Bukefalos 28 år!

S

Sannasanna

Hej

Är på väg att köpa en fyraårig häst som är riden i ca 8 veckor. Ingen av mina tidigare hästar har varit så grön som denna. Finns det någon som har bra tips på böcker om hur man rider in och utbildar unghästar. Gärna med inriktning på hoppning.
 
Sv: Inridning

Får man lov att fråga hur gammal du är och hur mycket du har ridit? Lite background story så att man lättare kan avgöra vilken typ av info du behöver :)
 
Sv: Inridning

33 år gammal ( vuxen med andra ord ). Har en gång i tiden tävlat hoppning i upp till medelsvår. Har även haft unghästar men dessa var ridna i ca ett år innan de kom till mig. Så jag behöver lite tips. Kommer så klart även att rida för instruktör, men vill börja läsa på lite redan nu.:)
 
Sv: Inridning

Okej :)

Boken "Utbildning av den unga hästen" skriven av Jens Fredricson och Ingrid Andersson är väl den främsta boken om unghästutbildning:) Jag kan höra med min lärare i hästkunskap (hon bedriver själv en ganska omfattande avelsverksamhet och borde vara mkt väl insatt i ämnet) senare idag om det finns fler bra böcker!

När får du hem hästen?
 
Sv: Inridning

Reiner Klimkes bok "Unghästen" har varit trevlig att ha när jag jobbat med min numera 4-åriga häst. :)

Har även tagit mycket inspiration från Kyra (Dressyr med Kyra), främst vad gäller att lära hästen gå för lätta hjälper osv. vill gärna ha hennes "tänk" med från början.

Sedan så finns det såklart inget som slår en tränare som ser er "live"!:bow:
 
Sv: Inridning

Om allt går som det ska kommer hästen 1 mars.
 
Sv: Inridning

Du kan ha samma "tänk", som med en vuxen häst, bara att passen och övningarna ska var korta.
Så rid på banan, rid ut, tömkör men gör det i typ 20 minuterspass, inkl skritt. Sen kankse du rider/arbetar 3-4 gånger i veckan i början.

Plus att du får tänka på att renodla dina hjälper, en äldre häst kan ta en serie av hjälper, den unga fattar liksom bara en i taget.
 
Sv: Inridning

Håller själv på att rida in min fyra åring o tipset jag kan ge är se till att hästen är helt fräsch.Jag började rida in i somras o allt gick bra tills hon började stanna i skritten hela tiden o efter vi hade ridit ett par gånger med det problemet så stegrade hon av mig.Tog ut massör o hon var jättestel i ryggen,så ingen ridning på ca 2veckor sen koll igen o nu går det super bra igen.Det är mitt råd och lycka till.
 

Liknande trådar

Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 523
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: Blyger
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp