorton dagars karens och kanske missar ett lopp du har sett ut. Så det är lite skillnad. Dessutom hatar Sune att gå runt och dra i skogen, han vill kunna sträcka på sina ben. I skogen bara hoppar han runt och trillar gärna omkull. Och att få 500+kg Sune på benet är inte skönt. Jag vet, jag har testat!:eek:


Isisar är också söta, och dom är annorlunda i skogen, att tölta över stock o sten är häftigt som att köra motorcykel eller nåt fast utan ljud, man styr och den glider utan att ryggen rör sej. Fast jag har bra gjort det två gånger, ännu, blir kanske en till med jobbet snart:banana:

Red också isis en gång och det var verkligen annorlunda!:bow: Men jag har blivit lite vaccinerad mot folket.:cool:
 
Sv: Inga muskler

Jo, men om dom ska starta får man pjolla lite med dom, en tappad sko dan innan dom ska går fort eller starta kan kosta en seger. Och måste man behandla dom för nåt sår så får du fjorton dagars karens och kanske missar ett lopp du har sett ut. Så det är lite skillnad. Dessutom hatar Sune att gå runt och dra i skogen, han vill kunna sträcka på sina ben. I skogen bara hoppar han runt och trillar gärna omkull. Och att få 500+kg Sune på benet är inte skönt. Jag vet, jag har testat!:eek:

Hmmm visserligen har mina varit f d men den här jag rider nu ÄR starthäst, fortfarande, under grässäsongen. Liksom några andra i stallet. Men det är ju olika, hur dom är. Vi tränar även i skogen och sand mm. Det leder inte till fler behandlingar, däremot om de INTE rids o tränas blir det skador:cool: Visst är dom lite laddade. Men under ryttare är en sak, i hagen en annan....dom vet skillnaden. Det är i hagen skorna ryker och broddtrampen uppstår:crazy:

Red också isis en gång och det var verkligen annorlunda!:bow: Men jag har blivit lite vaccinerad mot folket.:cool:

Samma här:o När man kommer på träningsslingan och stöter på dom där fem i bredd ungefär så tittar dom anklagande och skräckslaget som om det är JAG som gör fel som galopperar på en träningsslinga:eek:
 
Sv: Inga muskler

Ha!
Jag kör med - Störst först:D

Många mötande hästar kastar sig för min stora:devil:
De kan inte veta att hon är livrädd för andra hästar- blir ännu större o balanstravar gärna:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 541
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 008
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Min häst går just nu med föl som ska vänjas av om någon månad. Mitt sto brukar annars på vintern inte klara sig med enbart fri tillgång...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 136
Senast: Tussilago
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 041
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp