Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

I extremfallen tex 30-40 vanvårdade katter ofta halvt ihjälstressade,spec om de varit instängda, förordar jag absolut avlivning som det enda vettiga ur djurskyddsynpunkt. Annars får det bedömmas från fall till fall. Om alla katter som folk inte ville ha skulle hamna på katthem blir marknaden nog snart mättad o katthemmen riskerar att förvandlas till permanent förvaring.
Jag är väldigt försiktig med att rekomendera omplacering av djur som folk inte kan el vill ha kvar.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

peter_lundin skrev:
I extremfallen tex 30-40 vanvårdade katter ofta halvt ihjälstressade,spec om de varit instängda, förordar jag absolut avlivning som det enda vettiga ur djurskyddsynpunkt. Annars får det bedömmas från fall till fall. Om alla katter som folk inte ville ha skulle hamna på katthem blir marknaden nog snart mättad o katthemmen riskerar att förvandlas till permanent förvaring.
Jag är väldigt försiktig med att rekomendera omplacering av djur som folk inte kan el vill ha kvar.
PL

Amen :bow:
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Om katter vanvårdats i stora grupper trångt inomhus förbjuds då köparna att ha dem som rena innekatter?
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

gejsa skrev:
Jag tycker att du är löjlig nu. Sitta här och anklaga henne om hur hon sköter hästen. För 17 alla här i Sverige har väl våra hästar i en hage med stängsel! Det har väl du också? Sitta här och haka upp sig på detta. Du kan ju starta en annan tråd om det tycker jag.
Sedan så lever visst inte katterna i flock. Jag ser aldrig mina 6 katter sitta tillsammans ute. Men inne så är dom ju tvungna att sova i samma soffa osv..
Jag har sett mina två syskonkatter ev leka en liten stund tillsammans ute men det är inte ofta. Så visst är en katt en ensamströvare. Där har du fel.
Och katten sitter och jagar kanske hälften av kattens tid på ett dygn som den inte sover. Det är kattens huvudsakliga lek som den gör mest i sitt vakna liv.



:love: Jag har tre stycken kastrerade hankatter, alla är ute katter..Dom är väldigt ofta tillsammans, har även sett på när dom alla tre tillsammans jagat bort inkräktare från gården..Så det är väldigt olika på vår katter...Som tur är
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

peter_lundin skrev:
I extremfallen tex 30-40 vanvårdade katter ofta halvt ihjälstressade,spec om de varit instängda, förordar jag absolut avlivning som det enda vettiga ur djurskyddsynpunkt. Annars får det bedömmas från fall till fall. Om alla katter som folk inte ville ha skulle hamna på katthem blir marknaden nog snart mättad o katthemmen riskerar att förvandlas till permanent förvaring.
Jag är väldigt försiktig med att rekomendera omplacering av djur som folk inte kan el vill ha kvar.
PL

Varför förordar du avlivning på alla de katterna? Du klumpar ihop alla katterna och utgår ifrån att alla tagit lika stor skada. I s k vanvårdshem är tyvärr ofta vissa individer så illa däran att de måste avlivas, men de allra flesta blir bra om de hamnar hos vettiga människor vilket de ofta gör om de placeras ut i jourhem.

Vakna sedan gärna upp till verkligheten! Marknaden ÄR mättad! Katthemmen är överfulla, men de lyckas gång på gång att hitta både nya permanenta och tillfälliga hem till nyinkomna katter.

Varför är du försiktig med att rekommendera omplacering av katter? Den stora majoriteten av alla katter som omplaceras är friska och helt normala, varför förtjänar inte de en ny chans.

Det är så himla tråkigt att se veterinärer med så tråkig attityd. Visst kan avlivning ibland vara de bästa för ett djur, men långt ifrån alla gånger.

Om folk som inte vet vad de ger sig in på lät bli att skaffa katt, om utekatter kastrerades i större omfattning och om folk överlag börjar inse att katter är levande, kännande varelser skullekatthemmen inte behövas.

När en veterinär förordar avlivning till många katter som skulle må bra om de bara hamnade i ett vettigt hem, vad ger det för signaler till omgivningen?
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

En respektfull attityd till seriösa kattsportsmänniskor kanske också skulle vara på sin plats. Det är väldigt svårt att debattera seriöst om "inspärrada soffprydnader" är vad avels-, utställnings- och sällskapskatter är. Jag grinar inte på att man håller katter på ett annat sätt än mitt sålänge det är ok, men bemöts vår katthållning på det sättet så har man inte mycket lust att vara förstående mot någon som gör annorlunda.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Svar på första frågan, därför att jag bedömmer att de är för skadade för att behöva utsättas för rehabiliteringsförsök av någon som till varje pris vill försöka.
Jag lova att de katterna som jag nämnde inte skulle må bra av att försöka placeras ut o om katthemsfolket tycker annorlunda så har de en sjuk syn på djurskydd.
I övrigt så är det inte fråga om att förorda avlivning utan svarare att jag inte lägger mig i o förordar omplacering när folk kommer o vill avliva.
Jo mer överfulla katthemmen blir dess mer kommer de behöva sänka sina krav vilket på sikt kommer gå ut över katterna, om de verkligen är ÖVERfulla så är redan det ett djurskyddsproblem.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag tycker verkligen inte att de här "kattsportsmänniskorna" är seriösa i sitt bemötande av andra.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Vilka "de här"?? Är det sveriges uppfödarkår som förkastar allt annat än små söta soffkuddar som ska borstas varje dag? Eller helt enkelt människor som brister i sin argumentation (och varav få är uppfödare/utställningsmänniskor)? Vilken aktiv kattsportsmänniska här förlöjligar de som har valt ett annat "nöjesdjur"? (För ingen på detta forum har enbart djur som försörjning. Alla här är intresserade av något djurlag för sitt eget höga nöjes skull)
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

peter_lundin skrev:
Svar på första frågan, därför att jag bedömmer att de är för skadade för att behöva utsättas för rehabiliteringsförsök av någon som till varje pris vill försöka.
Jag lova att de katterna som jag nämnde inte skulle må bra av att försöka placeras ut o om katthemsfolket tycker annorlunda så har de en sjuk syn på djurskydd.
I övrigt så är det inte fråga om att förorda avlivning utan svarare att jag inte lägger mig i o förordar omplacering när folk kommer o vill avliva.
Jo mer överfulla katthemmen blir dess mer kommer de behöva sänka sina krav vilket på sikt kommer gå ut över katterna, om de verkligen är ÖVERfulla så är redan det ett djurskyddsproblem.
PL

Men att utgå ifrån att alla "vanvårdssituationer" är lika och att alla katter alltid mår så pass dåligt att de bör avlivas är en väldigt generaliserande och tråkig inställning. Jag vet att de som jobbar på katthemmen inte alltid vet bäst, men de rådgör ALLTID med veterinär och när det gäller vanvårdskatter är även djurskyddsinspektör inblandad så det är ju inte så att katthemsmänniskorna tar besluten själva. De tar hand om de katter djurskyddsinspektören och den inkopplade veterinären anser ha bra möjligheter att klara sig.

Katthemmen är som sagt redan överfulla (ur den bemärkelsen att alla platser de har är upptagna) och de har än så länge inte sänkt sina krav.

Jag vet inte vilka vanvårdade katter du pratar om, jag uppfattade öht inte att det handlade om ett specifikt fall, men jag vet om fall där 30-talet vanvårdade katter har omhändertagits och klarat av rehabiliteringen bra. Att döma ut alla stora vanvårdade kattbesättningar tycker jag absolut inte är seriöst.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

kattlover skrev:
Har du skrivit på ett kontrakt som de flesta katthem har om att katten ska t.ex vara innekatt, id-märkas el.dyl så är det väl självklart att du också verkställer detta. Tror du att de som tar hand om hemlösa katter gör det för att de sedan ska riskera att hamna ur askan i elden? Som påpekats av en som jobbar aktivt på katthem så finns det katter som absolut vill vara utekatter och då säljs de till sådana hem där det är så säkert som möjligt för en katt att vara ute. Men jag är helt övertygad om att de som jobbar med dessa katter faktiskt vet bäst vad de respektive katterna behöver och inte behöver. De har skött om dem från det de hittades, kanske sjuka, vanvårdade och svältande så vem är du att påstå att de ger "knasiga råd"?

Det var värst vad du var stursk då.
För det första så har vi redan skrivit för länge sedan det du skriver. Bl a att katthemmen kan säga vad katten ev kommer att trivas. OM dom vet något om deras lidande. Jag har bl a skrivit det du skrev att många som lidit mycket inte ens vill gå ut mer. Har tex förfrusna öron. Men då skrev några att det är flera katthem som kräver att dom ska bli innekatter. Vilket vi tycker är fel. Man ska låta katten VÄLJA om dom vill gå ut eller inte. OM man bor så till alltså inte i staden. Där har jag skrivit flera ggr att då tycker jag eg inte att man ska ha katt överhuvudtaget om man bor i lägenhet. Har tyvärr gjort så när jag var ung och dum (nu är jag bara dummare) ;) att jag hade 4 st katter inne i en lägenhet. Men jag gjorde så bra som möjligt år katterna. Vi byggde bl a in balkongen med hönsnät så dom kunde vara ute där så mycket dom ville. Dom satt ofta där och tittade på allt som rörde sig. Då behövde vi bl a inte vara oroliga för att dom skulle ramla ner från balkongen.

När min svåger hämtade hem en katt från katthemmet så berättade vi att det skulle bli en utekatt. Det var inga problem. Har inget minne av att vi skrev något kontrakt heller. Fast det var väl ca 10-12 år sedan nu.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Som jag skrev i mitt inlägg så lekte mina också ibland ute. Men oftast går dom själva och spanar. Och?
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jasså vad jag vet så får dom avliva själva om det behövs. Men hon kanske har specialtillstånd det ska jag låta vara osagt.
Har fått berättats till mig att en del katter blir tokiga av att sitta i buren när dom är vana att gå omkring i frihet. Så en del katter måste dom avliva rätt så omg.
Om katterna får sitta för länge och ingen vill ha dom så avlivas dom ändå. Det är alltid full rulle i ett katthem. Men det är ju oftast katter som har blivit förvildade efter att vi snälla människor lämnar dom från sommarstugan när hösten kommer. (obs sarkastiskt)

Det vi pratar om när vi pratar om utekatter är ju våra egna som vi ger mat och husrum när dom kommer in. Som är kastrerade, avmaskade och id-märkta och vill gå ut för att sedan komma in igen.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

gejsa skrev:
Jasså vad jag vet så får dom avliva själva om det behövs. Men hon kanske har specialtillstånd det ska jag låta vara osagt.
Har fått berättats till mig att en del katter blir tokiga av att sitta i buren när dom är vana att gå omkring i frihet. Så en del katter måste dom avliva rätt så omg.
Om katterna får sitta för länge och ingen vill ha dom så avlivas dom ändå. Det är alltid full rulle i ett katthem. Men det är ju oftast katter som har blivit förvildade efter att vi snälla människor lämnar dom från sommarstugan när hösten kommer. (obs sarkastiskt)

Det vi pratar om när vi pratar om utekatter är ju våra egna som vi ger mat och husrum när dom kommer in. Som är kastrerade, avmaskade och id-märkta och vill gå ut för att sedan komma in igen.

För att få avliva vuxna katter måste man antingen vara jägare (och då får man skjuta katterna) eller så måste man "ha särskild behörighet" för att få avliva med avlivningsvätska, t ex kan en djursjukvårdare på djursjukhus få sådan behörighet. Kanske är det något liknande den person du känner till har, men för att få behörighet måste man som jag har förstått blivit utbildad av veterinär.

Vad gäller att katter ändå avlivas om ingen vill ha dem så varierar det från katthem til katthem. De flesta katthem gör inte så. Det är mig veterligen bara katthem och föreningar anslutna till Djurhemsföreningen som gör så och de flesta katthem/kattföreningar är det inte. De som är anslutna till Djurhemsföreningen tillämpar 90-dagarsregeln.

Att vissa katter måste avlivas omgående för att de är sjuka och/eller inte går att hantera och ha i jourhem eller på katthem är en sak, men att döma ut alla katter från stora grupper vanvårdade katter tycker jag är fel.

Att jag började diskutera vanvårdade/hemlösa katter beror på att någon annan tog upp det...
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Ok! Jag trodde att du inte hade läst vad vi eg började prata om. Ber om ursäkt!
Ja, det var nog något sådant som dom sa ca 3 mån. Men är katten fin och så väntar dom längre iaf.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Men att utgå ifrån att alla "vanvårdssituationer" är lika och att alla katter alltid mår så pass dåligt att de bör avlivas är en väldigt generaliserande och tråkig inställning. Jag vet att de som jobbar på katthemmen inte alltid vet bäst, men de rådgör ALLTID med veterinär och när det gäller vanvårdskatter är även djurskyddsinspektör inblandad så det är ju inte så att katthemsmänniskorna tar besluten själva. De tar hand om de katter djurskyddsinspektören och den inkopplade veterinären anser ha bra möjligheter att klara sig.

Läs! Jag skrev ju att de i värsta fallen rekomenderar jag avlivning direkt, resten får man ta från fall till fall, måste man skriva allting två gånger!
Jag vet väl hur det går till, det är inte meningen att katthemsmänniskorna skall ta de besluten själva för det har de inte kunskaper till, När jag o inspektören gjort en bedömning så är det inte mycket att ifrågasätta.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

gejsa skrev:
Som jag skrev i mitt inlägg så lekte mina också ibland ute. Men oftast går dom själva och spanar. Och?


Ja, jag vet vad du skrev..Jag till lade att mina faktiskt leker och umgås större delen av dgaen ..Även sover tilllsammans.. :eek: Utan att vara spydig...
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Självklart finns det de på katthem som kanske tror sig veta mer än de verkligen vet, precis som det finns veterinärer som är så, då alla är människor i grund och botten och alltså inte perfekta.

Katthemmen har dock en enorm erfarenhet av att hjälpa vanvårdade katter. Jag tror de vet rätt väl om katterna mår bra av det, då de i grunden är rejäla kattvänner. Jag själv jobbar på katthem och har sett hundratals lyckliga omplaceringar!

peter_lundin
Du skriver "Ju mer överfulla katthemmen blir dess mer kommer de behöva sänka sina krav vilket på sikt kommer gå ut över katterna, om de verkligen är ÖVERfulla så är redan det ett djurskyddsproblem."
Marknaden är redan mättad, det finns fler katter än det finns hem till. Just därför gör katthemmen ett toppenjobb då de försöker höja kattens status! Utan katthemmen skulle katter avlivas i ännu högre grad och ingen skulle lära sig ett dugg om katters värde för det finns inga pengar för detta! Det frivilligga människor lägger ner i tid och pengar är guld värt för katterna.
Att katthemmen är överfulla betyder att de frivilliga som jobbar, jobbar ännu hårdare, katterna får inte lida.

(tog bort texten här då jag läste mer noggrant sen och såg att det redan fanns ett svar på det jag påstod)

Däremot tycker jag inte en katt ska lida i onödan. Nu jobbar ju katthemmen tillsammans med veterinärer och självklart måste man lyssna på denne om det är så att katten är så pass sjuk att den inte går att behandla, mer än att förlänga livet några månader.. Då är det bättre att den får ett värdigt slut.

***

När det gäller att bryta mot det som står i katthems-kontraktet..
Jag tror inte (vill iallafall inte tro) att någon står och ljuger katthemspersonal rakt upp i ansiktet när de adopterar en katt som innekatt och att de sedan släpper ut den.. däremot ser jag inte problemet om katten sedan fungerar bra utomhus om man bor på lämpligt ställe? (själv ser jag det onödigt att göra en katt som trivs inne till utekatt men funkar det så..) Jag tycker inte det är kontraktsbrott om det är så att man verkligen pejlar innan.. Ljuger man dock, som jag skrev, då är det verkligen dålig stil.
Som en vuxen person till en annan kan man ju iallafall tala sanning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

När det gäller att bryta mot det som står i katthems-kontraktet..
Jag tror inte (vill iallafall inte tro) att någon står och ljuger katthemspersonal rakt upp i ansiktet när de adopterar en katt som innekatt och att de sedan släpper ut den.. däremot ser jag inte problemet om katten sedan fungerar bra utomhus om man bor på lämpligt ställe? (själv ser jag det onödigt att göra en katt som trivs inne till utekatt men funkar det så..) Jag tycker inte det är kontraktsbrott om det är så att man verkligen pejlar innan.. Ljuger man dock, som jag skrev, då är det verkligen dålig stil.
Som en vuxen person till en annan kan man ju iallafall tala sannin
Precis den situation som jag tog upp vilket ngn här refererade på kattsidan som att jag sagt att man skulle skita i kontraktet.
Angående överfulla katthem så tolkar jag det naturligtvis som att de har fler katter än vad de får plats med o i så fall vore det lämpligt med en inspektion. Jag är fortvarande tveksam , skall jag rekomendera ngn att länmna in en katt som sedan för sitta instängd på ett överfullt katthem för att sedan avlivas om ingen vill ha den.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

peter_lundin skrev:
Precis den situation som jag tog upp vilket ngn här refererade på kattsidan som att jag sagt att man skulle skita i kontraktet.
Angående överfulla katthem så tolkar jag det naturligtvis som att de har fler katter än vad de får plats med o i så fall vore det lämpligt med en inspektion. Jag är fortvarande tveksam , skall jag rekomendera ngn att länmna in en katt som sedan för sitta instängd på ett överfullt katthem för att sedan avlivas om ingen vill ha den.
PL


Nej självklart blir det dumt att rekommendera katthem om det gäller ett katthem anslutet till djurhemsföreningen som tillämpar den sk "90 dagars-regeln" där en katt stannar 90 dagar och får den ej hem innan dess så avlivas den. Så fungerar dock inte alla katthem, t ex Örebro Katthem där jag jobbar. Här får katterna stanna med en massa omvårdnad dagligen och de flesta bor i hemmiljö i sk jourhem.
Ett överfullt katthem är ju absolut inte bra med tanke på smittorisken, vår veterinär har föreläst för oss om det så vi har väldigt bra rutiner.
Det hänger nog på vilket katthem man kan samarbeta med. Finns det inget seriöst katthem som kan hjälpa till så finns ju inget att göra.. tyvärr. Även om det enligt mig känns hemskt att friska/katter som lätt skulle bli friska, avlivas.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 554
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 733
Senast: Keb71
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp