Bukefalos 28 år!

!!!!inridning!!!!!!

E

Eldorado

Hej på er alla sötnosar !

Jag äger ett underbart Arabsto från 2006.
och jag undrar om, :p alltså jag har hör att man ska rida in dom när dom är 4 år och det specifikt gäller Arabiska fullblod men sen så säger super många att man kan/ska rida in dem när dom är 3 år.???:confused:
Alltså vad har ni gjort och vad är era erfarenheter med det och så vidare.???
Så vad är anledningen att man inte får rida in dem när dom är 3 år ??

Men ja,,,vi ses MVH Emma:love::d
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

oavsett ras så är det lämpligt att påbörja inridningen när hästen är mogen fysiskt och psykiskt ;) på en del fungerar det vid 2 1/2 år andra först vid 4 ;)
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

jag har en 06 en pre hingst, bade pre's och araber ar ju kande att mogna lite senare an andra raser och for min del ar det en hast som ska halla lange och jag har inte nan lust att ga pa for snabbt...jag gar langa promenader med min kille och jobbar pa tom korning, lite longering, och lite loshoppning lite ledarskaps traning och sa lite last traning och ut och se nya platser... ..han alskar att jobba sa da kan det ju vara latt att ga pa lite for snabbt men jag forsoker att ta det lugnt anda...

nasta var nar han ar tre tankte jag sitta in honom, och sen inte borja "riktigt" arbete forran varen han fyller fyra...ta det lugnt du, det ar ju mycket i hastens kropp som ska hinna bliu fardigt innan det kan belastas for hart:)
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Absolut det håller jag med dig om !

åh din lyckost Jag tycker att pre hästar är så himla fina.:love:
men dok så dyra ! Fast det är ju min häst med !:o

Alltså Visst är pre samma som Andalusier eller ????

Mvh Emma & Wilda !
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Jag hoppas du ska ta hjälp av tränare vid inridning.
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Ok, men hur ser man att hästen är mogen,
Jag menar min häst är så himla lugn med allt nytt precis som om hon redan vet vad det är. Och hon är väldigt glad av sig, alltså hon älskar allt jag gör och så vidare.:d

Mvh Emma & Wilda
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

jo pre ar samma som andalusier, och visst ar dom dyra, men jag fick vad jag betalade for...hehehe

men tillbaka till fragan, det kan ju ibland vara svarar att marka pa en hast som ar valdigt samarbetsvillig och lugn om man begar for mycket...men da kan det komma och bita en i baken lite senare och man far en hast som faktiskt bara stanger av, eller blir alltfor stressad av att det stalls nagra krav alls...

jag tycker att du kan borja tomkora, och ta ut henne i skog och mark sa hon fa se varlden och rora pa hela kroppen, men vanta tills varen med att sitta poa henne, och ta da ut en unghast tranare som kan vara med fran grunden och ge rad...
jag hade en tranare ut till min kille eftersom han kan vara lite "full of himself" ibland och hon gav mig manga rad och tips pa hur vi ska trana och uppfostra den lille killen...hon ska fa komma ut till oss med jamna mellanrum och checka av oss sa jag inte hamnar pa fel spar...

ditt sto ar ju lite storre an vad "normala" araber ar ocksa sa ge henne lite tid att komma ikapp kroppen...och sen ar pauser i arbetet jatte viktiga..har nagra lek kompisar i hagen?
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Hej! Jag har ett arabsto i samma stall som min häst som är född tidigt under vintern/våren 2006. Ägaren satt in henne nu i våras och så fick hon sommarlov. Hon började sedan smått rida en dag i veckan nu under sensommaren, och för dom har det funkat super bra! Innan har hon tömkört och prommenerat lite. Jag tror man får gå lite på magkänsla och se hur just ens egna häst reagerar...Lycka till!
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Hej!
De gamla kunniga hästgubbarna, som är i övre pensionsåldern idag, sa att det berodde på det fysiska. Att araben har en kota mindre än andra hästar. Därför behövde den ett år till för att bli fysiskt mogen att kunna bära upp en ryttre. Vet ej huruvida det är sant... Men det finns ju så mycket man kan göra innan man sitter upp. Ut och gå, min unghäst var med mig och joggade och på hundpromenader. Bra social träning:) Sadel och kommandon är ju smidigt att de är helt med på innan man sitter upp. Ha kul med hästen och ta det lugnt även om hon verkar lugn och med på allt. Lycka till!
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Eller är det två kotor mindre? Det kanske är 16 de har... Har de inte färre länkotor oxå? Tror det... Är inte så hemma på den här underbart vackra hästrasen. Oavsett vilket så sa de förr att det var det här de behövde mer tid för...
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Allt handlar ju om att ha känsla för hur fort man kan gå fram.
Jag håller nu på att rida in min arabvalack (-06). Han är stor som attan, men välväxt. Tanken är att han vara startklar för galoppen senast i juli.
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Jag håller nog med CK om att det är en känsla för vad som är "lagom" och samtidigt hålla koll efter ev. växtperioder mm. Jag har träffat på araber som varit både sena och tidiga fysiskt (och så ska de ju mogna i knoppen också ;)).

Jag satt in mitt sto i alla gångarter våren då hon fyllde 3 och sen fick hon semester över sommaren. Sen tog jag gradvis upp ridningen under hösten med några korta pass i veckan (mkt ut och skritta och sortera benen i kuperad terräng). Ökade på gradvis efter det.

Men något som jag har gjort rätt regelbundet sedan hon var 2-2,5 år är att tömköra. I första hand rakt fram på vägar i skogen till en början. Då får du en häst som redan kan tygeltag, röstkommandon, är van att gå ut i skogen själv och som musklar upp sig lite innan man sätter sig på den. Miljöträning är också bra och lite löshoppning brukar de tycka är kul.
 
Senast ändrad:
Sv: !!!!inridning!!!!!!

coolt:)det är alltid super när andra araber blir stora, men hur stor är han ????

Mvh Emma & Wilda:rofl::banana:
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

Hej:rofl: ja du det lät väldigt logist !
undrar om det är sant:p
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

ja en kunnig hästtränare kommer att finnas för hand, men tanken är att jag ska göra det själv ! för det är ju värför jag köpte henne när hon var ett
för att få shansen att uppfostra ridain m.m. det är bara så fantastiskt för hon har blivit så lugn sen hon kom ! Tack för visat inträsse !!!!:laugh:
 
Sv: !!!!inridning!!!!!!

japp hon har några lekompisar i hagen !!!
två shetlandsponnys:p och en super busig welsh ponny.:crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 150
Senast: Blyger
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 024
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 493
Senast: Linn-Nora
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp