Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det här är ett ställe av många. Här får du en typ av information. Sätter du dig och tar del av den uppsjö av information som finns på nätet, hur andra konversationer i liknande situationer har gått, vad andra i hans sits går igenom, hur folk reagerat på olika adhdmediciner, vilka mediciner som finns att tillgå, alternativa typer av terapi, andra människors historier, osv osv så får ni säkert ut än mer.
Är din engelska bra så rekommenderar jag att göra sökningar på engelska. Det finns betydligt mycket mer information att ta del av än på svenska.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Ni gör det helt enkelt möjligt för honom att fortsätta missbruka.
Genom att med er välvilja ge honom en stadig grund. Sorry, men det funkar inte så tyvärr. Vi är många här som gjort samma misstag. Trott att vi hjälpt och det har vi ju, hjälpt till ett fortsatt missbruk.

Läs på om medberoende så tror jag att ni kommer att förstå
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa

Vi har inte anpassat oss. Vi lever vårt liv som vi skulle göra om han inte var här, han följer med till släkt/vänner, han jobbar med oss, vi åker iväg med hunden, fortsätter med inplanerade aktiviteter.
Det enda personlighetsdrag jag ändrat är att jobba på att jag är morgonsur.


Karaktäristiska drag hos medberoende är bland annat följande: De känner sig ansvariga för andra människors beteende,
Hans beteende är hans problem så länge det inte går ut över oss.
är ofta omedvetna om vad de själva vill och behöver,
Totalt ovesäntligt
känner sig säkrast när de ger, attraheras ofta av människor med behov, attraherar ofta människor med behov, känner sig uttråkade och tomma om de inte har någon att hjälpa, överengagerar sig, tror att deras beteende är andra människors fel.
Skitsnack.

Medberoende tenderar att komma från problemfyllda eller dåligt fungerande familjer. Detta förnekar de dock ofta. De avfärdar komplimanger och beröm. Ofta är de rädda för att bli avvisade och tror innerst inne inte att de duger. Det är vanligt att de känner sig som ett offer. Ofta försöker de bevisa att de duger och ett sätt att göra detta för sig själv och andra är att vara behövda.
Också skitsnack för våran del.
Så nej, medberoende kan jag verkligen inte tycka att vi är.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

1. Jag ser enbart hans behov.
Jag vet att jag behövs och ger tröst.
Jag ställer upp på allt, även det som inte känns rätt.
Jag glömmer mig själv, lever genom min partner.
Jag tror på alla lögner, det finns inga problem.

Jag tror verkligen inte på allt han säger, däremot så är hans lögner hans verklighet och lever efter den. Så en viss förståelse men tror inte på det.
Jag ser inte hans behov, det är därför jag frågar efter råd.
Jag ställer inte upp på allt


2. Jag bygger upp en egen ångest och oro, förstår inte varför det händer.
Jag är upptagen av vad som skall hända idag.
Jag är övertygad om att det är MIG det är fel på.
Jag öser skopor av skuldkänslor över mig själv.
Jag har ett enormt kontrollbehov.

Oro över hur han mår, ja.
Haha nej det är inte mig det är fel på ch jag har inga skuldkänslor
Kontrollbehov, njaa, mammig och omhändertagande och vill veta. Men kontrollera, nja.


Vanliga sätt att agera för en medberoende är t ex:

att du anpassar dig genom att vara undergiven och undvikande och låta den andra personen bestämma för mycket
Verkligen inte, han följer vårat liv som sagt.

att du försöker kontrollera beroendepersonens beteende på olika sätt fast du vet att du alltid hittills har misslyckats
Har hitills inte misslyckats. Han har skött sig som jag bad om

att du döljer, skyler över, ljuger och ”städar upp” efter personens destruktiva beteende
Tycker jag inte att jag gör

att du är direkt rädd för beroendepersonens nyckfulla beteende
Nej verkligen inte

att du just nu är rädd för att din partner ska upptäcka att du varit inne på den här sidan
Nej, han vet att jag söker info.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag har haft familjehem för vuxna kriminella drogmissbrukare och det finns en röd tråd i alla ....manipulation, stöld, lögner...inte för dom vill , utan för dom måste.

Du ska inte tro att han med den droglistan blir bättre på en månad hos er, han blir bättre för han får regelbundna mål mat, lugnt o tryggt så han kan Fortsätta droga ....om ni inte är missbrukare själva så märker ni det aldrig ..därför måste han hålla god min för att lura er att han inte använder droger ( bara gräs för då kan han ju droga legalt s a s)

Vill han övht bli frisk ska han in på avgiftning o på behandlingshem ...nu vilar han bara upp sig och när han känner sig pigg så drar han så är ni av med det bekymret....tills han gått ner sig igen eller är hungrig

För missbrukare finns bara droger/alkolol ...det är nr ett , två , tre, fyra, fem , sex, sjutton .....o sen är det andra.

Missbrukare VILL VERKLIGEN INTE göra nära o kära illa...men det bara blir så .
Lycka till med graben , du kommer märka att vi har rätt tillslut fast du inte inser det just nu o tycker vi är dumma
Det är inte för vi är dumma, det är för vi vet hur det fungerar och du kommer få samma svar var du än frågar.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag har haft familjehem för vuxna kriminella drogmissbrukare och det finns en röd tråd i alla ....manipulation, stöld, lögner...inte för dom vill , utan för dom måste.

Du ska inte tro att han med den droglistan blir bättre på en månad hos er, han blir bättre för han får regelbundna mål mat, lugnt o tryggt så han kan Fortsätta droga ....om ni inte är missbrukare själva så märker ni det aldrig ..därför måste han hålla god min för att lura er att han inte använder droger ( bara gräs för då kan han ju droga legalt s a s)

Jag har umgåtts med en del missbrukare och har enligt mig själv en god personuppfattning så jag tror att jag hade märkt om han drogade annat. Om inte annat hade min sambo märkt det.

Vill han övht bli frisk ska han in på avgiftning o på behandlingshem ...nu vilar han bara upp sig och när han känner sig pigg så drar han så är ni av med det bekymret....tills han gått ner sig igen eller är hungrig

Vadå av med det bekymret? Vad är det för människosyn? Att han är ett bekymmer?

För missbrukare finns bara droger/alkolol ...det är nr ett , två , tre, fyra, fem , sex, sjutton .....o sen är det andra.

Missbrukare VILL VERKLIGEN INTE göra nära o kära illa...men det bara blir så .
Lycka till med graben , du kommer märka att vi har rätt tillslut fast du inte inser det just nu o tycker vi är dumma
Det är inte för vi är dumma, det är för vi vet hur det fungerar och du kommer få samma svar var du än frågar.

*tiotecken*
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Man ser inte på alla folk om dom använder droger, det du kan se är i fall han inte FÅR ta drogen , kan garantera att han tar droger fast ni inte märker..en familjemedlem var missbrukare i 10 år innan det brakade ihop, han har jobb, familj och ändå lyckades dölja detta
en annan familjemedlem var missbrukare men det syntes flera mil ...
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej naturligtvis. Isåfall tar han när han lägger sig och sover. För hela dagarna från 9.00 - 22.00 är han tillsammans med oss/någon av oss eller med arb.giv så där kan han omöjligen ta utan att det märks.
Koks/tjack märks det om en person tar.
Subu fick han psykos av så det skulle också märkas
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej vi tror inte att allt kommer lösa sig. Men vi vill ge honom en stadig grund att stå på när han ska ta tag i sina problem.
Vi är snälla, inte naiva ;)

Jo men en ny utredning är som sagt inte aktuell, han behöver få landa först men annars ska jag ta åt mig av vad du skriver och att hitta en ny medicin låter vettigt.
Jag kan inte prata med hans läkare eller hur? Det är väl sekretess?

Jodå, ni kan prata med läkare. Ni kan berätta hur det går. Så läkaren har informationen om killen till slut går dit. Om killen ger tillstånd kan läkaren prata fritt med er, annars svarar läkaren på allmänna frågor bara. Men det är bra om läkaren får kännedom om killens vardag och problem.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag märker att du inte vill ta åt dig av de saker man skriver som är jobbigt för dig ...

Lycka till :)
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej naturligtvis. Isåfall tar han när han lägger sig och sover. För hela dagarna från 9.00 - 22.00 är han tillsammans med oss/någon av oss eller med arb.giv så där kan han omöjligen ta utan att det märks.
Koks/tjack märks det om en person tar.
Subu fick han psykos av så det skulle också märkas

Det hör egentligen inte riktigt till vad jag vill skriva, men du skriver ju att han går ut ensam med hunden osv, så visst skulle ha haft tid att ta droger.

I allafall; jag tror att ni börjar åt fel håll när ni tänker att ni ska "få ordning" på honom först och missbruket sen. Jag tror att det kan vara så att missbruket är en av anledningarna till att han inte får någon ordning, såklart. En av själva poängerna med missbruk är att man inte fixar allt det andra. Har han dessutom andra problem uppe på det blir det bara ännu värre, och jag kanske är väldigt negativ av egen erfarenhet, men jag tror inte ni kan hjälpa honom. Han är 23 år och behöver hjälp, på riktigt, NU.

Med "enablers" menas väl i princip att ni gör det fullt möjligt för honom. Pojken har husrum, all mat han vill ha, TV-spel, någon att umgås med, en hund att roa sig med plus då möjligheten att både dricka & röka på. Varför ska han sluta? Ni är dessutom "toleranta" med att han beter sig som ett arsel, och det är verkligen en björntjänst. Man klarar sig inte i livet om man inte kan uppföra sig någorlunda, helt enkelt.

Jag såg att du tyckte det varit bättre för varje vecka, att han "sköter det snyggt". Så gör min alkoholiserade pappa också. Varje gång det pratas med honom skärper han till sig väldigt, någon gång har tom vart helt nykter en period. Men det är alltid just en period. Det blir sakta mer och mer, tills det brakar igen. Det kan handla om 1 vecka, 1 månad eller ett halvår. Men någongång och någonstans övergår det "snygga" drickandet till att bli problematiskt. Igen och igen och igen. Det där med att en missbrukade ska kunna missbruka skötsamt i längden är i min värld inget annat än en utopi. Jämt.

Jag hade antagligen gjort något liknande som du, faktiskt, men jag hoppas verkligen att jag haft mer styrka att kunna hjälpa på riktigt i stället. Ge personen en riktig anledning att sluta missbruka. Nu behöver han inte det. Ni ordnar det åt honom.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det är svårt. ADHD medicin innehåller ju också droger...Har sett en alkohol missbrukande ADHD kille ung i samma ålder "få hjälp av psykolog" och därigenom fått tillgång till mycket starkare droger- som han först missbrukade, men nu fungerar det mycket bättre...

Jag tycker att få ADHD medicin är att byta ut ett missbruk mot ett lagligt sådant. Du kan ju prova att höra med honom om det, då är det ju ett accepterat missbruk...

Gå dit med honom för att få hjälp så kan han koncentrera sig på de andra bitarna i sitt liv och så får han en laglig drog som kanske kan hjälp honom. Nu självmedicinerar han och det fungerar ju inte så jättebra....

Du har nog missuppfattat grejen med ADHD mediciner.
Visst går dom att missbruka, men när man medicinerar korrekt är det en helt annan sak.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Kan vi söka hjälp för att hjälpa honom menar du?

Man kan söka stöd och hjälp hos olika organisationer tex. Al-Anon Familjegrupper (för både anhöriga och vänner till missbrukare). Där kan ni få hjälp att förstå eran roll och vad ni kan göra för honom.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag håller med. Visst ska man stötta,och vill ts hjälpa med mat och husrum är det jättebra.

Men då behöver kravet vara att det är drogfritt och att Han ska söka hjälp, inte när han mår bättre,inte nästa vecka eller imorgon.
Nu.

Jag har till exempel jobbat på boende där folk är i aktivt missbruk.
Det är en helt annan femma mot att hjälpa en kompis hemma.
Bevisad drogfrihet och professionellt stöd är det enda jag skulle acceptera om jag går in för att hjälpa en vän så som Ts.
Dessutom skulle jag se till att själv ha stöd.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag ser enbart hans behov.
Jag vet att jag behövs och ger tröst.
Jag ställer upp på allt, även det som inte känns rätt.
Jag glömmer mig själv, lever genom min partner.
Jag tror på alla lögner, det finns inga problem.

Jag tror verkligen inte på allt han säger, däremot så är hans lögner hans verklighet och lever efter den. Så en viss förståelse men tror inte på det.
Jag ser inte hans behov, det är därför jag frågar efter råd.
Jag ställer inte upp på allt


nej du är fortfarande i normaliseringsprocessen. Fortfarande sätter du upp vissa regler som T.ex. att missbruket skall skötas snyggt, inte dricka vid vissa tider etc.
2. Jag bygger upp en egen ångest och oro, förstår inte varför det händer.
Jag är upptagen av vad som skall hända idag.
Jag är övertygad om att det är MIG det är fel på.
Jag öser skopor av skuldkänslor över mig själv.
Jag har ett enormt kontrollbehov.

Oro över hur han mår, ja.
Haha nej det är inte mig det är fel på ch jag har inga skuldkänslor
Kontrollbehov, njaa, mammig och omhändertagande och vill veta. Men kontrollera, nja.

detta stämmer inte på er eftersom ni inte är partners, men bor han kvar hos er så kommer ni hit vad det lider. Man funkar så när man bryr sig.
Vanliga sätt att agera för en medberoende är t ex:

att du anpassar dig genom att vara undergiven och undvikande och låta den andra personen bestämma för mycket
Verkligen inte, han följer vårat liv som sagt.
detta gäller ju absolut mest för par, då rör det sig ofta om kvinna till missbrukande man. Hon blir ofta rädd för mannen när han missbrukar eftersom det kan finnas risk för våld. Att inte detta stämmer på dig betyder därför inte att du inte är medberoende. Det är ni i allra högsta grad!
att du försöker kontrollera beroendepersonens beteende på olika sätt fast du vet att du alltid hittills har misslyckats
Har hitills inte misslyckats. Han har skött sig som jag bad om
du ber bara om saker du vet att han går med på.
Det vore rimligt att han besöker läkare, tar tag i medicinproblemen etc. Men du föredrar att tro på svepskäl om självmedicinering istället för att inse att han ljuger.
Jag hade en vän som var tvungen att dricka för att hon hade ont i ryggen... Fanns inga argument som kunde motsäga det. Inga mediciner hjälpte, det enda som hjälpte var alkohol. Praktiskt, om man är missbrukare.

att du döljer, skyler över, ljuger och ”städar upp” efter personens destruktiva beteende
Tycker jag inte att jag gör
jo, du sätter upp regler för att det skall se snyggt ut så ingen skall veta. Du tillåter i vissa mängder. Du ger honom en bra tillvaro så att inte konsekvenserna av missbruket drabbar honom. Det är underbart och medmänskligt av er, men det hjälper honom inte i längden, såvida inte ni vill ha honom där resten av era liv och fortsätta försörja honom.

att du är direkt rädd för beroendepersonens nyckfulla beteende
Nej verkligen inte

att du just nu är rädd för att din partner ska upptäcka att du varit inne på den här sidan
Nej, han vet att jag söker info.[/QUOTE]
de sista stämmer inte på dig, eftersom du inte är partner och eftersom du inte är rädd för honom. Men du kan hamna där när du normaliserats mer. När du helt plötsligt märker att du undviker att säga till om fimpar etc, för att inte han skall sura eller bli arg, eller bara för bara för att du är rädd att han skall försvinna och komma till skada för att ingen tar hand om honom.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

TS är ju redan rädd att han ska försvinna om hon ställer krav
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej naturligtvis. Isåfall tar han när han lägger sig och sover. För hela dagarna från 9.00 - 22.00 är han tillsammans med oss/någon av oss eller med arb.giv så där kan han omöjligen ta utan att det märks.
Koks/tjack märks det om en person tar.
Subu fick han psykos av så det skulle också märkas

Bevakar ni honom på toa?
Psykos får man av överdos, så man kan visst ta det preparatet igen utan att det märks. Han är garanterat inte drogfri.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Nej vi tror inte att allt kommer lösa sig. Men vi vill ge honom en stadig grund att stå på när han ska ta tag i sina problem.
Vi är snälla, inte naiva ;)

Jo men en ny utredning är som sagt inte aktuell, han behöver få landa först men annars ska jag ta åt mig av vad du skriver och att hitta en ny medicin låter vettigt.
Jag kan inte prata med hans läkare eller hur? Det är väl sekretess?

Han har landat. I en månad. Sluta tramsa med och börja inse att bättre än såhär blir han inte på egen hand. Han behöver hjälp att sluta droga. Av avvänjningsproffs, inte av er. Ni kan stötta och finnas där, men ni kan inte lösa detta.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Där har vi problemet i ett nötskal...
Inte för att vara elak TS, men du vill inte ha råd du vill ha en klapp på axeln och veta att du gör rätt, men kan säga av egen erfarenhet att du gör i princip allt fel.
Drogmissbrukare utnyttjar det, inte för att de är onda utan för att drogerna styr, precis som någon annan skrev i tråden.
Just nu har ni upprättat hotell och han kan droga på fritt utan att behöva leva i misär. Det är inte hjälp!
Vad gäller om vet vad han tar för droger tror jag inte alls du kan ha koll på det. Så jag hoppas du slutar lura dig själv och förstår att du kan inte hjälpa på det sättet ni gör nu och det är ingen som skriver så för att vara elak.

Hoppas det löser sig för alla er!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 372
Senast: Björk
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 223
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp