Ingen anläggning håller måttet

Här är det också otroligt svårt att hitta ett stall där det finns både anläggning och stora hagar. Här omkring så i princip existerar det inte anläggningar med vettiga vinterhagar. Jag fick lösa det så med min häst tillslut att stå på stall utan ridhus men med stora hagar på lösdrift. Ridhus fanns inom ridavstånd men emellanåt på vintern var det nästan omöjligt att få någon vettig ridning ändå så han fick stå helt enkelt i perioder.

Det är ju en del stall som faktiskt har platser men kanske inte i behov av att ha folk dit och därför inte annonserar, man kan knacka på och fråga om dom har möjlighet att ta in en häst. Man måste inte alltid vänta på annonserna.

Hade jag haft en häst som mår okej och accepterar boxvistelse och mindre varianter av hagar och är en häst i behov av träning så hade jag gärna gjort så att jag skulle stått på anläggning under kanske okt-februari för att sedan flytta till ett stall med stora hagar och lång utevistelse under resten av året. Ibland måste man kompromissa, till den grad hästen accepterar såklart. Min häst klarade inte av stall riktigt, klarade inte av rutinerna och den korta utevistelsen så därför fick jag tyvärr ge upp mycket av träningen tillslut under den värsta perioden på året. Vissa år hade jag ju tur då det var milt och bara regn och rusk, då gick det ju att rida ute i paddock och skog hela vintrarna nästan, vissa år gick knappt att rida alls på vintern. Men han mådde bättre i sin flock på lösdrift, det var liksom det bästa av mindre bra alternativ då han samtidigt var en häst i stort behov av att få göra något varje dag.
 
Det som är svårt när det gäller att hitta inackordering / stallplats är att mycket ska klicka. Framför allt måste man ha samma syn på hästhållning. Om jag tar in ngn så är det via kontakter, men många vill som sagt ha hästen mer inne än vad jag vill ...
 
Hej allihop,

Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att finna anläggningar/stall som håller måttet inom rimligt avstånd hemifrån.

Först skulle min häst gå på lösdrift, men då han faller ur lätt och varit dålig i magen i stort sett hela vintern (veterinären har undersökt) så kan det konstateras att han bör stallas upp.
Det som verkar svårt är att hitta stall med stora hagar och hästkompisar. Nu går han på ett "bete" som inte bör kallas bete, det är en gräshage på ca 15*20 meter.. hästkraken har käkat upp allt gräs för längesedan. Vinterhagarna är kanske 10*30 meter.. Ingen hästkompis. Vi har fina ridvägar, ridhus, paddock osv men hästen är olycklig..

Kollat på en anläggning närmre mig. Men där är hagarna lika små.. funderat på att stalla upp honom där vintertid och sedan finna ordentligt bete sommartid.(maj-aug). Då kan jag iaf kolla till honom oftare, kanske tom rida två gånger dagligen på helgen.
Hade jag funnit en anläggning med STORA hagar och kompisar + ridbana/ridhus som låg längre ifrån så hade jag kört dit utan problem, men på alla sådana anläggningar hör de små hagarna till..
Tyvärr kan jag inte sätta honom ute på "vischan" utan någon form av ridbana då jag jobbar sådana tider att det krävs belysning på vintern. Det är ett dilemma som får mig att må dåligt på riktigt. Vill att min häst ska få vara häst men samtidigt ska det fungera för mig också. Lösdrift och flock hade varit bäst, för hans basala behov.. men nu klarar han inte det.. och som sagt, de flesta stall med boxplatser har små hagar.. :/

Hur tusan resonerar ni?
Jag förstår inte varför hagarna ska vara så "svordomar" små.. och att hästarna går en och en..:(
Det finns väldigt bra, billiga pannlampor nuförtiden.
 
Kan du tänka dej att byta häst? Då kan du ha en som går på lösdrift och dessutom är tryggare att rida.
Men jag förstår om den häst du har är just Hästen i ditt liv :love:.
 
Men måste hon rida ut i mörker? Häng inte upp er på det. Tipsa om hur man hittar stall som inte har frimärkshagar istället. Finns det anslagstavlor på fler ställen på nätet till exempel?

Tack! :) Någon som förstår. Jag kommer aldrig rida ut i mörker igen hur mycket folk än hävdar att pannlampor finns :P
 
Kan du tänka dej att byta häst? Då kan du ha en som går på lösdrift och dessutom är tryggare att rida.
Men jag förstår om den häst du har är just Hästen i ditt liv :love:.

Nej, jag vill inte byta. :cry: Jag vill hitta en lösning som får oss på rätt bana igen. Han var från början supertrygg, jag har sabbat förtroendet genom att "lämna honom" vind för våg ute när jag föll av. Vi behöver bygga upp förtroendet igen "bara" men för det behövs det säker miljö för oss. Säljer jag honom så kommer jag inte skaffa häst igen, det är ett som är säkert. :(
 
Skulle inte heller rida ut om jag var så rädd, Detär ju omöjligt värt det, kanske en medryttare eller någonannan kan ta den biten isf.

Det finns inga mindre stall i närheten av en anläggning annars? Alltså på ridavstånd/ledavstånd
 
Här är det också otroligt svårt att hitta ett stall där det finns både anläggning och stora hagar. Här omkring så i princip existerar det inte anläggningar med vettiga vinterhagar. Jag fick lösa det så med min häst tillslut att stå på stall utan ridhus men med stora hagar på lösdrift. Ridhus fanns inom ridavstånd men emellanåt på vintern var det nästan omöjligt att få någon vettig ridning ändå så han fick stå helt enkelt i perioder.

Det är ju en del stall som faktiskt har platser men kanske inte i behov av att ha folk dit och därför inte annonserar, man kan knacka på och fråga om dom har möjlighet att ta in en häst. Man måste inte alltid vänta på annonserna.

Hade jag haft en häst som mår okej och accepterar boxvistelse och mindre varianter av hagar och är en häst i behov av träning så hade jag gärna gjort så att jag skulle stått på anläggning under kanske okt-februari för att sedan flytta till ett stall med stora hagar och lång utevistelse under resten av året. Ibland måste man kompromissa, till den grad hästen accepterar såklart. Min häst klarade inte av stall riktigt, klarade inte av rutinerna och den korta utevistelsen så därför fick jag tyvärr ge upp mycket av träningen tillslut under den värsta perioden på året. Vissa år hade jag ju tur då det var milt och bara regn och rusk, då gick det ju att rida ute i paddock och skog hela vintrarna nästan, vissa år gick knappt att rida alls på vintern. Men han mådde bättre i sin flock på lösdrift, det var liksom det bästa av mindre bra alternativ då han samtidigt var en häst i stort behov av att få göra något varje dag.

Lösdrift är ju en sak, hade han klarat det utan att falla ur så som han gjorde i vintras så hade det varit ett alternativ.

Har kört omkring mycket och kikat på stall och dess hagar, och det verkar genomgående vara små hagar. Min förra häst stod på ett ställe med en hage på 30 ha och en stooooor flock. Man behövde ha golfbil för att leta häst :P Men jag kan inte pendla 9 mil enkel väg för något sådant ^^. Hade velat ha hagar om minst 2ha (helst mer) men det verkar omöjligt.. de flesta ligger på 0,5 ha häromkring (2,5 mils radie) :confused:
 
Skulle inte heller rida ut om jag var så rädd, Detär ju omöjligt värt det, kanske en medryttare eller någonannan kan ta den biten isf.

Det finns inga mindre stall i närheten av en anläggning annars? Alltså på ridavstånd/ledavstånd

Det är det jag försöker hitta, men det verkar omöjligt. Han stod på ett ställe där hagen var ca 2ha, men han stod helt själv och kunde inte ens se en kompis...var dock skrittavstånd till ridhus. kombon stor hage och kompisar verka vara ovanlig såvida jag inte väljer lösdrift. Förstår inte det.. på vägen ut till stallet ser man gård efter gård, men där hästarna går ensamma i små hagar.. det är ju det som är mitt problem.. jag förstår inte att de flesta ha den hästhållningen 2017 :eek:

Jag får konstatera att detta blev en klagotråd, där jag egentligen inte får ut så mycket konstruktivt. Ser här nu att de flesta skulle prioriterat stora hagar och rida i mörker, på is. Punkt. Jag vill ha iaf en bana i närheten, inte mer än 3 mil enkel väg (det ska vara realistiskt för att köra 7 dagar veckan) men som sagt verkar det inte finnas. Jag är beredd att betala för ett ställe med "allt" men då ska hagarna vara stora nog att kunna dra en repa i. :banana:
 
Nej, jag vill inte byta. :cry: Jag vill hitta en lösning som får oss på rätt bana igen. Han var från början supertrygg, jag har sabbat förtroendet genom att "lämna honom" vind för våg ute när jag föll av. Vi behöver bygga upp förtroendet igen "bara" men för det behövs det säker miljö för oss. Säljer jag honom så kommer jag inte skaffa häst igen, det är ett som är säkert. :(
Men lägg av vilket skitsnack. Du lämnade väl inte honom vind för våg..de flesta faller av ibland och hästen drar hem. Alt står kvar som en del snäkka hästar gör :) tycker inte en sån sak påverkar så som du beskriver. Tror snarare du är rädd och överför det på hästen nu. Jag hade aldrig behållt en häst jag inte vågade rida. Vill du rida alls? Skaffa en trygg häst..finns många som går bra i mörker. Även en westernsadel för uteridning gör extremt mycket. Man sitter mycket säkrare!
 
Men lägg av vilket skitsnack. Du lämnade väl inte honom vind för våg..de flesta faller av ibland och hästen drar hem. Alt står kvar som en del snäkka hästar gör :) tycker inte en sån sak påverkar så som du beskriver. Tror snarare du är rädd och överför det på hästen nu. Jag hade aldrig behållt en häst jag inte vågade rida. Vill du rida alls? Skaffa en trygg häst..finns många som går bra i mörker. Även en westernsadel för uteridning gör extremt mycket. Man sitter mycket säkrare!

Ursäkta? Hästen har blivit helt förändrad. Det spelar ingen roll om vem som rider honom. Orädd som rädd. Min tränare, som f.ö rider sm (och är definitivt inte rädd) har provat att rida ut honom ett par gånger. Han är inte densamma som innan! Det kan du omöjligt veta genom en skärm. Självklart kan en häst blir skärrad av att tappa sin ryttare så kom inte och snacka om skitsnack... sådant blir jag förbannad på. Alla hästar fungerar inte likadant. De är individer..

och kan folk lämna frågan om mörkerridningens vara eller icke vara nu. Blir så trött. Jag är långt över vuxen och vet vad jag vill och inte, jag har självbevarelsedrift oavsett vilken häst jag rider. Kommer ALDRIG rida i mörker, om så hästen är bombsäker. PUNKT! Jag vågar rida min häst, men i paddock eller ut på ljusa dagen! Är det svårt att förstå? Problemet är vintertid- det ska fungera vintertid...

Jag släpper denna tråd nu.
 
Ursäkta? Hästen har blivit helt förändrad. Det spelar ingen roll om vem som rider honom. Orädd som rädd. Min tränare, som f.ö rider sm (och är definitivt inte rädd) har provat att rida ut honom ett par gånger. Han är inte densamma som innan! Det kan du omöjligt veta genom en skärm. Självklart kan en häst blir skärrad av att tappa sin ryttare så kom inte och snacka om skitsnack... sådant blir jag förbannad på. Alla hästar fungerar inte likadant. De är individer..
Jag tror hästen fungerar likadant såfort den kommer över spändheten som har blivit över uteritter. Min erfarenhet av hästar är att trygga lugna uteritter väldigt ofta är en färskvara, har en häst gått och varit spänd ute med en osäker ryttare ett tag så tar det en stund för hästen att komma tillbaka till sej själv igen. Det krävs att en lugn och stadig ryttare rider ut hästen flera gånger så hästen tillslut kan slappna av igen och uteritter är inte något mera speciellt än ridhus.

Det gäller att någon tar dom första gångerna så inte uteritter blir en sån stor grej. Och det är inte lätt, för mig tex är det också en färskvara att rida ut, hade jag inte ridit ut på ett tag på min häst var det alltid lite nervöst av någon anledning med uteritter.
 
Ursäkta? Hästen har blivit helt förändrad. Det spelar ingen roll om vem som rider honom. Orädd som rädd. Min tränare, som f.ö rider sm (och är definitivt inte rädd) har provat att rida ut honom ett par gånger. Han är inte densamma som innan! Det kan du omöjligt veta genom en skärm. Självklart kan en häst blir skärrad av att tappa sin ryttare så kom inte och snacka om skitsnack... sådant blir jag förbannad på. Alla hästar fungerar inte likadant. De är individer..

och kan folk lämna frågan om mörkerridningens vara eller icke vara nu. Blir så trött. Jag är långt över vuxen och vet vad jag vill och inte, jag har självbevarelsedrift oavsett vilken häst jag rider. Kommer ALDRIG rida i mörker, om så hästen är bombsäker. PUNKT! Jag vågar rida min häst, men i paddock eller ut på ljusa dagen! Är det svårt att förstå? Problemet är vintertid- det ska fungera vintertid...

Jag släpper denna tråd nu.
Jag förstår dig fastän jag har trygga hästar. Skulle inte komma på tanken att rida annat en kort transportststräcka i vintermörker. Alldeles för riskfyllt. Känner ingen som rider ut med pannlampa. Tänker att det kanske är annorlunda längre norrut med mindre vind och med snö som lyser upp och en torrare kyla. Jag hör kollegor som bor längre norrut berätta om vinteritter i snö och månsken med något drömskt i rösten. Mycket exotiskt för en Skåning! iVintern i Skåne är mörk! Mycket blåst, ingen snö och när det snöar snöar det på tvären och blir blixthalt! Alternativet är vindstilla med dimma och då ser man typ en meter framför sig ....Dessutom går den den skånska kylan m hög luftfuktighet genom de bästa av kläder. I Skåne står man ut november - februari och njuter av resten av året desto mer!
 
Jag tror hästen fungerar likadant såfort den kommer över spändheten som har blivit över uteritter. Min erfarenhet av hästar är att trygga lugna uteritter väldigt ofta är en färskvara, har en häst gått och varit spänd ute med en osäker ryttare ett tag så tar det en stund för hästen att komma tillbaka till sej själv igen. Det krävs att en lugn och stadig ryttare rider ut hästen flera gånger så hästen tillslut kan slappna av igen och uteritter är inte något mera speciellt än ridhus.

Det gäller att någon tar dom första gångerna så inte uteritter blir en sån stor grej. Och det är inte lätt, för mig tex är det också en färskvara att rida ut, hade jag inte ridit ut på ett tag på min häst var det alltid lite nervöst av någon anledning med uteritter.
Då kan jag säga dig att du har fel.
Du har förmodligen aldrig ridit några på riktigt svåra hästar om du tror att allt löser sig så riskfritt och enkelt. Det finns hästar som ALDRIG kan ridas ut på, jag har ridit ett antal såna hästar.
Kanske har TS just en sån häst? Isf så förstår jag till 100% att ts inte kommer sätta sig och rida ut. Det är alldeles för farligt på en sån häst.
 
Ursäkta? Hästen har blivit helt förändrad. Det spelar ingen roll om vem som rider honom. Orädd som rädd. Min tränare, som f.ö rider sm (och är definitivt inte rädd) har provat att rida ut honom ett par gånger. Han är inte densamma som innan! Det kan du omöjligt veta genom en skärm. Självklart kan en häst blir skärrad av att tappa sin ryttare så kom inte och snacka om skitsnack... sådant blir jag förbannad på. Alla hästar fungerar inte likadant. De är individer..

och kan folk lämna frågan om mörkerridningens vara eller icke vara nu. Blir så trött. Jag är långt över vuxen och vet vad jag vill och inte, jag har självbevarelsedrift oavsett vilken häst jag rider. Kommer ALDRIG rida i mörker, om så hästen är bombsäker. PUNKT! Jag vågar rida min häst, men i paddock eller ut på ljusa dagen! Är det svårt att förstå? Problemet är vintertid- det ska fungera vintertid...

Jag släpper denna tråd nu.
Jag tror ärligt talat inte att din häst kommer dö eller ta skada av att gå i en mindre hage, jag står själv i ett sånt stall.
Ett stall utan ridhus är inget alternativ för oss.
 
Då kan jag säga dig att du har fel.
Du har förmodligen aldrig ridit några på riktigt svåra hästar om du tror att allt löser sig så riskfritt och enkelt. Det finns hästar som ALDRIG kan ridas ut på, jag har ridit ett antal såna hästar.
Kanske har TS just en sån häst? Isf så förstår jag till 100% att ts inte kommer sätta sig och rida ut. Det är alldeles för farligt på en sån häst.
Jag pratar om hästar som var trygga och stadiga men som blev rädda och nervösa pga att ägaren blev osäker. Ts häst var en lugn häst innan Ts blev rädd själv.

Jag håller för övrigt inte med alls om att det finns hästar som aldrig kommer kunna lära sig att ridas ut på. Då är hästen under omständigheter som inte passar den alls.

Kan ju säga att min häst hade lätt blivit farlig att rida ute om inte han stod under rätt omständigheter, alltså med stor hage, mat som passade. Han blev så explosiv och taggad att rida ut på när han var installad att han tillslut nästan blev farlig. På lösdrift eller på stall där stora hagar och längre utevistelser fanns så gick det bra att rida ut om man underhöll det ett par gånger i veckan.

Dom enda gångerna jag kan hålla med om att hästar kanske inte kommer nånsin bli trygga ute är äldre nervöst lagda hästar som helt enkelt mer eller mindre är uppfödda inomhus, hästar som aldrig riktigt fått lära sig att ridas ut.
 
@Zofiisis Jag bor i NV Skåne, inte på en flott "anläggning" men stall med inhägnad grusridbana 22 x 44 m och hjälplig belysning. Hagstorlek runt en hektar/styck och nu bara mina två valacker. Ute helst dygnet runt maj - september, långa utevistelser med fri tillgång på hösilage resten av året.

Jag letar inte aktivt efter någon att hyra ut till och har inte tänkt annonsera ut någon plats men skulle överväga det om rätt person med rätt häst kom och frågade. Och det känns ungefär som den typ av hästhållning du söker. Så ville i alla fall säga att det ska finnas vad du söker också i Skåne, kanske mer att du får hoppas hitta någon liknande i ditt närområde och ta kontakt genom egen spaning ute i fält. Det har hänt ett antal gånger genom åren att folk bara åker förbi och knackar på här för att höra sig för. Ibland har det lyckats, ibland inte. :)
 
Jag pratar om hästar som var trygga och stadiga men som blev rädda och nervösa pga att ägaren blev osäker.

Jag håller för övrigt inte med alls om att det finns hästar som aldrig kommer kunna lära sig att ridas ut på. Då är hästen under omständigheter som inte passar den alls.

Kan ju säga att min häst hade lätt blivit farlig att rida ute om inte han stod under rätt omständigheter, alltså med stor hage, mat som passade. Han blev så explosiv och taggad att rida ut på när han var installad att han tillslut nästan blev farlig. På lösdrift eller på stall där stora hagar och längre utevistelser fanns så gick det bra att rida ut om man underhöll det ett par gånger i veckan.

Dom enda gångerna jag kan hålla med om att hästar kanske inte kommer nånsin bli trygga ute är äldre nervöst lagda hästar som helt enkelt mer eller mindre är uppfödda inomhus, hästar som aldrig riktigt fått lära sig att ridas ut.
Bara för att du aldrig ridit en sån så betyder det inte att dom inte finns.

Om inte ens riktigt erfarna och duktiga VM-ryttare har lyckats lösa problemet så kommer inte du heller göra det med en sån häst.

Och man kan inte ha alla hästar på lösdrift.

Nu vet vi inte ens hur det blev så att TS insåg att uteritt inte fungerar, kanske var hästen så svår redan från start och det var därför hon åkte i backen gång på gång? Oavsett så är det hennes beslut att det blir för farligt och då är det dumt att påstå att hästen visst går att rida ut på. Många hästar blir aldrig helt trygga, min är en sån. Du måste sitta och rida i varje steg, för annars ligger du på backen. Då fungerar det inte att rida ut när det är mörkt. Pannlampa skulle aldrig fungera, bara ljuset skulle få honom att skena baklänges.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 255
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 377
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp