Inlåst katt

Murray

Trådstartare
Jag tänkte höra med er om lite råd. Vi har en tjej i stallet som är en fantastisk djurvän och hon kommer ofta med nya katter som blivit övergivna och matar och tar hand om dem innan hon lämnar dem till katthem.

Häromdagen fick jag reda på att hon har hittat, vad hon tror, en övergiven katt och låst in den i ett väldigt litet och mörkt rum som hör till stallet. Vad jag vet har hon tagit nyckeln och ingen annan kommer in dit. Jag antar att den har mat och vatten där inne, men jag tycker att det är helt vansinnigt att låsa in en katt.

Vi ringde såklart och pratade med henne direkt när vi fått reda på det och det visade sig att den suttit där sen i fredags. Hon tror att den är övergiven eftersom den inte har något halsband eller är öronmärkt, är väldigt smal och skygg för människor. Men jag anser att det inte behöver vara någon garanti för att den skulle vara övergiven…

Hon har tittat på anslagstavlor och satt upp någon lapp på ett djursjukhus tror jag. Att den har blivit kvar i rummet beror på att hon inte hunnit ordna plats på ett katthem. Hon visade mig katten i slutet av förra veckan, men reagerade inte eftersom jag inte förstod att den satt inlåst. Jag är 99% säker att katten har samma pappa som våra hona haft ungar med. Hanen är i princip den enda som springer runt och gör katterna dräktiga häromkring. Med andra ord borde det finnas en ägare här i området. Skulle jag som ägare få reda på att min katt suttit inlåst skulle jag bli helt tokig.

Katten såg inte speciellt gammal ut, har övergått gränser för att vara kattunge men absolut inte över ett år. ”Kattunge-dragen” finns fortfarande kvar. Risken är väl ändå ganska stor att om t.ex. familjen åker bort på semester och ber grannen mata katten så länge. Katten känner sig inte riktigt hemma ännu och saknar sällskap och börjar då röra på sig.


Vad ska vi göra? Låta det vara eller kräva att hon släpper ut den? Det är så synd eftersom tjejen gör detta bara av välvilja och för att hon bryr sig men det blir så himla tokigt och fel.
 
Sv: Inlåst katt

Det synd för hon menar verkligen väl men det blir så fel. Svårt att bli arg då. Men då var jag inte helt ute och cyklade som tycker att det är helt galet att låsa in en katt. Ska försöka prata henne tillrätta när jag träffar henne nästa gång.
 
Sv: Inlåst katt

Tänk om det är Swedengirls katt!!!!! :eek: Det står ju Stockholm på er båda två!
 
Sv: Inlåst katt

Tänkte också den tanken när jag läste vad som hänt. Båda är visserligen svart-vita men denna katt är mer vit med svart och swedengirls är svart med vitt (om jag tolkade det rätt). Dessutom har hennes katt setts efter i fredags, eller?
Tror dessutom att hon bor andra sidan stan.
 
Sv: Inlåst katt

hur fasen kan hon låsa in katten av välvilja? :eek: vad har hon för argument till att låsa in en katt som säkert redan är rädd? låter helt sjukt. ring djurskyddsmyndigheten om hon inte låser upp
 
Sv: Inlåst katt

jag vet faktiskt inte. jag tycker att hon borde ha ställt fram en skål med mat istället, så att katten vet att det finns OM den skulle vara hemlös..
 
Sv: Inlåst katt

Hur svårt kan det vara att dyrka upp en låst dörr ?? Man behöver väl inga nycklar om man verkligen vill in genom en låst dörr.
 
Sv: Inlåst katt

Mynta2 skrev:
Hur svårt kan det vara att dyrka upp en låst dörr ?? Man behöver väl inga nycklar om man verkligen vill in genom en låst dörr.
:rofl: Skojar du? Det är SVÅRT med morderna lås!
 
Sv: Inlåst katt

Det är en stor "bom" låst med ett väldigt grovt lås. Dyrka upp, nja :crazy:
 
Sv: Inlåst katt

Mynta2 skrev:
Moderna lås i ett stall ? :eek: :D

Det kan knappast vara en säkerhetsdörr...;)
Alla stall jag haft häst i har det varit morderna lås eller rejäla hänglås på sadelkammardörren iaf.. Alltså samma sorts lås som man har i ytterdörrar.
 
Sv: Inlåst katt

:eek: Jag tror inte mina ögon! Säg åt henne att släppa ut katten! NU! Djurplågeri när hon "menar väl" är fortfarande djurplågeri!
Varför måste hon hålla den instängd i flera dagar innan hon lämnar den till ett djurhem?
 
Sv: Inlåst katt

Jag förstår att hon menar väl, men att låsa in katten e kanske lite övergränsen, stackars kisse att få vara där inne alldeles själv, spec nu när det e så varmt o kvavt, nä man kan faktist inte låsa in ngt djur sådär, du måste försöka prata allvar med henne hur man behandlar djuren osv, fast hon menar väl så blev det väll fel på ngt konstigt sett. Lycka till och försök få ut den stackars katten så snart som möjligt.
Själv skulle ja bli VANNSINIG ifall ja visste att min katt hade fått blivit inspärrad sådär.Tänk om katten har en ägare som leter förgäves efter sin katt.. uuuha hemska tanke :crazy:
 
Sv: Inlåst katt

Jag har blivit av med 2 katter genom åren, ingen av dem har åtefunnits, och alla saknar dem massor. Skulle någon i min familj få reda på att någon har tagit dem och låst in dem i ett stall, för att de "trodde dem var hemlösa" skulle det bli bärsärkagång här! :devil: Det är inget annat än stöld, om katten har en ägare, att låsa in den på det viset. Man kan ju fråga sig hur många katter hon hittat och lämnat in till katthem, som faktiskt har ägare någonstans som letar febrilt och saknar sina kissar! Du skrev att hon satt upp lappar, men det hjälper ju inte om katten gått långt, och om ägaren aldrig rör sig i trakterna där lapparna sitter.
 
Sv: Inlåst katt

Pappan till katten bor här i området nära där jag bor och stallet. Så troligtvis bor katten någonstans här i närheten (om det nu inte är så att den är övergiven).
Lappar har hon inte satt upp här i närområdet, vad jag förstått, utan på ett djursjukhus längre bort. Däremot har hon inte sett några lappar med saknande katt. Men ägarna kanske fortfarande är på semester? :confused:

Tycker som er, att det är helt galet att låsa in en katt på det här sättet. Har inte stött på henne i stallet ännu. Så förhoppningsvis har hon kanske redan släppt ut den.
 
Sv: Inlåst katt

Katten är utsläppt!


Pratade med henne idag när jag träffade henne och frågade om den fortfarande var där inne. Hon är lite "speciell" och jag fick inte riktigt klart för mig men det verkar som om katten har fått ett nytt hem.
Synd om de eventuella riktiga ägarna :crazy:
 
Sv: Inlåst katt

Om man har en utekatt och inte öronmärker den eller har ett halsband då får man banne mig skylla sig själv om katten tas om hand.
Likaså om man inte sätter upp efterlysningslappar.
 
Sv: Inlåst katt

Det där kan jag verkligen inte hålla med om! Där jag kommer ifrån finns det gott om hemlösa katter och även många katter MED hem UTAN halsband. Vi har tagit hand om fler hemlösa katter än jag kan räkna genom åren och innan man "tar hand om" tar man reda på om katten är hemlös eller inte! Jag kan inte se hur det skulle vara försvarbart att kidnappa någon av våra katter och stänga in den någonstans för att den inte har halsband och någon har fått för sig att den är hemlös.

Murray: Skönt att höra att katten inte är instängd längre! Men jag tycker ändå att "vara lite speciell" inte kan få vara ett sätt att komma undan med vad som helst. Hon har ingen rätt att ordna nya hem åt katter efter eget tycke. Om jag vore du skulle jag ta reda på vart katten har tagit vägen och se till att hon sätter upp lappar runt omkring så att en eventuell ägare har möjlighet att se dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi hade en gammal härjad hankatt som dök upp när vi flyttade till huset; han var vild, okastrerad och ärrad, bruten svans och skygg...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: Asko
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 964
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 070
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp