Inkubationstid för kennelhosta?

cewe

Trådstartare
Som rubriken lyder hur lång är inkubationstiden om hunden blir smittad av kennelhosta?

Har försökt goggla men hittar inget.

Vovve hostar inte, men harklar sig till och från och någon gång har det kommit upp vitt skum

Veterinären på telefonrådgivningen tyckte vi skulle agera som om det är kennelhosta
dvs ingen kurs ikväll och jag måste fixa hundvakt för resten av veckan eftersom han inte kan följa med på jobbet

Men eftersom han inte träffat så många hundar sen förra måndagen funderar jag ju lite på när han kan ha smittats?
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Som rubriken lyder hur lång är inkubationstiden om hunden blir smittad av kennelhosta?

Har försökt goggla men hittar inget.

Vovve hostar inte, men harklar sig till och från och någon gång har det kommit upp vitt skum

Veterinären på telefonrådgivningen tyckte vi skulle agera som om det är kennelhosta
dvs ingen kurs ikväll och jag måste fixa hundvakt för resten av veckan eftersom han inte kan följa med på jobbet

Men eftersom han inte träffat så många hundar sen förra måndagen funderar jag ju lite på när han kan ha smittats?

4-10 dagar
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Aha, tack

Just under den perioden ( 4-10 dagar)så har han träffat och lekt med flera hundar :(
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Kennelhosta kan smitta även innan hunden börjar hosta. Din hund kan ha lekt med en hund som några timmar senare eller dagen efter börjar hosta.
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Idag är tredje dagen om vi räknar från att han kräktes i söndag, och han mådde mycket bättre i morse

OM det är kennelhosta, borde han inte bli sämre? Han har inte hostat en enda gång sen då han hulka och kräktes här på jobbet igår.

Äter och dricker som vanligt, inge konstig i magen och busade som en galning i morse
Kanske eventuellt något blötare om nosen, skulle inte kalla det snorig direkt

Gaah, vi har varit så förskonade med sjukdomar när det gäller katterna så jag är inte van vid sånt här.
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Vissa hundar är princip helt symptomfria, trots att de är infekterade. Här var två av fyra jättedåliga, en lite småsnorig och den fjärde hörde jag harkla sig en gång.

Räknade alla som "lika sjuka" vad gäller karantän (30 dagar från sista symptom tills jag träffade andra hundar) och vila.
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Är hunden vaccinerad mot parainfluensa så brukar förloppet bli lindrigare. De kanske bara hostar några gånger / en dag eller två istället för att de kan hosta väldigt mycket i upp till 3 veckor om de är ovaccinerade.
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Han är inte vaccinerad, av någon anledning missade vi det då vid 12 veckors-vaccineringen

Men han har inte hostas /harklat sig alls sen i måndags då han var hängig och hade feber och kräktes en gång.
Imorgon får han följa med till jobbet igen (,men så klart vara instängd på mitt rum)
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Informera gärna hundägande kollegor om att din hund med all sannolikhet har kennelhosta. Mina smittades efter att jag (inte hundarna) träffat en person som klappat en smittad hund samma dag. Det är alltså stor risk att dina kollegor får med sig din hund smitta hem.
 
Sv: Inkubationstid för kennelhosta?

Om jag var en av dina kollegor hade jag inte varit glad för det.

Jag hade mina på huddagis för något år sen och då hostade i princip alla utom mina. Kanske för att de blev vaccinerade bara en månad innan det bröt ut.

Det brukar ju ingå i 12-veckors vaccineringen. Vad står det på klisterlappen? På min står det Nobivac DHPPI vet och då ingick parainfluensa/kennelhosta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min sjumånaders labrador hostar. Han är utan hosta långa stunder, men sedan sätter det igång. Torr, ljudlig hosta och ibland kommer det...
Svar
12
· Visningar
11 747
Senast: Sissa
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
T
Hundhälsa Jag misstänker att min hund har fått kennelhosta. Jag har även en till hund som jag inte märkt några symtom på alls. Jag förstår att...
Svar
10
· Visningar
6 050
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp