Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det är svårt. ADHD medicin innehåller ju också droger...Har sett en alkohol missbrukande ADHD kille ung i samma ålder "få hjälp av psykolog" och därigenom fått tillgång till mycket starkare droger- som han först missbrukade, men nu fungerar det mycket bättre...

Jag tycker att få ADHD medicin är att byta ut ett missbruk mot ett lagligt sådant. Du kan ju prova att höra med honom om det, då är det ju ett accepterat missbruk...

Gå dit med honom för att få hjälp så kan han koncentrera sig på de andra bitarna i sitt liv och så får han en laglig drog som kanske kan hjälp honom. Nu självmedicinerar han och det fungerar ju inte så jättebra....
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jo men visst är det så, men man kan hjälpa mycket.
Det beror på hur man hjälper.
Som någon skrev i tråden, just nu möjliggör TS sin väns missbruk. Och det är säkerligen i god tro.
Missbrukare måste ha proffshjälp, hur mycket man själv vill hjälpa så kan man inte det själv, det är för komplext.
Killen måste komma till insikt.
Jag hoppas bara allt går bra!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Där ser det ut som jag skriver emot mig själv...
Vad jag menar är att man kan hjälpa sina medmänniskor som hamnat i missbruk genom att finnas där, hjälpa till med boende, kontakt med myndigheter etc.
Men att ta sig ur missbruket betyder ofta att de behöver proffshjälp.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Han låter ju paranoid, det kan bli farligt. Om jag vore du skulle jag inte låta honom bo hos mig.

Den bästa hjälpen får han av psyk och soc. Ni kan inte hjälpa en missbrukare som inte vill bli drogfri.

Att han ska bli farlig har jag inte det minsta tro på.
Han vägrar psyk.
Men att provocera fram en reaktion och manipulera tycker inte jag är samma sak.

Golit:
Det kan ni inte.

Ni kan göra hans tillvara lite drägligare och hålla honom vid liv, men hjälpa i meningen att tillföra något som leder till förändring, nej.

Vill ni vara medmänskliga och se till att han överlever är den annan sak, men det kan ju bli lite stökigt hemma hos er. Åker han för ringa kan det bli husrannsakan hemma hos er osv.

Ja vi är helt på det klara med att det kan bli både en och fler problem. Men vi tycker han är värd risken.

Sundancekid:
Hej!

Det är väldigt fint att ni vill hjälpa honom. MEN, så länge han missbrukar kommer det inte bli någon förändring. Och den motivationen måste komma från honom själv, det går inte att som utomstående påverka det överhuvudtaget. Det är verkligen upp till honom.

Nej självklart kan vi inte ändra honom, det var mer vad kan vi göra för att hjälpa honom? Ska vi släpa honom till psykolog fast han inte vill? Ska vi lägga hans boende hos oss istället så han kanske får sova? osv.

Nu kommer jag att låta iskall, men ska han bo hos er så ska han inte missbruka. Varken alkohol eller ganja. Eller någonting annat för den delen. Om han ska starta om sitt liv måste han lägga ner allt som heter missbruk. Ni måste stätta gränser och jag förstår att det är tufft för att ni verkligen gillar honom och vill hjälpa honom.

Jag är fd missbrukare och jag försökte under många år att dra ner på knarkandet för att reda ut saker. Men det funkar inte så. Man måste sluta helt. Med allt. Inse sina begränsningar och tänka om helt. Det var först när jag hade varit ren en längre period jag verkligen kunde starta om. Börja plugga och jobba. Så länge ni "hjälper" honom kommer han inte komma ifrån drogerna.

För mig får han gärna röka så länge han sköter det snyggt, dvs. Inte meckar inomhus, inte slänger fimpar så folk kan se dem när dom kommer på besök, inte röker sig så påverkad att det märks.
Han sköter rökandet bättre än alkoholen.


Jag tror att killen behöver professionell hjälp från psykiatrin och beroende mottagningen, han behöver få behandling för sitt missbruk.
Vill han inte dit själv, ja då kan ni faktiskt inte göra så mycket. En del måste få knarka klart, alltså hit the rock bottom för att se att dem håller på att förlora precis allt. Det låter säkert cyniskt men så är det. När man har nått botten så vill man oftast ta emot hjälp, vill man inte det får man antagligen ett LVM över sig som tvingar en till förändring.

Sen vill jag även tillägga att ni tar en risk. Blir han tagen med något på sig kan det bli husrannsakan hemma hos er. Fortsätter han röka ganja kommer han antagligen bli ännu mer paranoid och det kan sluta riktigt illa. Ganja/weed/gräs/hasch kalla det vad du vill har den biverkningen att man blir paranoid, röker man mycket, ja då blir det värre.

Det känns som att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, är det något du undrar så svarar jag gärna. Sätt gränser och lycka till!

Han har varit på botten och han vill ha hjälp, men inte med rökat. Med alkoholen ja. Men inte rökat.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Att låta han dricka (bara han inte gör det när där är folk) och be honom att knarka "snyggt" (hur knarkar man snyggt?) är ingen hjälp. Tvärtom. Förutom att ni möjliggör hans missbruk så riskerar ni mycket problem själva. Enligt mig har ni redan problem med killen i huset men ni verkar inte uppleva det så själva.
Slänga ut honom är nog bästa hjälpen.

Att sköta det snyggt. Dvs. inte röka ner sig så det är tydligt märkbart för andra, han ska sköta sitt jobb, inte mecka inomhus, inte lämna framme, inte kasta fimpar.
Vad menar du att vi har för problem?
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nu har du fått råd från professionella av olika slag, från fd missbrukare och från andra med stor kunskap. Du tar inte det till dig utan ni har en egen agenda som andas kraftigt medberoende.

Det enda ni möjligtvis hjälper honom med på det här sättet är att ta livet av sig.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Ni är två enablers, sluta med det.

Hur menar du med det här?

Kattennizze:
Men oj, det här går ju inte, det måste ni inse. Han har ju svåra psykiska problem som han säkert försöker göra uthärdliga med droger. Han måste ha hjälp av proffs, och det är ju inte ni. Det enda ni gör just nu är att vara medberoende, och det är inte bra. Han behöver komma till en beroendemottagning och få hjälp, inte bo hos er. Ta kontakt med socialtjänsten i er kommun för att få råd om var ni ska vända er.

Ja självklart, det är vi helt på det klara med. Men han vägrar gå till proffs.
Hur då medberoende?

Hera_62: Naturligtvis finns inga barn!

LovisaLenora_:
Som andra missbrukar styr han er, håller er på hyfsat humör när han kan och orkar, men i sanningen gör ni det bara möjligt för honom att fortsätta. Ni visar dessutom att om han kan "hålla det snyggt" är det OK. Rena motsatsen till hjälp alltså.

Fast så uppfattar inte jag det, att han uppför sig när han orkar. Nej, de tycker jag inte.

Killen behöver inte en vän för att komma ur sitt missbruk. Han behöver hjälp. Och den hjälpen kan aldrig ges av vänner, för då är man inte vän längre. Det som behövs göras är långt över vad vänskap tål. Det är därför det finns utbildad personal som tar hand om detta, det behövs avgiftning och vård.

Det har redan skrivits om att ni kan drabbas, både av honom och hans konsekvenser. Är det verkligen värt det för att få vara möjliggörare för honom att fortsätta sitt missbruk och undvika att ta itu med sina problem?
Ja och det är vi fullt medvetna om men vi tycker han är värd risken.

Blandrastik:
Vad säger han själv? Förutom att han inte tror på myndigheter, är han intresserad av att få hjälp att komma ur sitt missbruk?

Vill man inte förändra själv, så kan ingen annan göra det.
Nej, han vill ha hjälp att ordna upp sitt liv, jobb, sysselsättning, boende, alkoholen. Inte rökat.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det enda ni hjälper honom med är att fortsätta sitt missbruk.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag förstår att ni bara försöker vara snälla, men ni hjälper ju honom massor med att hålla uppe hans missbruk. Är han 23 år så får han ta ansvar för sig själv och kravet för att bo kvar från min sida hade varit att söka hjälp eller flytta.

Jag känner igen det oerhört mycket i en fd nära bekant till mig, också med en outred förmodad adhd som han självmedicinerade genom att röka på. Gulligt, ända tills hans stal pengar av mig för att kunna köpa droger :meh: Vi har ingen som helst kontakt sedan 3 år, men jag skulle inte tro att han kommit särskilt mycket längre med sin självproblematik eftersom han inte söker hjälp.

Nu kan man självklart aldrig veta säkert, men jag har känt denna killen sedan barnsben och jag TROR av hela mitt hjärta på att han aldrig skulle stjäla av oss.
Dessutom är drogmarknaden torr här för tillfället så han skulle inte ha något för att stjäla av oss heller.

Ridtravare
Det är svårt. ADHD medicin innehåller ju också droger...Har sett en alkohol missbrukande ADHD kille ung i samma ålder "få hjälp av psykolog" och därigenom fått tillgång till mycket starkare droger- som han först missbrukade, men nu fungerar det mycket bättre...

Jag tycker att få ADHD medicin är att byta ut ett missbruk mot ett lagligt sådant. Du kan ju prova att höra med honom om det, då är det ju ett accepterat missbruk...

Gå dit med honom för att få hjälp så kan han koncentrera sig på de andra bitarna i sitt liv och så får han en laglig drog som kanske kan hjälp honom. Nu självmedicinerar han och det fungerar ju inte så jättebra....

Han vägrar ta sin adhdmedicin eftersom han tycker att han blir zombifierad, slö, hjärnan fungerar inte osv.
Missbruk som missbruk i min värld. Bara för att det ena är lagligt och det andra inte gör jag ingen skillnad på.

--------------------------------------------------------------------------

F.ö är jag förvånad över svaren jag har fått. Och jag blir lite ledsen. Ledsen över hur många som skulle vända sina vänner ryggen om dom fick problem.

Han har som sagt bott här i nästan en månad och skillnaden från då han kom upp är milsvid.
När han kom upp så hade han med sig och tog koks, sub, osv. Nu har han varit utan och han har heller inte fått chansen att få tag på.
När han kom upp så var han så oerhört trasig och försökte bara hålla en fasad, nu börjar det komma fram en människa.
Jag upplever honom lite bättre för varje vecka och det stärker oss i vårat beslut.

Vi har inte utgett oss för att ska hjälpa honom bli av med missbruket.
Det vi vill hjälpa honom med är att ge honom en stadig grund att stå på så att han sedan kan ta tag i och göra vad han vill.
Vi ville ge honom en trygg plats att bo på eftersom han drivit runt och blivit utkastad av folk som inte orkar med honom.
Flertalet har hört av sig och sagt att dom inte fattar hur vi orkar eftersom X's mun går hela tiden. Men vi har inte upplevt honom som ett problem så.

Han vägrar myndigheter, psyk, medicinering av läkare. Så det tänker jag inte bråka med honom om för tillfället.
Våran prio är att få honom på fötter.
Killen är så oerhört sårad och ledsen (flickvännen) och bitter/ett självförtroende kört i botten (jobbet). Så jag förstår att han lever i sin egna lilla verklighet/bubbla.
Så prio just nu är inte hans missbruk, förutom möjligen alkoholen. Rökat bryr mig inte för just nu är det inte viktigt.
Han måste få slicka sina sår och känna livsvilja igen innan man börjar behandla honom som ett barn.

Han har f.ö varit på psyk.
När han flydde från sin hemort gick han till polisen, grät och bad om hjälp.
Polis skjutsade honom till psyk och där låste han sig. Han bad om hjälp från polisen att skjutsa honom till oss/landsdelen och dom skickade honom till psyk, då svek dom honom så oerhört så hos psyk spelade han cool, manipulerade, skrattade och var sådär charmig som en person i den sitsen bara kan.
Han kom ut efter 2h, utan hjälp, inget prat om återbesök eller liknande.

Det kommer inte funka och jag tänker inte svika honom på det viset.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nu har du fått råd från professionella av olika slag, från fd missbrukare och från andra med stor kunskap. Du tar inte det till dig utan ni har en egen agenda som andas kraftigt medberoende.

Det enda ni möjligtvis hjälper honom med på det här sättet är att ta livet av sig.

Förklara för mig då.
Hur är vi medberoende?
Jag har tagit det till mig och svarat.
Jag vill inte hjälpa honom med missbruket, att ta sig ur det.
Jag vill hjälpa honom med en stadig grund att stå på innan man kan ta tag i sådant.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Tyvärr utan att vara elak så är ni väldigt okunniga du och din sambo vad det gäller den här problematiken. Sök professionell hjälp istället för att killen ska gå ner sig ännu mer eller gud förbjude att han gör nåt riktigt dumt.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Tyvärr utan att vara elak så är ni väldigt okunniga du och din sambo vad det gäller den här problematiken. Sök professionell hjälp istället för att killen ska gå ner sig ännu mer eller gud förbjude att han gör nåt riktigt dumt.

Något annat har vi aldrig påstått.
Han vägrar ta hjälp utifrån som sagt. Han hade självmordstankar när han kom upp, dom har inte luftats på ett tag och han går heller inte runt och tittar på knivar/träd osv på det sättet som då.
Jag har haft självmordsförsök själv och vet hur han har sett på saker "Där är en lämplig gren", "Den där kniven skulle dom inte sakna" men det finns inte hos honom just nu
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej, han vill ha hjälp att ordna upp sitt liv, jobb, sysselsättning, boende, alkoholen. Inte rökat.

Då skulle jag säga att något av det första han bör göra är ta tag i adhd grejen, och det kan ni faktiskt sätta press på honom för. Jag känner många som självmedicinerat med gräs för liknande saker, så jag förstår den biten även om jag ser det ett fortsatt rökande som en "påminnelse" om ett tyngre användande. Dvs högre risk att falla tillbaka vid emotionell motgång. Gissningsvis känner han får han en "bättre" effekt av gräset än medicinen. Att fortsätta den typ av utredning för adhd innebär att man borde kunna komma fram till en medicin som funkar bättre än den han ta nu, den han inte gillar. Med inställningen att det handlar om att hitta en bättre medicinsk(?) lösning på adhdn kanske det inte blir samma stigma?
Kan han ta tag i det lägger han en bättre grund för att kunna hantera de saker du skriver ovan, inklusive vägen dit (som kan vara bucklig).

Att tänka sig att allt löser sig om ditten och datten "faller på plats" (boende, jobb osv) är i mina ögon att blunda för det egentliga problemet.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Du missförstår svaret.
Jag skulle inte vända någon ryggen.
Men du och jag har två skilda sätt att se på vad hjälpa är. Helt krasst det du gör är att hjälpa honom att missbruka. I god tro.
Har haft en nära anhörig som var fast i missbruk.
Skriver av egen erfarenhet.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Då skulle jag säga att något av det första han bör göra är ta tag i adhd grejen, och det kan ni faktiskt sätta press på honom för. Jag känner många som självmedicinerat med gräs för liknande saker, så jag förstår den biten även om jag ser det ett fortsatt rökande som en "påminnelse" om ett tyngre användande. Dvs högre risk att falla tillbaka vid emotionell motgång. Gissningsvis känner han får han en "bättre" effekt av gräset än medicinen. Att fortsätta den typ av utredning för adhd innebär att man borde kunna komma fram till en medicin som funkar bättre än den han ta nu, den han inte gillar. Med inställningen att det handlar om att hitta en bättre medicinsk(?) lösning på adhdn kanske det inte blir samma stigma?
Kan han ta tag i det lägger han en bättre grund för att kunna hantera de saker du skriver ovan, inklusive vägen dit (som kan vara bucklig).

Att tänka sig att allt löser sig om ditten och datten "faller på plats" (boende, jobb osv) är i mina ögon att blunda för det egentliga problemet.

Nej vi tror inte att allt kommer lösa sig. Men vi vill ge honom en stadig grund att stå på när han ska ta tag i sina problem.
Vi är snälla, inte naiva ;)

Jo men en ny utredning är som sagt inte aktuell, han behöver få landa först men annars ska jag ta åt mig av vad du skriver och att hitta en ny medicin låter vettigt.
Jag kan inte prata med hans läkare eller hur? Det är väl sekretess?
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej vi tror inte att allt kommer lösa sig. Men vi vill ge honom en stadig grund att stå på när han ska ta tag i sina problem.
Vi är snälla, inte naiva ;)

Jag syftade på honom, inte er :)

Jo men en ny utredning är som sagt inte aktuell, han behöver få landa först men annars ska jag ta åt mig av vad du skriver och att hitta en ny medicin låter vettigt.
Jag kan inte prata med hans läkare eller hur? Det är väl sekretess?

Nej, men ni kan göra er informerade. Läs på, undersök, se vad andra har sagt, leta på forum et c et c.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Något annat har vi aldrig påstått.
Han vägrar ta hjälp utifrån som sagt. Han hade självmordstankar när han kom upp, dom har inte luftats på ett tag och han går heller inte runt och tittar på knivar/träd osv på det sättet som då.
Jag har haft självmordsförsök själv och vet hur han har sett på saker "Där är en lämplig gren", "Den där kniven skulle dom inte sakna" men det finns inte hos honom just nu

Även om han vägrar hjälp behöver du och din sambo söka professionell hjälp för att kunna sköta det här så bra som möjligt både för er och för honom. Ni behöver förstå vad han behöver för att ni ska kunna hjälpa honom så bra som möjligt. Det är inte alls säkert att det ni gör för honom nu är det bästa för honom.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Även om han vägrar hjälp behöver du och din sambo söka professionell hjälp för att kunna sköta det här så bra som möjligt både för er och för honom. Ni behöver förstå vad han behöver för att ni ska kunna hjälpa honom så bra som möjligt. Det är inte alls säkert att det ni gör för honom nu är det bästa för honom.

Kan vi söka hjälp för att hjälpa honom menar du?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 445
Senast: Björk
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 647
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 238
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 037
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp