Inlåst katt

Sv: Inlåst katt

Om man inte öronmärker sin utekatt så kan man inte bry sig om om den skulle råka komma bort tycker jag.
Eftersom just halsband kan lossna mycket lätt!
Och nej, man bör inte stänga in en katt sådär, det har jag inte ens kommenterat, det bästa vore ju att avvakta för att se om katten stannade kvar i området och magrade av, då skulle man kunna ställa ut mat och friskt vatten och söka efter ägaren via lappar och efterlysningar på internet.

Men jag vidhåller i, att om man inte har öronmärkt sin katt så kan den försvinna hur som helst. Om den blir överkörd får ägaren aldrig veta eftersom bilföraren inte ser vems den är, om den villar bort sig långt hemifrån och magrar av, lika sådär. Den kan ses som en strykarkatt och skjutas därför.

Jag tycker inte alls att man tar sitt ansvar om man inte visar att katten faktiskt är en tamkatt med ett hem.
Och det absolut säkraste sätt att göra det på är att öronmärka katten, annars får man skylla sig själv om den försvinner en dag.
Bryr man sig tillräckligt så tar man den kostnaden. Man tar inga risker med lösspringande djur!
 
Sv: Inlåst katt

Jag håller helt med Heulwen! :bow:
En katt utan öronmärkning har man inget ägarbevis för, alltså är en katt utan märkning allas katt. Hårddraget, javisst men hur svårt är det att få till en märkning då?

Alla mina utekatter är öronmärkta och innekatterna är chippade, en självklarhet tycker jag!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi hade en gammal härjad hankatt som dök upp när vi flyttade till huset; han var vild, okastrerad och ärrad, bruten svans och skygg...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: Asko
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 921
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 070
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp