nyponros

Trådstartare
Vad säger ni om programmet?

Nu är jag inte kattkunnig på det sättet (även om jag haft två katter hemma i 16 år nu) och kanske är något naiv, men tycker ni utvecklingen av de extremare raserna (siames, perser, scottish någonting som alltid får ledproblem) är ok?
 
Senast ändrad:
Sv: Insider

Vad säger ni om programmet?

Nu är jag inte kattkunnig på det sättet (även om jag haft två katter hemma i 16 år nu) och kanske är något naiv, men tycker ni utvecklingen av de extremare raserna (siames, perser, scottish någonting som alltid får ledproblem) är ok?

Nej jag tycker inte att det är ok, tycker rent utsagt att endel ser ut som missfoster.
 
Sv: Insider

Jag förstår inte meningen med att man t ex strävar efter att persern ska ha näsan i höjd med ögonen? Vem är det som har bestämt standarden?

Tycker att det sista Aschberg sa till Sverakgubben var lite onödigt.
 
Sv: Insider

Jag har aldrig tyckt om perser avlen. Att scotish fold hade sånna problem visste jag däremot inte, insider blir aldrig ett faktaprogram. Och jag står nog fast vid de åsikter jag hade innan. Alldeles för många bryr sig för lite om djurens hälsa.
 
Sv: Insider

Nu är jag inget stort fan av Aschberg & Insider eftersom de brukar lyckas få till ganska extrema vinklingar & fick så även idag.

Men nej, jag tycker definotivt inte att extremaveln som den är idag är ok. Över huvudtaget är det inte ok när vi människor ska mecka med djurens utséende på bekostnad av deras hälsa... & det enbart för vårt höga nöjes skull.

Personligen så är jag ganska säker på att perserkatten ger blanka fan i hur högt upp & långt in nosen sitter, den bryr sig nog enbart om att kunna andas ordentligt & få må bra. Likaså så struntar siamesen garanterat högaktningsfullt i hur stora öron den har så länge de fyller sin funktion.

Med tanke på att Sverak godkänner så många av dessa extremraser så ser jag det som fullständigt oförlåtligt & egoistiskt att avla på en ras som Scottish Fold som uppenbarligen har så många problem att den inte ens får lov att registreras som ras.

Om vi människor la ner lika mycket pengar på att få våra djur att må bra & få ordning på vårt djurskydd som vi gör på att få djuren att se ut si eller så så skulle vi vara en bra bit längre på väg not ett fungerande djurskydd & många fler djur skulle ha ett mycket bättre liv!
 
Sv: Insider

Jag förstår inte meningen med att man t ex strävar efter att persern ska ha näsan i höjd med ögonen? Vem är det som har bestämt standarden?

Tycker att det sista Aschberg sa till Sverakgubben var lite onödigt.

Det tycker inte jag. Djuraveln ska sträva efter friska och sunda djur, det man fick se ikväll vara inte friskt eller sunt!
 
Sv: Insider

Jag förstår inte meningen med att man t ex strävar efter att persern ska ha näsan i höjd med ögonen? Vem är det som har bestämt standarden?

Tycker att det sista Aschberg sa till Sverakgubben var lite onödigt.


Persern var i mina ögon iaf en mycket vackrare ras för 20-25 år sedan.

Men att Aschberg är ett arsle är ju ingen nyhet. Killen från Sverak var ju hur som helst väldigt trevlig & tillmötesgående tyckte jag.
 
Sv: Insider

Men det är väl självklart att man ska sträva efter att avla fram friska djur. Men jag tycker att det var onödigt av Ascberg som hoppades att de (Sverak) skulle komma på att det vore idè att avla fram friska katter. Jag tror inte att de går in för att avla fram katter med problem.
 
Sv: Insider

Tycker verkligen inte att det är ok, dock tycker jag att det är lika mycket upp till de som köper de extrema raserna att själv skaffa sig information för att kunna sålla ut de mest extrema och inte köpa dem. Innsom perser tex måste det ju även finnas de som vill avla fram friska katter.

Hade ingen köpt katterna som ser ut som rena "Missfoster" och lider av det tror jag mycket hade ändrats.
Och samma inom hundaveln.
 
Sv: Insider

Jag tycker att det var bra att detta uppmärksammades. Tyvärr så verkar inte kattens välmående många gånger tas i första hand.

Och nej, jag tycker inte att kattaveln är okej på många håll. Det var så uppenbart att katterna mår dåligt i flera fall. Men programmet generaliserade och det vill inte jag göra. Men jag kan säga att jag är övertygad om att många individer i alla presenterade raserna mår dåligt på grund av hur de är framavlade idag.

Tyckte persern verkade sundare och var vacker för 20 år sedan, vad drastiskt den har förändrats på så kort tid egentligen..
 
Sv: Insider

han snubben "Hans G Lindberg" han kunde ju inte svara på någonting med ett någolunda vettigt svar..
precis lika illa som han "chefen" på skk gjorde..

jag satt o funderade i mängder på vad det var för mysko kisse med stora öron..- en siames?? de siameser jag har sett har inte sett ut så.. fan vad jag måste ligga efter.. min "plast mormor" när jag va liten hade två jätte fina siameser (massa rosetter i hallen :D ) men de såg inte alls ut som den som visades nu på tv..
 
Sv: Insider

Tyckte persern verkade sundare och var vacker för 20 år sedan, vad drastiskt den har förändrats på så kort tid egentligen..

Håller med, samma med Siamesen.
Tyckte de var mycket finare när de var LITE smalare, och hade LITE större öron, inte när de ser ut som missbildade fladdermöss...:crazy:
 
Sv: Insider

Ja precis!
Bilderna som visades på perser och siames för 20 år sedan var ju bilder på vackra katter!
De som visades i programmet såg ju mest otäcka ut...
Och det katten som fått operera både näsa och ögon för att kunna se och andas... nää, usch...


Och hon som avlade på scotishrasen, som visste att alla får allvarliga ledproblem, och ändå inte tvekade att fortsätta:confused:

Välmående och friska katter är vackra katter!
 
Sv: Insider

Tyckte persern verkade sundare och var vacker för 20 år sedan, vad drastiskt den har förändrats på så kort tid egentligen..

Vilket ju är det ultimata beviset på människans behov av att kontrollera & förvränga enbart för sitt höga nöjes skull.

Med "naturlig evolution" (jaja, jag överdriver) skulle det ta hundratals år för en så stor förändring att komma till stånd.. & i fallet med persern skulle förändringen ALDRIG ske naturligt då de "missbildade" individerna inte skulle överleva för att föra sina gener vidare i den utsträckningen.
 
Sv: Insider

Men det är väl självklart att man ska sträva efter att avla fram friska djur. Men jag tycker att det var onödigt av Ascberg som hoppades att de (Sverak) skulle komma på att det vore idè att avla fram friska katter. Jag tror inte att de går in för att avla fram katter med problem.

Nä, för de avlar fram vissa kattraser med defekter som påverkar deras liv negativt. Katterna avlas fram med de egenskaper vissa människor tycker är "snyggt", medans djuren lider, ibland hela livet. Det tycker jag är att gå in för att avla fram katter med fyskiska problem.
 
Sv: Insider

Håller med, samma med Siamesen.
Tyckte de var mycket finare när de var LITE smalare, och hade LITE större öron, inte när de ser ut som missbildade fladdermöss...:crazy:

Ja precis, det samma med siamesen ja. Så fina katter förut, men nu..? :confused:
 
Sv: Insider

Jag tycker det var ett sansat inslag för att vara Insider. De kunde lämnat siames och sphynx utanför eftersom de inte hade någonting att säga om dessa raser HÄLSOMÄSSIGT (att en sphynx har frusit ihjäl under omständigheter vi inte känner till säger ingenting om sphynxen som ras).

Och vad ska Hans Lindberg säga? Han representerade hela SVERAK (man kan ju fråga sig varför det in bjöds till diskussion som det gjordes i hundinslaget), det är klart han måste försöka hålla sig neutral. Jag tycker han klarade sig bra med tanke på omständigheterna. Jag har pratat med denna man ett antal gånger och han är så mycket sunt förnuft och "down to earth" man kan bli. Kanske inte så van vid TV-framträdanden dock.

Jag är glad att detta kommer upp till diskussion för jag tycker det är rent förj*vligt att det finns kattuppfödare som inte lärt sig någonting av hunduppfödares misstag.
 
Sv: Insider

Ja precis!
Bilderna som visades på perser och siames för 20 år sedan var ju bilder på vackra katter!
De som visades i programmet såg ju mest otäcka ut...
Och det katten som fått operera både näsa och ögon för att kunna se och andas... nää, usch...


Och hon som avlade på scotishrasen, som visste att alla får allvarliga ledproblem, och ändå inte tvekade att fortsätta:confused:

Välmående och friska katter är vackra katter!

Ja precis, det värsta är ju inte att de bara ser otäcka ut tyvärr, det är ju att de uppenbarligen mår dåligt.. :(

Det var det bästa jag hört på länge, att välmående katter är de som är vackra! stämmer så väl :bow:
 
Sv: Insider

Vilket ju är det ultimata beviset på människans behov av att kontrollera & förvränga enbart för sitt höga nöjes skull.

Med "naturlig evolution" (jaja, jag överdriver) skulle det ta hundratals år för en så stor förändring att komma till stånd.. & i fallet med persern skulle förändringen ALDRIG ske naturligt då de "missbildade" individerna inte skulle överleva för att föra sina gener vidare i den utsträckningen.

Håller med till fullo!
Man undrar ju hur detta ska sluta för en del raser egentligen.. och människan lär ju inte sluta experimentera förrän det är alldeles försent att över huvud taget kunna rädda dem.
Då får de börja om från början och tacka gud för att huskatterna finns kvar ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 716
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 153
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 568
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 140
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp