Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

molntussar

Trådstartare
Jag och min sambo har tagit in en inneboende.

Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad.
Hurvida detta är sant råder det delade meningar om, enligt hans bror och vän, nej. Men killen (vi kan kalla honom x) är helt övertygad om att dom ville ta ihjäl honom.
Samt så tog det slut med flickvännen och han blev av med jobbet och hela hans tillvaro kraschade.

Han har svåra sömnproblem pga. att han inte törs sova ifall "dom" skulle komma så avsett sanning så är ju detta hans verklighet. (Vi bor 70mil från hans hemort)

Missbrukspersonlighet och missbrukar alkohol samt röker gräs/hasch.
ADHDdiagnostiserad. Överlag konspirationsteoretiker och tror att folk övervakar honom, vägrar använda min dator där webcam finns i locket.
Tycker inte om när det är molnfritt utan tror då att saterliter kan se honom.

Han har missbrukat kokain, tjack, subatex osv.
Pratar hela tiden om det och att han vill ha.

Hur hjälper vi bäst denna kille?
Jag har satt samma regler som jag alltid gör.
- Inget drickande om vi har folk här (på besök och dyl.)
- Inget meckande inomhus och ska han röka ska det göras snyggt
- Han hjälper till hemma
- Jobbar några timmar åt sambons företag för att hålla sig sysselsatt

Han får all mat och alla nödvändigheter, eget rum vägg i vägg med vår lägenhet.
Han har tillgång till internet, tv, tvspel osv. (Han är 23)

Trasslig uppväxt, missbruk, alkoliserade föräldrar, fosterhem osv.

Mitt hjärta blöder så för denna kille och vi vill hjälpa honom på bästa sätt då det är en kär vän.
Men bitvis känns det svårt.
Nu i helgen hände något så han har börjat dala nedåt igen. Han kan sitta och titta på en och bara flina, svarar inte på tilltal, uttalar sig nedlåtande om kvinnor, människor osv.
Känns som att han försöker provocera fram en reaktion. Dock är både jag och min sambo extremt toleranta och har förmågan att "koppla bort" allt det negativa och bara hålla med eller be honom om något annat för att "snap him out of it"

Han har flertalet gånger bråkat med en annan vän här pga. alkoholen.
Nu är också hans bror här och han har hunnit vara här i två dagar och dom är osams titt som tätt så det kommer inte hålla i längden.

Hur hjälper vi X?

Långt och osammanhängande men det känns som att vi gör många stora fel.
Han har även fått ta ett visst ansvar över vår hund som han älskar över allt annat. Han tar kvällspromenaden så han får vara ifred, tänka, gå i skogen och bara umgås med hunden där kärleken är ömsesidig.
Hans mående går upp och ner och just nu är som sagt en downperiod (han har bott här i tre veckor)
Vi har hjälpt honom att ta tag i allt jobbigt som AF, soc, FK, jobb, plugg osv. Vi försöker hjälpa honom att skapa en framtid.

För min del gör det inget att han röker en spliff eftersom han då i mitt tycke fungerar bättre när han kommer ner på jorden. (Äter ingen adhd medicin)
Men alkoholen är desto sämre, nu nekade jag honom idag för han sa tidigare att han måste sluta dricka och när vi sedan åkte förbi systemet skulle han in. Men jag nekade och hänvisade till vad han tidigare sagt och förklarade att det kommer komma folk imorn och att vi då ska parta lite på fredagen hemma och att han kan dricka då.

Han vägrar prata med psykolog eftersom han tror att dom kommer hjärntvätta honom.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Drogförbud under ert tak! Varken sprit eller droger är ok för honom och ska ni hjälpa honom är det nog bra om ni också har den inställningen.
Ställa krav, att hjälpa är ofta att vara tuff.
Får lite känslan av att du "tycker synd om" och det kan missbrukas och utnyttjas.
Se till att han får hjälp med sin ADHD, om han behöver medicin men främst hjälp med sitt missbruk.
Han verkar även ha behov av psykiatrisk hjälp.
Du hjälper inte genom att vara kravlös och låta honom vara kvar i sitt missbruk.
Han behöver bli drogfri. Det kan inte ni hjälpa honom med, han måste ha proffshjälp!

Lycka till!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Dom kraven kan jag inte sätta eftersom att han då förmodligen kommer flytta ut och får då ingen hjälp alls.
Ja självklart tycker jag synd om men får inte alls den känslan att jag manipuleras på något sätt.
Han vägrar både medicin och psyk. Han har ingen tilltro alls till myndigheter.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Han låter ju paranoid, det kan bli farligt. Om jag vore du skulle jag inte låta honom bo hos mig.

Den bästa hjälpen får han av psyk och soc. Ni kan inte hjälpa en missbrukare som inte vill bli drogfri.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Känns som att han försöker provocera fram en reaktion. Dock är både jag och min sambo extremt toleranta och har förmågan att "koppla bort" allt det negativa och bara hålla med eller be honom om något annat för att "snap him out of it"

Ja självklart tycker jag synd om men får inte alls den känslan att jag manipuleras på något sätt.

Här säger du ju emot dig själv.

Ni har (förmodligen) en paranoid missbrukare i ert hem. Tänk på det och var inte så toleranta.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag och min sambo har tagit in en inneboende.

Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad.
Hurvida detta är sant råder det delade meningar om, enligt hans bror och vän, nej. Men killen (vi kan kalla honom x) är helt övertygad om att dom ville ta ihjäl honom.
Samt så tog det slut med flickvännen och han blev av med jobbet och hela hans tillvaro kraschade.

Han har svåra sömnproblem pga. att han inte törs sova ifall "dom" skulle komma så avsett sanning så är ju detta hans verklighet. (Vi bor 70mil från hans hemort)

Missbrukspersonlighet och missbrukar alkohol samt röker gräs/hasch.
ADHDdiagnostiserad. Överlag konspirationsteoretiker och tror att folk övervakar honom, vägrar använda min dator där webcam finns i locket.
Tycker inte om när det är molnfritt utan tror då att saterliter kan se honom.

Han har missbrukat kokain, tjack, subatex osv.
Pratar hela tiden om det och att han vill ha.

Hur hjälper vi bäst denna kille?
Jag har satt samma regler som jag alltid gör.
- Inget drickande om vi har folk här (på besök och dyl.)
- Inget meckande inomhus och ska han röka ska det göras snyggt
- Han hjälper till hemma
- Jobbar några timmar åt sambons företag för att hålla sig sysselsatt

Han får all mat och alla nödvändigheter, eget rum vägg i vägg med vår lägenhet.
Han har tillgång till internet, tv, tvspel osv. (Han är 23)

Trasslig uppväxt, missbruk, alkoliserade föräldrar, fosterhem osv.

Mitt hjärta blöder så för denna kille och vi vill hjälpa honom på bästa sätt då det är en kär vän.
Men bitvis känns det svårt.
Nu i helgen hände något så han har börjat dala nedåt igen. Han kan sitta och titta på en och bara flina, svarar inte på tilltal, uttalar sig nedlåtande om kvinnor, människor osv.
Känns som att han försöker provocera fram en reaktion. Dock är både jag och min sambo extremt toleranta och har förmågan att "koppla bort" allt det negativa och bara hålla med eller be honom om något annat för att "snap him out of it"

Han har flertalet gånger bråkat med en annan vän här pga. alkoholen.
Nu är också hans bror här och han har hunnit vara här i två dagar och dom är osams titt som tätt så det kommer inte hålla i längden.

Hur hjälper vi X?

Långt och osammanhängande men det känns som att vi gör många stora fel.
Han har även fått ta ett visst ansvar över vår hund som han älskar över allt annat. Han tar kvällspromenaden så han får vara ifred, tänka, gå i skogen och bara umgås med hunden där kärleken är ömsesidig.
Hans mående går upp och ner och just nu är som sagt en downperiod (han har bott här i tre veckor)
Vi har hjälpt honom att ta tag i allt jobbigt som AF, soc, FK, jobb, plugg osv. Vi försöker hjälpa honom att skapa en framtid.

För min del gör det inget att han röker en spliff eftersom han då i mitt tycke fungerar bättre när han kommer ner på jorden. (Äter ingen adhd medicin)
Men alkoholen är desto sämre, nu nekade jag honom idag för han sa tidigare att han måste sluta dricka och när vi sedan åkte förbi systemet skulle han in. Men jag nekade och hänvisade till vad han tidigare sagt och förklarade att det kommer komma folk imorn och att vi då ska parta lite på fredagen hemma och att han kan dricka då.

Han vägrar prata med psykolog eftersom han tror att dom kommer hjärntvätta honom.

Det kan ni inte.

Ni kan göra hans tillvara lite drägligare och hålla honom vid liv, men hjälpa i meningen att tillföra något som leder till förändring, nej.

Vill ni vara medmänskliga och se till att han överlever är den annan sak, men det kan ju bli lite stökigt hemma hos er. Åker han för ringa kan det bli husrannsakan hemma hos er osv.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Hej!

Det är väldigt fint att ni vill hjälpa honom. MEN, så länge han missbrukar kommer det inte bli någon förändring. Och den motivationen måste komma från honom själv, det går inte att som utomstående påverka det överhuvudtaget. Det är verkligen upp till honom.

Nu kommer jag att låta iskall, men ska han bo hos er så ska han inte missbruka. Varken alkohol eller ganja. Eller någonting annat för den delen. Om han ska starta om sitt liv måste han lägga ner allt som heter missbruk. Ni måste stätta gränser och jag förstår att det är tufft för att ni verkligen gillar honom och vill hjälpa honom.

Jag är fd missbrukare och jag försökte under många år att dra ner på knarkandet för att reda ut saker. Men det funkar inte så. Man måste sluta helt. Med allt. Inse sina begränsningar och tänka om helt. Det var först när jag hade varit ren en längre period jag verkligen kunde starta om. Börja plugga och jobba. Så länge ni "hjälper" honom kommer han inte komma ifrån drogerna.

Jag tror att killen behöver professionell hjälp från psykiatrin och beroende mottagningen, han behöver få behandling för sitt missbruk.
Vill han inte dit själv, ja då kan ni faktiskt inte göra så mycket. En del måste få knarka klart, alltså hit the rock bottom för att se att dem håller på att förlora precis allt. Det låter säkert cyniskt men så är det. När man har nått botten så vill man oftast ta emot hjälp, vill man inte det får man antagligen ett LVM över sig som tvingar en till förändring.

Sen vill jag även tillägga att ni tar en risk. Blir han tagen med något på sig kan det bli husrannsakan hemma hos er. Fortsätter han röka ganja kommer han antagligen bli ännu mer paranoid och det kan sluta riktigt illa. Ganja/weed/gräs/hasch kalla det vad du vill har den biverkningen att man blir paranoid, röker man mycket, ja då blir det värre.

Det känns som att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, är det något du undrar så svarar jag gärna. Sätt gränser och lycka till!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Att låta han dricka (bara han inte gör det när där är folk) och be honom att knarka "snyggt" (hur knarkar man snyggt?) är ingen hjälp. Tvärtom. Förutom att ni möjliggör hans missbruk så riskerar ni mycket problem själva. Enligt mig har ni redan problem med killen i huset men ni verkar inte uppleva det så själva.
Slänga ut honom är nog bästa hjälpen.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag förstår om du vill hjälpa han o det är fint av dej...

Tyvärr hjälper du bara han att kunna fortsätta missbruka:banghead:
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Kan rekomendera Nämndemansgården om Han Vill bli drogfri, visst blir man hjärntvättad men står valet mellan att våga "hjärntvätt" - dårhus/bårhus så är det värt det även om det är både skrämmande och otroligt jobbigt att lämna den personer man upplever att man Är (missbrukaren) och bli sitt "nya riktiga" jag...
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det händer att man ibland får inse att man inte kan hjälpa människor som din vän.

Det är bara så.

Människor lever, några fruktansvärt illa, och vissa dör av det. På nåt sätt. En del tidigare. Det är sorgligt, men ibland kan man inte göra så mycket åt det.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Dom kraven kan jag inte sätta eftersom att han då förmodligen kommer flytta ut och får då ingen hjälp alls.
Ja självklart tycker jag synd om men får inte alls den känslan att jag manipuleras på något sätt.
Han vägrar både medicin och psyk. Han har ingen tilltro alls till myndigheter.

drogmissbrukare manipulerar ALLTID och dom är väldigt duktiga på det ...bäst hjälper du honom att ha drogförbud..du hjälper honom INTE om du låter han droga ..vill han inte....his lost
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Men oj, det här går ju inte, det måste ni inse. Han har ju svåra psykiska problem som han säkert försöker göra uthärdliga med droger. Han måste ha hjälp av proffs, och det är ju inte ni. Det enda ni gör just nu är att vara medberoende, och det är inte bra. Han behöver komma till en beroendemottagning och få hjälp, inte bo hos er. Ta kontakt med socialtjänsten i er kommun för att få råd om var ni ska vända er.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Men oj, det här går ju inte, det måste ni inse. Han har ju svåra psykiska problem som han säkert försöker göra uthärdliga med droger. Han måste ha hjälp av proffs, och det är ju inte ni. Det enda ni gör just nu är att vara medberoende, och det är inte bra. Han behöver komma till en beroendemottagning och få hjälp, inte bo hos er. Ta kontakt med socialtjänsten i er kommun för att få råd om var ni ska vända er.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag hoppas verkligen det inte finns barn i ert hem! Det där kan bli riktigt farligt
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Som andra missbrukar styr han er, håller er på hyfsat humör när han kan och orkar, men i sanningen gör ni det bara möjligt för honom att fortsätta. Ni visar dessutom att om han kan "hålla det snyggt" är det OK. Rena motsatsen till hjälp alltså.

Killen behöver inte en vän för att komma ur sitt missbruk. Han behöver hjälp. Och den hjälpen kan aldrig ges av vänner, för då är man inte vän längre. Det som behövs göras är långt över vad vänskap tål. Det är därför det finns utbildad personal som tar hand om detta, det behövs avgiftning och vård.

Det har redan skrivits om att ni kan drabbas, både av honom och hans konsekvenser. Är det verkligen värt det för att få vara möjliggörare för honom att fortsätta sitt missbruk och undvika att ta itu med sina problem?
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Utifrån din beskrivning låter det som om personen är åtminstone gränspsykotisk. Möjligen utlöst av droger??

Paranoida inslag med tveksam verklighetsanknytning...
Att köra personen till psyk vore bästa hjälpen.

Att någonstans sanktionera hans missbruk ("om han ska röka på ska han sköta det snyggt") är definitivt inte till någon hjälp.

Se till att få honom till någon missbruksenhet så han får hjälp att bli drogfri.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Vad säger han själv? Förutom att han inte tror på myndigheter, är han intresserad av att få hjälp att komma ur sitt missbruk?

Vill man inte förändra själv, så kan ingen annan göra det.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag förstår att ni bara försöker vara snälla, men ni hjälper ju honom massor med att hålla uppe hans missbruk. Är han 23 år så får han ta ansvar för sig själv och kravet för att bo kvar från min sida hade varit att söka hjälp eller flytta.

Jag känner igen det oerhört mycket i en fd nära bekant till mig, också med en outred förmodad adhd som han självmedicinerade genom att röka på. Gulligt, ända tills hans stal pengar av mig för att kunna köpa droger :meh: Vi har ingen som helst kontakt sedan 3 år, men jag skulle inte tro att han kommit särskilt mycket längre med sin självproblematik eftersom han inte söker hjälp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 373
Senast: Björk
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp