Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Något annat har vi aldrig påstått.
Han vägrar ta hjälp utifrån som sagt. Han hade självmordstankar när han kom upp, dom har inte luftats på ett tag och han går heller inte runt och tittar på knivar/träd osv på det sättet som då.
Jag har haft självmordsförsök själv och vet hur han har sett på saker "Där är en lämplig gren", "Den där kniven skulle dom inte sakna" men det finns inte hos honom just nu

Detta är också ett svepskäl. Ev. självmordsförsök är inget du kan förhindra om han mår så dåligt.
Dessutom: att gå och titta på grenar och knivar r bara rop på hjälp, inget annat. Den som beter sig så vill inte begå självmord utan vill att folk skall märka hur dåligt den mår.
De som verkligen funderar på självmord döljer det, de vill inte bli hindrade.
Detta är en generalisering, men oftast fungerar det så.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag och min sambo har tagit in en inneboende.

Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad.
Hurvida detta är sant råder det delade meningar om, enligt hans bror och vän, nej. Men killen (vi kan kalla honom x) är helt övertygad om att dom ville ta ihjäl honom.

Samt så tog det slut med flickvännen och han blev av med jobbet och hela hans tillvaro kraschade.

Han har svåra sömnproblem pga. att han inte törs sova ifall "dom" skulle komma så avsett sanning så är ju detta hans verklighet. (Vi bor 70mil från hans hemort)

Missbrukspersonlighet och missbrukar alkohol samt röker gräs/hasch.
ADHDdiagnostiserad. Överlag konspirationsteoretiker och tror att folk övervakar honom, vägrar använda min dator där webcam finns i locket.
Tycker inte om när det är molnfritt utan tror då att saterliter kan se honom.


Han har missbrukat kokain, tjack, subatex osv.
Pratar hela tiden om det och att han vill ha.

Hur hjälper vi bäst denna kille?
Jag har satt samma regler som jag alltid gör.
- Inget drickande om vi har folk här (på besök och dyl.)
- Inget meckande inomhus och ska han röka ska det göras snyggt
- Han hjälper till hemma
- Jobbar några timmar åt sambons företag för att hålla sig sysselsatt

Han får all mat och alla nödvändigheter, eget rum vägg i vägg med vår lägenhet.
Han har tillgång till internet, tv, tvspel osv. (Han är 23)


Trasslig uppväxt, missbruk, alkoliserade föräldrar, fosterhem osv.

Mitt hjärta blöder så för denna kille och vi vill hjälpa honom på bästa sätt då det är en kär vän.
Men bitvis känns det svårt.
Nu i helgen hände något så han har börjat dala nedåt igen. Han kan sitta och titta på en och bara flina, svarar inte på tilltal, uttalar sig nedlåtande om kvinnor, människor osv.
Känns som att han försöker provocera fram en reaktion. Dock är både jag och min sambo extremt toleranta och har förmågan att "koppla bort" allt det negativa och bara hålla med eller be honom om något annat för att "snap him out of it"

Han har flertalet gånger bråkat med en annan vän här pga. alkoholen.
Nu är också hans bror här och han har hunnit vara här i två dagar och dom är osams titt som tätt så det kommer inte hålla i längden.

Hur hjälper vi X?

Långt och osammanhängande men det känns som att vi gör många stora fel.
Han har även fått ta ett visst ansvar över vår hund som han älskar över allt annat. Han tar kvällspromenaden så han får vara ifred, tänka, gå i skogen och bara umgås med hunden där kärleken är ömsesidig.
Hans mående går upp och ner och just nu är som sagt en downperiod (han har bott här i tre veckor)
Vi har hjälpt honom att ta tag i allt jobbigt som AF, soc, FK, jobb, plugg osv. Vi försöker hjälpa honom att skapa en framtid.

För min del gör det inget att han röker en spliff eftersom han då i mitt tycke fungerar bättre när han kommer ner på jorden. (Äter ingen adhd medicin)
Men alkoholen är desto sämre, nu nekade jag honom idag för han sa tidigare att han måste sluta dricka och när vi sedan åkte förbi systemet skulle han in. Men jag nekade och hänvisade till vad han tidigare sagt och förklarade att det kommer komma folk imorn och att vi då ska parta lite på fredagen hemma och att han kan dricka då.

Han vägrar prata med psykolog eftersom han tror att dom kommer hjärntvätta honom.

..och TS tror att han är ren ...han har ju hallucinationer så det sjunger om det ..han vill inte bli ren , han har det bra nu
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Hej igen.

Jag håller med dig att det är lite skevt att vissa droger (tex alkohol) är lagligt och andra (tex marijuana) inte är det. Oavsett om det är lagligt eller inte så är det just en drog. Har man en beroendepersonlighet som den här grabben verkar ha ska man inte hålla på med några droger, oavsett om det är marijuana, subutex, benzo, tjack eller alkohol. Det spelar liksom ingen roll vad det är för drog för oddsen för att fastna i det är lika stor. Beroendepersonlighet = inga droger ALLS!

Det ni gör nu ( i all välvilja) är att ni möjliggör hans fortsatta missbruk. Du säger att han inte tar annat än alkohol och gräs. BULLSHIT! Det kan du omöjligt veta. Jag har själv varit där och jag vet hur lätt det är att att smussla med droger. Manipulera så att ingen tror eller märker något.
Ni är inte rätt personer att hjälpa honom. Vill ni hjälpa honom måste ni sätta gränser. Ta kontakt med beroendemottagning och psykiatri. Han kommer att tacka er senare.

Jag tycker dessutom att det låter som att han har en hel del vanföreställningar, missbrukar man på det kan det gå riktigt illa.

Jag förstår att det är jobbigt att läsa sånt man inte vill höra, men det finns en anledning till att nästan alla här försöker få dig att se saken från ett annat perspektiv. Du kan inte reda ut det här själv, varken du eller din sambo. Ni saknar kunskap och erfarenheten, han behöver professionell hjälp.

Lycka till!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Professionell hjälp skulle jag råda till. Missbruksproblematik är svårt, nog svårt för dom som är utbildade och vet vad dom gör!!

Var rädd om dig själv innan du/ni hamnar i trubbel/blir medberoende eller går i väggen.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jag och min sambo har tagit in en inneboende.

Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad.
Hurvida detta är sant råder det delade meningar om, enligt hans bror och vän, nej. Men killen (vi kan kalla honom x) är helt övertygad om att dom ville ta ihjäl honom.
Samt så tog det slut med flickvännen och han blev av med jobbet och hela hans tillvaro kraschade.

Han har svåra sömnproblem pga. att han inte törs sova ifall "dom" skulle komma så avsett sanning så är ju detta hans verklighet. (Vi bor 70mil från hans hemort)

Missbrukspersonlighet och missbrukar alkohol samt röker gräs/hasch.
ADHDdiagnostiserad. Överlag konspirationsteoretiker och tror att folk övervakar honom, vägrar använda min dator där webcam finns i locket.
Tycker inte om när det är molnfritt utan tror då att saterliter kan se honom.

Han har missbrukat kokain, tjack, subatex osv.
Pratar hela tiden om det och att han vill ha.

Hur hjälper vi bäst denna kille?
Jag har satt samma regler som jag alltid gör.
- Inget drickande om vi har folk här (på besök och dyl.)
- Inget meckande inomhus och ska han röka ska det göras snyggt
- Han hjälper till hemma
- Jobbar några timmar åt sambons företag för att hålla sig sysselsatt

Han får all mat och alla nödvändigheter, eget rum vägg i vägg med vår lägenhet.
Han har tillgång till internet, tv, tvspel osv. (Han är 23)

Trasslig uppväxt, missbruk, alkoliserade föräldrar, fosterhem osv.

Mitt hjärta blöder så för denna kille och vi vill hjälpa honom på bästa sätt då det är en kär vän.
Men bitvis känns det svårt.
Nu i helgen hände något så han har börjat dala nedåt igen. Han kan sitta och titta på en och bara flina, svarar inte på tilltal, uttalar sig nedlåtande om kvinnor, människor osv.
Känns som att han försöker provocera fram en reaktion. Dock är både jag och min sambo extremt toleranta och har förmågan att "koppla bort" allt det negativa och bara hålla med eller be honom om något annat för att "snap him out of it"

Han har flertalet gånger bråkat med en annan vän här pga. alkoholen.
Nu är också hans bror här och han har hunnit vara här i två dagar och dom är osams titt som tätt så det kommer inte hålla i längden.

Hur hjälper vi X?

Långt och osammanhängande men det känns som att vi gör många stora fel.
Han har även fått ta ett visst ansvar över vår hund som han älskar över allt annat. Han tar kvällspromenaden så han får vara ifred, tänka, gå i skogen och bara umgås med hunden där kärleken är ömsesidig.
Hans mående går upp och ner och just nu är som sagt en downperiod (han har bott här i tre veckor)
Vi har hjälpt honom att ta tag i allt jobbigt som AF, soc, FK, jobb, plugg osv. Vi försöker hjälpa honom att skapa en framtid.

För min del gör det inget att han röker en spliff eftersom han då i mitt tycke fungerar bättre när han kommer ner på jorden. (Äter ingen adhd medicin)
Men alkoholen är desto sämre, nu nekade jag honom idag för han sa tidigare att han måste sluta dricka och när vi sedan åkte förbi systemet skulle han in. Men jag nekade och hänvisade till vad han tidigare sagt och förklarade att det kommer komma folk imorn och att vi då ska parta lite på fredagen hemma och att han kan dricka då.

Han vägrar prata med psykolog eftersom han tror att dom kommer hjärntvätta honom.

Åh nej hjälp börjar med en styrkekram till dig! Jag har inte läst hela tråden men kom så mycket känslor så måste skriva på en gång! Jag har vart tillsammans och bott under samma tak som en narkoman! Jag har ställt upp och funnits där för honom i år efter vi gått isär! Men nu har jag satt stopp!
Jag kom till en punkt där jag insåg att våran relation var till mer skada än nytta för mig, kanske även för honom!

Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt! Han måste vilja sluta själv och att "bara" röka, fungerar oftast inte alls i längden! Så fort det går neråt så vill han ha tyngre.
Är han beredd på att bli ren? Annars hade jag nog tyvärr slängt ut han och sagt att han får klara sig själv idag. Han har tak över huvudet och får mat och bor gratis hur bra kan man ha det? Pengar över till annat?

Ska fortsätta läsa tråden nu så kanske det kommer mer svar!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Han låter ju paranoid, det kan bli farligt. Om jag vore du skulle jag inte låta honom bo hos mig.

Den bästa hjälpen får han av psyk och soc. Ni kan inte hjälpa en missbrukare som inte vill bli drogfri.

+ 1 på den!

*kl*

Varför hjälpa någon som är så nonchalant? Ni ger honom bara ytterligare medel at fortsätta på den dåliga vägen!

Herregud, han är en vuxen människa! Han får väl ta ansvar för sina egna handlingar och känna på konsekvenserna!

Man kan aldrig hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Och varför skulle han vilja bli det nu? Nu kan han ju fortsätta bete sig som ett barn och få allt serverat.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Du och din sambo verkar vara himla fina människor! Jag blev lite rörd av trådstarten.

Bortsett från vad andra skrivit om att ta hjälp av proffs, kasta ut honom etc så tänker jag att steg ett för honom själv nog borde vara att nå sjukdomsinsikt gällande paranoian. Så att han förstår att det är drogerna som ger honom känslorna av att vara förföljd, snarare än någon verklig fara. Jag menar han vet ju för tusan vad det är han stoppar i sig, om han inte är helt pantad så är han medveten om de vanliga bieffekterna av hasch. Dvs bl a paranoida känslor. Men jag vet hur svårt det är att nå fram till folk genom paranoia, särskilt sådana som är väldigt inne på konspirationsteorier. Det handlar ju om hela deras världsbild.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Den där paranoian kan bli livsfarlig, jag varnar er!

En vän till mig utvecklade svår paranoia efter ett trauma i trettioårsåldern. Han trodde att onda krafter var ute efter honom, vägrade äta medicin, slutade dricka vatten, vågade inte äta sin flickväns mat, började täta alla små glapp i lägenheten eftersom han trodde att nån skulle släppa in gas. Till slut blev han även aggressiv, bara för att han var så rädd.

Han blev tvångsinlagd men blev sämre och sedan lyckades han rymma. Åkte hem till sitt hemland och vandrar nu på gatorna där som en av alla galna hemlösa som pratar för sig själva, är magra och smutsiga och eländiga.

Det gör mig ont bara att skriva om det här för han var en så otroligt fin människa med framtiden framför sig. Han var rar, rolig, snäll och omtänksam. En riktigt fin människa. Tanken på honom som hemlös i en farlig stad gör så ont.

Vad ni än gör: se till att han får hjälp. Det är mitt råd.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Men oj, det här går ju inte, det måste ni inse. Han har ju svåra psykiska problem som han säkert försöker göra uthärdliga med droger. Han måste ha hjälp av proffs, och det är ju inte ni. Det enda ni gör just nu är att vara medberoende, och det är inte bra. Han behöver komma till en beroendemottagning och få hjälp, inte bo hos er. Ta kontakt med socialtjänsten i er kommun för att få råd om var ni ska vända er.

Håller med, men de kommer inte hjälpa så länge killen i fråga inte vill ta tag i det själv.. tyvärr.

Utifrån din beskrivning låter det som om personen är åtminstone gränspsykotisk. Möjligen utlöst av droger??

Paranoida inslag med tveksam verklighetsanknytning...
Att köra personen till psyk vore bästa hjälpen.

Att någonstans sanktionera hans missbruk ("om han ska röka på ska han sköta det snyggt") är definitivt inte till någon hjälp.

Se till att få honom till någon missbruksenhet så han får hjälp att bli drogfri.

Håller med även här men säger som jag skrev ovan; en missbruksenhet kan inget göra om han inte själv vill/ är tydligt psykotisk och i behov av vård a la LPT/ i fog för LVM. På det som står här är jag tveksam. Han verkar för ordnad för det och inte alls i fas att vilja ta tag i det. Men det är ju bara baserat på det jag läst och jag kan ha skummat igenom och missat ngt. Dessutom är man olika aktiv med att gå in med insatser lite beroende på landsting, vet att en del är piggare på det än vi här.

Du har nog missuppfattat grejen med ADHD mediciner.
Visst går dom att missbruka, men när man medicinerar korrekt är det en helt annan sak.

Exakt.

Bevisad drogfrihet och professionellt stöd är det enda jag skulle acceptera om jag går in för att hjälpa en vän så som Ts.
Dessutom skulle jag se till att själv ha stöd.

Samma här.

Tycker som kryddelydd att det luktar psykotiska drag över det hela, förmodligen drogutlösta men kan ju även vara tecken på annan grundsjukdom än adhd. Det är inget roligt att leva med den typen av vanföreställningar, den ångest det ger.. Jag tror inte på att det är att hjälpa att serva med det praktiska. Det är konstgjord andning som inte lär sluta väl. Jag hade för min egen säkerhet inte velat ha en psykotisk narkoman i hemmet som en sak, och jag är övertygad om att man inte hjälper dem heller när man stödjer deras sätt att leva. Den här personen behöver ju medicin och inte droger. Men det kan bara komma inifrån honom själv i det här läget. Blir det värre är de läge att släpa med honom till psyk för bedömning, det ska man inte göra själv som lekman. Drogfrihet måste man ha honom med på tåget för men om han blir en fara för sig själv eller annan eller blir klart psykotisk är det en annan femma. Den psykiska sjukdomen kan ju behandlas. Att killen är misstänksam mot piller och vård är inget konstigt, det är liksom inget ovanligt för paranoida.. likaså det där med förföljelse.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det där är jättesvårt. Jag har flera gånger fått höra av missbrukare att de behöver drogerna av olika anledningar. Oftast för att hålla sig lugna pga diverse orsaker. När jag blev medveten om att man kan få notiser i vissa register om det hittas droger i ens hem/man sällskap är med knarkare har jag blivit tuffare. Jag vill inte ha problem med jobb vilket man kan få om man är på fel plats vid fel tillfälle. Därför har jag sagt att inga droger kommer in under mitt tak men säg att min sambo får för sig att röka på så är jag inte den som är den men han får befinna sig jävligt långt bort från mig och vårt hem. Och nej, mig veterligen har han inga problem med droger :p

Jag råder dig till att neka droger hemma just för att du inte ska få problem. Det andra du kan göra är att söka råd i hur du ska hantera det på en telefonlinje för anhöriga. Googla lite så får du träff!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Har inte lusläst varje inlägg. En missbrukare är en sjuk person. Du pratar aldrig med den riktiga människan bakom, utan med missbruket. Deras sjukdom styr hela deras liv. Drogerna är det absolut viktigaste för dom, vad som än händer. Det är inte konstigt att så många blir hemlösa när missbruket styr dom. Det spelar ingen roll att dom vill ha ett ordnat liv om dom i samma mening inte vill till 100% sluta med sitt missbruk. Även om han sköter "rökat snyggt" så är grejen är att man hela tiden vill ha en starkare dos eftersom kroppen blir tolerant med tiden. Räcker inte den drogen så kommer han byta eller ta fler för att fortsätta få samma effekt. Det finns alltså INGEN lösning där han skulle kunna fortsätta missbruka "lite grann" bara. Även om det i perioder ser ut att kunna hållas under kontroll så är det fullständigt omöjligt. Jag tror inte någon vet en missbrukare som sköter sitt missbruk och ändå har en bra hälsa, relationer, jobb och ett ordnat liv. Eller jag tror inte, jag VET. Så i slutändan måste han ju alltså lägga av med alla droger och alkohol. Vad är poängen då? Jo, om det enda sättet för honom att få ett genuint bra liv är att sluta med sitt missbruk så sabbar du och din sambo för honom. Det är snällt att ni vill ge husrum och mat, men ni fördröjer bara hans tillfrisknande. Varför skulle han behöva ta tag i sitt missbruk om hans vardag funkar någorlunda? Han får det han behöver för att överleva, inte allt för svåra krav OCH tillåtelse att ta droger. Det är vad som kallas medberoende, ni gör det möjligt för honom att fortsätta.

Det finns många sätt för honom att ta droger utan att ni kan märka det. Det spelar ingen roll om det är partner eller ens familjemedlem man har levt med i hela sitt liv. Det går att dölja. Varje obevakad sekund är en tillfällighet. Går på toaletten, ni står med ryggen till, ute med hunden, på nätterna osv... Ni kan inte veta utan att i princip ta blodprover och även i dom fallen kan en missbrukare se till att få fram rent blod, muta sköterskan eller vad som. Dom är smarta med sitt missbruk. Som någon sa, varför ska han sluta? Han har det väldigt bekvämt jämfört med många missbrukare och kommer absolut inte sluta helt. Därmed inte lösa sitt liv heller.

Om jag var ni skulle jag ha drog och alkoholförbud. När han bryter (märk att jag säger NÄR och inte OM, för han behöver hjälp av ett proffs för att sluta) får ni helt enkelt skicka ut honom. Man måste inte bara ha regler utan se till att dom får konsekvenser, annars kan man lika gärna strunta i reglerna från början. Erbjud att han är välkommen tillbaka när han sökt professionell hjälp och tagit tag i det själv. Ingen annan kan göra det åt honom, allt annat är bara att fördröja hans tillfrisknande. Ni kan ställa upp som moraliskt stöd och följa med på möten eller liknande för att visa att ni är där.

En annan bra grej kan vara att prata med läkare och psykolog för er egen skull, för att ni ska få information och förståelse för hans sjukdom. Där kan ni bolla ideér och komma fram till vad som är bäst tillsammans med någon som har detta som yrke. Om ni fortsätter som ni gör nu kommer han aldrig sluta och det kommer antagligen bli värre. Tro mig när jag säger att jag själv sett en person få samma hjälp som ni ger, som skötte sitt missbruk "snyggt" under 20 års tid och sedan dog av det i slutändan... Vad är det för nytta för någon av er 3 att spendera dom nästa 20 åren på det sättet?
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

KL

TS ..jag är ganska övertygad av att de som gett dig svar har haft med droger på ett eller annat sätt att göra och därmed har erfarenhet av missbruk. Lyssna på oss, du är en god människa men det hjälper inte din vän , det kommer bara att stjälpa dig . Tyvärr....hur många är inte de föräldrar, syskon , partners som försökt samma som ni gör....Ni kan inte hjälpa honom , han behöver profisionell hjälp
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Jo, men jag svarade med hänsyn till den killen som var missbrukare som fick ADHD medicin...han missbrukade det först också sedan ändrade han sitt beteende och nu fungerar det riktigt bra... Han har dock hela tiden skött jobbet, haft vänskapskrets, stödjande familj (där alla går på ADHD medicin han var sist i sin familj att bli utredd) och flickvän med outredd ADHD...

Han självmedicinerade förut och nu använder han bara ADHD medicin dock tar han alkohol fortfarande....
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Förklara för mig då.
Hur är vi medberoende?
Jag har tagit det till mig och svarat.
Jag vill inte hjälpa honom med missbruket, att ta sig ur det.
Jag vill hjälpa honom med en stadig grund att stå på innan man kan ta tag i sådant.

En person som får hjälp att fortsätta missbruka, kommer inte att kunna resa sig.

Du beskriver en åtminstone gränspsykotisk person. Psykos innebär alltså att man har en del föreställningar som inte är verklighetsförankrade, de paranoida (van)föreställningarna du beskrev i trådstarten visar på detta.

De läkemedel som normalt används vid ADHD är amfetamin. Varför han skulle bli slö och påverkad av amfetamin i de små mängder som används medicinskt vid behandling av ADHD men inte av att röka samma substans är ett mysterium.
'
Ni är medberoende genom att försvara hans missbruk och underlätta för honom att fortsätta med missbruket i och med att ni ger honom en bostad och samtidigt tillåter missbruket.

Om han nu är ännu sämre på att hantera alkohol än andra droger, och vill ha hjälp med spriten och det andra trasslet men inte "rökat" så förstår varken han eller ni att allt hänger ihop.
En person som missbrukar amfetamin eller hasch, klarar sällan att "ordna upp" resten utan man måste rensa rubbet för att komma någon vart.

Det hjälper ni honom inte med genom att vara tillåtande.

Ja, att "tvinga" honom till professionell hjälp är det bästa sättet att hjälpa honom även om ni inte kan eller vill förstå det.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Det bäste ni kan göra är att villkora boendet hos er med professionell vård.

Ni skall inte ha en sådan person hemma hos er - det skall ingen ha.
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

*kl*

och delvis fortsättning på kryddelydds svar...

Det går inte att ha "en stabil grund" i aktivt missbruk, alltså är ert mission ett mission impossible. Det går inte heller att "få hjälp med alkoholen" och fortsätta med andra droger, det finns inget behandlingshem som jobbar så, helt enkelt därför att det inte funkar. Ni kan säga att ni finns där när han är ren och vill ta tag i sitt liv, DÅ kan ni vara till hjälp (eventuellt, dock tveksamt med den stora okunskapen, han skulle dribbla upp er på läktaren på fem minuter)

Är frågan istället "Hur ska vi kunna göra för att känna oss hjälpsamma utan att behöva göra honom tillfälligt arg och ledsen?" så finns det flera saker ni kan göra.
Rulla hans jointar! Massera hans tinningar om han fått en snedtripp! Ta på foliehatt och låtsas leta mikrofoner när han blir paranoid!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Långt och osammanhängande men det känns som att vi gör många stora fel.

Ja, ni gör många stora fel.

Ni har kastat er rakt in i ett medberoende, och det med en missbrukare som verkar visa psykotiska drag (som kan vara orsakade av droger, eller finnas som en problematik i grunden). Drogerna, beroendet och missbruket är inte bara starkare än den aktuella missbrukarna, de är också starkare än ni. Ni har fallit offer. Ni tar missbrukarens vilja att skydda sitt missbruk och missbrukarens vanföreställningar på större allvar än ert eget normala omdöme.

Eller så lever ni själva också med hyfsat mycket droger i er vardag, men hanterar det tills vidare bättre än den här killen lyckas med? Det skulle ju förklara det mesta, i så fall. Men då är ni inte rätta instansen för den här grabben i alla fall.

Det verkar som om du aldrig har hört talas om medberoende. Jag föreslår att du googlar det ordet och läser på lite.

Dina inlägg i den här tråden är så aningslösa att jag tappar andan. Driver du med oss?
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Kl

Jag kan förstå att ni inte tvingar honom att sluta med rökat. Jag har två vänner dom har adhd och avskyr medicinerna och tycker att dom inte funkar. Den ena hon dricker kaffe och röker vanliga cigg, får hon det kan hon hålla det i styr och må bra..
den andra vännen han har rökat som sin medicin och det funkar för hinom, han har slutat med alla andra droger och har börjat jobba och sköter det utan problem.

Så jag förstår att ni eller han inte vill ta allt på en gång och det är jätte starkt att ni orkar hjälpa honom på detta viset! Jag hoppas verkligen att han kan få ordning på livet!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Vad fint av er att ni vill hjälpa!

Tyvärr så tror jag som många andra skrivit att han inte blir hjälpt då han får fortsätta med droger.

Det är svårt att se på en del människor om dom tar droger och risken är stor att han tar betydligt mer saker än att röka.

Jag har varit med om en nära anhörig som har tagit droger samtidigt som h*n haft mycket psykiska problem. Den personen har aldrig någonsin varit manipulativ innan men oj vad h*n vart det då. Det tog länge innan någon ens fattade att h*n använde droger. Kan bara säga att vi hade aldrig någonsin klarat den kombinationen psykiska problem och droger/alkohol utan professionell hjälp. Det är knappt att dom som är profesionella klarar av det!

Och om man inte riktigt vill bli av med sitt missbruksproblem är det självklart att man är emot myndigheter/psyk osv eftersom det kommer innebära avgiftning tex.

Sen beror det ju på hur nära man står men visst kan man "tvinga"/övertala någon som mår så pass dåligt att söka hjälp (det är för deras egen skull sådana problem som du beskriver att han har blir ofta betydligt värre i kombination med droger!)

Tror det är svårt att bygga upp en bra grund att stå på om han får fortsätta med drogerna för den grunden kommer ändå raseras om/när han sen måste in på avgiftning/få professionell hjälp.

Det jag skriver är från min egen erfarenhet jag är ingen expert men jag vet hur svårt det är när man står nära någon, man kan tro att man hjälper genom att vara "snäll" men det gör man inte. Och det som han, utifrån vad du skriver, verkar behöva hjälp med klarar man inte själv!
 
Sv: Inneboende med missbruk, hur hjälpa?

Om vi tar droger (lagliga som olagliga) helt ur bilden, då det är *väldigt* laddat ämne, och ser på bara en sak:

Depressionen, paranoian och ev hallucinationer.

Det är inte ok att han går obehandlad med detta. Han behöver riktig hjälp. Han kommer inte att bli bättre av att bo ihop med två enablers, som håller hans liv på en hållbar nivå utan att han behöver anstränga sig särskilt mycket. Det spelar ingen roll om han försöker självmedicinera med sprit, dataspel eller heroin, allt det är bara symptom på ett större underliggande problem. Men jag tycker ändå inte att det är rätt sätt att slänga ut honom - för det kan mycket väl leda till att han verkligen hamnar utanför samhället och knarkar ner sig helt.

Det ni måste göra, är som flera andra skrivit, att ställa ett ultimatum. Ni kräver väldigt lite av honom idag, och jag tycker att ni ska kräva lite mer. Kräv att han ska börja gå till en psykolog. Att det är kravet för att han ska få bo hos er. Exempelvis minst 1 gång per vecka, annars måste han flytta. Det låter verkligen inte som att han är aktuell för en "avgiftning" (men förmodligen medicinering - han självmedicinerar ju i dagsläget). Säg att ni helt enkelt är oroliga för hans psykiska välbefinnande, nämn inte drogerna, utan säg att ni vill att han ska gå och prata med en psykolog angående att han verkar må väldigt dåligt.

Sen får han själv välja. Mer kan ni inte göra, ni kan inte få han att sluta genom att stötta honom på det här viset, hans liv blir för bekvämt då. Och han behöver hjälp med huvudet, innan han blir för trasig.

(och ja, jag har personlig erfarenhet i ämnet)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 375
Senast: Björk
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp