Bukefalos 28 år!

Ingen tid över!

H

Hitech

Jag vet inte vad jag ska göra!

Blev medryttare på en häst för ett par månader sedan, den är verkligen jättefin, trevlig och snäll, fast vi har inte kommit överens riktigt ännu, men det blir delvis bättre. Fast kan ändå inte riktigt njuta fullt ut av ridturerna på grund av att hästen testar mig på olika sett. Har hästen ett par vardagar i veckan och rider en dag på ridskola också. Alltså har jag ett ”fullt upp” intresse.

Men nu till hösten och vintern verkar jag inte hänga med längre! Varken med skolan eller med stallet. I stallet är det extra mycket att göra nu till vintern och det tar ju extra tid. Hann precis göra att som behövde göras i stallet, med hästen och komma hem inte allt för sent( kl sju på kvällen. Har då varit borta 12 timmar och minst 7 timmar utan mat :crazy: är hungrig då…)innan. Nu tar det minst 1-2 timmar extra om jag ska rida också. Och dessutom så får jag bara åka en viss tidsperiod på dygnet med mitt busskort för att komma hem. Och eftersom jag bara lever på 200 kr i månaden, efter att ägaren har fått sin del för hästen, så har jag inte råd att åka bussen så ofta. Pengarna måste räcka till andra saker också; mat, övriga kollektivtrafiksresor, skolmarteal/övrigt matreal för hemmaprojekt, ’en vecka i månaden’ saker, osv. Mitt lilla konto på banken börjar sakta tömmas istället för att ökas. Jag som var en sån effektiv sparare…

Ang. Skolan så måste jag verkligen få bra betyg nu, eftersom jag alltid har fått nöja mig med G och VG, så tänkte jag jobba aschlet av mig denna terminen ;) vill slippa läsa upp ämnen!
Så när jag fick tre IG på de senaste proven i mina STARKASTE ämnen, tänkte jag att det måste vara något som är fel :confused: för jag hann inte plugga så mycket. Sen blir jag så ledsen när jag kommer hem från skolan så sent om dagarna så jag orkar inte plugga. På torsdagarna slutar jag ”tidigt” och då tar det TRE TIMMAR att komma hem, bara för att jag inte får gå 20 minuter tidigare och hinna med tåget. Om jag hade fått gå 20 minuter tidigare hade det ”bara” tagit 2 timmar att komma hem.

Och så har jag varit sjuk ganska ofta det senaste året. Den senaste månaden har jag haft en konstig känsla i halsen, ansiktet och i nacken och en konstig huvudverk (Ibland känns det inte som om jag kan andas! Sitter faktiskt och kippar lite smått efter andan medan jag skriver), och har därför inte kunnat vara i stallet. Vi har tagit blodprov som inte visar något och jag har gått på antibiotika, men det har inte hjälpt. Eftersom ingenting verkar hjälpa för tillfället, har mamma (sjuksköteska) givit mig rådet att sluta åka till hästen, då det kan vara stress som gör mig så sjuk. På torsdag ska jag på återbesök till sjukhuset, och ska snart beställa en tid så att jag kan göra allergitester(får ett frikort då, så slipper jag betala mera sjukhusavgifter också :p).

Jag känner mig så förvirrad! Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, och vill inte ge upp hästen riktigt ännu. Var det ett misstag att bli medryttare mitt uppe i gymnasiet? Eller tror ni att det kan bli bättre om jag byter någon vardag till en helgdag? För jag har haft en medryttarhäst som jag var hos på helgerna och då klarade jag skolan bra. Har ni stått i en liknande situation?

Måste jag kanske inse fakta och sluta med mitt intresse för att hinna med skolan?

Förlåt om det blev så lång och otydligt :crazy: :p
Ha det bra, eller bättre än vad jag har det iallafall!
 
Sv: Ingen tid över!

Jag tycker du ska prova och ta hästen någon helgdag istället så du får en kväll till i veckan fri.
Jag vet hur det är att inte ha några fria kvällar och det är ansträngande, även när man jobbar. ;)

Stress kan göra en sjuk, och när du inte hinner med skolan så förstår jag om du blir stressad.
 
Sv: Ingen tid över!

Ta det lugnt och andas vännen. :)

Ingenting i världen blir bättre av att man stressar upp sig, tro mig jag vet.
Har du en bra relation med hästägaren så att du kan prata om det här tror du? För kanske ni kan byta någon dag så att du hinner med skolan för det är ju faktiskt viktigast. Kanske en helgdag så att du kan slippa känna dig stressad ute i stallet? Det ska ju vara mysigt, inte ett måste.
Var bor du, kanske finns det någon som söker en medryttare på närmare håll så du slipper att åka så mycket?

Annars vet jag inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa, men försök att stressa av. :) Det löser sig på nåt vis.
 
Sv: Ingen tid över!

Du måste bestämma vad du vill.

Vill du verkligen få upp dina betyg? Då får du koncentrera dig på det och släppa allt som kommer i vägen för det. Och då tycker jag att det låter som om du får släppa hästen. Du har helt klart en orimlig situation som det är nu. Så fort du beskrev dina symptom så tänkte jag "stress". Inte bra.

Låter helt sjukt att det ska ta så lång tid för dig att komma hem! :eek: Kan du inte hitta en bättre lösning på det?

Hoppas att det löser sig på ett bra sätt :)
 
Sv: Ingen tid över!

Du måste andas. Ta det lugnt. Jag tycker att det låter som att du både psykiskt och fyskiskt börjar bränna ut dig.
Ta medryttarhästen en dag mindre i veckan, prata med hästägaren och med dina föräldrar.

Nu vet inte jag vad du läser för program, men det är många som får problem med att hinna med under gymnasietiden - även utan hästintresse. Jag har tur, jag läser till ett yrke jag vill och hinner samtidigt med min häst (egen) och extrajobbet (som betalar hästen), men har förstått på andra hästägare i min ålder att de har det himla kämpigt emellanåt. Min ekonomi är kämpig, men det går eftersom jag valt att prioritera Honey.

Du måste prioritera, fundera och välja vad du vill satsa på. Och göra det.
Du klarar detta, men du måste välja.
Om du bränner ut dig, kan det leda till att du i stort sett blir sängliggande ett braa tag (snackar minst några månader) (flera på jobbet har bränt ut sig..).
 
Sv: Ingen tid över!

Jag håller med föregående skribenter i tråden. Varva ner och fokusera på vad som är viktigast just här och nu - för det kan underlätta för dig även i framtiden. Om du har tänkt att höja dina betyg och att skolan är viktig för dig, så skulle jag lägga bort sådant som stjäl tid ifrån att lyckas med det målet. Hästar hinner du med senare. Dessutom kan det vara skönt att ha lite pengar över.

Och om du får tid att fånga upp dina ämnen och känna dig stark i dom, så kan du, om du känner för det "bli med häst" igen när tiden känns mer rät. Skolan är nog pressande som den är med allt vad det innebär. Många missar att skolan inte bara handlar om att få bra betyg och/eller ytinlärning - ska det ge dig en fortsättning inom t ex Universitet eller andra instanser, så behöver man befästa kunskapen.

Lycka till! Slit inte ut dig. Livet ska vara underbart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen tid över!

Det var flera när jag gick på gymnasiet som brände ut sig. Jag var farligt nära men insåg det först när jullovet kom och jag slappnade av. Blev DUNDERSJUK, hur trött som helst och insåg att jag plötsligt hade tid att vila - och släppa på press och stress. Allt liksom bara rann över.
Till vårterminen var jag utvilad igen men hade inte klarat en termin till efter det...

Så ta dina symptom på allvar! Att bli oförklarligt sjuk och ha huvudvärk kan mycket väl vara stressrelaterat.

Jag tror du ska avstå din medryttarhäst och rida kvar på ridskolan så länge. Kanske kan du bli medryttare längre fram, kanske till våren när dagarna blir längre igen och orken kommer tillbaka tillsammans med solljuset.
Det är en kämpig årstid nu, bristen på solljus gör allt lite tuffare... Men det finns ingen anledning att bara härda ut när man faktiskt kan ta bort problemen från sin vardag. Det hade ju varit en värre situation om det var din egen häst. Var glad att du bara är medryttare :)
 
Sv: Ingen tid över!

Jag rider en häst två ggr i veckan, jag betalar ingenting.

Det är alldeles lagom tycker jag.

Kan du inte göra så istället? Verkar väldigt krångligt de du håller på med nu om jag får säga det. Och skolan är viktig!

Lycka till iaf :)
 
Sv: Ingen tid över!

För det första vill jag säga dig: Du ska vara rädd om dig. Din hälsa är mycket viktigare än nåns häst. Det verkar som att du är mycket stressad och det kan få kroppsliga symptom. Tänk på att det bör vara en balans mellan vila och aktivitet för att må bra. Om jag vore dig så skulle jag satsa på att rida på ridskolan en gång i veckan och skippa sköthästen. Ingen tackar dig för att du sliter ut dig och inte hänger med i skolarbetet pga att du ska ta hand om nån annans häst. Som nån annan redan har skrivit så är ju faktiskt du själv och skolarbetet viktigare. En vettig hästägare har ju full förståelse för det. När jag studerade tänkte jag så här för att få struktur på dagarna. Mellan en viss tid varje dag ska jag studera ex mellan 18-20. Före och efter den tiden gör jag vad jag vill. Du har ju väldigt långa restider, har du någon möjlighet att göra skolarbete under resan?
Kramar från Tyra
 
Sv: Ingen tid över!

Det verkar som om din kropp försöker tala om för dig att du behöver vila! Det som du beskriver lätt kunna bli för mycket för vem som helst.

Jag håller med flera innan mig som föreslår att du ska skippa medryttarhästen helt för ett tag (eller om du tror att det räcker med att bara trappa ner antalet dagar du är hos hästen så gör det), du kan ju alltid ta upp detta senare om du skulle vilja.

Satsa på dina ridlektioner och använd resten av tiden till plugget och att bara ta det lugnt, det är mitt råd. Jag tror det är jätteviktigt att du tar tag i detta så snabbt som möjligt och trappar ner på tempot. Förklara precis för hästägaren hur du har det och hur du mår så ska det nog lösa sig.

Lyssna på din kropp och ta hand om dig själv!
 
Sv: Ingen tid över!

det är bara du som kan avgöra va det är du ska satsa mest på. Skolan eller hästarna.

Tiden går alltid att få ihop med lite planering. Pluggar du på tåget? 2-3 timmar är ungefär va jag la ner på skolarbetet om dagen när jag gick gymnasiet. Och då hade jag även två egna hästar i eget stall vilket innebar jobb alla morgnar o kvällar.

Mat är viktigt, ta med frukter i massor. Men framför allt, om du känner dig stressad så behöver du se över din situation o fundera va du kan göra åt den. Lycka till!
 
Sv: Ingen tid över!

Hej folk!
Jisses vad ni har svarat! Jag har gått in och kollat lite på tråden men inte riktigt haft tid till att svara förrän nu :p.

Brukar antingen plugga eller sova när jag reser hem på tåget och på bussen XD sen så brukar det bli ungefär 20 min väntande sammanlagt när det ska byta mellan tåg och buss osv och 1 timmes gående(vågar inte läsa medan jag går :D är rädd att jag ska dyka i asfalten). Har gjort en liten film som jag ska lägga över på usb och visa mina lärare. Den heter ”en kort film om hur lång tid det tar att komma hem” :p Hoppas de orkar bry sig om jag visar dem den ;)

Var hos doktorn idag och hon berättade att det var en svår nöt att knäcka det jag hade:( det kunde dels bero på stress, men hon ville att jag skulle röntgas och kolla synen för säkerhets skull, för jag hade en allvarlig nackskada när jag var liten så vi ska kolla upp om det kan vara något efter den.

Jag överväger att lägga av med hästen just nu. Mår inte toppen precis:crazy:, och jag vet inte om jag kommer må så mycket bättre för tillfället. Jag ska ta och fundera lite extra nu i helgen i lugn och ro. men det känns skönt att ha fått andras åsikter om min situation.

Kram på er!

// HitTech
 
Sv: Ingen tid över!

Jag känner igen mig, har haft ett hästuppehåll på lite mer än ett år då jag flyttade till annan ort, fick mitt första riktiga jobb efter gymnasiet, flyttade ihop med pojkvän osv. Allt hände på en gång och hästarna fick helt enkelt inte den tid de behövde. För min del blev det ett uppehåll, vilket jag kände då att jag behöve. Dock blev det lite längre än planerat, menmen.. Det blir lätt så när allt rullar på rutin, man kör på i "det gamla vanliga".

Men - ta det lugnt. Stress är inget som påverkar en bra, tvärtom. Jag rekomenderar dig inte att sluta med hästarna, men försök variera dagarna och kombinera. Har du en bra dialog med ägaren så kanske ni kan ha "lösa dagar"? Alltså att ni bestämmer från vecka till vecka vilka dagar du har hästen. På så vis kan du ju planera att inte ha den tex dagarna innan prov osv. Det är viktigt att behålla kontakten med djuren, då man behöver rensa ur huvudet ibland.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 975
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp