Bukefalos 28 år!

Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag kan inte hålla med dig om att det är bättre att katten får vara ute och sen lida än att en del har innekatter. Vi ska skydda våra djur mot onödigt lidande.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Konstigt att du tog åt dig då. Om man inte tycker det så borde man inte ta åt sig så mycket som du gör.
Visst får man svara men du behöver ju inte upprepa dig så mycket som du har gjort.
Du tycker en sak och jag en annan så är det bara.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Ja, jag vet hur svarsknappssytemet fungerar. Det här börjar kännas som hårklyverier. Men, för att repetera: du lade in följande inlägg:

Jag tycker nog att du ska ta och läsa hela tråden innan du svarar på detta.
Vi har också skrivit att vissa katter inte vill gå ut även om dom får. Men många här tycker iaf att man ska få chansen att välja om dom vill gå ut eller inte.
Skrev tex för flera dagar sedan i denna tråd att en av mina katter bara ville gå ut när det var sol och varmt. Annars gick hon aldrig ut. Men hon fick iaf välja..............


Som svar på detta skrev jag:

Fast början på tråden var ju att det var djurplågeri att låta katter gå ute ö h t, och att alla katter borde vara innekatter...

Med det menade jag att jag inte tyckte man var ute och cyklade om man i denna tråd skrev något om att katter är olika. Det hade hävdats i början på tråden att alla katter mår bäst av att vara inne, om man inte bor på en öde ö. Detta var riktat till dig, som kommentar till ditt inlägg.

Du svarade mig då:

Det har jag ALDRIG skrivit. Rekomenderar dig också att läsa hela tråden innan du skriver. Det är bara trådskaparen som tyckte och några till som har innekatter. Sedan vi andra som inte tycker att man ska ha katt i lägenhet osv....

Jag påpekade att jag inte sagt att du skrivit så, utan bara försvarade att man fick lägga in ett inlägg där man skrev att det är olika från katt till katt:

Ja, och sen när får man inte svara trådskaparen? Jag har inte sagt att du sagt så, jag sade att det hävdades i början på tråden.

Jag har läst hela tråden (även om den var lite tjatig), och jag tycker fortfarande som jag skrev: det är helt individberoende, men de flesta bondkatter blir gladare om de får gå ut. De flesta bondkatter kan dock klara av ett liv inomhus.


Varpå du svarade:

Visst får du svara trådskaparen. Men hon kallas Missfiddeli eller något sådant. Jag heter gejsa och det var mig du svarade då. Därför svarade jag dig tillbaka.

Jag vet att det var dig jag svarade. Det var meningen, det var nämligen just precis ditt, gejsas, inlägg jag ville kommentera. Så då tryckte jag på "svara på detta" och skrev ett svar till just dig! :)
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

gejsa skrev:
Vad har du för lustiga katter som blir överviktiga av att gå ute. Dom måste vara unika. Alla mina katter som oftast är ute på nätterna sommartid minskar i vikt. När sedan hösten och vintern kommer och dom väljer att vara inne går dom upp i vikt igen.


:rofl: :rofl: :rofl:

Min mamma har världens fetaste katt, han går minnsan ute nästan hela tiden (kommer in och sover ett par timmar då och då).

Kattens vikt beror ju på hur den fodras och hur kattens egen ämnesomsättning fungerar. Katter är lika individuella som människor och hästar, vissa blir feta lätt, andra är beniga trotts överfodring.
Att det skulle vara något "unikt" med det är larvigt. :smirk:
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Jaha, det tycker du. Jag får väl precis som alla andra ge mitt bidrag till debatten oavsett vad jag har läst. VIll jag svara på första frågan gör jag det, vill jag kommentare något skrivet senare gör jag det. Och debatten har ju inte kommit framåt särsiklt mycket. Det tjafsas fortfarande om ute-katt versus inne-katt. Och min slutsats är fortfarande samma, katter är individer - vi kan inte generalisera om hur katter ÄR.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag anser definitivt att ett rikt liv med möjligthet att välja är viktigare än att till varje pris undvika en smärtsam död, gäller både mig o katten.
Jag lägger mig normalt sett inte i om folk har sina katter inne eller ute men den här tråden startade som ett påhopp på alla utekattsägare (utom de som bor på en öde ö, hur det nu är möjligt??).
Fandango: att ngn har ett katthem innebär ju inte på ngt sett kompetens i kattetologi!
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

*lånar*
Har INTE läst hela tråden och riktar inte heller mitt inlägg mot nån speciell person......

Mina 3 katter är vara sig inne eller utekatter... Dom är både och! :D

Dom får gå ut, när dom vill och dom får få in när dom vill.....
Vissa perioder är dom mer inne och vissa perioder är dom mer ute..

Tycker det viktigaste i ALLT djurägande är att djuren mår bra..
Om dom sen är "bara" ute / inne / både och är väl ovesäntligt egentligen.
Så länge man tar hand om sitt djur(i denna tråden en katt), och djuret är friskt, trivs och mår bra, så är väl det huvudsaken eller :confused:
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

peter_lundin skrev:
Jag anser definitivt att ett rikt liv med möjligthet att välja är viktigare än att till varje pris undvika en smärtsam död, gäller både mig o katten.
Jag lägger mig normalt sett inte i om folk har sina katter inne eller ute men den här tråden startade som ett påhopp på alla utekattsägare (utom de som bor på en öde ö, hur det nu är möjligt??).
Fandango: att ngn har ett katthem innebär ju inte på ngt sett kompetens i kattetologi!
PL
Orkar inte svara mer på deras tjafs om att svara hit och dit.
Men var tvungen att svara på ditt inlägg så här:
:bow: :bow: :bow:
Håller helt med dig.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Gnist skrev:
*lånar*
Har INTE läst hela tråden och riktar inte heller mitt inlägg mot nån speciell person......

Mina 3 katter är vara sig inne eller utekatter... Dom är både och! :D

Dom får gå ut, när dom vill och dom får få in när dom vill.....
Vissa perioder är dom mer inne och vissa perioder är dom mer ute..

Tycker det viktigaste i ALLT djurägande är att djuren mår bra..
Om dom sen är "bara" ute / inne / både och är väl ovesäntligt egentligen.
Så länge man tar hand om sitt djur(i denna tråden en katt), och djuret är friskt, trivs och mår bra, så är väl det huvudsaken eller :confused:

Ditt svar var inte heller så tokigt denna gång.
:bow: :rofl: :bow: :rofl:
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Gnist skrev:
Tycker det viktigaste i ALLT djurägande är att djuren mår bra..
Om dom sen är "bara" ute / inne / både och är väl ovesäntligt egentligen.
Så länge man tar hand om sitt djur(i denna tråden en katt), och djuret är friskt, trivs och mår bra, så är väl det huvudsaken eller

Det var det jag skrev från första början! :bow:
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Många katthemmen väljer faktiskt att endast sälja sina katter som innekatter.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Ja?? Det är väl deras inställning, knappast ngt argument för att katter bör vara inne.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

fandango skrev:
Många katthemmen väljer faktiskt att endast sälja sina katter som innekatter.

Om jag tar två katter från ett katthem (vi ponerar här) och jag bor på landet eller öht inte vid hårt trafikerade vägar -ska jag då inte få släppa ut katterna för att katthemmet sagt det?
Oavsett om mina andra katter går ut hur som haver ska dessa två få vara kvar inne.
Okej om de utryckligen inte vill själva, törs inte gå längre än utför trappen exempelvis, men om det är f.d. utekatter som är kastrater som tycker det är kul.

I det avseendet tycker jag att det är en värdelös regel, bättre att för varje katt se till vad just han eller hon behöver i ett nytt hem och se till att den katten får det.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

De som har katthem har sett katterna fara så illa, klart att de förespråkar att katterna ska vara inomhus! Och många av de katter som skadats och plågats vill hellre vara inomhus.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag tror att det finns många kunniga inom katthem men det finns även aktiva inom katthem som ger sådana råd så man nästan kan tappa öronen ibland och man undrar vad dom är ifrån för planet.

Själv så tycker jag det är upp till den som blir ägare för katten att avgöra vad som är bäst för katten när den väl har anpassat sig i sitt nya hem. Inte vad Hulda nere på katthemmet säger utan man ska se till kattens behov.

Jag blev själv rejält avskräckt att ta katt från katthem sist. En del människor har inte realistiska synsätt på saker och ting. Jag kommer i alla fall aldrig ha något med det hemmet att göra igen utan isåfall vänder jag mig hellre till ett annat ställe.

Är själv kattägare och har alltid haft katt. Idag har vi en Missan som går ut och in som hon vill. Tidigare bodde hon hos en granne ett par kilometer bort men flyttade helt av sig själv hit. Hon satt helt enkelt en dag vid ytterdörren och undrade om hon kunde få bo här.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Dom kanske ger lite råd. Men har man en gång adopterat och betalat för en katt så har dom inte så mycket att säga till om. Man får ju göra det som är bäst för katten. Om man bor så till och katten vill gå ut, så är det ju bara att släppa ut den.
Så som vi bor så skulle vi aldrig ha innekatt. Hur skulle man göra då eg? Vi har ju ytterdörren vidöppen jämt när det är fint väder.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

fandango skrev:
De som har katthem har sett katterna fara så illa, klart att de förespråkar att katterna ska vara inomhus! Och många av de katter som skadats och plågats vill hellre vara inomhus.

Självklart! Visst vill dom som har plågats vara kvar inne. Och dom ska få vara det också. Det är ju det jag menade med att katten i af ska få välja vilket den vill.
Kände ju en som har tagit emot en katt från ett kattehem med förfrysta öron. Den katten vill INTE gå ut längre. Vilket är bra eftersom hon bor i lägenhet.
Sedan har min svåger hämtat katt från katthem som inte har plågats något mer än varit ute ensam en sommar ung. Han vill vara utekatt.
Så det beror ju som sagt helt på individen. Vad den vill. ;)
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag tog inte åt mig, men jag gillar att diskutera.

Jag upprepar mig inte mer än någon annan i den här tråden. Och om jag gjorde det så vem är du att kommenterar hur mycket och vad jag får säga? :smirk:
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Det är lugnt, jag skulle aldrig köpa katt av dig iaf.
Var det där en pik till mig eller? :smirk: Då slösade du energi i onödan.

Och om mina djur led, oavsett om det var hästen eller katterna så skulle jag göra något åt det. Du vet, man är skyldig att se till att ens djur skyddas från lidande.
Innebär det allt lidande? Eller bara lidandet som uppstår i samband med en olycka?

Tycker du på allvar att det är bättre att lida ett helt liv under kontroll, än att lida i 24 h pga en olycka? Isf har vi olika åsikter som inte är värt att diskutera, för här handlar det om vad man tycker och där finns inga rätt eller fel.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 599
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 826
Senast: Keb71
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp